handdator

Visa fullständig version : Teori kring träningsvolym, återhämtning och muskelstorlek


prOtotype
2010-07-22, 10:02
När jag satt på min kammare häromdagen och navelskådade så fick jag en ide som jag vill dela med mig av för att se om någon har några studier eller liknande som kan slå hål på teorin eller om den faktiskt är vettig (även om det kommer beskrivas flummigt). Det handlar inte om optinojja, det handlar om att det är roligt att teorisera kring ämnet.

Here we go


Om du tränar en muskel så kommer kroppen att ordna så att den återhämtar sig. Ju hårdare du tränar desto mer skada och desto mer återhämtning krävs.

Beroende på hur bra du sköter återhämtningen så har du säg 1.5-2.5 "doser" återhämtning som kroppen kan använda. Hur stor del av återhämtningen som en viss muskelgrupp behöver borde rimligtvis avgöras av hur stor mängd muskelmassa som det finns. Det borde vara jobbigare för kroppen att reparera hela quadsen jämfört med biceps.
Samma sak med att olika muskler behöver olika stor träningsdos för att gynnas maximalt beroende på hur stor den är, uppbyggnad osv.


Jag kör ett pass som är bröst + triceps.
Bröstträningen så får bröstet 1 träningsdos och triceps 0.7
Tricepsträningen så får triceps ytterligare 1 träningsdos

Säg att jag har 2 doser återhämtning att tillgå
Triceps som nu är i större behov av återhämtning får prioritet och 1.5-1.7 dos, och det lämnar endast 0.3-0.5 till bröst. Medans bröstet som har en större mängd fibrer hade behövt en större del av återhämtningen och båda muskelgrupperna blir lidande - triceps av att den tar för mycket stryk och bröstet av att det inte får tillräckligt av återhämtningen.
Så ett gynsammare förhållande vore att nöja sig med en ordentligt bröstträning och låta armarna få sin egen dos därigenom, använda kanske 1.7 totalt av återhämtningen och ha lite i buffert.

Om detta stämmer så borde även symmetrin i kroppen gynnas av att hålla sig mer till större övningar och träna tex torson istället för armarna. Detta genom att om det är bristande tricepsstyrka som begränsar dig i bröstövningar så får tric automatiskt lite mer träning och bröst lite mindre tills förhållandet jämnar ut sig.


Hoppas någon förstår hur jag har tänkt.


Vad tror ni?

Guddi
2010-07-22, 12:59
Det låter väl som ett helt okej sätt att se på saken. Jag tror dock personligen att man inte kan se återhämtning som en sak som sen kan delas upp i olika bitar som du gör.

Jag tror mer på en perifer återhämtning som sker i en individuell muskel och en central återhämtning som har mer med psyke och generella energinivåer att göra.

En endaste muskel kan man träna så hårt så den mer eller mindre faller i sönder trots att man har gott om energi i resterande delar av kroppen och även i psyket. För två muskler gäller samma sak. Någonstans finns det dock en gräns där psyke och energinivåer tar slut innan man hunnit köra slut på x-antal muskler. I dessa fall kan man tex känna sig tung vid träning av bröst trots att man inte har tränat bröstmusklerna på flera dagar/veckor.