handdator

Visa fullständig version : Program som krestar kring det man tycker är kul?


SAV
2010-07-21, 23:51
Jag har kommit underfund med att det egentligen bara är några stycken övningar som jag tycker är riktigt kul och vill bli starkare i hela tiden.

Marklyft
Bänkpress
Knäböj
Chins
Dips
Skivstångsrodd


Drömmen hade varit att få köra Marklyft, chins, bänkpress och rodd två gånger i veckan. Där jag vid ena tillfället kör högre reps på lätt vikt så jag inte blir för sliten.
Men jag lyckas inte komma fram med något träningsschema som passar det. Har inte heller hittat något, har alltid tyckt Rippetoe's program verkat intressant men det är mer knäböj än vad jag vill ha och inga chins och dips, sedan vill jag alltid vila två dygn innan jag tränar samma muskelgrupp igen.

Kom på nu att jag borde ha med militärpress en gång i veckan också..

Är jag för kräsen eller går det att fixa på något sätt?

Supermicke
2010-07-22, 00:02
Tänk dig att en vecka (eller en träningsrunda?) är 10dagar eller något sånt XD? sen utgår du från övningarna
dag1mark + chins(ev rodd?)
dag3bänk+dips(ev militärpress?)
dag4böj
dag6 bänk+militär +dips(ev dips?)
dag7mark+rodd(ev chins?)
dag10böj
eller något sånt på nåt smart sätt.. :P satt bara ihop nå nu

SAV
2010-07-22, 00:30
Det där såg jäkligt bra ut, har suttit och knåpat med det ett tag nu och ska fortsätta lite till med det. Gillar det men jag har helt glömt säga att jag inte kan träna på helger. :smash:

stefand
2010-07-22, 00:35
Är inte Stronglift 5x5 precis de övningar du vill ha? Dom hade ju dips i ursprungsprogrammet men bytte mot push-ups, men det går ju att byta tillbaks. Och du kan ju alltid dra ner lite på benböj om du vill.

SAV
2010-07-22, 00:47
Är inte Stronglift 5x5 precis de övningar du vill ha? Dom hade ju dips i ursprungsprogrammet men bytte mot push-ups, men det går ju att byta tillbaks. Och du kan ju alltid dra ner lite på benböj om du vill.


I Stronglift 5x5 så kan jag inte träna så ofta som jag vill med två dagars vila innan jag tränar samma muskelgrupp igen. Och det är nog ändå en del man får ändra om.

SAV
2010-07-22, 01:13
Måndag
Marklyft (tungt)
Stångrodd (tungt)
Chins (tungt, men det blir väldigt få..)

Tisdag
Bänkpress (tungt)
Militärpress (7-10reps)

Onsdag
vila

Torsdag
Knäböj (tungt)

Fredag
Chins/Pullups (tungt)
Dips (KV, förhållandevis lätt)
Stångrodd (lätt)
Bänkpress (lätt)

Lördag
vila
Söndag
vila

Ser det här ut att fungera?
Det enda frågetecknet för mig är om det blir för tungt att köra chins så hårt två gånger i veckan?
När jag kör chins i första passet är jag redan helt slut och kommer få kämpa upp 3x5 och sedan kör jag viktade chins när jag är helt fräsch på fredagen så där blir det ju tungt igen
Men det är vad jag vet bara chinsen som körs tungt två gånger i veckan så spelar det någon roll? Behöver jag verkligen oroa mig för överträning, har läst så mycket om det på senaste att man börjar fundera för mycket..

Ligger på kaloriöverskott osv!