handdator

Visa fullständig version : Ultradistans och där bortom!


Sidor : [1] 2

Thalagor
2010-07-21, 01:17
Startat ny journal eftersom jag inte skrivit i min gamla på ett bra tag, samt att min träning har fått nytt fokus - så denna nya titel passar bättre.

Först och viktigast:
Varför skapa en journal (igen)?
Min förhoppning är att kunna få ihop några personer som följer varandra och peppar på varandra, kommer med tips och kommenterar på passen. Allt för att underlätta att träna vidare då det känns tungt.
Hade det alltid kännts som en dans på rosor hade jag inte brytt mig om journal, men precis som med allt går motivation och ork i vågor - så jag vill gärna bygga ett stödnätverkar (so to speak) inför de tillfällena. Det är min förhoppning, att någon kan stå och :whipped::whipped: mig då det behövs.

Det hade inte varit fel att hitta fler likasinnade med. *cupid*

Tidigare fokus:
Jag har under en längre tid ägnat mig främst åt fyspass, men även också; badminton, squash, simning, rodd, styrketräning, löpning, cykling och inlines.
Min tidigare målsättning var i princip 'bli bäst på allt'. Och jag tycker att jag byggt en väldigt stabil grund för att fortsätta. Den största skillnaden är att nu sätter jag upp mer specifika mål, vilket även påverkar träningen och träningsupplägget.

Mina största målsättningar:
Kunna springa långt med packning, oavsett terräng. Min träningspackning är 13 kg sand, vatten och mat. Packningen jag tränar för, är sådan att jag ska kunna springa självständigt i några dagar - dvs vindsäck, sovsäck, första hjälpen, förstärkningskläder, m.m.

Den andra stora målsättningen är att ro över atlanten.

Varför gör jag detta? Väldigt bra fråga. Jag vet inte. För att... Jag vill?
Det är något med monotont kroppsarbete som är väldigt behagligt. Jag skämtar inte. Visst, de första 50 längderna i bassängen är bara tråkiga, men sen, då jag kopplar bort var jag är och bara fortsätter, bara befinner mig i nuet...
Eller det kanske är upplevelserna jag får. Att vara ute och svettas på en enslig väg mitt i natten, se stjärnorna lysa starkt ovanför mig, helt tyst förutom vindens bris i träden.
Jag vet inte. Men jag vill. Och det är det som är det viktiga. Det är därför jag gör det. Det är en brinnande längtan i mig att kunna göra sådana här saker, och därför gör jag dem. Simple as that.



Mig i korthet:
Man
Födelseår 1987
Vikt 90 kg
Längd 186 cm.

Tidigare större bedrifter
Sprungit/cyklat mellan Göteborg och Lund, stafett med kompis. En av oss sprang medan den andre cyklade bredvid. Bytte lite här och var. Blev 16 mil cykel och 16 mil löpning på vägen vi tog. 43 timmar och 40 min tog det.

Cyklat 60 mil med packning på två dygn.

Tidigare resultat
10 chins med 13 kg ryggsäck
Böj 120 kg
Marklyft 180 kg
Hantelryck 45 kg
10 km - 38 min 13 s
100m - 12,2 s
50 Burpees - 2 min 23 s

Nuvarande mål, i korthet
Löpning (med packning)
Delmål ett: Springa sju mil utan stopp.
Delmål två: Springa sju mil utan stopp, tre dagar i rad.
Delmål tre: Springa Göteborg till Lund
Slutmål: (Hemligt :D)

Rodd (C2)
Delmål ett: Komma upp på tidigare höjder - 1 min 28 s på 500m, milen på 40 min.
Delmål två: Ro kontinuerligt i två och en halv timme.
Delmål tre: Tio mil på en dag
Slutmål: Atlanten!

Annat
Lyfta 100 ton på en dag i strikta (SL-godkända på de tre stora):
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Kabelrodd
Militärpress
Latsdrag

Komplementerande (för löpning/rodd) styrkemål
Ben
ATG Böj - 50x120%Kv
Pistol squat - 25 st/ben
Utfallsgång - 100x25%Kv st/ben
Hamstringcurl - 50x70%Leg Extension

Drag
Kabelrodd - 50x90%Kv
Enarmsrodd - 25x40%Kv
Enarmslatsdrag - 25x30%Kv

Tryck
Bänkpress - 50x90%Kv
Enarmshantelpress - 25x40%Kv
Enarmsmilitärpress - 25x30%Kv


Några egenheter:
- Jag springer barfota så ofta det går. Då det inte går, så springer jag i FiveFingers. Då det inte går, så blir det platta skor.

Varför?
Argumenten för barfotalöpning tilltalar mig (vi har utvecklats till att gå och springa - men vadderade skor är nytt, att sätta ner foten framför kroppen skapar en bakåtriktad kraft, etc), och jag finner det väldigt behagligt och befriande.

- Jag kommer följa riktlinjer från stenåldersdiet och ibland fasta (främst kortvarigt, á la periodisk fasta).

Varför?
Återigen, argumenten tilltalar mig (vi har utvecklats i en miljö där viss typ av föda fanns, det fanns antagligen inte alltid gott om mat, osv), och de gånger jag testat tidigare har jag inte upplevt några negativa effekter. Vilket jag tycker är viktigast, jag har kunnat träna vidare lika hårt och mått lika bra trots omlagda kostvanor. Vet inte om jag fått några positiva effekter tidigare heller dock, vi får se helt enkelt.

- Trots att jag satsar på ultradistans kommer jag fortsätta med styrketräning.

Varför?
Detta för att jag dels vill bibehålla/bygga balans i kroppen (eftersom jag ror mycket vill jag bygga baksida lår och överkroppens tryckmuskulatur), och dels för att jag vill ha stark bål så att jag inte skadar mig då jag springer långt med packning.





Träningsplan osv kommer senare. Om någon är intresserad. Annars skippar vi det och bara köttar på.
Input?

Rickard
2010-07-21, 02:40
Detta ska bli spännande att följa.
Hittade din förra journal i samband med att du gjorde reklam för TMP-loppet.

Baha
2010-07-21, 05:32
häftigt som fan tycker jag med, uppdatera mycket!

forslund
2010-07-21, 06:48
Sjukt intressant journal!

ulfalf
2010-07-21, 07:48
Coolt. Subscribed!

Lars Brinkhoff
2010-07-21, 08:15
Springa sju mil utan stopp.

Vrickat, men ok... Säg till om du vill köra ett banpass någon gång.

Rodd (C2)
1 min 28 s på 500m

Jag har börjat ro som lite alternativ konditionsträning, men upptäckt att det är en riktigt rolig aktivitet i sig. Jag vill gärna ha tips på hur man ror snabbt.

marst060
2010-07-21, 08:42
Intressanta mål!

Speciellt att ro över atlanten är verkligen annorlunda och häftigt. Har någon svensk gjort det tidigare?

Kör hårt

Thalagor
2010-07-21, 11:50
Dagens morgonpass:
20 min rodd, 1'57" / 500 m i snitt.
3x 6-4-2 på:
25 kg enarmshantelpress
25 kg enarmskabelrodd

8x30 s statisk rygghåll, +15 kg.

Dagens brunch
En persika
3 glas gammaldags mjölk
En tallrik valio skogsbär
Två morötter
Ett paket bacon, 140 g
3 extra stora ägg.


Tankar
Bra start på dagen. Tyvärr sprang jag på en spik förra gången jag var ute barfota - den gick inte genom huden, men foten är fortfarande öm. Så blir ingen löpning idag.
Rodden gick över förväntan. Haft ett långt uppehåll, men den här gamla hunden kan än! Greppet var svagt, men det kommer. Verkar som att delmål ett uppnås ganska raskt.

Får se om det blir cykel eller rodd ikväll, eller något helt annat.

Thalagor
2010-07-21, 11:51
Tack alla :)
Hoppas förhoppningarna infrias :cool:

Någon från Göteborgsområdet med samma intressen kanske?

Vrickat, men ok... Säg till om du vill köra ett banpass någon gång.
Självklart!
Och det är bara att själv hojta till om du är sugen på lite terräng, i så fall plockar jag fram rygga och vikter så beger vi oss ut i skogen.


Jag har börjat ro som lite alternativ konditionsträning, men upptäckt att det är en riktigt rolig aktivitet i sig. Jag vill gärna ha tips på hur man ror snabbt.
Jag kör gärna lite teknikträning med dig om du är intresserad? Var ror du?

LadyG
2010-07-21, 11:57
Speciellt att ro över atlanten är verkligen annorlunda och häftigt. Har någon svensk gjort det tidigare?


Ja, Rune Larsson (http://www.loparlarsson.se/content/view/48/54/) gjorde det 2001 eller 2002.

Vezzlan
2010-07-21, 11:57
Det här låter häftigt och ska följas!

Thalagor
2010-07-21, 12:25
Ja, Rune Larsson (http://www.loparlarsson.se/content/view/48/54/) gjorde det 2001 eller 2002.

Precis. Det är Rune Larsson som inspirerade mig till att börja med sådana här saker, så det målet har jag snott rakt av :D

Skulle vilja åka längdskidor över nordpolen någon gång också. Hade varit riktigt coolt :MrT:

Lars Brinkhoff
2010-07-21, 12:39
Jag kör gärna lite teknikträning med dig om du är intresserad? Var ror du?

Absolut! Jag tycker att det är ganska komfortabelt att ro tusingar med 1:55/500m runt 25 spm, men någonstans vid 1:45/500m ökar ansträngningsgraden väldigt mycket utan att farten ökar så mycket.

Jag använder C2:orna på SATS Kungsgatan.

LadyG
2010-07-21, 13:12
Precis. Det är Rune Larsson som inspirerade mig till att börja med sådana här saker, så det målet har jag snott rakt av :D

Skulle vilja åka längdskidor över nordpolen någon gång också. Hade varit riktigt coolt :MrT:

Sämre förebilder kan man absolut ha :)

Thalagor
2010-07-21, 19:28
Kvällsträning
Blev kort träning, ska iväg på bio strax.

1x50 Hamstringcurls på 15 kg
Rodd 9 min, <1'50" / 500 m.

Middag
En liter mjölk
En apelsin
Två hamburgerbröd med dressing och tillbehör
4x90 g hamburgare
En halv gurka
En tomat

Thalagor
2010-07-21, 19:31
Någon av er som är intresserad av längre distanser, och kanske sugen på ett långpass någon gång?

Absolut! Jag tycker att det är ganska komfortabelt att ro tusingar med 1:55/500m runt 25 spm, men någonstans vid 1:45/500m ökar ansträngningsgraden väldigt mycket utan att farten ökar så mycket.

Jag använder C2:orna på SATS Kungsgatan.

Säg en dag så försöker vi få in mig som din personliga roddcoach för passet, följt av totalt köttande ;)

Sämre förebilder kan man absolut ha :)

Hell yeah!

Thalagor
2010-07-21, 19:41
Scusi för trippelpost, men kom gärna med tips på hur jag ska göra denna journal intressantare - vad borde jag posta, vad kan jag skippa, etc ?

LadyG
2010-07-21, 19:53
Ultradistanslöpningen är jag mest nyfiken på, hur du planerar och lägger upp ultrapassen etc. Vad du fokuserar på när det gäller löpningen.

Ultralöpning är alltid högintressant imho :)

Everest
2010-07-21, 20:41
Håller med LadyG, alltid undrat hur ultralöpare tränar för att de inte ska gå av av utmattning.

Långsmal
2010-07-21, 21:13
Jäklar vad höga mål du!
Du har emellertid kommit en bra bit på vägen! Riktigt inspirerande första inlägg. Tränar själv inte någon kondition över huvud taget för tillfället. Bara viktträning för att öka lite i vikt. Men måste säga att jag blev sugen på att köra lite långdistans jag också efter att ha läst ditt första inlägg. Det längsta jag har cyklat på en dag är typ 13 mil när jag var 15 år gammal. Skulle vara kul att slå det iaf till att börja med ;)

Långsmal
2010-07-21, 21:15
Scusi för trippelpost, men kom gärna med tips på hur jag ska göra denna journal intressantare - vad borde jag posta, vad kan jag skippa, etc ?

Beskriv gärna hur du upplever olika faser av ett långt löppass. När är det tyngst, vad brukar du fokusera på för att få det att gå lättare etc?

Skulle vara kul med nån bild också så man får se vilken fysik som krävs för att klara det du håller på med ^^

Thalagor
2010-07-22, 09:46
Morgonträning
Blev lite gym med en kompis

4x10 20 kg enarmsmilitärpress
4x10 25 kg enarmslatsdrag
3x15 20 kg bulgarian split-squat
3x10 30 kg enbensmarklyft
3x10 15 kg enbenshamstringcurl

Frukost
Ett äpple
En liter valio skogsbär
En halv liter gammaldags mjölk

Thalagor
2010-07-22, 09:47
Ultradistanslöpningen är jag mest nyfiken på, hur du planerar och lägger upp ultrapassen etc. Vad du fokuserar på när det gäller löpningen.

Ultralöpning är alltid högintressant imho :)

Håller med LadyG, alltid undrat hur ultralöpare tränar för att de inte ska gå av av utmattning.

Beskriv gärna hur du upplever olika faser av ett långt löppass. När är det tyngst, vad brukar du fokusera på för att få det att gå lättare etc?

Skulle vara kul med nån bild också så man får se vilken fysik som krävs för att klara det du håller på med ^^

Mitt nöje!
Tyvärr kommer det nog dröja cirka två veckor innan löppassen börjar komma tillbaka på riktigt. Blir några kort löppass hoppas jag om foten känns bra ikväll (spikar gör ont).
Även om jag hade kunnat hade jag inte dragit av något långpass innan nästa helg, då är det tävlingsdags (icebug24).

Så tyvärr kommer det antagligen främst vara lite stabiliserande styrka och rodd jag kommer köra fram tills dess. Och korta löppass om foten mår bra då jag testar såklart.

Bild! Hmm, hoppas flickan min tar med kamera i helgen. I så fall fixar vi något.
Jag tror dock främst att bilden kommer visa att alla kan göra detta, jag ser inte särskilt märkvärdig ut :( , även om jag kommer att *flex*. :D

Jäklar vad höga mål du!
Du har emellertid kommit en bra bit på vägen! Riktigt inspirerande första inlägg. Tränar själv inte någon kondition över huvud taget för tillfället. Bara viktträning för att öka lite i vikt. Men måste säga att jag blev sugen på att köra lite långdistans jag också efter att ha läst ditt första inlägg. Det längsta jag har cyklat på en dag är typ 13 mil när jag var 15 år gammal. Skulle vara kul att slå det iaf till att börja med

Tackar, tackar.
Det tycker jag att du ska göra. Främst för att det är så underbart :)
Världen behöver fler ultradistansare. Så det är bara att sätta igång

Thalagor
2010-07-22, 20:15
Kvällsträning
Testade lite lätt löpning, men valde att inte köra det idag.
Så blev lite rodd, där arbetsdelen låg i:
10x30 s max/30 s vila, på 1'33"/500 m

Middag och kvällsmat
200 g lax
200 g blodpudding
En apelsin
En kopp nyponsoppa

En tomat
En persika
En halv gurka
150 g ärter
Två morötter
En dubbelburgare

Thalagor
2010-07-22, 20:44
Tänkte skriva lite kort om hur jag hanterar ett riktigt långpass, hur jag gör för att fortsätta.

Jag delar upp det lite. Kanske skriver senare om hur jag lägger upp långpass, osv. Men just nu är frågan (allt under är egna observationer):

Hur gör jag för att fortsätta springa när det är tungt?
Det finns fyra tillstånd jag skiftar mellan då jag springer, och det är då det går lätt, då det känns normalt, då det är tungt, och då det är mycket tungt. Låt oss kalla tillstånden Lätt, Normalt, Tungt, Mycket tungt, och dela upp frågan i hur jag gör för att fortsätta i de olika tillstånden.

Men det första att fråga sig är hur de olika tillstånden avlöser varandra.
Det jag funnit är att det börjar normalt. Därav namnet ;). Precis som det brukar kännas på halvlånga löppass. Allt flyter på, inte trögt men inte heller flyta-på-moln känsla. Sen, någonstans längs vägen blir det tyngre och tyngre, tills tillståndet lägger sig i Tungt. Första minikampen.
Denna första kamp med Tungt håller inte i sig så länge, ganska raskt går det tillbaka till normalt. För att hålla i sig ett tag, tills det börjar bli tungt igen. Nu är det Tungt en lite längre period, men å andra sidan börjar det äntligen bli Lätt på andra sidan. Lite som en sinusvåg vars amplitud ökar proportionellt med tiden.
Efter denna första frid då det går Lätt, börjar de riktigt tunga perioderna komma, vilka ofta följs av lätta. Så om vi följer sinusvågsanalogin, så kommer tiden i normalt tillstånd att minskas mer och mer, och det enda som känns av är Lätt, Tungt och Mycket tungt.

Det luriga med detta är att trots att det kan se ut som att mycket tid spenderas med att kämpa sig framåt (Tungt och Mycket tungt), så krävs det inte så mycket för att flytta över till att gå Lätt igen. Det räcker med en vägskylt, ett telefonsamtal, eller något annat som piggar upp mig.

Och sen är jag framme.


Så, hur för jag för att fortsätta springa i de olika tillstånden?

Lätt:
Här är det, precis som namnet antyder, väldigt lätt. Allting flyter på. Hjärnan har slått knut på sig själv och bryr sig inte om mycket. Kroppen mår bra. Det är bara att fortsätta. Ingen medveten ansträngning behövs.

Normalt:
Här är det också lätt att fortsätta springa. Inte lika lätt som i tillståndet ovan, men kräver inga speciella tekniker. Perfekt tillstånd för att dagdrömma sig bort - vilket jag ofta gör.

Tungt:
Här börjar det bli trixigt. Det är tungt att fortsätta, men inte mer. Det börjar ta emot. En rätt så hög low om ni så vill. Det jag brukar göra här är att tänka på låtar, eller sjunga själv - 'Jag är ute i klart väder, hå hå hå; solen skiner och himlen är blå; Nu fortsätter vi framåt, hå hå hå; vart jag är på väg vet jag ej, men det ska nog gå'. Lite nödrim, men väldigt trevligt.
Det viktiga för mig här är att fokusera bort från vad jag gör. Att tänka på det gör det bara tyngre. Försöker även tänka på vad jag gjort på senare tid, eller vad jag vill göra, eller mina drömmar, eller vad som helst egentligen. Så länge jag inte tänker på vad jag gör flyter allt på.

Mycket tungt
Nu tar det emot. Kroppen vill bara stanna. Tankarna kommer på att sätta sig ner och ringa på taxi. Eller lägga sig och sova. Bara inte fortsätta. Det är tungt. Kroppen värker. Sinnet säger stopp. Och ändå ska jag fortsätta.
Det är nu ödesdigert att tänka på hur långt det är kvar (då det känns helt oöverkomligt), och det är väldigt svårt att fokusera bort. Så det finns bara en sak att göra - delmål. 'Tar jag mig dit utan att stanna är jag nöjd.' 'Tio steg till kan du!' 'Höger framför vänster framför höger, till den där lyktstolpen'. Då det är som tyngst är det nästkommande steg som är det viktiga, men då det väl börjar släppa blir delmålen längre och längre. 'Spring hundra meter, sen kan du gå trettio. *100 m senare* HA! Du trodde du skulle få gå nu, men det får du först om hundra meter till!'. And on it goes.

Och som sagt, till slut är man framme. Sliten men glad.

Thalagor
2010-07-23, 10:12
Morgonträning
Blev lätt gym.
4x6 80 kg Bänk
2x8 80 kg rodd
1x10/8 60/70 kg rodd
1x20 50 kg rodd

+ mjukhetsträning och stretch

Brunch
Ett fat Valio Sommarbär
Tre extra stora ägg
Ett paket bacon
Tre morötter

Thalagor
2010-07-23, 13:30
Middagsträning
Löpning! Äntligen!

2,5 km för att känna tempo, gick på 10 min.
20 min slöjogg.
5x 300 m i 3'45"/km-tempo, 300 m i 5'/km-tempo, 300 m i 3'45"/km-tempo, 45 s vila.

Allt i allt ett behagligt pass.

Och vad har jag lärt mig idag då?
1, Foten min känns fin-fint igen! :)
2, Mina härdade fötter (har i princip en extrasula som förstärkning :P) är underbara barfota. I skor stör det lite. Det är bara att ta sig iväg och handla fotfil och fixa till detta. Kommer trots allt att tävla i skor om en vecka.
3, Craft-boxershorts verkar vara teh shizzle for dizzle my nizzle. Haft problem med infanterield tidigare, och varken Adidas eller Nike Pro har hjälpt. Men dessa verkar fungera!
(Tidigare har jag fått ha ett par tighta boxers/kalsonger under och Nike Pro över. Lite kymigt)

Lunch
Persika
Äpple
Päron
4 glas gammaldags mjölk

Karvig
2010-07-24, 14:00
Fysmonstret är tillbaka! :) Lär bli rolig läsning här. *popcorn*

Har du fler lopp planerade, utöver icebug24? Sen skulle det också vara intressant att läsa hur du ligger till konditionsmässigt just nu samt hur du lägger upp löpträningen.

Någon av er som är intresserad av längre distanser, och kanske sugen på ett långpass någon gång?

Hör av dig om du mot förmodan är i stockholmsregionen och springer. ;)

Lars Brinkhoff
2010-07-24, 15:51
Säg en dag så försöker vi få in mig som din personliga roddcoach för passet, följt av totalt köttande ;)

Vad sägs om onsdag? (Alternativt fredag, eller måndag.)

Thalagor
2010-07-25, 13:13
Fysmonstret är tillbaka! :) Lär bli rolig läsning här. *popcorn*

Har du fler lopp planerade, utöver icebug24? Sen skulle det också vara intressant att läsa hur du ligger till konditionsmässigt just nu samt hur du lägger upp löpträningen.



Hör av dig om du mot förmodan är i stockholmsregionen och springer. ;)

Tackar :)
Möjligt att jag kommer springa Göteborg Trail i slutet av nästa månad, men inte garanterat. Möjligt även att jag försöker fixa en officiell sub 40 tid på milen på midnattsloppet, också slutet av nästa månad.

Får göra lite testlöp så att vi ser nuvarande konditionsnivå, och skriva lite om mitt upplägg senare. Allt för dig! :whipped:

Oh yes, I will.

Vad sägs om onsdag? (Alternativt fredag, eller måndag.)

Måndag (imorgon) blir bäst för mig. När var hur?
Onsdag sitter jag i bilen mot fjällen, och fredag tävlar jag där. Så, det är lite svårt.

Lars Brinkhoff
2010-07-25, 15:39
Måndag (imorgon) blir bäst för mig. När var hur?

Ok, då tar vi det! Någon gång på eftermiddagen, gärna 15:00 eller senast fyra. Plats: Kungsgatan 34.

Thalagor
2010-07-25, 17:31
Träning
4 km fartlek mot en polare. Fartlek och fartlek, vi försökte döda varandra. Skoj :D
Följt av 4 km lugnt.

Detta är nog sista rena träningsuppdateringen jag gör, eftersom det inte verkar väcka intresse. Veckouppdateringar kanske jag ska testa istället.

Thalagor
2010-07-25, 17:33
Ok, då tar vi det! Någon gång på eftermiddagen, gärna 15:00 eller senast fyra. Plats: Kungsgatan 34.

15:00 på SATS. Ses där!
Ps. Jag går med om jag får komma in gratis, har inget större intresse av att betala för att visa dig teknik. Men skulle tro att dem är snälla så det löser sig. Bara en heads-up.

Lars Brinkhoff
2010-07-25, 18:08
15:00 på SATS. Ses där!

Ok!

Karvig
2010-07-25, 18:13
Detta är nog sista rena träningsuppdateringen jag gör, eftersom det inte verkar väcka intresse. Veckouppdateringar kanske jag ska testa istället.

Jag skulle inte banga på dagsuppdateringar om du har tid och ork att skriva här. En vecka är lååång tid. ;) Men det är ju bara jag. Lite dödare forum så här i semestertider också, icke att förglömma.

LadyG
2010-07-25, 18:50
En vecka är ju lång tid, varför ska man behöva vänta så länge? :P

Thalagor
2010-07-25, 23:03
Ok, ok. Ni har övertygat mig. Men min kosthållning skippar jag att uppdatera. ;)

Med icebug24 nästa fredag, så blir min sista hårda träningsdag imorgon.
Veckan preliminärt,

Måndag:
Kort löptur tidig förmiddag.
Fyspass 11:30, helkroppsstyrka med massvis av intervaller.
Fyspass 13:00 (annan kompis), enbensstyrka (enbenshopp, enbensböj, utfall, inlineshopp, etc) och löpintervaller.
Springa till SATS (verkar vara ganska prick 3 km enkel väg)
Roddteknik med Lars 15:00
Springa tillbaka


Tisdag:
Vandring med packning eller lätt löptur eller liknande lätt träning
Rörlighet, foam-rolling och enbensstyrka

Onsdag:
Bilresa

Torsdag:
Lätt-lätt 'träning' (röra på mig), foam rolling.

Fredag:
TÄVLING!!!

Thalagor
2010-08-02, 16:56
Kort Tävlingsrapport, Icebug24:

Åker onsdag från Göteborg och anländer i Hemavan 20 snabba timmar senare. Hela resan flöt på bra, hade grymt sällskap och humöret på topp.

Sover åtta timmar till torsdagen, med tanken att sova ut ordentligt till tävlingen (start är 14:00 fredag) och vaknar upp till underbart väder. Allt upplagt för ett fint äventyr! :)

Tyvärr så hör vi senare då vi får kartorna och ritar in kontrollerna att väderprognosen för tävlingsdagen är mörk. Å andra sidan har både jag och min kumpan kört hårt i dåligt väder förr, så det gör inte så mycket. Använder cirka tre timmar här på torsdagen för att planera vilken rutt vi ska ta och var vi har olika alternativ. Planen är cirka 75% av alla poäng. Optimistiskt men med flera alternativ att vika av mot slutet.

Precis som planen sover vi ut ordentligt till fredagen, klockan satt på 10:30. Tyvärr stördes sömnen av ett dunderåskväder som bröt ut mitt i natten, men vetskapen om att möjligheten att det dåliga vädret kan ha dragit förbi gjorde väldigt mycket :).
En rejäl frukost (200 g bacon, 6 stora ägg, en liter mjölk) och några timmar senare står vi i ösregn vid starten.

Loppstart! Redan 50 meter in i loppet är fötterna dyngsura. Snacka om att jag är glad över mina yllesockor!
Vi springer på bra, plockar första kontrollen rätt raskt, och fortsätter snabbt mot nästa. Tyvärr gör vädret (regn och dimma) att vi har lite problem med orienteringen, så vi hamnar på fel sida av en topp. Vi är trots allt bara ultradistansgalningar, och kan inte hitta för fem öre. Brute-force är vår stil :D. Så det är bara att springa rakt över toppen för att komma på rätt väg igen, och snart där efter har vi vårt andra kontroll. Här inser vi att vårt första val av rutt är för osäkert, då det kommer ta oss långt från mål och vi ändå inte är säkra på att hitta. Vi väljer därför att ta en närmare väg, och satsar nu på cirka 60% av poängen istället.

Springer på bra, svårt att hitta i vädret och det är lite halt här och var, men det är ett härligt äventyr. Plockar först ena toppen, sen nästa, sen en till, följer en bergskam och plockar ännu en kontroll. Allting flyter på. Nu börjar vädret tillta i styrka, så istället för bara regn och lite dimma har vi nu regn, dimma och kuling på vissa ställen. Nåja, nåja, är bara att bita i och fortsätta krossa. Springer vidare mot nästa topp, men hamnar lite snett på det. Sikten är för dålig för att se exakt var vi ska, så denna kontroll tar lite längre tid än vi tänkte. Detta var vår näst sista kontroll...
1400 m över havet är härligt! Kuling, 30 m sikt, ösregn, hell yeah! Tar oss nedåt stabilt och springer mot nästa topp vi ska plocka. Allting flyter på tills vi tar denna kontrollen med. Nu då vi ska vidare, väljer vi att ta en nedgång som ser säker ut. Tyvärr är vi ungefär hundra meter längre norrut än vad vi tror, vilket betyder att det är rejält brantare. Detta kombinerat med såphala stenar gör det hela mycket mentalt mödosamt att ta sig nedför. Sen, halvvägs ner för branten trampar min partner på en tova som lossnat i regnet, så han glider vidare, ramlar över en sten och glider ännu mer. 5-7 m senare träffar han tack och lov en liten gräsplätt och lyckas stanna... Hade det varit ännu en sten där hade allt kunnat gå riktigt, riktigt illa.
Där och då bestämmer vi oss för att det inte är värt att fortsätta. Vi känner att vi inte har orienteringsförmågan för att känna oss säkra i denna väderlek och terräng. Så vi vandrar lugnt tillbaka till mål, 4 mil bort.

Summa summarum:
Sju toppar, 4000 höjdmeter, 12 timmar hårt (målgång efter 23 timmar, tog det lugnt sista fyra milen).

Lärdomar:
Måste bli bättre på orientering, främst för att kunna garantera egen säkerhet!
Och diet-bars (Nutrilett osv) äger. En halv sådan i timmen slår all annan kost jag försökt ha på liknande äventyr. Helt sjukt.



Skriver kanske om rapporten senare, kanske längre. Nu vill jag mest få upp något.

forslund
2010-08-02, 17:56
Låter förbannat hårt även om du får det att låta lätt med "första ena toppen, sen nästa, sen en till, följer en bergskam och plockar ännu en kontroll".

Skulle tro att det skulle finnas en och annan svordom mellan de topparna för en annan. :D

LadyG
2010-08-02, 18:27
Jösses, polaren kunde ju slagit ihjäl sig! Klokt att inte framhärda, det låter på beskrivningen som att ni lika gärna kunde halkat sönder er fullständigt!

Fast det låter ju lite kul också, att plöja fram som en grävling genom terrängen :D

Karvig
2010-08-02, 18:39
Stark prestation även om ni tog det lilla lugna sista 4 milen. :)

Intressant att höra hur du tyckte att bars fungerade också. Vad har du använt dig av tidigare och hur har de olika sakerna fungerat tycker du?

Thalagor
2010-08-02, 19:43
Låter förbannat hårt även om du får det att låta lätt med "första ena toppen, sen nästa, sen en till, följer en bergskam och plockar ännu en kontroll".

Skulle tro att det skulle finnas en och annan svordom mellan de topparna för en annan.

Haha, vem vet. Skoj är det ju i alla fall :)

Jösses, polaren kunde ju slagit ihjäl sig! Klokt att inte framhärda, det låter på beskrivningen som att ni lika gärna kunde halkat sönder er fullständigt!

Fast det låter ju lite kul också, att plöja fram som en grävling genom terrängen

Precis. Den mentala luften gick ur oss då detta hände, och vi bestämde oss för att bara skita i det. Vandra lugnt och försiktigt tillbaka till mål. Återigen, behöver öva på orientering - tänk om något hade hänt och vi antingen: 1, hade ringt och behövt bli hämtade och inte vetat exakt var vi var, eller 2, en hade behövt springa iväg och hämta hjälp. Fjäll är ganska stora, det räcker med att ha fel på några hundra meter så hittar man aldrig varandra.

Men själva konceptet är brutalroligt! Och halkan var inte så farlig så länge det inte var för brant, då gjorde det inget då man ramlade.
Stavarna är kasserade nu dock, böjda och förstörda. :D

Stark prestation även om ni tog det lilla lugna sista 4 milen.

Intressant att höra hur du tyckte att bars fungerade också. Vad har du använt dig av tidigare och hur har de olika sakerna fungerat tycker du?

I år hade vi med oss cirka ett kilo mat var, med ungefär den här fördelningen mat. Planen var att äta varje hel timme, så t ex en timme åt vi en delicatoboll och nästa kanske 2 digestivebars, etc:
2x1 Delicatoboll
2 Digestivebars
2 Kelloggsbars
2x40 g honungsglaserade jordnötter
1x40 g grovsaltade mandlar
2x40 g Nötmix
14x½ Diet-bars (nutrilett, atkins, etc)

Salt:
Ett rör resorb, en gatorade.

Det kändes lite konstigt att ta med sig ut måltidsersättning (LOW CALORIE!) till något sådant här, men det var väldigt vettigt innehåll. En hel del protein, och massa mineraler och vitaminer. Skönt med fibrer i magen så att den inte kollapsade helt också. Gott smakade dem med :)


Vanligtvis har jag haft med salta jordnötter och godis, tyvärr kan salta jordnötter bli lite tunga att äta till slut, och rent socker tar emot ibland. Så det verkar vara en grym upptäckt vi har gjort!
Vår nya idé för kommande ultradistansäventyr är ungefär en tredjedel måltidsersättning (för protein), en tredjedel honungsglaserade jordnötter/nötmix (något som gör att nötterna slinker ner lättare - bara salta är svårtryckt. Honungsglasering eller en mix med russin hjälper enormt) - för fett och mycket energi, och en tredjedel lakrits och rökt korv (för salt). Nya tallriksmodellen ;)

Tyvärr är inte salmiak NaCl, så vet inte om det hjälper. Salta lakritsbitar löser det problemet :thumbup:

Thalagor
2010-08-04, 09:29
Gått och fått feber.
Uppdateringarna får börja komma då jag tillfrisknat igen. Mår mycket bättre idag än igår i alla fall, hoppas på lätt träning imorgon! :)

Thalagor
2010-08-07, 10:59
Äntligen börjar jag bli frisk!
Blir nog att vänta till måndag innan jag börjar träna ordentligt igen. Därför tänkte jag att jag skulle bjuda på kommande fyra veckors träningsschema och -mål.

Schema 9/8-10 -> 5/9-10
Mål :
Bli flexibel nog att kunna gå ATG.
Bli flexibel nog att kunna göra riktiga pistols. (Vet att det även kräver balans- och koordinationsövning, men det är inte målet denna månaden.)
Pressa 100 kg i bänk (vill ha den styrkan innan jag går över på att träna på 50 x 80 kg. Aldrig testat tidigare, vet inte hur nära eller långt ifrån jag är, vet bara att jag kan reppa på 90 kg. Behöver inte säga mycket om det är nära max)


Tidsuppdelning / vecka:
7 timmar stretch; höftböjare, hamstring, gluteerna, fotled, quadsen samt sittande i knäböj.
3 timmar styrka. Återkommer med mer detaljerad plan om någon vill det, annars kan väl nämnas att jag på benträning kommer träna ett ben i taget, samt att jag kommer att träna foten (tårna) en del.
1 timme rodd. Samma här, mer detaljerad plan kommer vid förfrågan.
3 timmar löpning. Och samma här. Värt att nämnas på denna punkt är att jag kommer springa med 13 kg packning, stavar och rakt ut i skogen så ofta jag kan.
Totalt 14 h / vecka.

Uppdelningen styrka / rodd / löpning som 3 / 1 / 3 är för att enbensstyrka är viktigt att köra (för mig i alla fall) som skadeförebyggande, och löpning är viktigt att köra eftersom det är det jag satsar på i närmsta tiden :Virro. Rodd ligger på backburner kommande månaden.

Det är den planerade tiden. All tid utöver det är oplanerad. Woohoo (Y).



Vad tycker ni om detta? :)

forslund
2010-08-07, 12:44
Vad är syftet bakom tå-träningen? Nyfiken.

Antalet timmar i sig säger väl inte så mycket. Är alla löppass lika långa? Sedan, vad är tanken bakom 13 kg packning vid löpning? Det låter som det blir väldigt tungt för knäna.
Speciellt om du ska springa rätt ut i skogen, där belastningen ofta blir sned. Ett felsteg med 13 kg på ryggen som är svårt att balansera rätt kan lätt bli problematiskt.

Sedan är planen för styrketräningen alltid intressant, tycker jag. :)

Thalagor
2010-08-07, 14:15
Vad är syftet bakom tå-träningen? Nyfiken.

Antalet timmar i sig säger väl inte så mycket. Är alla löppass lika långa? Sedan, vad är tanken bakom 13 kg packning vid löpning? Det låter som det blir väldigt tungt för knäna.
Speciellt om du ska springa rätt ut i skogen, där belastningen ofta blir sned. Ett felsteg med 13 kg på ryggen som är svårt att balansera rätt kan lätt bli problematiskt.

Sedan är planen för styrketräningen alltid intressant, tycker jag.

Tåträningen är för att stärka upp småmuskler i fötterna, samt fotvalvet. Springer mycket barfota, så känns vettigt att lägga in. Har överansträngt senor i foten tidigare, och funnit att tåträning hjälpt förebygga samt rehabilitera det.

Den kommande månaden kommer löpningen mestadels vara lugn lunk, utan några speciella långpass inlagda. Fokus är främst på styrka och flexibilitet, och vill inte att löpningen eller rodden ska påverka för mycket. Efter dessa veckor dock .... :devil:

Tanken bakom packningen! Jag tränar löpningen för att jag vill kunna springa flera dagar eller en vecka så, i rad - självförsörjande. Med detta menar jag att jag ska bära allt jag behöver på ryggen. Ryggsäck, kläder, första hjälp, sovsäck och kanske ett litet tält, mat, lite vatten, etc. Blir det 13 kg? Antagligen inte. Hamnar antagligen på 7-10 kg. Jag har dock 13 kg sand här i en härlig påse, och den jag brukar springa med. :)
Skogen här omkring är väldigt lättframkomlig. Men även lite värre snår är inte så farligt - 13 kg är inte så mycket på ryggen. Tror att antingen klarar jag att balansera utan packningen, och då klarar jag med packningen. Eller så går det illa utan packningen, och då gör det det med packningen också. Är inte övertygad om att gränsen där packning mot inte packning gör skillnad är särskilt stor. Och det är just pga underlaget och backarna jag springer i skogen! Bra träning för ben och fotleder och allt :thumbup:

Bör även nämnas att jag vanligtvis använder stavar då jag springer (i alla fall genom terräng och backar. Desto flackare, desto mindre använder jag stavar), vilket påverkar belastning på knän och balans. Tyvärr böjdes en av mina stavar under icebug, så slängde dem då jag kom tillbaka.


Låter det vettigt?
Det är alltid bra att få andra perspektiv, i min umgängeskrets är det främst jag som sysslar med sådant här, så den enda jag kan diskutera dessa saker med ordentligt är min kumpan. Som tänker väldigt likt mig. Recipe for destruction? :D


Slänger upp styrketräningsplan senare!


Ps. Tänkte även på det. En stor anledning att jag kommer fortsätta med mycket styrketräning är just pga packningen - att förebygga skador. Det är också en anledning till att styrkemålen är riktade mot uthållighet.

Karvig
2010-08-07, 21:51
Lång kosttext

Intressant läsning. Kul att du delar med dig. :thumbup: Du har inte prövat gels under någon längre tid?

Angående upplägget ser det bra ut, tycker jag. Planerade löpningen är i underkant men kommer du ut på en del spontanrundor så blir det fina fisken. ;)

Strife
2010-08-07, 23:50
Välkommen tillbaka! Skall hålla koll på dina bravader här i din nya journal. :)

Thalagor
2010-08-08, 00:47
Intressant läsning. Kul att du delar med dig. :thumbup: Du har inte prövat gels under någon längre tid?

Angående upplägget ser det bra ut, tycker jag. Planerade löpningen är i underkant men kommer du ut på en del spontanrundor så blir det fina fisken.

Tack för de vänliga orden :)
Tyvärr aldrig testat gels. Aldrig känts riktigt aktuellt. Är inte på de rekordfarter på kortare sträckor att jag känner att det behövs (inte på längre sträckor heller för den delen), och då jag kör långt vill jag mer ha substans. Det är mina tankar i alla fall, aldrig testat som sagt.

Oh yes, väldigt mycket i underkant. Men det är bara kommande fyra veckor, och dem är som sagt till främst för att förhoppningsvis öka min rörlighet tillräckligt för ATG-böj och ordentliga pistols. Den riktiga träningen är på back-burner så att jag har tid med en timme stretch om dagen (jag håller tummarna för att detta betyder att jag inte kommer behöva stretcha mer alls efter dessa veckor, och då kan börja med riktiga grejor igen! :D)

Välkommen tillbaka! Skall hålla koll på dina bravader här i din nya journal.

Tackar :)
Vad händer med dig nu för tiden? Såg något om hare på 1500 m (eller var det 3000 m?).

Rickard
2010-08-08, 01:27
Tack för de vänliga orden :)
Tyvärr aldrig testat gels. Aldrig känts riktigt aktuellt. Är inte på de rekordfarter på kortare sträckor att jag känner att det behövs (inte på längre sträckor heller för den delen), och då jag kör långt vill jag mer ha substans. Det är mina tankar i alla fall, aldrig testat som sagt.


Jag tycker att Colting har lite intressanta tankar om det där.
Som han nämner i den här intervjun. http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/261/low-carb-triathlete-jonas-colting-episode-262/

Och det kan väl ungefär sammanfattas i att hans teori är att när man tränar riktigt hårt så behöver kroppen föda utav bra kvalitet då ytterligare stress i form utav dåliga näringskällor stressar kroppen ytterligare.

Fastback
2010-08-08, 01:34
Riktigt grym journal! Ska lätt följa den! Du verkar vara en stenhård kille ! :hbang:

forslund
2010-08-08, 12:42
Låter det vettigt?


Jag förstår din tanke bakom att springa med packningen, men jag vidhåller min ståndpunkt att det känns lite för mycket att springa med packningen alla pass. Det finns ju en anledning att alla löpare av rang är fjäderlätta.
Ett eller två pass i veckan är vad jag skulle sikta in mig på om målet var att springa bra med packning. Det är trots allt springa du ska vara bra på. Sedan ska du bara vara van vid att ha packning på ryggen och knäna ska vara förberedda på det, men mer än så känns som att nackdelarna överväger fördelarna. Enligt mitt sätt att resonera i alla fall.

Man ska inte utmana ödet i onödan och jag som är riktigt skadenojig när det gäller löpning ser det som en dödsdom.

Tycker inte jag får igenom mina poänger med inlägget, utan det är mer "jag tycker", men förhoppningsvis förstår du lite av vad jag menar. :D

Thalagor
2010-08-08, 21:36
Jag tycker att Colting har lite intressanta tankar om det där.
Som han nämner i den här intervjun. http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/261/low-carb-triathlete-jonas-colting-episode-262/

Och det kan väl ungefär sammanfattas i att hans teori är att när man tränar riktigt hårt så behöver kroppen föda utav bra kvalitet då ytterligare stress i form utav dåliga näringskällor stressar kroppen ytterligare.

Intressant!
Inte inne på Low Carb som han, men bra mat är gott! :thumbup: :P

Riktigt grym journal! Ska lätt följa den! Du verkar vara en stenhård kille !

Tackar *flex*

Jag förstår din tanke bakom att springa med packningen, men jag vidhåller min ståndpunkt att det känns lite för mycket att springa med packningen alla pass. Det finns ju en anledning att alla löpare av rang är fjäderlätta.
Ett eller två pass i veckan är vad jag skulle sikta in mig på om målet var att springa bra med packning. Det är trots allt springa du ska vara bra på. Sedan ska du bara vara van vid att ha packning på ryggen och knäna ska vara förberedda på det, men mer än så känns som att nackdelarna överväger fördelarna. Enligt mitt sätt att resonera i alla fall.

Man ska inte utmana ödet i onödan och jag som är riktigt skadenojig när det gäller löpning ser det som en dödsdom.

Tycker inte jag får igenom mina poänger med inlägget, utan det är mer "jag tycker", men förhoppningsvis förstår du lite av vad jag menar.

Alla löpare av rang på vilka distanser? Då du kommer till ultradistans blir folket lite mer normala i alla fall.
Och sen ska vi komma ihåg att jag redan kört det där med fjäderlätt - om nu inte 90 kg har blivit det nya 60 kg. :D

Sen måste vi vara på det noga med att mitt mål är att _springa med packning, genom skog och terräng, gärna uppför berg_ och inget annat. Jag kunde inte bry mig mindre om hur snabb eller långsam jag är i i lopp, förutom att jag vill kunna springa hela sträckan - oavsett längd.

Jag håller med om att man ska ta det försiktigt, men det är ändå bara 13 kg. Fungerat hur fint som helst hittills. Jag tror att jag har en fördel i att jag springer barfota eller nära barfota på det här med skador (förutom akutskador, men dem kan hända alla) - jag får feedback då jag springer, direkt. Då jag börjar bli trött och slarvig känner jag av det direkt och kan justera, så jag tror att knäna får ganska mycket mindre stryk av min löpning nu än om jag hade kört med skor. Testa barfota själv vetja, du kanske blir övertygad! :naughty:

Så... Jag förstår halvt hur du menar, men du får komma med bättre anledningar än det där ;). Kolla på NBA-proffs, de springer omkring mycket på planen, och väger säkerligen 20 kg mer än vad jag gör med packning. (Sen är det i och för sig proffsidrott, så säkert massvis med skador, men nu ska vi inte vara sådana :P)

Thalagor
2010-08-09, 09:23
Styrketräning
5x5:
Enarmshantelpress, 25 kg
Enarmskabelrodd, 25 kg

4x10
Kabelrodd, 50 kg
Split-squats, 50 kg

LadyG
2010-08-09, 09:42
Alla löpare av rang på vilka distanser? Då du kommer till ultradistans blir folket lite mer normala i alla fall.


http://badgear.files.wordpress.com/2010/04/jonas_buud_swiss_2007.jpg
Jonas Buud? (http://jonas.familjenbuud.se/)

:)

Thalagor
2010-08-09, 21:00
http://badgear.files.wordpress.com/2010/04/jonas_buud_swiss_2007.jpg
Jonas Buud? (http://jonas.familjenbuud.se/)

:)

lite mer normala. Många är rätt små ändå. ;)
Men visst, jag är egentligen fel ute om vi kollar på kroppsform. Men det Skiter jag i. Jag ska krossa ändå! :D

Thalagor
2010-08-09, 21:02
Prehab
Tåträning 2 min / ben
Hip rotator 2 min / ben
VMO 2 min / ben
Stretching
Bensving 2 min / ben
Hamstring 1 min / ben

2x:
Fotled 2 min / ben
Hamstring, böjt ben 2 min / ben
Höftböjare 2 min / ben
Framsida lår 1 min / ben
IT-band 2 min
Knäböjsställning 5 min

LadyG
2010-08-09, 21:40
lite mer normala. Många är rätt små ändå. ;)
Men visst, jag är egentligen fel ute om vi kollar på kroppsform. Men det Skiter jag i. Jag ska krossa ändå! :D

Bra det, attityden är halva hemligheten. Pannben är den andra halvan (att orka genomföra all den träning som krävs för att ha en chans att klara sina mål) :)

Karvig
2010-08-09, 22:49
Angående packning eller inte tror jag inte att det blir så himla farligt. Ska du bli bra på att springa med packning måste du i min värld också träna så.

Vet bara hur träningen från det militära varit med packning på långt mer än 13kg och det funkade för mig även i större mängder. Då har det varit i kängor också, även löpningen, så dämpning var det inte tal om. Så länge det inte blir någon toksatsning från ingenstans är det funkis och du som redan är van pallar nog med det här riktigt bra. :thumbup:

forslund
2010-08-10, 06:35
Bra det, attityden är halva hemligheten. Pannben är den andra halvan (att orka genomföra all den träning som krävs för att ha en chans att klara sina mål) :)

+1! Jag tror egentligen att ultradistans har mycket mer med psyket att göra än själva löpningen i sig. Självklart måste man vara en bra löpare, vara van vid att springa längre distanser. Men allvarligt, alla är trötta efter 5+ mil. Då är det viljan som sätter stopp.

Angående packning eller inte tror jag inte att det blir så himla farligt. Ska du bli bra på att springa med packning måste du i min värld också träna så.

Vet bara hur träningen från det militära varit med packning på långt mer än 13kg och det funkade för mig även i större mängder. Då har det varit i kängor också, även löpningen, så dämpning var det inte tal om. Så länge det inte blir någon toksatsning från ingenstans är det funkis och du som redan är van pallar nog med det här riktigt bra. :thumbup:


Jag håller med, kanske lät min feedback aningen för negativ. Givetvis måste du träna med ryggsäck om du ska bli bra på det. Jag, utefter mina löpskador, ifrågasätter bara om du ska springa med den på alla pass. Sedan har du ju mest erfarenhet av hur din kropp fungerar och upplever du att det fungerar utan skadekänningar så är det bara att köra på.

Ber man om feedback så får man mina tankar, oavsätt om de är "rätta" eller "felaktiga". Det är alltid bra att bolla sina upplägg och få andra synpunkter och synviklar, även om det inte leder till några förändringar.

Thalagor
2010-08-10, 09:23
Ber man om feedback så får man mina tankar, oavsätt om de är "rätta" eller "felaktiga". Det är alltid bra att bolla sina upplägg och få andra synpunkter och synviklar, även om det inte leder till några förändringar.

Självklart! Och jag uppskattar alla tankar, särskilt eftersom jag som jag nämnde tidigare inte har någon som satsar på samma sak att bolla idéer med. Så det var inte meningen att låta som att jag bara körde över dina åsikter.

Jag kommer inte att köra alla pass med packningen, men cirka 80% blir det nog. Det främsta var väl att jag inte riktigt höll med dig om din uppfattning om hur stor skaderisken var med packningen - men det jag kan göra är att jag kan ta det lugnt med hur mycket jag ökar med packningn på, så blir det lättare att stanna upp om det börjar värka någonstans. Vilket alltid är smart :)

forslund
2010-08-10, 15:12
Självklart! Och jag uppskattar alla tankar, särskilt eftersom jag som jag nämnde tidigare inte har någon som satsar på samma sak att bolla idéer med. Så det var inte meningen att låta som att jag bara körde över dina åsikter.

Jag kommer inte att köra alla pass med packningen, men cirka 80% blir det nog. Det främsta var väl att jag inte riktigt höll med dig om din uppfattning om hur stor skaderisken var med packningen - men det jag kan göra är att jag kan ta det lugnt med hur mycket jag ökar med packningn på, så blir det lättare att stanna upp om det börjar värka någonstans. Vilket alltid är smart :)

Inser nu att mitt inlägg ser lite bittert ut. Det var inte meningen så här kommer en omformulerad version:

Läs mina tankar och idéer, ta till dig dem om de känns vettiga; annars strunta i dem. :D

Thalagor
2010-08-10, 18:39
Träning idag:
Lätt fys
10 Breda armhävning + kroppsrodd
10 Normala armhävning + kroppsrodd
10 Smala armhävning + kroppsrodd
10 Breda armhävningar + kroppsrodd

3 x 25 m Brudgumsbär

4 x 15 Knäböj med partner på rygg

3 x 20 m + 20 m Björngång
3 x 20 m Utfallsgång

Stretching
Samma som igår.

Thalagor
2010-08-10, 23:36
Läste ett citat nyligen, som så bra sammanfattar hur det är (för mig) att köra ett långt event. Med den enda skillnaden att jag nog hade sagt det nedan glatt, för det finns få saker som klår riktiga uthållighetsevents - hur tungt det än blir. :D

I always start these events with very lofty goals,
like I’m going to do something special. And after a point
of body deterioration, the goals get evaluated down to
basically where I am now—where the best I can hope for is
to avoid throwing up on my shoes.
—Nuclear engineer and ultrarunner EPHRAIM ROMESBERG, sixty-five miles into the
Badwater Ultramarathon

Thalagor
2010-08-11, 20:53
Fick precis ett samtal från min partner in crime. Han kommer lägga ner ultradistanssatsningen och satsa på kampsport istället. Han kommer fortfarande att träna löpning, men inte mer än 3-4 dagar i veckan.

Vilket var lite piss. Trodde att jag äntligen hittat en kumpan på dessa saker igen, men det visar sig att det inte är många som kan tänka sig denna typen av events och träning. Suck.
What to do now?

Kommer såklart fortsätta träna, men ber om tips för att få den där extra kicken? Vad betyder de bästa upplevelserna om man inte kan få dela med sig dem? Bah! :S

LadyG
2010-08-11, 21:04
Du skulle kunna anmäla dig till ultradistanstävlingar, inte för att maxa eller göra supertider utan för att få omväxling och springa på nya platser. Nya intryck och nya människor lite då och då gör bara gott.

Karvig
2010-08-11, 21:10
Försök se till de positiva bitarna kanske. Du behöver inte anpassa dig och kan alltid köra på i ditt eget tempo, kan välja de tävlingar som du tycker verkar roliga, satsa mot de mål som du själv vill uppnå osv. Kan vara värt en hel del även om jag förstår att det är trist att tappa träningskamraten.

Thalagor
2010-08-12, 22:30
Stretching igår och idag. Inget nytt.
Styrka idag:
3x8:
Bänkpress 80 kg
Rodd 80 kg
Split-squat 60 kg

4x15
Legextension, ett ben 20 kg.

Thalagor
2010-08-12, 22:35
Du skulle kunna anmäla dig till ultradistanstävlingar, inte för att maxa eller göra supertider utan för att få omväxling och springa på nya platser. Nya intryck och nya människor lite då och då gör bara gott.

Aight. Blir kanske till att ragga rogainingtävlingar och trailrunning. Det är en idé faktiskt.

Försök se till de positiva bitarna kanske. Du behöver inte anpassa dig och kan alltid köra på i ditt eget tempo, kan välja de tävlingar som du tycker verkar roliga, satsa mot de mål som du själv vill uppnå osv. Kan vara värt en hel del även om jag förstår att det är trist att tappa träningskamraten.

Mm. Sannerligen trist, även om Every cloud has a silver lining. Övervägde faktiskt idag att slänga in simning i schemat. Mitt preliminära träningsschema inför terminen ser då ut såhär, med antal tillfällen respektive timmar:

Rodd 3 6h
Löpning 7 6h20m
Styrka 5 4h15m
Simning 3 2h

Det ser ut att vara mycket rodd gentemot löpningen, men det kommer nog vara svårt att få in 2 timmar kvalitet varje tillfälle där, samt att jag springer till rodden.


Vad tror ni andra om att lägga in simning? Dumt eftersom jag i nuläget inte har några mål på det? Ett genidrag för att bli mer allsidig? Något annat jag skulle kunna lägga in istället?
Tankar - helt enkelt ?

Thalagor
2010-08-12, 22:38
Ps.
Att jag inte har sprungit något efter icebug beror på att jag överansträngde något i foten - känns bakom trampdynan som ligger bakom stortån. Något som typ 'hoppar' över senan som spänns då man spänner stortån. Svårförklarat, men skulle tro att det är en enkel överansträning / inflammation. Särskilt eftersom jag aldrig fått något sådant tidigare, kanske bara trampade fel eller slog i foten lite konstigt eller så någonstans.
I alla fall så vilar jag från löpningen tills det känns bättre. Tänkte gå till sjukgymnast eller läkare nästa vecka om det inte lagt sig då.

Karvig
2010-08-18, 19:39
Var håller du hus? :smash: Hoppas foten blivit bättre.

Thalagor
2010-08-18, 20:29
Tack :)
Foten har blivit bättre. Tror jag. Inte belastat den speciellt på länge.

Stretchat varje dag, kört lite styrka. Tänkte testa börja lite lätt ordentlig träning imorgon, och hoppas på att foten inte klagar.

Det var en fråga om mina styrketräningsprogram så varför inte lägga upp dem i nästa post? ;) Tar gärna emot kommentarer.
En viktig detalj att komma ihåg är att jag aldrig maxar, utan alltid lämnar några reps ogjorda - för att kunna träna mer helt enkelt :D.

Thalagor
2010-08-18, 20:35
Skulle vilja göra celler som i excel, hittar inte riktigt något annat okej sätt att lägga upp det. Förslag?

Thalagor
2010-08-18, 21:32
Okej. Fixat. :) :thumbup:

Här är mina olika pass, där de mest krävande är de som går på flest mål - m a o är Ben/Pull/Push mer krävande än Pull/Core mer krävande än Pull. Vilket gör att jag periodiserar beroende på veckans fokus.

Som sagt, kommentarer?

LadyG
2010-08-19, 11:05
Dum fråga, men vart är vadövningarna? Det kan vara jag som är blind som en fladdermus idag :)

Thalagor
2010-08-19, 12:09
Foten hoppar fortfarande... Så Fuck It! Det gör inte ont, och tills det börjar göra ont skiter jag i det. :P

LadyG - ser ingen anledning till att träna vaderna speciellt, men jag har hopprep som uppvärmning och nedvarvning för att jag tycker att det är bra komplement till löpningen. Stärker fötter och vader där, men ingen specifik övning för dem.
Varför skulle jag träna vaderna specifikt?

LadyG
2010-08-19, 12:13
Det är bara att jag hört så många löpare klaga på smärtor som, när man reder ut det, kan hänvisas till för lite vadträning eller förkortade vadmuskler (båda de sakerna kan motverkas med excentriska tåhävningar) så det verkar vara ganska vanligt att långdistansare får vadproblem förr eller senare. Kan vara att jag noterar sånt lite extra av egenintresse iofs, mina vader släpar efter lite i styrka jämfört med resten (är man hungrig ser man bara korvkiosker, typ) :D

Thalagor
2010-08-20, 20:20
Det är bara att jag hört så många löpare klaga på smärtor som, när man reder ut det, kan hänvisas till för lite vadträning eller förkortade vadmuskler (båda de sakerna kan motverkas med excentriska tåhävningar) så det verkar vara ganska vanligt att långdistansare får vadproblem förr eller senare. Kan vara att jag noterar sånt lite extra av egenintresse iofs, mina vader släpar efter lite i styrka jämfört med resten (är man hungrig ser man bara korvkiosker, typ) :D

Hmm. Egentligen borde man väl träna ALLT ;)

Min personliga inställning för att vara skadeförebyggande är kort och gott, se till att ha bra teknik och vara symmetriskt stark (inga skillnader sida mot sida t ex).

Jag tror att mina vader får rätt bra träning eftersom jag springer mycket barfota (och terräng), men ska definitivt ha det i åtanke - jag är alldedes för stel i vaderna för att kunna göra ordentliga knäböj märker jag.
Apropå knäböj - verkar inte det vara ultimata övningen? Det borde väl ta vader med? ATG-böj tänker jag, allt annat är ju något halvdant skräp ;)

ulfalf
2010-08-20, 22:06
Apropå knäböj - verkar inte det vara ultimata övningen? Det borde väl ta vader med? ATG-böj tänker jag, allt annat är ju något halvdant skräp ;)

Jo - tydligen för (lång)distanslöpning verkar det vara en fördelaktig övning, i alla fall enligt Støren et al (http://www.hokksund-rehab.no/filarkiv/File/Forskningsartikler/StoerenHelgerud_et_al_2008.pdf). Själv har jag kört en hel del relativt tunga böj och tycker nog att det hjälpt en hel del - det har nog i alla fall inte påverkat utveckligen i någon negativ riktning!

Rickard
2010-08-20, 22:21
Jag har svårt att se hur man skulle lyckas räta på benet utan att blanda in vaden.

Thalagor
2010-08-22, 14:35
Löpning!!!
Å så SKÖNT det var att vara ute och springa igen! :)
Blev 37 min barfota jogg, riktigt lugnt tempo. Tog med metronomen och ställde den på 180 bpm. Härligt!

Foten kändes inget. Gott!
Jag sprang igen! Gott!!

Jag har förhårdnader under fötterna, i princip en extra sula. De har inte slipats mot asfalt på ett tag nu, så drogs upp lite, lite, lite längst fram. Ska fila fossingarna nu.

Jag är igång igen! :)

Thalagor
2010-08-22, 21:52
Löpning igen
1h 10m slöjogg, barfota såklart. Nice!

Karvig
2010-08-22, 21:57
Jag är igång igen! :)

Grymt! :hbang:

Thalagor
2010-08-24, 08:50
Gårdagens träning

Prehab, 30 min
Vadstretch
En hel del enbensträning
Leg extensions

Fys
5x
10 burpees, 80 m spurt
4x
20 m brudgumsbär, 5 pull-ups
2x
10 armhävningar, 40 m utfallsgång, 8 pull-ups, 40 m grodhopp
1x
20 m björngång, 20 burpees, 20 m björngång.

Thalagor
2010-08-25, 15:12
Löpteknik
40 min på grusplan, barfota. Underbart :)

Thalagor
2010-08-26, 20:32
Fys
120 burpees
2x50m brudgumsbär
8x50m spurt
80m björngång

Karvig
2010-08-26, 21:17
40 min på grusplan, barfota. Underbart :)

Hårt! :thumbup:

Thalagor
2010-08-27, 22:12
Löpteknik
30 min slöjogg, barfota. Nice :)

Thalagor
2010-08-28, 21:39
Löpning
10 min hopprep, barfota
30 min slöjogg, barfota

Thalagor
2010-08-30, 20:00
Fys
10 pers, 7xkortlek. 3 jokrar. Alla jokrar samt 2or dubblade efterföljande kort.
Det var:
Hjärter - Burpees
Klöver - Björngång
Spader - Kroppsrodd
Ruter - Löpning

Avslut:
12-10-8-6-4-2 burpees, med 40 m brudgumsbär mellan.

LadyG
2010-08-30, 20:08
Du som gillar barfotalöpnig: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=70348

:)

Thalagor
2010-09-01, 21:55
Löpteknik igår.

40 min löpning idag.

Foten hoppar fortfarande, tänkte hoppa förbi sjukgymnast imorgon.

Inspirerad av LadyG överväger jag att hoppa in på någon ultralöptävling. Bara det är i terräng, och långt!
Några tips på någon fin tävling till våren/försommaren?

Thalagor
2010-09-01, 21:55
Du som gillar barfotalöpnig: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=70348

:)

Nice! :)

Thalagor
2010-09-02, 19:14
Fyspass
50 burpees
50 kroppsrodd
200 m björngång
600 m löpning

30 m kemposkottkärra
20 pull-ups
2x90s maxspurter

Underbart härligt :)
Även hittat en partner inför rodd! Vi satsar på Sverige - Finland nästa sommar :)

Karvig
2010-09-03, 17:48
Även hittat en partner inför rodd! Vi satsar på Sverige - Finland nästa sommar :)

Vad kul! Hur lång tid bör det ta i runda slängar?

Kul även att du verkar lite sugen på någon ultratävling. Vore kul att se vad du går för. ;)

Thalagor
2010-09-15, 10:17
Vad kul! Hur lång tid bör det ta i runda slängar?

Kul även att du verkar lite sugen på någon ultratävling. Vore kul att se vad du går för. ;)

Oj oj, jag har verkligen varit dålig på att uppdatera! :S

Ingen aning om hur lång tid det bör ta, förutom att det borde gå snabbare än att ro över atlanten, så det är en bra start ;).

Ja, håller helt med! Ska vi kötta någon tävling tillsammans, eller vad säger du ? Har du tips på någon brutal slaktartävling mot våren? :D


In other news, så flyter allting på. Har tolv korta träningspass inslängda vardagar, främst styrka, fys, löpning utan packning (hädelse!), löpning, och rodd. Övervägt simning, men får bli senare i så fall.

Jag ska bli bättre på att uppdatera, jag är inte rädd för att flyga, jag ska bli bättre på att uppdatera...

Karvig
2010-09-15, 22:47
Oj oj, jag har verkligen varit dålig på att uppdatera! :S

Ingen aning om hur lång tid det bör ta, förutom att det borde gå snabbare än att ro över atlanten, så det är en bra start ;).

Ja, håller helt med! Ska vi kötta någon tävling tillsammans, eller vad säger du ? Har du tips på någon brutal slaktartävling mot våren? :D


In other news, så flyter allting på. Har tolv korta träningspass inslängda vardagar, främst styrka, fys, löpning utan packning (hädelse!), löpning, och rodd. Övervägt simning, men får bli senare i så fall.

Jag ska bli bättre på att uppdatera, jag är inte rädd för att flyga, jag ska bli bättre på att uppdatera...

Bra att du uppmärksammar uppdateringsfrekvensen själv så slipper man tjata. ;)

Haha. :D Vi kan se efter lördagen, då vet jag om så pass långa lopp är något att ha egentligen. ;) Annars låter det sjukt kul att köra något tillsammans. Vi suger på karamellen lite!

Thalagor
2010-09-16, 19:10
Fyspass
Lite hipp som happ. Väldigt, extremt orkeslös. Orkade bara göra armhävningar i set om 10, pulls i set om 3, spurterna hade ingen kraft, pulsen stog upp i öronen direkt, hela kroppen blev matt på 2 min, etc. Whine, whine. Det var inget bra pass. Men det var skönt att komma ut, röra på sig och träffa andra :)

Thalagor
2010-09-16, 19:15
Bra att du uppmärksammar uppdateringsfrekvensen själv så slipper man tjata.

Haha. Vi kan se efter lördagen, då vet jag om så pass långa lopp är något att ha egentligen. Annars låter det sjukt kul att köra något tillsammans. Vi suger på karamellen lite!

:)

Nice! LYCKA TILL på lördag!!
Fick precis en idé om att cykla upp och heja, men verkar vara dåligt väder. Jag är en liten mes då det är njutcykling :P. Ska kolla på vädret imorgon, verkar det se fint ut kanske jag drar med pinglan min och cyklar förbi. Borde gå att komma dit till mitt i loppet :)

Men LYCKA TILL!!! Krossa stenhårt! Och diggar du the shizzle for rizzle my nizzle så tycker jag definitivt att vi ska kötta vidare :)

Karvig
2010-09-16, 23:07
:)

Nice! LYCKA TILL på lördag!!
Fick precis en idé om att cykla upp och heja, men verkar vara dåligt väder. Jag är en liten mes då det är njutcykling :P. Ska kolla på vädret imorgon, verkar det se fint ut kanske jag drar med pinglan min och cyklar förbi. Borde gå att komma dit till mitt i loppet :)

Men LYCKA TILL!!! Krossa stenhårt! Och diggar du the shizzle for rizzle my nizzle så tycker jag definitivt att vi ska kötta vidare :)

Tack! Vore kul med lite pepp. ;)

Hahaha. :D Tack för dagens garv.

Thalagor
2010-09-19, 19:17
Igår:
Styrka
Bänk + rodd, 6x6 60kg. Körde i princip allt i ett.
3x20 hip thruster
3x15 leg extension
8x10s höftböjare
1x20 knäböj 50kg

Idag
Slöjogg
30 min

Thalagor
2010-09-20, 19:42
Fyspass
5x:
10 armhävningar, 30m utfallsgång
10 kroppsrodd, 30m björngång
10 kroppsrodd, 12 burpees
500m löpning

Så snabbt som möjligt. Härligt pass i regnet! :)

Thalagor
2010-09-20, 19:44
Tack! Vore kul med lite pepp. ;)

Hahaha. :D Tack för dagens garv.

Tyvärr så kom jag (som du nu vet om) inte iväg. Nästa gång! :)

Vad säger du om att fortsätta kötta långlopp? Visst var det där tråkigt, men tänk dig utmaningen att springa runt på berg så mycket som möjligt över 24 timmar. Osv. Springa med packning en halv dag, sen komma fram till McD kl. 0300, köpa 8 burgare, springa vidare. :D

Thalagor
2010-09-22, 22:16
Styrka
6x6
Bänk
Rodd
4x10
Leg-extension
Höft
Höftböjare
Hip thrusters

2x20
Progression mot dragon-flag
Rygglyft

Thalagor
2010-09-27, 21:14
Fys
På 7 pers:
14 km löpning
4 km björngång
400 pull-ups
700 burpees.

Thalagor
2010-09-28, 18:31
Styrka
Morgonpass:
3x8
Hantelpress 26kg
Dips +15kg
Sned hantelpress 26kg
Rodd 70kg
Latsdrag ??kg

3x15
Legextension 60kg
Legcurl 30kg

Kvällspass:
Knäböj, 3x20, 50kg
Bred kabelrodd, 3x10, 50kg
Bänkpress, 3x12, 70kg
Dragonflag - progression, 4x20s
Rygglyft, ett ben, 4x20s/sida
Utsida lår, 3x15
Höftböjare

Thalagor
2010-10-01, 22:07
Fys, igår
Kortlek, 5 pers:
Kroppsrodd
Burpees
Löpning
Björngång
+ 3xtärning, varannan kroppsrodd och burpees, efter varje kort.


Fys, idag
55 pulls
110 kroppsrodd
20m alligatorgång
55st kemposkottkärra
55st divebombers
50 armhävningar

På 3 pers:
Kortlek, med orginalvalörer, Ess 15.
Grodhopp x 1
Utfallsgång x 2
Knäböj x 2
Löpning

Kortlek, 3 man:
Löpning
Löpning
Burpees
Björngång

Karvig
2010-10-03, 13:21
Vad säger du om att fortsätta kötta långlopp? Visst var det där tråkigt, men tänk dig utmaningen att springa runt på berg så mycket som möjligt över 24 timmar. Osv. Springa med packning en halv dag, sen komma fram till McD kl. 0300, köpa 8 burgare, springa vidare. :D

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken men jag är inte helt lockad. ;) Roligt att ha sprungit så här långt men jag tror inte att det är min grej riktigt. Imponerande dock att du vill ge dig på såna saker. :thumbup:

Thalagor
2010-10-03, 15:18
Träning, igår
60 min squash
40 min pingis
90 min innebandy.

Lars Brinkhoff
2010-10-04, 06:42
Fys
På 7 pers:
14 km löpning
4 km björngång
400 pull-ups
700 burpees.

*screwy*

Forqie
2010-10-04, 07:39
Riktigt cool journal, och grymma mål, keep it going ;D

Thalagor
2010-10-04, 21:56
Fys
40m björngång x 2
40m grodhopp x 2
10x:15 burpees, 5 pull-ups
Avslut:
80 armhävningar, 40 pull-ups

Thalagor
2010-10-04, 21:57
Jag är ledsen att behöva göra dig besviken men jag är inte helt lockad. Roligt att ha sprungit så här långt men jag tror inte att det är min grej riktigt. Imponerande dock att du vill ge dig på såna saker.

Aight. Each to his own. Du rockade hårt så länge du körde det dock! :)
Plinga om du vill äventyra annat ;)

*screwy*

Haha :D

Riktigt cool journal, och grymma mål, keep it going ;D

Tackar, tackar :)

Thalagor
2010-11-09, 22:03
Uppdaterar alldedes för sällan. :S

En viktig uppdatering dock, har tagit halvt uppehåll från studierna för att försöka satsa på träning och poker. Jobbar deltid samtidigt, så klarar mig ändå :).

Thalagor
2010-11-12, 16:01
Morgonträning
Uppvärmning:
5 min hopprep
6x6:
Enarmsrodd, 30 kg
Rodd, 65 kg
3x8:
Utfallsgång
Enarmspress, 26,5 kg
2x10:
Goodmornings, 40kg
Ab-wheel
2x30s:
Rygghåll
Nedvarning:
5 min löpning

Lars Brinkhoff
2010-11-12, 16:25
En viktig uppdatering dock, har tagit halvt uppehåll från studierna för att försöka satsa på träning och poker. Jobbar deltid samtidigt, så klarar mig ändå :).

50% studier + 50% träning + 50% poker + 50% jobb = 200% skoj!

Thalagor
2010-11-13, 14:48
Morgonträning
6x6
Hantelpress 28kg
Bänkpress, 80kg
2x10:
Good-morning, 40kg
Ab-wheel
Reverse hypers.

Rörlighetsträning
Stand-to-squat
Windmill
Vad
Höfter

Thalagor
2010-11-13, 14:49
50% studier + 50% träning + 50% poker + 50% jobb = 200% skoj!

Haha, indeed. Jag är inte så bra på matte ;)

Thalagor
2010-11-15, 08:49
Morgonträning
Uppvärmning
5 min löpning
Rörlighet
Bröst/Rygg
Nacke
Squat-to-stand
Sidan rygg
Hamstrings
Dynamisk stretch
Höftböjare
Gluteus
Triceps
Pass
3x50m Farmers Walk, 31kg
15min Crosstrainer
5 min löpning

Thalagor
2010-11-16, 19:10
Morgonträning
Rörlighet
Squat-to-stand
Nacke
Windmill
Bröst/rygg
ITB-bandet
Dynamisk stretching

Styrka
6x6
Knäböj, 80kg
Rack-pulls, 110kg
3x8
Enarmsmilitärpress, 20kg
Enarmslatsdrag, 30kg
2x10:
Planka
Rygglyft

Löpning
30 min

Thalagor
2010-11-18, 10:06
Gårdagens träning

Löpning
30 min
Badminton
90 min, dubbel.
Styrka
60 pull-ups
150 armhävningar.

Thalagor
2010-11-18, 22:14
Dagens träning har blivit lite lidande, fått besök av syrran - vilket beyder att jag har ägnat morgonen åt flickan eftersom vi inte kan ses på *gasp* 3 dagar :), och resten av dagen har varit jobb.
Fick in ett snabbt styrkepass nu sent dock :)

Styrka
Good-mornings, 12x40kg, 12x50kg, 12x70kg
Knäböj 12x50kg, 2x12x70kg
Bänkpress, 15x70kg
Rodd, 22x60kg
Tricep-pushdown, 15 reps
Bicepscurls, 15 reps
Leg extension, 15 reps.

Thalagor
2010-11-24, 10:59
Förrgårs träning
Löpning
45 min
Styrka
60 T-armhävningar
30 Divebombers
30 Pull-ups
60 Kroppsrodd

Gårdagens träning:
Löpning
30 min
Styrka
Bänk 3x10x70 kg
Biceps 3x10x30 kg
Good-mornings 3x10x50 kg
Knäböj 3x10x70 kg
Rodd 3x10x70kg
Triceps push-down 3x10x70kg


Anm. Behöver nog träna upp mina biceps lite, även om jag inte gillar isolerad träning tror jag att all dragträning och associerade muskler behövs.

Lars Brinkhoff
2010-11-24, 11:25
Behövs för vad? Poker? ;)

Thalagor
2010-11-25, 11:35
Behövs för vad? Poker? ;)

Haha. Man vet aldrig när det passar med ett par stora Guns för att skrämma motståndaren ;)

Tänkte främst på att behålla balans i kroppen, för att undvika skador. Jag är ganska mycket svagare på drag än tryck, vilket känns sådär halvbra.

Lars Brinkhoff
2010-11-26, 13:10
tänkte främst på att behålla balans i kroppen, för att undvika skador. Jag är ganska mycket svagare på drag än tryck, vilket känns sådär halvbra.

MOAR chins!

Thalagor
2010-11-27, 00:56
Dagens träning
Knäböj 3x10x80 kg
Good-morning 3x10x50 kg
Hantelpress 3x10x28,5 kg
Rodd 3x10x70 kg
Triceps pushdown 2x10x70 kg
Biceps 2x10x30 kg

Thalagor
2010-11-30, 17:31
Gårdagens träning
Rörlighet
Vad
Bröst/Rygg
Hamstrings
etc

Styrka
15x3 (3 reps med 20 sek mellan varje set):
Bänk, 80 kg
Hantelpress, 30 kg
Rodd, 80 kg
Lite extra biceps och triceps

Styrka #2
Ett maxset av:
Benpress, 135 kg
Legcurl, 40 kg
Vadpress, 150 kg
Leg extension, 70 kg
Benpress, 135 kg.

Fys
Maxset av:
Sneda upphöjda armhävningar
Pseudo-enarmsarmhävningar
Breda armhävningar
Diamantarmhävningar
Vanliga armhävningar
Smala armhävningar

Brudgumsbär utan hjälp x 4
Brudgumsbär med lite hjälp x 4
Brudgumsbär med mycket hjälp x 2
Kroppsrodd

Avslutade med tricepsarmhävningar.

Dagens träning
Rörlighet
Bröst/Rygg
Vad
Windmill
Höftböjare
Hamstring
ITB-band
Gluteus
Insida lår
Squat-to-stand, 2x15 ordentliga
Squat-to-stand, halva, 2x20
Vad

Morgon kondis
3000 m rodd, 12 min

Förmiddagsstyrka
Militärpress, hantlar, 2x12x16 kg
Biceps, stång, 2x12x(stång + 15 kg)
Knäböj, 1x15x60 kg
Rack-pulls, 2x15x60 kg
Benpress, 1x25x135 kg

Thalagor
2010-11-30, 19:50
Kvällsträning
Rörlighet:
Windmill 50 st
Squat-to-stand 30 st
Vad 2x35

Latsdrag 15x3x75 kg
Hantelpress 1x20x22,5 kg
Militärpress, hantel 3x10x18 kg
Rodd 4x8x65 kg
Bulgarian Split-squat 5x6x40 kg
Ab-wheel, knästående, 1x25

Tankar
Min rörlighet har ökat enormt. Rörlighetsträning istället för statisk träning is teh shiet! Hamstrings har varit problemområde länge. Nu då jag kört rörlighetsträning i två veckor är dem rörligare än någonsin. Riktigt intressant. Har kört med fokus på hamstring, det kommer nog ändras efter denna vecka. Nästa knorr att ta bort är vaderna, som är alldedes för orörliga i nuläget. Efter det, vem vet?

Tanke #2:
Måste köra mer löpning. Varit lättare att gå och gymma på sistone. Får bli ändring på detta. Ett löppass om dagen borde lätt klämmas in.

Imorgon kommer jag att ha fullt upp med jobbet. Ett morgonpass kommer köras med en polare, bålstabilitet är inplanerat. Frågan är om jag inte hinner få in ett löppass på kvällen också? Borde gå. Ska gå. Hoppas på det :)

Thalagor
2010-12-01, 21:52
Morgonträning
Rörlighet
Vader
Bröst/Rygg
Windmill
Höftböjare
Hamstring
Insida lår
Gluteus
Squat-to-stand
Vader

Styrka
Ab-wheel, 6x6
Dragonflag, progression, 3x10
Flag, progression, 3x10

Militärpress, hantel 2x10x18,5 kg
Rodd, 3x10x70 kg
Rack-pulls, 3x10x100 kg
Planka, 45s

Kvällsträning
Löpning, 30 min. Woohoo!

Thalagor
2010-12-02, 16:13
Morgonträning
Rörlighet
Bröst/Rygg 1x75
Vad, 2x38
Windmill 1x75
Höftböjare 2x38
Häng 1x75
ITB-stretch 2x38
Gluteus 2x38
Insida lår 1x75
Squat-to-stand 2x15
Squat-to-stand, halva, 2x20
Vad, 2x38
Handled, 3x20s
Lår, 3x20s

Kondition
3500m rodd, 14 min.

Thalagor
2010-12-02, 20:53
Kvällsträning
Max armhävningar
Max kroppsrodd
30 min löpning
3x(300m löpning, 50m björngång)

Thalagor
2010-12-03, 21:28
Dagens träning
Gymmet
Rörlighet
Windmill
Squat-to-stand
Vader

Bulgarian split-squat, 2x10x50 kg

Rodd, 4000 km, 16 min

Utomhus
2 timmar fys:
Burpees, spurter, brudgumsbär, spurter, kroppsrodd, divebombers, spurter, björngång i en salig blandning. :)

Lars Brinkhoff
2010-12-03, 21:50
Min rörlighet har ökat enormt. Rörlighetsträning istället för statisk träning is teh shiet! Hamstrings har varit problemområde länge. Nu då jag kört rörlighetsträning i två veckor är dem rörligare än någonsin.

Jag är nyfiken på din rörlighetsträning. Vilka övningar har du gjort för att mjuka upp hamstringarna?

Själv har jag kört med tre varianter av benpendlingar nästan dagligen. Ingen aning om det funkar, får väl se till våren hur det ser ut vid lite snabbare löpning.

Thalagor
2010-12-06, 13:16
Varit nere i Skåne på hembesök. Sitter på tåget på vägen tillbaka till storstaden igen nu.

Lördagens träning
Löpning, 75 min

Söndagens träning
30 min löpning
50 armhävningar, 20 pulls

Dagens träning
Hopprep 5 min
Rörlighet
Vader
Vindmölla
Bröst,rygg
Hamstring
Höftböjare
Insida lår
Gluteus
Höftböjare #2
Framsida lår
Squat-to-stand
Vader
Squat-to-stand

Rodd, 4500m, 18 min.

Pass 2
Marklyft 1x10x110 kg
Bulgarisk split-squat, 1x10x60 kg
Militärpress, hantel 2x8x22 kg
Latsdrag, 2x8x50 kg
Rack-pull 1x5x130 kg, 1x5x120 kg
Bänk, 2x10x75 kg
Rodd, 2x10x60 kg
Utfall, 1x10x60 kg
Good-morning 1x10x60 kg
Hantelpress 1x10x30 kg
Bred rodd 1x10x50 kg
Bencurl 1x10x40 kg
Bröst 1x10x??
Biceps 1x10x??

Bål
Dragonflag, progression
Hantelrotation på boll
Dragonflag, progression
Sidomage

Thalagor
2010-12-06, 13:18
Jag är nyfiken på din rörlighetsträning. Vilka övningar har du gjort för att mjuka upp hamstringarna?

Själv har jag kört med tre varianter av benpendlingar nästan dagligen. Ingen aning om det funkar, får väl se till våren hur det ser ut vid lite snabbare löpning.

Ah, benpendlingar fungerar säkert underbart. Har inte börjat med det än. Squat-to-stand, windmill, och "hänga ner mot fötterna med så rak rygg som möjligt"-övning är det jag kör för mina hamstrings. Gör en cirka 75 reps på det mesta, förutom Squat-to-stand där jag brukar hålla mig kring 30-40 ordentliga, och 30-40 i ytterläget. :)

Thalagor
2010-12-06, 19:07
Kvällsträning
50 burpees
Breda armhävningar, max
Kroppsrodd, max
Tricepsarmhävningar, max
Brudgumsbär, 80 m i par
Grodhopp, 80 m
Smala armhävningar, max
Brudgumsbär, 60 m i par

7x150 m spurt genom snö :D

Thalagor
2010-12-07, 17:11
Planen var att ge blod idag 09, och hinna få in en träning innan. Det gick tyvärr inte vägen, vaknade snuvig och med igengrodda ögon. Nu såhär på eftermiddagen verkar det som att jag inte är förkyld (yeah!) utan bara sovit dåligt. Sånt händer ibland, kommer nog ta denna dagen som en vilodag, dumt att träna bara för att. Även om det känns riktigt udda att inte träna :S

Thalagor
2010-12-08, 19:34
Träning
Rörlighet
Vader
Axlar
Windmill
Höftböjare
Insida lår
Höften
Gluteus
Squat-to-stand
Vader

Rodd
3x1000 m med paceboat på 1'56".
1x2500 m med paceboat på 2'00", gav den 20 sek försprång i början. :)

Styrka
Militärpress, hantel, 2x10x21 kg
Marklyft 15x1x120 kg
Knäböj 2x10x80 kg
Good-morning 2x10x60 kg
Lutande hantelpress 1x12x26 kg
Hantelpress 1x12x31 kg
Rodd 2x10x75 kg
Latsdrag 2x10x65 kg
Triceps 2x10x70 kg (/2 pga rep och hjul)
Biceps 1x10x40 kg (/2 pga rep och hjul)
Reverse hyper 2x10
Ab-wheel 3x10

Det var nog allt... Tog det lite lugnare idag med. Imorgon ska jag hålla tal kring 18, vi får se hur det blir med kvällsträningen. Ingen fys tyvärr tror jag.

Thalagor
2010-12-09, 20:16
Som sagt, hann bara ett dubbelpass idag:
Rörlighet
Vader
Vindmölla
Axlar
Hamstring
Höftböjare
Insida lår
Gluteus
Höften
Framsida lår
Squat-to-stand
Vader
Squat-to-stand

Styrka
Militärpress, hantel 2x10x22 kg
Latsdrag 2x10x60 kg
Rack-pulls 2x10x100 kg
Rodd 2x10x70 kg
Bänkpress 2x12x70 kg
Lite till. Kommer inte ihåg riktigt. Borde börja skriva upp på plats.

Kondition
Rodd 500 m
Stakning 5 min
Löpning 2 km


Vad har vi lärt oss idag?
Jag avskyr löpband. Fungerar ju inte att ha normal teknik. Känns konstigt. Teknikskräp! ;)

Thalagor
2010-12-10, 20:33
Dagens träning
Rörlighet
Windmill
Vader
Axlar
Squat-to-stand
Hamstring
Höftböjare
Baken

Rodd
3 km

Styrka
Militärpress 1x15x40 kg
Bänkpress 3x8x80 kg
Hantelpress 3x8x30 kg
Militärpress 1x12x50 kg
Latsdrag 2x12x60 kg
Rodd 10x3x70 kg, 15 sek mellan varje set
Knäböj 3x10x80 kg
Benpress 1x25x133 kg
Pull-ups 8x3xKv, 20 sek mellan varje set

Thalagor
2010-12-11, 18:02
Dagens träning
Mycket folk. Tyvärr. Tänkte köra ett dubbelpass, och visst, det blev det. Kort bara.

Rörlighet
Vindmölla
Höftböjare
Insida lår
Gluteus
Hamstring
Höften
Squat-to-stand

Styrka
Militärpress, hantel 7x5x22,5 kg
Knäböj 3x10x80 kg
Rack-pulls 3x7x100 kg
Dips 6x5xKv
Chins 6x4xKv

Kondition
15 min löpning i FFs på löpband. Hatar löpband...

Thalagor
2010-12-12, 20:22
Träning
Blev ett kort pass idag.

Rörlighet
Vindmölla
Axlar
Vader
Hamstring
Höftböjare
Insida lår
Gluteus
Höften
Vader #2
Squat-to-stand
Vader #3

Styrka
Bänkpress 15x3x70 kg, explosivt och med 20 sek vila mellan varje set
Pull-ups 5x10xKv, eccentriska
Knäböj 3x10x80 kg, äntligen börjat kunna böja ordentligt igen. Kommer under parallellt med bra form nu, och känns inte i höften, så kan börja köra mer igen :)
Good-mornings 5x10x50 kg
Pull-ups 5x4xKv

Thalagor
2010-12-13, 21:26
Dagens träning
Blev bara ett fyspass. Har blivit lite träning senare tid. :S Var på Luciabio idag 00-08, och sen har det varit tentaplugg. Skönt att få lite träning iaf :)

Fys
10 min:
Utfallssteg 30 m
10 Armhävningar, alternerat mellan tricepsarmhävningar och breda med klapp
5 min:
Brudgumsbär
6x7 + 6x5 burpees
2x80 m spurt

Thalagor
2010-12-17, 00:22
Gårdagens träning
Styrka och rodd.

Dagens träning
Massa styrka och burpees.

Sundsarn
2010-12-26, 14:06
Visste inte att du skrev journal också :) Here's some good news: Jag har tänkt att ett av nyårslöftena blir att prova träna med dig (och kanske fortsätta med det då om jag överlever). How´s that? :D

mikaelj
2010-12-26, 17:43
Var tränar du någonstans?

Thalagor
2010-12-28, 11:45
Är och hälsar på föräldrarna, och varit det ett tag. Därför inga uppdateringar har kommit. Börjar kanske uppdatera idag, annars blir det efter semestern. Vi får se :)

Visste inte att du skrev journal också :) Here's some good news: Jag har tänkt att ett av nyårslöftena blir att prova träna med dig (och kanske fortsätta med det då om jag överlever). How´s that? :D

Haha, niiiice! :) Ser fram emot det! Det är bara att plinga, är tillbaka i götet kring 16-17/1.

Var tränar du någonstans?

Det beror på vad. Styrkan kör jag antingen på olofshöjds gym eller fysiken, rodd kör jag alltid på fysiken, löpning och fyspass utomhus. Sugen på att hänga på snart igen?
Var tränar du? :)

Karvig
2010-12-28, 11:53
Är och hälsar på föräldrarna, och varit det ett tag. Därför inga uppdateringar har kommit. Börjar kanske uppdatera idag, annars blir det efter semestern. Vi får se :)

Bra det, så ingen får för sig att du slappat till dig. ;)

Hur fungerar FFs nu när det är snöigt värre, något grepp att tala om?

mikaelj
2010-12-28, 11:55
Det beror på vad. Styrkan kör jag antingen på olofshöjds gym eller fysiken, rodd kör jag alltid på fysiken, löpning och fyspass utomhus. Sugen på att hänga på snart igen?
Var tränar du? :)

Nu har jag lite bättre kondition, fast jag är samtidigt tjockare. :-)

Från årsskiftet blir det Sportlife. Bästa alternativet just nu.

Thalagor
2010-12-29, 13:48
Bra det, så ingen får för sig att du slappat till dig. ;)

Hur fungerar FFs nu när det är snöigt värre, något grepp att tala om?

Haha. Och då jag skrev så gick jag och blev snöigt förkyld. Ingen träning nu senaste dagarna. :(

Jag har tyvärr inga varma FFs att testa, men springer en hel del med en polare som har Flow med Trekking sula. Det verkar fungera hur fint som helst, vi drar genom snö och backar utan problem, och greppet verkar fungera. Vanliga FFs sula ger jag inte mycket för, räcker med dagg på gräs för att greppet ska släppa.

Flow + Trekkingsula = the shiet. Verkar det som :)

Nu har jag lite bättre kondition, fast jag är samtidigt tjockare. :-)

Från årsskiftet blir det Sportlife. Bästa alternativet just nu.

Haha, då är allt som det ska vara :)

Aight. Går det att ta med en vän en gång där eller något sådant?

mikaelj
2010-12-29, 13:56
Det går, om man betalar en ansenlig slant i kassan.

Thalagor
2011-01-19, 00:40
Haha, som vanligt alltså :P

Tillbaka i stan igen! Beger mig iväg på torsdag till skåneland över helgen dock, LAN är det som gäller. SEN kommer jag börja kötta hårt igen! :)

Köpt en liten julklapp till mig själv också, en Garmin Forerunner 305. Kommer bli väldigt spännande att testa :)

Lars Brinkhoff
2011-01-19, 10:08
Alltid trevligt med leksaker!

Thalagor
2011-01-26, 20:15
Lite dålig på att lägga upp pass. I korthet (minnet sviker lite):


Måndags:
Rörlighet
Särskilt höft, hamstrings och vader
Styrka
Hantelpass:
Militärpress 5x5 20 kg
Latsdrag 5x5 70 kg
Enarmsmilitärpress 3x8 20 kg
Enarmslatsdrag 3x8 30 kg
Utfallssteg 3x8/sida 60 kg
Enbenskronlyft 2x8/sida 60 kg
Pistols 3x8/sida
Rodd
3 km 12 min
Gymnastik
Främst front lever progressioner.

Tisdag
Rörlighet
Särskilt höft, hamstrings och vader
Styrka
Utjämningspass.
Rodd
3 km, 12 min
Gymnastik
Fokus på front lever och handstand progressioner.

Idag
Rörlighet
Särskilt höft, hamstrings och vader
Styrka
Stångdag:
Böj 5x5 80 kg
Bänk 3x5 80, breda 2x5 70kg
Marklyft 2x5 100 kg, 3x5 80 kg
Rodd 1x5 60 kg 1x5 80 kg 3x5 70 kg
Rodd
5 km, 20 min

+
Kvällsträning:
80 min löpning
Gymnastik
Övningar för backlever och lite ab-wheel.

Lars Brinkhoff
2011-01-26, 22:31
Inte sprungit nåt med GPS:en då?

Thalagor
2011-02-01, 21:46
Inte sprungit nåt med GPS:en då?

Blivit en testrunda på 20 min hittills bara.

Jag testar att följa polyfasisk sömn nu några dagar, känns som att träningen är lite lidande. Hoppas allting blir gött snart :)

Thalagor
2011-02-04, 03:59
Skriver upp mitt schema istället för att uppdatera samma pass hela tiden.
I morse blev det rörlighet, styrka och gymnastik.

Kvällsträningen var 5 k rodd på 20 min.

Thalagor
2011-02-04, 19:57
Dagens träning:
Morgon - Rörlighet och styrka.

Kväll - rodd, gymnastik.

Är halvt trött. Går upp och ner. Ska ta nästa tupplur nu. :P

Thalagor
2011-02-07, 23:50
Dagens:
Morgonträning:
Rörlighet
Styrka (Enarmsmilitärpress, -latsdrag, step-ups, good-mornings, pistols)
Gymnastik (progression mot handstående, planche, dynamiskt för side lever)

Kväll:
1 mil rodd, 42 min

Thalagor
2011-02-08, 17:43
Morgon:
Rörlighet
Styrka (Hantelpress, hantelrodd, enbenskronlyft, utfallssteg, pistoler)

Kväll:
Kommer bli löpning. Yeah! :)

Karvig
2011-02-08, 22:46
Kväll:
Kommer bli löpning. Yeah! :)

:thumbup:

Thalagor
2011-02-09, 23:14
Igår:
Blev löpning, 40 min. Underbart härligt, även om jag är lite sliten av sömnen.
Sjukt härligt med löpning!! :)

Morgon:
Rörlighet
Utjämningspass
Gymnastik, handstående

Kväll:
Badminton 1 h

Thalagor
2011-02-16, 01:19
Är riktigt tungt med sömnen just i detta ögonblick. Lite huvudvärk också. Ska nog sova ut...

Annars flyter träningen på bra, tränar 0630 vardagar + extra träning på obestämd tid.

Thalagor
2011-02-19, 04:38
Sova polyfasiskt:
+ Jättelätt att träna 0630 om man har varit uppe två timmar redan.
+ Lite småmysigt och skoj.

- Sömnbrist.
- Blev sjuk/halvsjuk några dagar sedan, och däckade då in och sov 10 h varje dag istället. Dvs, känns som att det är svårt att återhämta sig från sjukdom genom att följa det.

Karvig
2011-02-19, 13:27
Hur tycker du att återhämtningen mellan passen känns? Jag har en bekant som försökte sig på samma sak och han verkade aldrig kunna få tillräckligt med vila mellan passen utan gick sönder rätt snabbt.

Thalagor
2011-02-19, 21:31
Hur tycker du att återhämtningen mellan passen känns? Jag har en bekant som försökte sig på samma sak och han verkade aldrig kunna få tillräckligt med vila mellan passen utan gick sönder rätt snabbt.

Har inte känt av att jag fått mindre återhämtning än vanligtvis, men jag har nu gått över till att köra lugnt på nästan alla pass jag kör. Det kan påverka, särskilt eftersom jag är van vid mer intensiv träning (så jag kanske inte ens känner att jag inte får tillräckligt med återhämtning nu).
Och såklart, jag har bara kört detta i några veckor, så det är svårt att säga med säkerhet än.

Något du är sugen på att testa? :)

Karvig
2011-02-20, 14:10
Har inte känt av att jag fått mindre återhämtning än vanligtvis, men jag har nu gått över till att köra lugnt på nästan alla pass jag kör. Det kan påverka, särskilt eftersom jag är van vid mer intensiv träning (så jag kanske inte ens känner att jag inte får tillräckligt med återhämtning nu).
Och såklart, jag har bara kört detta i några veckor, så det är svårt att säga med säkerhet än.

Något du är sugen på att testa? :)

Okidoki. Intressant att höra, det är spännande sånt här. ;)

Det skulle vara intressant att testa bara för testandets skull men jag har för många tider jag inte själv kan kontrollera för att det rent praktiskt skulle var genomförbart :)

Thalagor
2011-03-02, 22:29
Hmm.
Jag har en sömndagbok, en loggbok för kandidattimmar, en timrapport till jobbet, en vanlig dagbok samt en fysisk träningsdagbok. Börjar bli lite jobbigt med allt det.

Det jag inte skriver upp någonstans speciellt är löpningen dock, så jag ska nog gå över och bara nämna andra pass och skriva löpningen lite mer utförligt här. I förlängningen även kanske all kondition.

Lars Brinkhoff
2011-03-03, 07:18
jag ska nog gå över och bara nämna andra pass och skriva löpningen lite mer utförligt här.

Det viktigaste med andra ord! :thumbup:

Thalagor
2011-03-03, 21:21
Gym i morse:
Hjälpte min flicka att maxa mark, och tränade lite runtomkring själv.
Hon har knappt tränat mark, böj och bänk, och är väldigt sugen på att börja testa att satsa på det lite. Det är anledningen till att vi maxat de olika i dagarna. I nuläget ser det ut såhär:
Bänk 45 kg
Böj 70 kg
Mark 70 kg.

Hon är så stark! :) *flex*

Kvällslöpning
40 min lugnt med polare
Kvällsgymnastik + gym
Handstående, knäböj, pulls.

Lars Brinkhoff
2011-03-04, 07:24
Grattis till PB i stark tjej, eller hur ska man säga? :)

Thalagor
2011-04-22, 21:25
NYSTART

Tjipp tjopp alla glada. Tänkte återta denna journalen igen. Hope you enjoy!

Första nyheter: Beställt Vibram Komodosport och Treksport, utöver mina nuvarande KSO samt Classic Smartwool. Kommer att bli episkt.

Nyhet #2: Hittade ett lopp som heter Ultra Trail du Mont Blanc som jag är otroligt sugen på att ta nästa år, då måste det kvalas. Tänkte anmäla mig till några ultralopp man kan kvala igenom rätt snart, och satsa på dem mot slutet av sommaren.

Glad påsk!

Gårdagens träning:
Gym:
20 min rörlighet
20 min prehab

Bänk
1x8x70 kg
1x6x80 kg
3x5x90 kg

Böj
1x10x40 kg
4x8x80 kg

Löpning
Blev en timme rakt av i terräng med ryggsäck. Bifogar både rutt och puls+höjdgraf. Var riktigt härligt att komma ut i skogen :). Blev många stopp-och-starter, helt plötsligt var det bara sumpmart (wtf) framför mig, ibland lite för tjock skog, någon gång stora rotvältor. Lite slumpartat och helt underbart helt enkelt.

Dagens träning
Vandring
Två timmar med 15 kg packning. Bara ut och gå runt lite med en polare. Rutt och hastighet+höjdgraf bifogat. Så UNDERBART väder. Sommaren har kommit!

Gym
10 min rörlighet
10 min prehab

Mark
1x5x60 kg
1x5x100 kg
4x3x120 kg

Dips
12 smala + 10 vanliga + 8 breda

Löpning
30 min njutjogg.

Karvig
2011-04-22, 23:24
Kul att du är tillbaka!

Mont Blanc låter sjukt fett. Läst en del loppromaner och det är till och med så att jag blir sugen på ultra igen. ;) Vad ligger kvaltiderna på?

Thalagor
2011-04-22, 23:32
Kul att du är tillbaka!

Mont Blanc låter sjukt fett. Läst en del loppromaner och det är till och med så att jag blir sugen på ultra igen. ;) Vad ligger kvaltiderna på?

Tackar.

Haha, bara hör av dig om du är lite sugen så drar vi ihop något träningspass tycker jag ! :P

Inga kvaltider som jag förstått det, utan snarare att man måste klara minst 2 tillräckligt tuffa lopp. Det finns en lista på hemsidan, http://www.ultratrailmb.com/page/20/UTMB®.html .
Loppen är betygsatta 1-4, och på två lopp måste man få ihop minst 5 poäng. Så det verkar vara några 10/14/16-milalopp i terräng som gäller helt enkelt. Finns dock Trans Scania ("över skåne" :D) som ger kvalpoäng. 24 mil ligger det på. Inte så backigt i alla fall :D

Thalagor
2011-04-23, 16:18
Blev ett lugnt och härligt pass idag. Var ute i nästan 50 min.

Springa 1 km, göra 7 pulls och 15 armhävningar, springa nästa km, repeat.
Underbart väder! :)

Thalagor
2011-04-24, 10:41
Tänkte vila mina fötter idag och kanske imorgon, blivit mycket FF-löpning + vandring senaste tiden, från nästan inget på flera månader. Så idag:

Förmiddagsträning
2 timmar cykel

Thalagor
2011-04-24, 18:14
Eftermiddagsträning
Rörlighet 20 min

Böj
3x8x80kg
1x5x100kg

Behöver öva djup mer innan jag ökar känner jag. 100 är lätt, men instinktivt kommer jag inte så djupt. Behöver bara tvinga ner mig ...

Bänk
1x6x80kg.
Jag _hatar_ dessa bänkar. Kan inte köra bänk själv, den lägsta inställningen ÄR FÖR HÖG... :S Därav...

Bänkmaskin
3x8x90kg

Rodd
4x8x70 kg

Vezzlan
2011-04-24, 18:42
NYSTART

Tjipp tjopp alla glada. Tänkte återta denna journalen igen. Hope you enjoy!



:thumbup:

Hoppas påsken varit god och fortsätter så ända in i kaklet!

Är det julklappen som ritar de trevliga kurvorna och rutterna?

Thalagor
2011-04-24, 18:57
:thumbup:

Hoppas påsken varit god och fortsätter så ända in i kaklet!

Är det julklappen som ritar de trevliga kurvorna och rutterna?

Tackar tackar, glad påsk själv! :)

Precis, Garmin... *cupid*

Thalagor
2011-04-26, 19:15
Gårdagens träning
Främst bänk på 90 kg och böj på 100 kg.


Inget speciellt idag. Två tentor imorgon, hoppas på träning på kvällen. Kommer antagligen att vandra göteborg - borås på natten tors - fre.

Thalagor
2011-04-29, 17:10
Gårdagens samt dagens träning

16 timmar vandring över natten.

mikaelj
2011-04-29, 17:16
Vad var poängen med att vandra från Göteborg till Borås just på natten? Eller alls själva vandringen? :-)

SiSenior
2011-04-29, 17:51
Vad var poängen med att vandra från Göteborg till Borås just på natten? Eller alls själva vandringen? :-)

1+

:confused::confused::confused:

Lars Brinkhoff
2011-04-29, 18:08
Vad var poängen

För att man är en "galen atlet".

I dagsläget är jag något av en tok - på alla sätt och vis.

PS. Gamla journaler är inte automatiskt preskiberade.

Thalagor
2011-04-30, 08:13
Vad var poängen med att vandra från Göteborg till Borås just på natten? Eller alls själva vandringen? :-)

Blev verkligen inte hela vägen. Vi irrade bort oss lite på natten :P.

1+

:confused::confused::confused:

Precis som Lars skrev. Det var ju underbart? Verkligen underbart. Finns ingen bättre anledning att göra något :)

För att man är en "galen atlet".



PS. Gamla journaler är inte automatiskt preskiberade.

Haha, true, true.

SiSenior
2011-04-30, 08:36
Precis som Lars skrev. Det var ju underbart? Verkligen underbart. Finns ingen bättre anledning att göra något :)

Du verkar ju ha en skön inställning till livet. Blir pren på denna journalen *cupid*

Thalagor
2011-04-30, 19:52
Du verkar ju ha en skön inställning till livet. Blir pren på denna journalen *cupid*

Tackar tackar :)

Dagens träning

6 km löpning
10 min pulls (41 st)

hejhopp79
2011-04-30, 20:21
Thalagor, gillade introduktionen. Det är någonting magiskt med långvarig, monoton konditionsträning. Man mår helt enkelt toppen

Thalagor
2011-05-01, 10:33
Thalagor, gillade introduktionen. Det är någonting magiskt med långvarig, monoton konditionsträning. Man mår helt enkelt toppen

Tru' dat! :)

Fått mina nya FFs! TrekSport och Komodo. :)

Under vandringen gick jag cirka 10 timmar i mina TrekSport samt sprang dryga 5 km med dem (då de andra satt och vilade eller då vi behövde reka :whipped:). Fungerade verkligen superbra! Riktigt härligt att känna.

Använde mina Komodo igår på löpningen, drog tyvärr till mig en blåsa på stortån. Antagligen bara ovant. Lite sämre så hade jag lite ömmande fötter efter att ha sprungit i Komodona, men det skulle kunna bero på skorna jag använde efter löpningen (vilka jag dock aldrig fått problem från tidigare). Vi får se hur bra Komodo fungerar för mig, de små skavankerna jag kände av kan vara för att jag varit och gått en del helt enkelt.

Men Treksport! *cupid* *cupid*

Lars Brinkhoff
2011-05-01, 15:06
Vars ä Femfingrarna?

Thalagor
2011-05-01, 17:54
Vad menar du Lars?

Lunchträningen
Rörlighet 30 min
5x5 knäböj, 100 kg

Lars Brinkhoff
2011-05-01, 18:47
Vad menar du Lars?

Oj, missförstånd av mig. Jag är inte så insatt i alla FF-modeller, så jag trodde det var någon annan sko du skrev om.,

Businiess as usual!

Thalagor
2011-05-01, 19:26
Kvällsträning

6 km rodd på 24 min.
4x5 Pressmaskin 100 kg


Oj, missförstånd av mig. Jag är inte så insatt i alla FF-modeller, så jag trodde det var någon annan sko du skrev om.,

Businiess as usual!

Kom att tänka på att det nog var så du menade då jag satt på rodden. :P

Thalagor
2011-05-02, 09:45
Morgonträning

Rörlighet 25 min
Prehab 10 min

8x2x120 kg Marklyft
2x4xKv + 15 kg Chins + 1x6xKv
2x6xKv + 15 kg Dips + 1x8xKv
3x10 Ab-wheel

Lars Brinkhoff
2011-05-02, 09:58
Inte bara jag som gillar viktade räckhävningar, ser jag! :thumbup:

Thalagor
2011-05-02, 18:37
Kvällsträning

80 min löpning. Glömde Garmin hemma tyvärr, men nice var det :)

Thalagor
2011-05-02, 18:38
Inte bara jag som gillar viktade räckhävningar, ser jag! :thumbup:

Det är niiice! :)

Thalagor
2011-05-03, 20:03
Vaknade i morse och var sliten och seg. Verkar bara ha varit uttorkning :).

Dagens träning
35 min löpning

4x5x100 kg knäböj

1x5x50 kg Militärpress
1x5x55 kg militärpress, kände något halvkonstigt i vänsteraxeln :S
1x8x40 kg militärpress + 15st på vänstersidan med 10 kg hantel, lugnt och med fokus.

3x5x70 kg rodd
3x8x50 kg rodd, långsamma

Thalagor
2011-05-04, 20:20
Det har blivit lite lättare träning både igår och idag, oplanerat så. Varit trött och inte riktigt orkat förrän jag väl kom ut, men så får det vara ibland. Lite vilodagar är inte fel.

Idag skulle jag och en kompis cyklat 5-10 mil, men pga vädret ställde vi in. Ville ha sol! :P

Så det blev:

Dagens träning
30 min löpning

10 min pulls + armhävningar
2 min L-sit, inkl. vila. Klarar inte av mer än 10 sek på raken.

SiSenior
2011-05-04, 20:31
Att ställa in ett väder pga. lite sämre väder är inte okej :D

Thalagor
2011-05-05, 04:56
Att ställa in ett väder pga. lite sämre väder är inte okej :D

Jag vet :(
Men ibland blir det så :P. Var trött och lite osugen, och då kändes det inte skoj i sådant väder. Vanligtvis brukar jag njuta av alla vädertyper, även snöstorm :D

Blir iväg för morgonträning strax, så nu är i alla fall allt back on track igen :thumbup:

Everest
2011-05-05, 07:06
Just cykling tycker jag att man alltid vill ha bra väder till skillnad mot löpning där det kan vara schysst att springa i riktigt pissigt väder:cool:

Thalagor
2011-05-05, 19:26
Just cykling tycker jag att man alltid vill ha bra väder till skillnad mot löpning där det kan vara schysst att springa i riktigt pissigt väder:cool:

True, true. Kan vara lite känsla att cykla någon dag rakt genom regn och rusk, över natt och dag. Bara majoriteten är varm och mysig :)

Dagens träning
Morgonträning
Gick igenom knäböj med en kompis.

Rörlighet, 30 min
4x10x60 kg Knäböj
3x8x100 kg Knäböj

Kvällsträning
6x6 Pulls
6x12 armhävningar, många olika typer

7000m rodd, 28m14s (2'01"/500m)

Thalagor
2011-05-06, 08:03
Innan jag drar upp passet så måste jag bara säga att idag var första gången någonsin jag blivit riktigt raggad på på gymmet. Känns... Underligt.

Morgonträning
Rörlighet 25 min
Prehab 10 min

6x10x60 kg kabelrodd
2x10x133 kg + 2x10x149 kg benpressmaskin
3x10x105 kg pressmaskin (får köra detta istället för bänk eftersom bänk inte fungerar... Med problemet att jag nu tar hela stacken i maskinerna (första gången jag har detta problemet, woohoo *thumbup*). Får byta till dips eller hantelpress! :))
3x10x70 kg good-morning

Thalagor
2011-05-07, 07:56
Gårdagens kvällsträning:

Löpning, 4 km. 2 lugna km, 2 km på 4 min/km. Tyvärr var det tungt, jag har tappat mycket.

Thalagor
2011-05-07, 16:12
Vaknade med träningsvärk. Första gången på länge.

Lugn morgonlöpning med flickvännen, 3 km.

Rodd, 3 km + 1 km på 1'55"/500m och 1'48"/500m respektive. Fuskade på tusingen och spände fast mig dock.

Prehab.

Lars Brinkhoff
2011-05-07, 16:15
Fuskade på tusingen och spände fast mig dock.

Doping! ;)

Det gör jag med på enstaka hetsrepetitioner. Merparten utan, dock, som jag lärt mig.

Thalagor
2011-05-09, 19:21
Precis hemkommen efter lång arbetsdag...

Morgonträning
Rörlighet
Prehab
1x80x10 Knäböj
2x110x5 Knäböj
2x100x5 Knäböj

5+4+3 Chins Kv + 15kg
8+8+6 Dips Kv + 15kg

Thalagor
2011-05-09, 19:22
Doping! ;)

Det gör jag med på enstaka hetsrepetitioner. Merparten utan, dock, som jag lärt mig.

:) Tycker inte att det gav något särskilt dock. Högre tag / min, men tappade kraft i tagen tyckte jag. Råkade ställa in plattorna för lågt dock.

Thalagor
2011-05-10, 08:21
Morgonträning
Rörlighet 30 min
Pre-hab

6x2x130kg Marklyft
3x8x25kg Hantelpress (väldigt vinglig - kan man ha samma teknik i bänk som här?)
Test på frontböj, verkar börja kunna köra det :)

Elso
2011-05-10, 08:33
Vad är det för rörlighetsträning du gör? :)

Thalagor
2011-05-11, 04:54
Gårdagens kvällsträning

Löpning 1,5 timmar, varav själva passet är bifogat.
Rodd 5 km på 20 min, följt av 500m på 1'48"

Thalagor
2011-05-11, 05:00
Vad är det för rörlighetsträning du gör? :)

Innan gjorde jag mycket dynamisk rörlighetsträning - Squat to Stand m.m. Känner att det inte gav så mycket, så kör jag *gasp* statisk stretching *hädelse!* innan träningspasset (lägger in ordentlig uppvärmning mellan stretchingen och själva styrkan). De övningar jag kör är typ:

Spagat, 2 min
Höftböjare/Quad mot vägg (ibland kallad Couch-stretch), 3x1min/sida
Vad med rakt ben, 1 min/sida
Vad med böjt ben, 1 min/sida
Insida lår, 2 min

+ Dynamisk knäböjstretch.

Hoppas det gjorde det lite klarare :)

Thalagor
2011-05-11, 08:27
Morgonträning (samt bifogade från igår, glömde till förra inlägget :P)
Rörlighet 30 min
Prehab 10 min

Böj:
3x5x100kg Böj, fokus på teknik och hamra ut symmetriskillnader
3x12x60 kg Böj, fokus på teknik och hamra ut symmetriskillnader

3x6xKv+15kg Dips
(2x4+1x3)xKv+15kg pulls
1x8xKv pulls

Thalagor
2011-05-11, 20:19
Kvällsträning
Löpning 60 min, varav 30 min i terräng :)

Thalagor
2011-05-14, 17:59
Vilodag igår och förrgår, köade hela dagarna. Blev lite lätt löpning igårkväll med flickan.

Idag vaknar jag och är helt körd, skulle tro att det var pollenallergi. Magen strejkade lite också. Blev 1 timme slöjogg ändå, härligt men segt :)

Thalagor
2011-05-15, 20:18
Varit slö idag. Kändes lite kasst. Blev ändå en kort springtur - 4 km, där jag satte två kilometer på 8 min. Vilket var alldedes för tungt, jag måste springa mer.

Jag måste börja lägga lite mer tid på att få upp mer löpning (tid eller km) och löpning med stavar och packning, främst i tung terräng. Ska leta bättre backar här i området, tyvärr inte hittat så många fina.

Thalagor
2011-05-16, 12:44
Morgonträning
Rörlighet
Prehab

4x5x110kg Knäböj + Många set på 100 och några set på 60 med ren teknikträning
(4+2+2)xKv+20kg Chins

Thalagor
2011-05-16, 20:04
Kvällslöpning
45 min. Kändes bra ändå, mycket bättre än igår. Kanske inte är helt fel faktiskt.

Flickan min har en biljett till varvet som hon antagligen inte kommer nyttja. Kanske jag tar den och slöspringer och äter kexchoklad, vi får se. Möjligheterna är oändliga!

Thalagor
2011-05-17, 13:04
Morgonlöpning
60 min.

Blev lite annorlunda morgonträning då kandidaten höll mig uppe så sent igår. Blev en timme lugn löpning någon timme senare än min vanliga styrkerutin.

Thalagor
2011-05-18, 15:13
Anmält mig till 50 miles i England, ger två poäng inför Ultra Trail du Mont Blanc. Går 13de augusti. Kommer bli episkt.

Även intervjuad av GT ang. barfotalöpning, så nu verkar det som att jag måste springa varvet :O.

Morgonträning
Blev lite kort-kort rörlighet och lite lätta markar. Hjälpte främst min flicka att maxa mark. Körde även badminton en timme.

Ska ut och köra cykling strax.

Thalagor
2011-05-18, 17:20
Kvällscykel 100 min.
Underbart :)

Lars Brinkhoff
2011-05-18, 20:13
Även intervjuad av GT ang. barfotalöpning

Pics or it didn't happen.

Thalagor
2011-05-19, 09:04
http://gt.expressen.se/nyheter/goteborgsvarvet/1.2441265/han-tar-varvet-pa-bara-fotter

Haha, de har stavat mitt namn fel i ingressen, och 'Egen teori' är ju lite sådär småfel, haha. Journalister! ;)
Trevligt att bli intervjuad iaf.

Thalagor
2011-05-19, 22:00
Oplanerad vilodag idag. Var sliten och trött hela dagen, kandidaten inlämnad igår! :)
Blir träning imorgon, och kanske varvet lördag :)

Karvig
2011-05-19, 22:01
kandidaten inlämnad igår! :)

Fett! :hbang:

Thalagor
2011-05-20, 09:20
Fett! :hbang:

Som f*n! :D

Utsliten fortfarande, blev lite prehab och rörlighet i morse i alla fall. Får se om jag får till lite träning ikväll kanske. Varvet antagligen imorgon också.

Thalagor
2011-05-21, 17:27
Vem blev matförgiftad och fick explosivt lös mage 4 timmar innan start, krängde 4 blåbärspuré + sprang några km för att skaka loss magen, och kom ändå runt?
I did!

Jättehärligt skönt långpass, men bättre uppladdning nästa gång. Tog det jättelugnt, gick med en polare ett tag, snackade med kompisar som stog bredvid och kollade på, och var ändå död då jag kom i mål. Sjukt, men riktigt härligt pass ändå :)

Thalagor
2011-05-22, 18:30
Dagens träning:
Prehab, rörlighet, gymnastik
3x6x100kg Pressmaskin.

Kommer antagligen bli intervjuad av P4 kring kvart i tio imorgon med anledning av att jag sprang varvet i FFs.

Thalagor
2011-05-22, 21:26
Glömde nästan, blev såklart lite snabb kondition idag: 4000m rodd med snitt 1'57"/500m

Lars Brinkhoff
2011-05-23, 06:11
Vem blev matförgiftad och fick explosivt lös mage 4 timmar innan start, krängde 4 blåbärspuré + sprang några km för att skaka loss magen, och kom ändå runt?

Bra jobbat! Blev det tåskorna som utlovat?

Thalagor
2011-05-25, 07:50
Bra jobbat! Blev det tåskorna som utlovat?

Alltid! Springer alltid i dem :)

Blivit lite lite träning på sistone, är helt utslagen mentalt. Munta idag, opponering ska in idag, tenta fredag, presentation tisdag, inlämning måndag, etc...
Körde lite igårkväll:

Löpning, 3 km, lätt
Rodd, 3000m, 1'56"/500m och 24s/m
2x5x100kg knäböj
2x12x60kg knäböj, teknikträning
Snabb rörlighet + prehab.

Märks att även mental trötthet påverkar kroppen. Kramp i benen då jag gick nedför trappan efter passet. :P

Thalagor
2011-05-25, 20:42
Lite träning idag i alla fall.

Rörlighet
Prehab
Rodd 2 km
3x6x100kg Knäböj
3x15x60kg Knäböjsteknik
4x5x50kg Militärpress
4+4xKv+15kg Chins
8+5xKv Chins

Thalagor
2011-05-26, 18:46
Blev en timme slöjogg idag. Riktigt skönt, men känner att jag fortfarande inte är återställd. Tror inte att jag blir det förrän först nästa vecka, men då j*vlar! :D

Lars Brinkhoff
2011-05-27, 06:11
Alltid! Springer alltid i dem :)

Jag har skaffat snikvarianten aquasocks. Tänkte prova att springa lite med dem ibland.

mikaelj
2011-05-27, 06:17
Bra jobbat! Blev det tåskorna som utlovat?

Bra jobbat sannerligen!

Hur många är det som springer varvet POSE?

Thalagor
2011-05-28, 22:11
Dagens träning:
15 km löpning.

Jag har skaffat snikvarianten aquasocks. Tänkte prova att springa lite med dem ibland.

Nice! Berätta hur det känns sen :)

Bra jobbat sannerligen!

Hur många är det som springer varvet POSE?

Inte vad jag såg :(

Thalagor
2011-05-30, 23:37
Blodomloppet idag, en mil. Gick in med inställningen att bara chilla, körde kolugnt och kom i mål på nästan prick 48 min. Väldigt bra formbesked känns det som, det börjar ta sig! Bara utan folk hade jag kapat någon min, och sen springa lite hårdare några min till. Känns som att min resa tillbaka till forna dar går på rätt väg! :)

Kandidatpresentation imorgon, sen är det sommarlov från skolan! Kommer bli lite jobb i veckan, och sedan är det luuuugnt. Fokus på träning och poker efter det, underbart! :)

Sundsarn
2011-05-31, 13:06
Jättehärligt skönt långpass, men bättre uppladdning nästa gång. Tog det jättelugnt, gick med en polare ett tag, snackade med kompisar som stog bredvid och kollade på, och var ändå död då jag kom i mål. Sjukt, men riktigt härligt pass ändå :)

BULL! När du sprang på avenyn och snackade med oss var du ju inte ens andfådd. Fan, folk blir ju mer andfådd när de går till skolan :smash:

Var bara tvungen att påpeka det.

Thalagor
2011-06-03, 10:57
Haha Sundsarn :D

Äntligen lite mer träning. Körde rörlighet och lätt styrka idag. Mysigt. Nu har jag börjat återhämta mig fint mentalt från slutkördheten tidigare också, känns härligt!

Ska lägga upp ett löpschema inför 8milarn i augusti, med prehab, rodd och styrka runtomkring. Jag åker iväg tio dagar med start elfte juni och tänkte då satsa på två timmar löpning om dagen + prehab. Känns som vettig start.

Thalagor
2011-06-05, 15:19
Tio mil cykel igår, sju mil idag. Med packning såklart. Vilket underbart väder!! :)

Thalagor
2011-06-06, 18:19
Lattjat runt lite idag. Rörlighet, styrka, löpning och rodd i olika delar, inget hårt.

Karvig
2011-06-06, 18:31
Vilken åttamilare är det du ska köra? :) Kul med eget träningsläger. Låter dock som lite mycket med två mil om dagen?

Thalagor
2011-06-06, 19:55
Vilken åttamilare är det du ska köra? :) Kul med eget träningsläger. Låter dock som lite mycket med två mil om dagen?

http://www.centurionrunning.com/north-downs-way-2011/ndw50

Äh, en timme förmiddag och en timme eftermiddag borde vara lugnt. Slöjogg självfallet. Vi får se hur det går helt enkelt, finns inte mycket annat att göra då jag är bortrest dock så lika bra att vara ute och springa :D

Karvig
2011-06-06, 20:15
http://www.centurionrunning.com/north-downs-way-2011/ndw50

Äh, en timme förmiddag och en timme eftermiddag borde vara lugnt. Slöjogg självfallet. Vi får se hur det går helt enkelt, finns inte mycket annat att göra då jag är bortrest dock så lika bra att vara ute och springa :D

Verkar riktigt skoj. Blir ruggigt sugen!

Förstår hur du tänker. :D Tänkte mest på att det kan bli många plötsliga km för tex knän och så men jag litar på att du har koll på kroppen. ;)

Några tankar redan nu kring måltid?

Thalagor
2011-06-06, 21:37
Verkar riktigt skoj. Blir ruggigt sugen!

Förstår hur du tänker. Tänkte mest på att det kan bli många plötsliga km för tex knän och så men jag litar på att du har koll på kroppen. ;)

Några tankar redan nu kring måltid?

Klart du ska med! Vi är tre gubbar anmälda redan, förhoppningsvis kommer det en eller två till. Om du hänkar på detta får du lite kvalpoäng till UTMB, vilket vi då kommer krossa tillsammans nästa år! :devil:

Sant, känner att jag har tillräckligt med koll för att kunna göra såhär. Vi får se om det stämmer :D. Kör en hel drös med prehab också för att jag inte ska råka ut för något dåligt, så det ska förhoppningsvis gå vägen.
Min plan är att satsa på 2 timmar löpning om dagen de dagarna, vila några dagar då jag kommit hem, gå över till att öka distansen mer och mer hemma - vi får se hur jag får ihop det med styrka och rodd bara. Kommer nog att bli ett löppass om dagen hemma, med styrka/rodd det andra passet.

Måltid under loppet? Hmm, inga speciella. Då jag är ute på långpass på cykel eller vandring eller så brukar det bli godis :D. Då jag sprang icebug24 senast fungera dietbars fint, och även under vandringen nu senast. Jag tror helt enkelt att jag kommer packa ner någon dietbar, någon lakritsgodis, och kanske lite honungsrostade jordnötter. Inget avancerat eller uttänkt helt enkelt, utan bara njuda :thumbup:
Har du några tips annars?

Karvig
2011-06-06, 21:50
Hehe just kvalpoäng till UTMB känns lite avlägset men man ska aldrig säga aldrig. ;) Hur ser tävlingskalendern för resten av året ut? Några andra äventyr?

Låter som ett bra upplägg. Styrkan/rodden är nog bra som komplement till löpningen. Önskar att jag också tyckte att det var lika roligt med sånt, skulle vara nyttigt.

Hahaha. :D Där fick du mig rejält. Menade måltid som i mål-tid. Hur snabbt ska det gå? :D Kosten är intressant den med så bra att vi missförstod varandra så jag fick veta det med. ;)

Thalagor
2011-06-07, 01:40
Hehe just kvalpoäng till UTMB känns lite avlägset men man ska aldrig säga aldrig. ;) Hur ser tävlingskalendern för resten av året ut? Några andra äventyr?

Låter som ett bra upplägg. Styrkan/rodden är nog bra som komplement till löpningen. Önskar att jag också tyckte att det var lika roligt med sånt, skulle vara nyttigt.

Hahaha. Där fick du mig rejält. Menade måltid som i mål-tid. Hur snabbt ska det gå? Kosten är intressant den med så bra att vi missförstod varandra så jag fick veta det med. ;)

Avlägset med kvalpoäng till UTMB? Det är väl det ENDA som betyder något? :D

Kommer nog att bli flera äventyr, men inget inplanerad. Idén är att ta sig runt detta loppet under maxtid utan att skada sig, och sedan anmäla sig till ett lopp som ger resten av kvalpoängen. Vill ta det ett steg i taget, eftersom en skada överlägger allt och då vill jag inte känna mig tvungen att träna igenom en överansträngning eller något. Mina äventyr är vardagsäventyren: cykelturer på några dagar etc. Inga fler äventyrslopp inplanerade. Hojta till om du ser något spännande! :)

Jag tror också att styrka och rodd är bra komplement, samt prehabträning + rörlighet såklart. Jag tränar dock styrkan mest eftersom jag inte vill tappa det. Vill ju vara lite stark i alla fall!

Haha, mål-tid! Nu förstår jag! :D Under maxtid är enda målet jag har, det är det enda som krävs för kvalpoängen. Ja, under maxtid utan skada då såklart. Bryr mig om hastighet senare.

Thalagor
2011-06-07, 22:42
Träning idag.
Prehab + rörlighet
Knäböj 5x8x100kg
Pull-ups 2x4x(Kv+20kg) + 2x8xKv
Dips 2x15xKv