handdator

Visa fullständig version : Bästa getingfällan?


John M
2010-07-21, 01:36
Har ni tips på bra getingfällor?

Kan man locka getingar med sötningsmedel i typ lightläsk eller måste man ha riktigt socker?

Sverker
2010-07-21, 05:47
Hur de spanska getingar vill ha det vet jag inte. Våra svenska getingar vill ha riktigt socker. Någon form av honung eller saft.

Öl funkar bra det också även om det inte är socker.

bb X
2010-07-21, 06:08
Vad ska du göra? :P

hahavaffan
2010-07-21, 07:22
Vad ska du göra? :PFånga tillräckligt många getingar för att sedan träna dem till en dödlig armé, som han sen tar över världen med.

MichiPich
2010-07-21, 09:16
http://www.insektsfri.se/product.asp?prod=44

tjabon
2010-07-21, 09:20
Låt dom vara!
Getingar är ofarliga och kul att titta på.
Speciellt dom stora bålgetingarna. Hur fredliga som helst.
Jag har aldrig blivit stucken.

kaer
2010-07-21, 09:24
Skär toppen av en petflaska och tryck fast den uppochner i 'botten', se till att ha något sött i flaskan så getingarna lockas dit.

M|cke
2010-07-21, 09:49
Skär toppen av en petflaska och tryck fast den uppochner i 'botten', se till att ha något sött i flaskan så getingarna lockas dit.

+1 på den, funkar kanon.
Lite vanlig saft/läsk i botten på flaskan.

Mental
2010-07-21, 10:20
Låt dom vara!
Getingar är ofarliga och kul att titta på.
Speciellt dom stora bålgetingarna. Hur fredliga som helst.
Jag har aldrig blivit stucken.

Getingen är det djur i Sverige som dödar flest mänskor, så det är Sveriges farligaste djur :)

Stoltz
2010-07-21, 10:23
vill du fånga eller döda dem?

Om det senare, testa lite saft i ett glas och häll sedan diskmedel i det, och ställ det där getingarna är men inte ska vara. Byt när glaser är fullt med döda getingar.


Var tvungen att göra så varje dag i två veckor när en butik jag jobbade i fick getingproblem. Kunderna blev attackerade utanför hela tiden och anticimex hittade inte boet förrän efter två veckors letande. Jävla weird :)

bb X
2010-07-21, 11:42
vill du fånga eller döda dem?

Om det senare, testa lite saft i ett glas och häll sedan diskmedel i det, och ställ det där getingarna är men inte ska vara. Byt när glaser är fullt med döda getingar.


Var tvungen att göra så varje dag i två veckor när en butik jag jobbade i fick getingproblem. Kunderna blev attackerade utanför hela tiden och anticimex hittade inte boet förrän efter två veckors letande. Jävla weird :)

Hahha , fan vad smart! :D

Berguven
2010-07-21, 13:08
Vi hade ett getingbo i husgrunden en bit ovan marknivå i sommarstugan. Ett Big Pack fyllt med fotogen utplacerat direkt på marken under boet gjorde susen. De små stackarna slocknade direkt de flög genom ångorna.

G_lund
2010-07-21, 13:19
Vi hade ett jordgetingbo 5meter från vår ytterdörr hemma, så jag ställde gräsklipparen över.

LinusM
2010-07-21, 13:30
PVC rör fastlimmat på något gammalt dammsugar munstycke(?) ni har hemma. I PVC röret sätter ni fast ett rakblad, sen är det bara att suga in getingarna.
Rakbladet gör så att de klyvs på mitten, så att du inte riskerar att bli stucken när du tömmer dammsugaren sen.

Kanske inte så effektivt men underhållande är det.

Lelle Pelle
2010-07-21, 13:32
PVC rör fastlimmat på något gammalt dammsugar munstycke(?) ni har hemma. I PVC röret sätter ni fast ett rakblad, sen är det bara att suga in getingarna.
Rakbladet gör så att de klyvs på mitten, så att du inte riskerar att bli stucken när du tömmer dammsugaren sen.

Kanske inte så effektivt men underhållande är det.
Hahaha! Vilket magiskt sätt att bejaka sin morbida sida! Synd att jag inte hade en par getingar till övers idag...

Asdf
2010-07-21, 13:38
PVC rör fastlimmat på något gammalt dammsugar munstycke(?) ni har hemma. I PVC röret sätter ni fast ett rakblad, sen är det bara att suga in getingarna.
Rakbladet gör så att de klyvs på mitten, så att du inte riskerar att bli stucken när du tömmer dammsugaren sen.

Kanske inte så effektivt men underhållande är det.

+100
:devil::devil::devil:

Arne Persson
2010-07-21, 13:50
Vi hade ett jordgetingbo 5meter från vår ytterdörr hemma, så jag ställde gräsklipparen över.

Handgräsklippare?:D

Stoltz
2010-07-21, 13:53
PVC rör fastlimmat på något gammalt dammsugar munstycke(?) ni har hemma. I PVC röret sätter ni fast ett rakblad, sen är det bara att suga in getingarna.
Rakbladet gör så att de klyvs på mitten, så att du inte riskerar att bli stucken när du tömmer dammsugaren sen.

Kanske inte så effektivt men underhållande är det.

:laugh:

Fy helvete vad rått.

G_lund
2010-07-21, 15:10
Handgräsklippare?:D

:laugh:
Självklart!
http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Tradgard/32150005_rdax_250x222.jpg

hahavaffan
2010-07-21, 15:18
Vi hade ett jordgetingbo 5meter från vår ytterdörr hemma, så jag ställde gräsklipparen över.Hahahah, bäst lösning hittills! Pappas Klippo från tidigt 80-tal producerar lätt mer giftiga avgaser under 10 min än ett medelstort kolkraftverk gör på ett år.