handdator

Visa fullständig version : Hur är det möjligt?:O


Rusk
2010-07-21, 09:53
Hejsan, jag har nu bulkat i 2 månader med seriös kaloriräkning samt nyttig kost, enligt benedict ekvationen så ska jag ligga på 2179 på vilodagar så jag har lagt mig på 2500-2600 där och på träningsdagarna ska jag ligga på 2542Kcal för att behålla vikten så la mig på 3000-3100, Räknar med 1,2 på vilodagarna eftersom jag i stort sätt bara spenderar den dagen hemma och tar hand om hushållet/sitter vid datorn. Träningsdagen har jag gångrat med 1,4, tränar 4 dagar i veckan 60-80 minuters pass med tung träning.
Så hur kan jag inte öka mer i vikt än vad jag gör? När jag började 2010/05/30 så vägde jag 69kg på morgonen och idag väger jag 71-71,5.
Vad tycker ni? Är detta en bra takt att öka i eller för långsamt?

Här har ni hur en typisk träningsdag ser ut med kosten, ursäkta om det blir lite kladdigt, kopierade bara ur mitt räknings dokument.

Frukost: EAA (20Kcal, 5P), 100g Osötad Musli (330Kcal, 11P), 2Dl Mjölk (90Kcal, 6P), Whey80 (152Kcal, 28P) = 592Kcal, 50P

Mellanmål: EAA (20Kcal, 5P), 116g Banan (117Kcal), Whey80 (152Kcal, 28P) = 289Kcal, 33P

Middag: 300g Nötfärs (450Kcal, 60P), 60g Willys Ris (210Kcal, 4,8P), Steksmör (20Kcal), 63g Äggvita (26Kcal, 6,4P), 70g Crèame Fraiche Tomat (105Kcal, 2,1P) = 811Kcal, 73,3P

Mellanmål: Kesella (190Kcal, 32P), 63g Pågen Fröjd (182,7Kcal, 7,56P), 30g Philadelphia (48Kcal, 2,5P) = 420,7Kcal, 42,06P

Kvällsmat: 100g Willys Ris (350Kcal, 8P), 200g Kycklingfilé (240Kcal, 46P), 50g Sötsur (60Kcal), 110g Broccoli (55Kcal, 6,05P) = 705Kcal, 60,05P

Innan Sängen: 5Dl Mjölk (225Kcal, 15P)
P: 273,41
Kcal: 3042,7

PS: Kan lägga till att jag snusar och har hört att det gör av med en del kalorier, frågan är hur mkt:P

Sir Anselm
2010-07-21, 10:00
Finns väl två möjliga orsaker till att du inte ökar mer i vikt:

1. Ekvationen har gett ett felaktigt resultat

2. Du äter inte så mycket som du tror

Första orsaken skulle jag tro är mest trolig då du ändå säger att du räknar kalorierna.

Medusa
2010-07-21, 10:01
du äter för lite helt enkelt, du har missbedömt dina behov, om du bara väger 69 kg har du förmodligen ganska hög ämnesomsättning, försök lägga dig på minst 3500 kcal / dag och 4000 kcal på träningsdagar, tar du någon proteindrink efter träningen?
för övrigt kanske du även bör se över din träning, hur man tränar är viktigt!

Rusk
2010-07-21, 10:07
du äter för lite helt enkelt, du har missbedömt dina behov, om du bara väger 69 kg har du förmodligen ganska hög ämnesomsättning, försök lägga dig på minst 3500 kcal / dag och 4000 kcal på träningsdagar, tar du någon proteindrink efter träningen?
för övrigt kanske du även bör se över din träning, hur man tränar är viktigt!

Väger 71,5 idag, det är alltså en viktökning på 2,5kg på 2 månader, är det en normal takt med en kontrollerad bulk?
Om jag lägger mig på 3500 Kcal på vilodagar och 4000 på träningsdagar så känns det nästan lite som en grisbulk, eller?
Och träningen är bra, befinner mig just nu i 2 veckor styrka där jag håller mig till mest basövningar och runt 14-15 sets per muskel och 3-6 reps. Vilar 40-60 sec mellan setsen.

Ean
2010-07-21, 10:07
Enligt benedict evkationen skall jag ligga på 2200 ungefär för balans men har lärt mig med tider att jag snarare håller balans på 3000-3200. Går iaf ner när jag ligger på 2500 :)

Virtual1339
2010-07-21, 10:14
Väger 71,5 idag, det är alltså en viktökning på 2,5kg på 2 månader, är det en normal takt med en kontrollerad bulk?
Om jag lägger mig på 3500 Kcal på vilodagar och 4000 på träningsdagar så känns det nästan lite som en grisbulk, eller?
Och träningen är bra, befinner mig just nu i 2 veckor styrka där jag håller mig till mest basövningar och runt 14-15 sets per muskel och 3-6 reps. Vilar 40-60 sec mellan setsen.

2,5kg på 2 månader är helt bra enligt mitt tycke. Sakta bulk kommer att minimera deffen sen. Skynda långsamt, och bli inte fet :) (inte för att du kan ha det problemet på ~70kg..)

Medusa
2010-07-21, 10:20
Väger 71,5 idag, det är alltså en viktökning på 2,5kg på 2 månader, är det en normal takt med en kontrollerad bulk?
Om jag lägger mig på 3500 Kcal på vilodagar och 4000 på träningsdagar så känns det nästan lite som en grisbulk, eller?
Och träningen är bra, befinner mig just nu i 2 veckor styrka där jag håller mig till mest basövningar och runt 14-15 sets per muskel och 3-6 reps. Vilar 40-60 sec mellan setsen.

2,5 kg på 2 månader är OK, normalt!

om du lägger dig högre kommer du helt enkelt bli större snabbare, men du måste försöka utnyttja ökat kcalintag på något sätt, högre volym, intensitet, eller frekvens..

det behöver inte alls bli någon "grisbulk", håll dieten "ren", ät grov pasta, grovt ris, fettsnålt kött, proteindrinkar med minimjölk eller vatten, frukt, 80%+ kakaochoklad, funlight, mm, ät många mål under dagen men fördela kalorierna jämnt, du kommer känna dig "full", ha bra tryck i gymmet, ökad återhämtning, humöret stabilt. framförallt kommer du öka snabbare än 2,5 kg på 2 månader, om det är vad du vill..

för övrigt kanske du borde vila lite längre mellan seten än 40-60 sekunder, så att du hinner återhämta dig ordentligt mellan seten, det är viktigt vid tunga set som du kör nu, 3-6 reps..

Rusk
2010-07-21, 11:15
2,5 kg på 2 månader är OK, normalt!

om du lägger dig högre kommer du helt enkelt bli större snabbare, men du måste försöka utnyttja ökat kcalintag på något sätt, högre volym, intensitet, eller frekvens..

det behöver inte alls bli någon "grisbulk", håll dieten "ren", ät grov pasta, grovt ris, fettsnålt kött, proteindrinkar med minimjölk eller vatten, frukt, 80%+ kakaochoklad, funlight, mm, ät många mål under dagen men fördela kalorierna jämnt, du kommer känna dig "full", ha bra tryck i gymmet, ökad återhämtning, humöret stabilt. framförallt kommer du öka snabbare än 2,5 kg på 2 månader, om det är vad du vill..

för övrigt kanske du borde vila lite längre mellan seten än 40-60 sekunder, så att du hinner återhämta dig ordentligt mellan seten, det är viktigt vid tunga set som du kör nu, 3-6 reps..

Har ökat i vikter men att träna varje muskel mer än en gång i veckan är inget jag är intresserad av för tillfället, jag föredrar att köra 2 muskelgrupper/pass hårt i veckan :) När det kommer till volym så har jag ökat 1 set per övning ungefär, detta är under mina "byggar" veckor det vill säga, just nu är jag inne i mina första styrkeveckor någonsin där jag fokuserar på lägre reps, mer sets och tyngre vikt.
Kör 2 veckor styrka, 4 veckor volym och ska göra detta fram tills 2010/10/01.
Mitt upplägg är ->
Måndag - Rygg, Biceps, vader
Onsdag - Bröst, Triceps
Torsdag - Ben, Vader
Lördag - Axlar, Mage
Funderar dock på att börja köra 2-1-2 istället.

Ristretto
2010-07-21, 18:58
2,5 kg på 2 månader är OK, normalt!


det behöver inte alls bli någon "grisbulk", håll dieten "ren", ät grov pasta, grovt ris, fettsnålt kött, proteindrinkar med minimjölk eller vatten, frukt, 80%+ kakaochoklad, funlight, mm, ät många mål under dagen men fördela kalorierna jämnt, du kommer känna dig "full", ha bra tryck i gymmet, ökad återhämtning, humöret stabilt. framförallt kommer du öka snabbare än 2,5 kg på 2 månader, om det är vad du vill..


Det finns ingen anledning att äta varken ofta eller fettsnålt.

Sjoba
2010-07-21, 20:00
Det finns ingen anledning att äta varken ofta eller fettsnålt.

Han gav ju precis exempel på positiva effekter folk brukar känna av att äta lite och ofta. Ja, det mesta jämnar ut sig över dygnet, men t.ex. stabilare humör ligger det ju absolut någonting i.

Sen måste man ju inte äta ofta, det är individuellt.

Ristretto
2010-07-21, 20:14
Han gav ju precis exempel på positiva effekter folk brukar känna av att äta lite och ofta. Ja, det mesta jämnar ut sig över dygnet, men t.ex. stabilare humör ligger det ju absolut någonting i.

Sen måste man ju inte äta ofta, det är individuellt.

Precis, det är helt individuellt vad som funkar, därför bör man inte enligt mig skriva att folk ska "hålla sin diet ren" genom att ta bort fett och trycka dit en massa fibrer.

Medusa
2010-07-21, 21:44
suck.... jag tänker inte ens skriva något, var och en får själv observera tävlande, vikter, humör osv och dra sina egna slutsatser.....

Kischen
2010-07-21, 22:08
om du bara väger 69 kg har du förmodligen ganska hög ämnesomsättning

Jag är allergisk mot "hög ämnesomsättning" *mini

Varje gång någon väger lite men tycker att dom äter MAAAASSOR så kommer dom där orden fram ;)

Scratch89
2010-07-22, 08:38
Jag är allergisk mot "hög ämnesomsättning" *mini

Varje gång någon väger lite men tycker att dom äter MAAAASSOR så kommer dom där orden fram ;)

Fast att det finns folk med stora variationer är inte direkt något humbug. En nära vän till mig (som jag dragit upp som exempel förut) vägde väl ungefär som mig och var normallång, typ 178 cm, 77 kg. Han åt minst 4000 kcal om dagen, oftast över det, och då höll han sig på viktbalans. Det enda han gjorde var att styrketräna fyra dagar i veckan, och ett kort intervallpass på söndagen. På söndagen fick han äta 5000 kcal för att inte vara helt utsvulten på måndag.

Kosten bestod av typ libabröd, smör, kvarg, köttfärs med ris och rapsolja.

Gurra med O
2010-07-22, 09:46
första jag märker är att med tanke på att du bulkar och vill öka i vikt inte har något intag av gainer. protein verkar du få i dig med tanke på itag av både eaa och whey80

som tidigare sagt ät mera eller börja med gainer som kompliment till kosten

Pepz
2010-07-22, 09:56
det behöver inte alls bli någon "grisbulk", håll dieten "ren", ät grov pasta, grovt ris, fettsnålt kött, proteindrinkar med minimjölk eller vatten, frukt, 80%+ kakaochoklad, funlight, mm, ät många mål under dagen men fördela kalorierna jämnt, du kommer känna dig "full", ha bra tryck i gymmet, ökad återhämtning, humöret stabilt. framförallt kommer du öka snabbare än 2,5 kg på 2 månader, om det är vad du vill..
..

wtf så man får en annorlunda bulk om man äter exakt samma mängd kalorier men äter helfett kött, röd mjölk och vitt ris?
Fördelen är ju att man slipper äta så stor mängd mat om man vågar ha fett i maten.

vem var det som sa "att tro att man blir fet av fett är lika dumt som att tro att man blir grön av grönsaker"

jag gillart

Medusa
2010-07-22, 10:08
jag tror att man får en annorlunda effekt av att äta rent när man dietar och även när man försöker lägga på sig massa, jämfört med att äta onyttigare, är faktiskt även det man kan observera när man tittar på amatörer och proffs, 99% av dom jag har tittat på äter rent, dom äter relativt ofta, dom äter mycket protein, ganska lite fett, hög andel fibrer och kolhydrater i mängder för att kunna träna hårt..

kcal in / kcal ut, det är en grov förenkling som tyvärr är förledande, Richard Feynman sa att han vägrade förenkla fysiken för att studenter skulle förstå, just därför att det inte skulle vara korrekt, fysiken är inte enkel, och likadant tror jag detta är, allting skall vara optimalt och enkelt, helst skall det finnas regler att följa, universala principer som alltid gäller, därför tror jag att många kostupplägg har rönt stora framgångar, men om det sedan verkligen förhåller sig så är en annan sak..

ex, och nu har jag ingen lust att länka eller leta, men jag kan länka posten om intresse finns, men Ironaddict hänvisar på sitt forum till en studie som gjordes där deltagarna låg på 1000 kcal under sitt behov, men allting dom fick äta var fruktsocker, eller socker, kommer inte riktigt ihåg, men hursomhelst så gick dom upp i fettmassa och förlorade muskler, trots ett underskott på 1000 kcal, så, kcal in / ut faller ganska tydligt, 100 kcal från godis är inte 100 kcal från rött kött, äter man rent får man förmodligen bättre resultat..

slutligen, var och en får själv dra sina egna slutsatser om vad som fungerar, men när man lyssnar på personer som är stora, har lyckats, vunnit tävlingar, mm, då finns det en hel del som alltid kommer tillbaka, och äta rent är en av dem..

my two, no hate ;)

iMDTcMD6pOw

I'm not gonna simplify it eh, I'm not gonna fake it, I'm not gonna tell you it's something like a ball bearing on a spring, it isnt" HAHAHAHA Feynman var kungen! :D

Scratch89
2010-07-22, 10:15
Medusa; Man behöver ju inte dra det till det extrema heller. ;)

Att äta, säg, 3000 kcal där 2500 består av "bra mat" som fyller protein- och fettbehovet, ger alla vitaminer och mineraler osv, och 500 kcal som består av typ glass och någon bulle, kommer troligen inte ge någon större skillnad om de där 500 kalorierna hade bestått av råris och broccoli. Möjligen att mer protein hade gett bättre muskeluppbyggareffekt, fast det är väl ingenting man kunnat visa.

Fredrik_S
2010-07-22, 13:12
Hur lång är du
2 kg på 2 månader är ju helt sjukt bra och väldigt snabb ökning. Tycker absolut inte att du ska gå upp snabbare än så i vikt. Då blir du snart fet.

Medusa; Man behöver ju inte dra det till det extrema heller. ;)

Att äta, säg, 3000 kcal där 2500 består av "bra mat" som fyller protein- och fettbehovet, ger alla vitaminer och mineraler osv, och 500 kcal som består av typ glass och någon bulle, kommer troligen inte ge någon större skillnad om de där 500 kalorierna hade bestått av råris och broccoli. Möjligen att mer protein hade gett bättre muskeluppbyggareffekt, fast det är väl ingenting man kunnat visa.

Eh jo? Det är väl väl känt att mer protein= mer muskler.
Så fyller du ut dom sista 500 kcal med kött istället för glass så tror iaf jag och medusa att du får mer muskler än fett av din viktökning.

WHITEFOLKS
2010-07-22, 13:36
Eh jo? Det är väl väl känt att mer protein= mer muskler.
Så fyller du ut dom sista 500 kcal med kött istället för glass så tror iaf jag och medusa att du får mer muskler än fett av din viktökning.

Jag skulle säga att du tror "att man får ett bättre förhållande fett/muskler med köttet än med glassen".

Nu kan man ju misstolka det som att man magiskt får mer muskler än fett bara för att de sista kalorierna är protein istf fett.

Fredrik_S
2010-07-22, 13:51
Eh jo? Det är väl väl känt att mer protein= mer muskler.
Så fyller du ut dom sista 500 kcal med kött istället för glass så tror iaf jag och medusa att du får mer muskler än fett av din viktökning.

Jag skulle säga att du tror "att man får ett bättre förhållande fett/muskler med köttet än med glassen".

Nu kan man ju misstolka det som att man magiskt får mer muskler än fett bara för att de sista kalorierna är protein istf fett.

Vad skrev jag då?? Skrev ju ordagrant att jag "tror", bara det att du inte fetmarkerade hela meningen.

WHITEFOLKS
2010-07-22, 13:56
Fast du tror väl inte att man automatiskt får mer muskler än fett av ett överskott bara för att man äter 500kcal av kött istf 500kcal av glass?

Det jag försökte peka ut är att det är en skillnad mellan att man får mer muskler kontra fett med kött jämfört med glass och att man får mer muskler än fett öht.

Fredrik_S
2010-07-22, 14:47
Jag förstår inte vad du menar att jag sagt, jag förstår inte skillnaden på "muskler kontra fett" och "muskler än fett öht"
Jag menar båda tror jag, alltså att jag tror att man får mer muskler än man får mer fett om man äter 500kcal extra kött än om man äter 500kcal glass.

Fast det är som sagt bara vad jag tror, är det inte bevisat så kan man ju satsa på glassen så länge...

WHITEFOLKS
2010-07-22, 15:03
När du går upp i vikt så går du ju antagligen upp i både fettvikt och muskelvikt. Förhållandet beror på dina gener, hur du tränar, vad du äter osv.

Menar du att man automatiskt går upp mer i muskler ÄN I fett om man äter köttet istället för glassen?

ELLER menar du att man får en mer gynnsam fördelning på fett/muskler om man äter kött istället för glassen?

De ovanstående påståendena är inte samma sak, i påstående ett (det som man kan tolka det du sa som) så går man automatiskt upp minst 51% muskler och 49% fett om man äter kött istället för glass.

I påstående två kan det handla om att man går från 40% muskler, 60% fett med glassen till 45% muskler och 55% med köttet.

stybb
2010-07-22, 17:22
Jag skulle vara väldigt nöjd med den viktuppgången. Det kanske till och med går lite väl snabbt. Svårt att säga något om när vi inte vet hur länge du tränat eller på vilken nivå. Bara vikten säger väl inte allt.

Låt spegeln tala sitt tydliga språk.

Sniggel
2010-07-22, 17:50
2½ kg på 8 veckor, ett överskott på cirka 350 kcal, kanske, beroende på hur mycket energi som krävs för att nybilda muskelmassa m.m. Jag räknade på 7500 kcal för varje kg.
Men om jag är nåt så när rätt så är din genomsnittsliga kaloribalans under denna period 2200 på vilodagar och 2700 på träningsdagar (typ).
Det låter inte alls långt ifrån din ursprungliga beräkning.
Du har helt enkelt räknat väldigt rätt, det har gått enligt planen.
Vill du gå upp snabbare (eller fortsätta gå upp i vikt då din energiförbrukning ökar med ökande vikt) så öka intaget med 100-200 kcal per dag, simple as that.