handdator

Visa fullständig version : Första bulken/deffen klar.....men nu då?


Flugviktarn
2010-07-21, 22:11
Nu har jag precis avklarat min första bulk uppföljd av deff. Gick upp från 73 kg till 84 kg på 8 månader, och sedan har jag på 3 månader gått ner till startvikten igen.
Gjort en hel del styrkeökningar som jag till stor del har behållit efter deff. Målet är att inom ett par år (förhoppningsvis 3-4) kunna klättra upp till 80 kg på ungefär samma fettprocent som jag ligger på nu......lägre funkar också förvisso =P

Min fråga lyder då som följande: Vad är bästa planen för att nå det målet?

1. Fortsätta som jag gjort nu och äta upp mig 10kg + /år och sedan deffa igen för att landa på något kilo över startvikten ?

2. Bulka upp mig till 85 kg under en liknande tidsperiod som första, men sedan välja att ligga kvar på den vikten och träna med den vikten i 1-2 år?

3. Köra en väldigt långsam bulk där jag siktar på att gå upp ca 6-7 kg/år i säg 2 års tid, för att sedan deffa ner mig då?

Har någon ett bättre förslag får ni naturligtvis jättegärna berätta det för mig, då det mycket väl kan vara att jag nu är helt ute o snurrar........igen.

Tack på förhand

Pepz
2010-07-21, 22:21
är det jobbigt att deffa?
har du lätt att gå ner i vikt?
vill du ha snabba styrkeökningar?
Mår du bra under bulk?
Vill du se bra ut året om?

osv

Flugviktarn
2010-07-21, 22:54
Jag siktar som sagt långsiktigt så det här med att se bra ut året om har jag gärna räknat bort. Deffen gick rätt smärtfritt, och att bulka var bara gött. vem tycker inte om mat =)
Målet är naturligtvis även att bli starkare + att få en kropp som jag kan vara nöjd med, men jag är villig att lägga ner den tiden som det krävs för att nå dit.

Pepz
2010-07-21, 23:35
då förordar jag moderat bulk med tillhörande årlig deff.
dvs upp 5-8kg på 9månader och ner 4-7kg på tre månader

Flugviktarn
2010-07-21, 23:44
ok. Tack så mkt för svaret. nu skrider vi till verket :P

sharkzlayer
2010-07-22, 07:16
bra jobbat.

Scratch89
2010-07-22, 08:17
Ser riktigt bra ut!

Modify
2010-07-22, 09:31
Jag siktar som sagt långsiktigt så det här med att se bra ut året om har jag gärna räknat bort. Deffen gick rätt smärtfritt, och att bulka var bara gött. vem tycker inte om mat =)
Målet är naturligtvis även att bli starkare + att få en kropp som jag kan vara nöjd med, men jag är villig att lägga ner den tiden som det krävs för att nå dit.

Om du nu ändå siktar långsiktigt varför inte bara skita i att tänka bulk/deff och köra på balans med lite överskott då och då. Då håller du ju både formen bättre samt ökar på lång sikt.