handdator

Visa fullständig version : Nått en platå, behöver lägga om passet?


Naurin
2010-07-21, 13:06
Hej,

Som rubriken lyder så har jag stött på en platå och ökar inte något vidare i vikter och funderar på hur jag på bästa sätt ska komma vidare. Lite info:

Bakgrund: Jag har fått träningsryck till och från senaste sju åren och kört tragiska stötvisa träningsryck på 3-4månader. Nu har jag dock fastnat helt och kört 7-8 månader i sträck, cirka 4-5pass i veckan.

Första 3-4 månaderna körde jag 3övningar/muskelgrupp, 3set per övning och 6-10rep/set. Därefter har jag gått över till lite färre övningar och försöker ta ut mig ytterligare lite mer än innan.

Är 27år, har ökat från 72-77kg (har normalt extremt svårt att gå både upp och ner i vikt), 183cm stolt.

Vanligt upplägg:

Dag 1: Bröst/triceps. Bänkpress, sned hantelpress, eventuellt kabel, pushdowns och liggande tricepsextention

Dag 2: Rygg/Biceps. Latsdrag, rodd, scottcurl, hammercurl alternativt cablecurl

Dag 3: Axlar/mage. axelpress, hantelpress åt sidan, baksida axel i maskin, crunches i maskin, hängande banlyft

Senaste 1-2månaderna har det inte hänt ett endaste något. Jag anar att det beror på för lite variation i övningarna och sättet de utförs på (antal rep och set). Något jag bestämt mig för är att börja dra igång benträningen nu och dela upp benpasset på framsida/baksida. Även börja med marklyft i ryggträningen.

Vad tycker det samlade kollegiet? Behövs en radikal förändring göras då och då eller "dläpper det" plötsligt bara om man är ihärdig. Läst diverse olika åsikter i en hel drös trådar.

/Mikael

Tiz
2010-07-21, 13:16
Tjena Mikael.

Du skulle kunna börja skriva ner en lista med hur mycket du maxar på respektive övning/muskel. Brukar vara en bra grund att utgå ifrån när man vill öka sina maxningar i gymmet. Skriv ner en lista här på vad du i dagsläget tar i bänk, marklyft osv. så blir det åtminstone en bra början.

Mvh

Zkewl
2010-07-21, 15:15
Märker själv att jag ökat som mest i styrka och volym när jag började köra mycket marklyft, knäböj och chins.
Inte bara i ben, rygg men även tex axlar, triceps.
Men du får ju också äta/sova ordentligt.

Crocker
2010-07-21, 15:18
Prova att släng bort schemat till en början.
Och ta ett färdigt schema. 5x5, kanske passar bra. Dock skriver du målen, väldigt dåligt.

Naurin
2010-07-21, 15:40
Det enda jag testat att maxa i är bänk för nån månad sen, vilket resulterade i precis under 100-strecket. Brukar träna bänk på 75kg, detsamma i latsdrag, 35kg i pushdowns. Några exempel bara

Zkewl, jag kommer börja med de övningarna du nämner, av flera anledningar, och hoppas att det ger samma effekt för mig. Kosten försöker jag hålla bra. Har börjat fixa alla luncher själv för att styra vad och hur mycket jag får i mig. Framförallt försöker jag få i mig många mål om dagen, trycker en burk tonfisk innan hemfång från jobbet exempelvis.

Crocker: jag skrev nog inget alls om målen vilket givetvis bör nämnas. Jag försöker mest att form min kropp och få den mer muskulös. 72kg på 183cm var inte särskilt grovt. Målet är inte alls att börja tävla eller liknande utan mer att närmsta året öka så mycket som möjligt i massa och kanske köra en deff frammåt vårkanten om det "behövs".

Banhall
2010-07-21, 20:04
nu är jag ingen expert, men vore det inte smart att köra även ben och då basövningar som knäböj och marklyft? Just för att en muskel kan inte bli större än vad nervsystemet klarar av att hantera, och marklyft som kopplar in så många muskler belastar nervsystemet och det förbättras sedan vid vila.

edit: såg nu att planerar att slänga in det :)

Naurin
2010-07-21, 20:12
Prova att släng bort schemat till en början.
Och ta ett färdigt schema. 5x5, kanske passar bra. Dock skriver du målen, väldigt dåligt.

Beskrev målen lite löst, har du några ytterligare tips eller lust att speca mer exakt vad tänkte för upplägg?

dupper
2010-07-21, 21:26
Har du försökt öka vikter, och sedan öka reps på den vikten?