handdator

Visa fullständig version : Sitter fast.


JohanC
2010-07-21, 11:56
Tjenare. Jag blir 18 år nu i höst och väger i dagsläget 79kg. Jag har tränat i ca 1 år och 8 månader.

Till det lustiga.

Jag drog en singel på 40kg i bänken när jag startade träna. Ca ett halv år efter pumpade jag 5x5 på 80-85kg i bänken. Min kroppsvikt låg då på 90kg.
Då fick jag för mig att gå ned i vikt. Jag uteslöt styrketräning och droppade 17kg på 7 veckor, hamnade på 73kg. Gick till gymmet, drog en singel på 80kg.

Tränade kanske 2 månader, då orka jag unge för 80kgx5,80kgx4, 80kgx4 i bänken. Jag gick upp till 82kg och orkade precis 82,5kg 5x5 i bänken. Då hade jag tränat ungefär 4 månader efter min bantning och ökat väldigt fort både i vikt och i styrka.

När jag låg på 82 kg fick jag för mig att deffa. Deffen blev lite halvt misslyckat. Jag gick ned till 73 kg igen. Men pumpade på 75kg i bänken.

Nu har jag tränat 1,5 månad sen dess tror jag. Kör 80kgx5, 80kgx4, 80kgx4, 80x3, 80x3 i bänken. Det känns som om jag sitter fast på en gräns.

I knäböj, latsdrag, mark, bicepscurls, går det dock bra i. Men just bänken, känns som om jag aldrig kommer börja pumpa på 90kg liksom =p Började pumpa på 80kg efter ett halvår, snabbt enligt mig. Men utövriga 14 månader vet jag inte vad jag har gjort helt ärligt.

Förmodligen en onödig tråd. Ville bara skriva av mig lite!

Kan tillägga att jag har växt i ett lagom bra tempo. Har väll lyckats hålla styrkan fast på en lägre kroppsvikt eller vad man ska säga. Känns som om jag är fast.

När jag ökade som mest, tränade jag efter mitt egna upplägg. Bröst 3 ggr i veckan. Drack 2 ggr i veckan. Då hade jag min bästa formkurva, konstigt nog. Nu är jag typ nykterist istället och kör bröst 2 ggr i veckan. Kör efter axons program, 3.0.

Mineur
2010-07-21, 12:15
ibland kommer man till vissa platåer, bara att fortsätta fortsätta köra på hårt (med en del variation till och från) så ska du se att det släpper :thumbup:

hejhopp79
2010-07-21, 12:20
Prova att variera med hantelpressar och träna också stabiliserande muskler som triceps och axlar. Ligg på ett större överskott och försök pusha dig över platån.

Jhe
2010-07-21, 12:24
Inte konstigt att du fastnar vid en viss vikt när du går ner i vikt såfort du börjar komma över din "platå".
Vill du pressa mer så skit i att deffa och försök bygga på i iallafall ett år frammåt så ska du se att du kommer öka på.

bombenx
2010-07-21, 12:39
Varför utesluta styrketräning helt vid en deff? Inte konstigt att du tappar i bänkpress, muskeln får ju ingen stimulans. Speciellt på ett så stort underskott som du verkar ha legat på. 17 kg på 7 veckor är en hel del, skynda långsamt ;)

Och som Jhe säger varför sluta när du kommer till din platå? Svårt att öka i vikter vid en deff även om det inte är omöjligt.

Fredrik_S
2010-07-21, 16:21
Det är vid viktnedgång som styrketräning är som allra viktigast. Mycket viktigare än vid viktuppgång.

dupper
2010-07-21, 16:42
Inte konstigt att du fastnar vid en viss vikt när du går ner i vikt såfort du börjar komma över din "platå".
Vill du pressa mer så skit i att deffa och försök bygga på i iallafall ett år frammåt så ska du se att du kommer öka på.

+1.

Du har ju tränat upp dig, gått ner i vikt och tappat styrka, tränat upp styrkan igen, gått ner i vikt och tappat styrka, och nu har du börjat få upp styrkan igen. Det är ingen lång platå du verkar ha, kör på bara. Kanske lugna ner viktuppgången lite så att du slipper droppa vikt?

datamg
2010-07-22, 09:17
Tränar också bänk enligt ett 5X5 schema. Det tar enormt lång tid kan jag tycka, ökningarna är alldeles för långsamma. Men tittar jag på vad jag pressade för ganska exakt ett år sedan (5X4 samt 4X1 på 80 kg) och jämför med vad jag pressar idag (4X2 och 3X3 på 95 kg) så är ökningen cirka 15 kg. Min kroppsviktökning ligger på cirka 5 kg under året. Använder du ingen träningsdagbok så börja med det. Det är nog enda sättet att kunna härda ut när ökningarna går långsamt. Kan jag öka 15 kg till nästa år är jag mer än nöjd.

//Micke

ceejay
2010-07-22, 09:30
Träna mer och tyngre i bänken.

rooz
2010-07-22, 09:34
Träna mer och tyngre i bänken.

Negativa bänkar perhaps? Annars finns det att läsa på kolo tills ögon blöder om MMK2 och andra program för att bli stark;)

Onigiri
2010-07-22, 11:37
Utan att veta vad jag pratar om så är mitt tips att "börja om" i bänken. Starta från 50kg igen, se över din teknik, har ni någon SL-gubbe/gubbar så snacka med dem, överös dem med frågor kring bänkpress - om det inte finns SLare - leta upp din lokala SL-klubb och lyssna på dem. Oavsett om du ska tävla, lyfta ettor, reppa, bygga, deffa, vad än målet är så vet dom hur man ökar/blir stark i bänkpress.