handdator

Visa fullständig version : upplägg: axlar å bröst..


Maaattias
2003-10-19, 16:31
tja jag har ett prblem med axlar och bröst träning..

Brukar träna bröst en gång i veckan och axlar en g¨ång i veckan 3-4 dagar senare...

Men det blir alltid så att ett av de passen blir lidande.. Testade ett tag att skippa bröst-träningen då presterade jag mke bättre på axel-träningen och tvärtom....


Vad beror detta på? och vad skulle jag kunna ändra på?

King Grub
2003-10-19, 16:40
Du kanske inte har hunnit återhämta dig från bröstpasset till axelpasset, och tvärtom, när det är dags. Både bröst- och axelmuskulaturen är kraftigt medverkande i varandras träning.

Möjligen kan du prova att köra bröst och axlar samma dag, så får dessa längre tid på sig att återhämta sig till nästa pass, även om det blir en massiv träningsdos på en gång i stället. Det upplägget passar inte mig alls, men många tycker om det.

Kurtfield
2003-10-19, 19:07
kan det där vara inviduellt eller beroende på hur man tränar bröst. för jag känner ingenting i axlar efter ett bröst pass

däremot kan jag få träningsvärk i triceps efter bröst
triceps efter axlar
biceps efter rygg

daja
2003-10-21, 10:09
Originally posted by Kurtfield
kan det där vara inviduellt eller beroende på hur man tränar bröst. för jag känner ingenting i axlar efter ett bröst pass

däremot kan jag få träningsvärk i triceps efter bröst
triceps efter axlar
biceps efter rygg

Klart axlar är inkopplade när man kör bröst. Behöver dock inte innebära att man får träningvärk.

Maaattias
2003-10-21, 10:34
Ps. Man kan inte stretcha för mycket [/B][/QUOTE]


okej jag ska testa att stretcha mer efter axelpassen!

Jag har inte stretchat så jätte mkt efter dem.... tack för tipsen! :thumbup:

z_bumbi
2003-10-21, 12:04
Originally posted by boFFen
Så det räcker inte med 3-4 dagars vila för dig?
Jag kör sten hårt på både bröst och axel passen men efter 3-4 dagar känner jag inte nån värk längre och jag känner heller inte att nån av muskelgrupperna blir lidande.. har du provat att stretcha extra mycket?
Tack för mig :MrT:

Det är väl inget ovanligt att man har träningsvärk i 4-5 dar efter ett pass, att triceps och axlar inte hinner återhämta sig til ett bröstpass 3-4 dagar tidgare är ju inget ovanligt alls.


Ps. Man kan inte stretcha för mycket

Jo det kan man.

Kurtfield
2003-10-21, 14:53
Originally posted by daja


Klart axlar är inkopplade när man kör bröst. Behöver dock inte innebära att man får träningvärk.

ja isåfall "något" på de främre axlarna.
då blev det tveksamheter med mitt schema IGEN.
mitt schema :
måndag: ben
tisdag: bröst
onsdag: axlar
torsdag: rygg
fredag: triceps
lördag: biceps
söndag: kyrkan

Tycker nån att jag borde flytta axel dagen?
vore tacksam för svar!

Kurtfield
2003-10-22, 13:04
finns det ingen som är kritisk till schemat?
vad är egentligen det bästa upplägget om man sprider ut alla muskelgrupper på en hel vecka och bara har en vilodag?

daja
2003-10-22, 13:24
Originally posted by Kurtfield


ja isåfall "något" på de främre axlarna.
då blev det tveksamheter med mitt schema IGEN.
mitt schema :
måndag: ben
tisdag: bröst
onsdag: axlar
torsdag: rygg
fredag: triceps
lördag: biceps
söndag: kyrkan

Tycker nån att jag borde flytta axel dagen?
vore tacksam för svar!


Ja, du borde definitivt inte köra axlar som du gör nu.

måste du köra en muskelgrupp per dag?
kanske hade varit bättre att lägga ihop två muskelgrupper vissa dagar. Men här kommer förslag på schema ifall du nu måste köra en per dag.

måndag: bröst
tisdag: biceps
onsdag: axlar
torsdag: ben
fredag: triceps
lördag: rygg
söndag: kyrkan

Big_Vik
2003-10-22, 15:59
Originally posted by Kurtfield


ja isåfall "något" på de främre axlarna.
då blev det tveksamheter med mitt schema IGEN.
mitt schema :
måndag: ben
tisdag: bröst
onsdag: axlar
torsdag: rygg
fredag: triceps
lördag: biceps
söndag: kyrkan

Tycker nån att jag borde flytta axel dagen?
vore tacksam för svar!


starkt att palla med kyrkan dagen eftet biceps ;)
allvarligt...varför tränar du så mkt?

Fartman
2003-10-22, 21:59
om du nu vill dela upp muskelgrupperna på 6 dagar så kan du ju alltid köra rullande, du MÅSTE väl inte hinna med allt på en vecka?
själv kör jag faktiskt 6st olika pass men jag kör efter 2-1-2 så då har man tränat igenom hela kroppen på sisåsär 9 dagar..

Kurtfield
2003-10-24, 12:51
Originally posted by daja


Ja, du borde definitivt inte köra axlar som du gör nu.

måste du köra en muskelgrupp per dag?
kanske hade varit bättre att lägga ihop två muskelgrupper vissa dagar. Men här kommer förslag på schema ifall du nu måste köra en per dag.

måndag: bröst
tisdag: biceps
onsdag: axlar
torsdag: ben
fredag: triceps
lördag: rygg
söndag: kyrkan

har inte haft tillgång till dator så jag har tyvärr inte kunnat svara på ett tag

jag måste ju inte köra en muskelgrupp per dag , men det känns roligare med ca: 30 min pass än 60 min. sen gör jag lumpen nu, så man kan bli ganska rastlös den dag man inte tränar.
men jag ska nog gå över till ditt schema för axlarnas skull :D
tackar för upplägget!

Originally posted by Big_Vik

starkt att palla med kyrkan dagen eftet biceps?

nja, jag kanske överdrev en smula.:D aldrig gått i kyrkan, speciellt inte efter ett biceps pass.

Originally posted by Fartman

om du nu vill dela upp muskelgrupperna på 6 dagar så kan du ju alltid köra rullande, du MÅSTE väl inte hinna med allt på en vecka?
själv kör jag faktiskt 6st olika pass men jag kör efter 2-1-2 så då har man tränat igenom hela kroppen på sisåsär 9 dagar..
har faktiskt funderat på det. brukar ju ta några extra vilodagar efter jag kört igenom hela kroppen . men med mitt nuvarande upplägg har jag gått upp rätt mycket(vikt) så jag tänkte inte förändra så hiskligt