handdator

Visa fullständig version : Vitaminer och muskelbygge


hugok
2010-07-21, 21:20
Påverkas muskelbygget av ens intag av vitaminer och annat sådant som finns i frukt och grönt eller är det bara annat som påverkas av vitaminerna?

Pepz
2010-07-21, 21:22
vid brist så ja. vid icke brist så påverkas inte så mycket över huvudtaget ;)

Eddie Vedder
2010-07-22, 06:23
All ämnesomsättning styrs i princip av vitaminer och mineraler. Allt är ett samspel så ja din kropp tar sjukt mycket stryk på alla sätt om du har brister.

Men därmed inte sagt att bristsymptom uppträder bara sådär och inte heller att extra jätteintag skulle göra allt bättre om man redan får i sig tillräckligt.

Det tar ett tag att sätta sig in i mineralers och vitminers funktioner i kroppen men tar du dig tid och läser, t.ex. om B-vitaminernas funktion i ämnesomsättningen, inser du snart hur viktigt de tär för att kunna tillgodogöra sig träning.

Ökning av muskelmassa är ju bara en naturlig "konsekvens" av ökad belastning på kroppen. Inget konstigare än så.

Pepz
2010-07-22, 09:37
lär vara värt att förtydliga är att mer vitaminer/mineraler är inte bättre och ger ingen ökad tillväxt. det räcker med att uppfylla kring 150% av RDI för att ha en god marginal. och det är tämligen lätt med en god kost, (förutom vitamin D)

och de som inte äter grönsaker går miste om mycket ;)

Crocker
2010-07-22, 09:53
C-vitamin brist, påverkar det något?
Lider tyvärr själv av det.

z_bumbi
2010-07-22, 10:04
C-vitamin brist, påverkar det något?
Lider tyvärr själv av det.

Har du brist på c-vitamin lär det påverka rejält då du får försämrad läkning mm men jag måste fråga hur du lyckas få brist på c-vitamin?

Crocker
2010-07-22, 11:03
Har du brist på c-vitamin lär det påverka rejält då du får försämrad läkning mm men jag måste fråga hur du lyckas få brist på c-vitamin?

Dåligt intag av det, svårt att själv bestämma mat när man bor hemma. :)*
Tack för svar.

hugok
2010-07-22, 12:15
Dåligt intag av det, svårt att själv bestämma mat när man bor hemma. :)*
Tack för svar.

Morötter?

hugok
2010-07-22, 12:16
Angående D-vitamin, är det bara av solen man får det eller vart kan man annars få det ifrån? (har för mej att det var D som man fick av solen)

WHITEFOLKS
2010-07-22, 12:41
Man kan få det genom fet fisk också men det är svårt att tillgodose behovet enbart genom mat.

Fredrik_S
2010-07-22, 12:52
Dåligt intag av det, svårt att själv bestämma mat när man bor hemma. :)*
Tack för svar.

Har du diagnostiserad C-vitamin brist av läkare och dina föräldrar vägrar anpassa maten för att du ska få i dig det du behöver?

hugok
2010-07-22, 13:19
Man kan få det genom fet fisk också men det är svårt att tillgodose behovet enbart genom mat.

Får man tillräckligt då på vintern? För jag antar att man inte kan lagra.

cero
2010-07-22, 13:26
Har du diagnostiserad C-vitamin brist av läkare och dina föräldrar vägrar anpassa maten för att du ska få i dig det du behöver?

Haha, jag antar att han har räknat ut att han har brist av C-vitamin genom att kolla igenom det han brukar äta, och inte genom en diagnos.

Tolkia
2010-07-22, 13:50
C-vitamin brist, påverkar det något?
Lider tyvärr själv av det.
Ta inte illa upp, men dina frågor kring din kost börjar få mig att undra hur du mår. Kanske dags att fundera över det själv?

Guddi
2010-07-22, 14:33
Får man tillräckligt då på vintern? För jag antar att man inte kan lagra.D-vitamin kan lagras. Överlag så får gemene man i sig för lita D-vitamin sett över ett år.

Anton Fräs
2010-07-22, 14:51
Crocker, du kan typ omöjligen ha c-vit brist..

Tom Warrior
2010-07-22, 15:02
Crocker, du kan typ omöjligen ha c-vit brist..
Vad vet Du om det? Dom kanske lever på typ chips, rostat bröd och Glutamat doserat intravenöst? Festar till det med ketchup en gång i månaden?

Anton Fräs
2010-07-22, 15:06
Vad vet Du om det? Dom kanske lever på typ chips, rostat bröd och Glutamat doserat intravenöst? Festar till det med ketchup en gång i månaden?

Jag vet inte det. Det är bara väldigt osannolikt.

Crocker, vad äter du?

Tom Warrior
2010-07-22, 15:10
Jag vet inte det. Det är bara väldigt osannolikt.

Crocker, vad äter du?
Sjukare saker har ju hänt. Tror många säkerligen kan ligga i riskzonen. Finns en del som faktiskt typ aldrig/väldigt oregelbundet äter något som innehåller C-vitamin, faktiskt.

Crocker
2010-07-22, 15:15
Ta inte illa upp, men dina frågor kring din kost börjar få mig att undra hur du mår. Kanske dags att fundera över det själv?
Ja, har kommit på att jag är för noga och möjligen någon ätstörning. Jobbar på det. Och kanske lite onödiga frågor m.m. ;) Syftade du på något annat?
Nej men jag gjorde en en egen koll, matvåg på det mesta i 7 dagar.

A: 879,22 B1: 1,03
B2: 2,59 B3: 29,61
B6: 2,70 B9: 379,50
B12: 7,82 C: 37,57
D: 3,41 E: 24,07

Där är vitaminvärden under en dag. En helt normal dag, vissa dagar är 0.00 mg. Har ju bättrat mig men 1-2 dagar/vecka får jag svårt att komma över 60 mg.
Vanliga dagar finns utspritt i "vad har du ätit idag".

Doctor Snuggles
2010-07-22, 15:27
Ja, har kommit på att jag är för noga och möjligen någon ätstörning. Jobbar på det. Och kanske lite onödiga frågor m.m. ;) Syftade du på något annat?
Nej men jag gjorde en en egen koll, matvåg på det mesta i 7 dagar.

A: 879,22 B1: 1,03
B2: 2,59 B3: 29,61
B6: 2,70 B9: 379,50
B12: 7,82 C: 37,57
D: 3,41 E: 24,07

Där är vitaminvärden under en dag. En helt normal dag, vissa dagar är 0.00 mg. Har ju bättrat mig men 1-2 dagar/vecka får jag svårt att komma över 60 mg.
Vanliga dagar finns utspritt i "vad har du ätit idag".

C-vitamin brist är nog den enklaste bristen att råda bot på. Om man inte ids äta en frukt om dagen eller ett glas juice eller ngt sådant, så är det bara köpa c-vitamin brus eller dyl. Finns typ på varje mathandel. Räcker med en halv eller en kvarts tablett om dagen så får man i sig mer än nog.

Tolkia
2010-07-22, 15:28
Ja, har kommit på att jag är för noga och möjligen någon ätstörning. Jobbar på det. Och kanske lite onödiga frågor m.m. ;) Syftade du på något annat?
Nej, jag syftade just på att din samlade inläggshistorik antyder att du slirar lite för långt åt ätstörningshållet. Att odla de tendenserna kommer inte att leda till något annat än scheisse, så jag skulle föreslå att du pratar med någon om saken. Skolkurator, skolsköterska, kurator eller dietist på VC, ungdomsmottagningen t.ex.

Tom Warrior
2010-07-22, 15:29
C-vitamin brist är nog den enklaste bristen att råda bot på. Om man inte ids äta en frukt om dagen eller ett glas juice eller ngt sådant, så är det bara köpa c-vitamin brus eller dyl. Finns typ på varje mathandel.
Typ äta två bitar broccoli annars, riktigt potent lösning. Eller ta några tuggor från en paprika. Eller göra det samma på en vitkål. Eller några slevar spenat. Smidigare och nyttigare egentligen, än att söla runt med nån slaskig apelsin eller så.

Crocker
2010-07-22, 15:29
Nej, jag syftade just på att din samlade inläggshistorik antyder att du slirar lite för långt åt ätstörningshållet. Att odla de tendenserna kommer inte att leda till något annat än scheisse, så jag skulle föreslå att du pratar med någon om saken. Skolkurator, skolsköterska, kurator eller dietist på VC, ungdomsmottagningen t.ex.
Du får gärna precisera vad du syftar på.

Vunnis
2010-07-22, 16:50
Det Tolkia säger är att du, enligt dina inlägg, verkar äta förfärligt och att du borde göra någonting åt det innan det går för långt.

Crocker
2010-07-22, 16:57
Det Tolkia säger är att du, enligt dina inlägg, verkar äta förfärligt och att du borde göra någonting åt det innan det går för långt.
Nu låter jag verkligen dum, men äta en normal kost bara. Inte försvåra något som inte är svårt?

stybb
2010-07-22, 16:57
Jag gissar att du inte har C-vitamin brist. Det skulle märkas i kroppsliga symtom. Det finns ju C-vitamin i potatis till och med om jag inte har fel.

Crocker
2010-07-22, 17:01
Jag gissar att du inte har C-vitamin brist. Det skulle märkas i kroppsliga symtom. Det finns ju C-vitamin i potatis till och med om jag inte har fel.
Men det stämmer inte heller, jag har märkt av det.
Ständigt blödande tandkött, främst vid tandborstning, extremt seg sår läkning. Något mer är det dock inte.

stybb
2010-07-22, 17:05
Om det är så att du upplever att du har symtom som dessa så får du väl gå ut och äta några vinbär i trädgården, alt palla några av grannen om du inte vågar säga till mamma hur det ligger till. En apelsin om dagen, eller ett rör C-brus är ju nästan gratis.

Får ni inte frukt i skolan, du är ju 14 år?

Jag tycker snarare det verkar som du har problem med kommunikationen på hemmaplan än med ätstörningar som tidigare yttrats. Du får väl studiebidrag/barnbidrag? Köp själv.

Crocker
2010-07-22, 17:19
Om det är så att du upplever att du har symtom som dessa så får du väl gå ut och äta några vinbär i trädgården, alt palla några av grannen om du inte vågar säga till mamma hur det ligger till. En apelsin om dagen, eller ett rör C-brus är ju nästan gratis.

Får ni inte frukt i skolan, du är ju 14 år?

Jag tycker snarare det verkar som du har problem med kommunikationen på hemmaplan än med ätstörningar som tidigare yttrats. Du får väl studiebidrag/barnbidrag? Köp själv.
Och vem är du med att komma och bli stöddig? Yttra dig inte om saker du inte har en aning om.
Jag har koll på mer än vad du verkar tro.

Och vart fick du frukt i skolan från ens, aldrig hänt.

stybb
2010-07-22, 17:26
Men vafan. Du snackar om att du har c-vitamin brist och att du inte bestämmer maten själv. Ta tag i problemet då. Om ni inte får frukt får du väl käka grönsaker i skolan för att komplettera den bristen hemifrån. Det hoppas jag väl ändå de fortfarande serverar i skolan. Jag sa inte ATT ni hade dålig kommunikation hemma eller var du bor utan att det UPPLEVS som det.

+ jag har ingen anning om vad du har koll på.. egentligen.. vänd inte taggarna utåt direkt..

Sniggel
2010-07-22, 17:43
Känns som ett rätt så lättlöst problem med c-vitaminbrist ja. Och även om man har fel så skadar det inte att äta en apelsin då och då, eller lite broccoli till nån måltid. Juice, eller i fall man är väldigt lat, c-vitaminbrus som någon nämnde, en halv tablett om dagen räcker med råge.

Crocker
2010-07-22, 17:57
Men vafan. Du snackar om att du har c-vitamin brist och att du inte bestämmer maten själv. Ta tag i problemet då. Om ni inte får frukt får du väl käka grönsaker i skolan för att komplettera den bristen hemifrån. Det hoppas jag väl ändå de fortfarande serverar i skolan. Jag sa inte ATT ni hade dålig kommunikation hemma eller var du bor utan att det UPPLEVS som det.

+ jag har ingen anning om vad du har koll på.. egentligen.. vänd inte taggarna utåt direkt..

Ok, missförstod dig. Uppfattade det som en anklagelse.
Men du kan tänka dig in i situationen, hur en förälder agerar om en 14-åring kommer hem med c-vitamin brus, apelsin. Nuff ot. :)

Sverker
2010-07-22, 18:06
Vad vet Du om det? Dom kanske lever på typ chips, rostat bröd och Glutamat doserat intravenöst? Festar till det med ketchup en gång i månaden?

Kul att du tar upp chips. Potatischips innehåller ca 10 mg / 100 g. Vilket innebär att 100 g chips håller skjörbjuggen borta.
Ketchup är kanon:thumbup: Tillsatt askorbinsyra för att bevara färgen ger ett rejält tillskott av C-vitaminet.


Glutamat och rostat bröd innehåller noll mg askorbinsyra:D

stybb
2010-07-22, 18:48
Ok, missförstod dig. Uppfattade det som en anklagelse.
Men du kan tänka dig in i situationen, hur en förälder agerar om en 14-åring kommer hem med c-vitamin brus, apelsin. Nuff ot. :)

Absolut ingen anklagelse.. men om jag var dina föräldrar hade jag mer oroat mig för bristen om du tagit upp hur du känner/symtom med dem.

back on topic ;)

Tom Warrior
2010-07-22, 18:48
Kul att du tar upp chips. Potatischips innehåller ca 10 mg / 100 g. Vilket innebär att 100 g chips håller skjörbjuggen borta.
Ketchup är kanon:thumbup: Tillsatt askorbinsyra för att bevara färgen ger ett rejält tillskott av C-vitaminet.


Glutamat och rostat bröd innehåller noll mg askorbinsyra:DSant bannemig. Saftig tabbe där. Men hur blir upptaget av/kvaliteten av/på C-vitamin/vitaminet i ett så processerat livsmedel som chips?

Eddie Vedder
2010-07-22, 19:26
Ketchup är kanon:thumbup: Tillsatt askorbinsyra för att bevara färgen ger ett rejält tillskott av C-vitaminet.


Då kan man ju likagärna ta en C-vitaminbrus och käka lite choklad. Den tillsatta askorbinsyran är ju likvärdig med tillskott.

Sniggel
2010-07-22, 19:48
hur en förälder agerar om en 14-åring kommer hem med c-vitamin brus, apelsin. Nuff ot. :)


Jag kan tänka mig vad mina föräldrar hade sagt om jag som tonåring kom hem med en skalad och halvuppäten apelsin! :krampus

Doctor Snuggles
2010-07-22, 21:36
Ok, missförstod dig. Uppfattade det som en anklagelse.
Men du kan tänka dig in i situationen, hur en förälder agerar om en 14-åring kommer hem med c-vitamin brus, apelsin. Nuff ot. :)

Vad har du för konstiga föräldrar som ser snett på dig om du kommer hem med apelsin? I den åldern så försöker morsor oftast trycka i barnen allehanda frukter och grönsaker konstant.

Spray
2010-07-22, 21:44
Vad har du för konstiga föräldrar som ser snett på dig om du kommer hem med apelsin? I den åldern så försöker morsor oftast trycka i barnen allehanda frukter och grönsaker konstant.

Håller med min morsa hade varit glad om jag hade struntat i godiset och käkat frukt istället. Nu bor jag fortfarande hemma dock några år äldre än dig men päronen är ändå glada att jag äter frukt.

Inte för att jag dömer någon, jag tycker bara det låter lite skumt.

Tolkia
2010-07-22, 21:51
Du får gärna precisera vad du syftar på.
Med tanke på att du själv strax här ovan skriver att du misstänker att ditt förhållande till mat inte är OK förvänar det mig lite att du begär precisering, men för all del.

Du har även tidigare postat frågor kring att du skulle ha brist på mikronäringsämnen. Det gör det svårt att inte misstänka att du inte äter som du borde, särskilt som du tidigare beskrivit att du bantar, trots att du inte har en vikt som motiverar detta, är 14 år (d.v.s. fortfarande växer) och vad jag förstått är mycket fysiskt aktiv med tävlingsambitioner i SL. Stahlberg skrev flera mycket bra inlägg om detta i din journal, och jag hoppas att du har tagit till dig dem. De besvär som du beskriver här i tråden och hänför till c-vitaminbrist kan också orsakas av att man helt enkelt äter för lite i förhållande till vad man gör av med.

Det är kul med prylar, och jag fattar att det kan vara lajbans att hålla på och mata in allt man äter i valfritt program och få ut stapeldiagram, men det är onödigt att låta det bli en tvångsgrej och börja oroa sig för allt och ingenting. Om du är vansinnigt orolig för att inte få i dig allt du skall, ät en vanlig multivitamintablett och släpp på bokförandet.

Resonemanget bakom att dina föräldrar inte skulle kunna hantera att du kom hem med en påse apelsiner verkar f.ö. märkligt om de inte har några problem med en matdag som denna:

10.00: 1dl vassle 3dl vatten
12.00: 1dl vassle 3dl vatten
14.00: 1dl vassle 3dl vatten
17.00: 500g kyckling 500g grönsaker 200g potatis 1l proviva
18.00: 1dl vassle 3dl mjölk

hugok
2010-07-23, 10:26
Lyssna på Tolkia! Jag har tittat förbi på din journal någon gång och du har grymma stats för din ålder, värt att satsa på i framtiden. Men får du brister i kosten kan det stanna av helt och hållet eller om du bantar om du endast är 14 år gammal. Satsa istället på att träna tungt och äta mycket. Ät stora portioner, någon morot ibland och massa massa mjölk. Sedan någon drink vassle om dagen skadar inte heller. Köp vitamintabletter också om det skulle behövas.

Crocker
2010-07-23, 11:07
Tänker inte gå för långt iväg.
Men jag tackar stort, för att ni tar er tid!
Och varför jag bad dig precisera, var ju ifall det var annat än det jag syftade på.
Ska nog ge mig ganska rejält.

Sniggel
2010-07-23, 18:01
Tänker inte gå för långt iväg.
Men jag tackar stort, för att ni tar er tid!
Och varför jag bad dig precisera, var ju ifall det var annat än det jag syftade på.
Ska nog ge mig ganska rejält.

Släpp optinojan som vi brukar säga :)

Spray
2010-07-23, 23:44
Jag läste på ett annat forum att vitamin-c kan sänka produktionen av cortisol och öka testosteronet. Om det är sant eller inte vet jag ej.

http://www.uk-muscle.co.uk/nutrition-diet-articles/27179-top-25-ways-pack-serious-mass.html

Punkt nummer 24. Artikeln är är från början skriven av Anthony Ricciuto.

Sverker
2010-07-24, 06:21
Spelar det någon roll ?
Bättre att hålla tillbaka bildandet av kortisolen genom att lägga upp träningen rätt och äta rätt.





Självklart kan man säkert hitta någon studie som visar att mängden cirkulerande kortisol sjunker vid intag av X mg askorbinsyra.
Men att kopplade det till påverkan av fritt testosterom är långsökt till absurdum