handdator

Visa fullständig version : Vadå "fin stad" och "trevligt folk"?


Potatiskillen
2010-07-20, 23:35
Nu tänker jag ta och whina igen =)

Jag vet inte vad ni tycker, men är det bara jag som hör många klyschor från folk i allmänhet då de ha varit någonstans och sagt "det var en fin stad" eller "det va väldigt trevligt folk därborta".

Om man tänker efter, åker man bort som turist så är det uppenbart att folk är trevliga där rent genrellt? Finns det fula städer förresten? Tror fasiken inte det, däremot så kan jag hålla med om att en ful stad=dålig utgångställe eller få barer

Jag menar Thailand är ett "trevligt land" som övriga sydostasien och världen i allmänhet.

Det enda "otrevliga" som jag kan säga är huvudstäder och folket där men det är rätt så uppenbart varför.

Så vad menar folk med att en X-stad är en fin stad och folket där är trevliga? Det är väldigt individuellt tycker jag, även en skitort någonstans i Moldavien kan vara lika trevligt som New York och London och en förort runt Bukarest kan ju vara väldigt fint?

Edit: För att inte tala om brudar/killar från olika länder, en man från Nordkorea kan ju vara lika attraktiv som en latinamerikan?

Ogillar fraser som "Tjejerna i X-landet är.........."

krellik
2010-07-20, 23:45
Det märks ju för fan även i Sverige, en "anda" i vissa städer som är lite mer gemytlig än andra.

Stockholm är en vackrare stad än Borås. Och så vidare.

Åsberg
2010-07-20, 23:52
Det är väll skillnad på arkitektur och liknande från stad till stad. Tjejer i Sverige är generellt snyggare än tjejer från England t.ex. Sen är det klart att att nordkoreansk kille kan vara lika snygg som en kille från latinamerika, helt ärligt måste man vara dum om man inte fattar att det är generalisering det handlar om. :D

prOtotype
2010-07-20, 23:57
Nu tänker jag ta och whina igen =)

Jag vet inte vad ni tycker, men är det bara jag som hör många klyschor från folk i allmänhet då de ha varit någonstans och sagt "det var en fin stad" eller "det va väldigt trevligt folk därborta".

Om man tänker efter, åker man bort som turist så är det uppenbart att folk är trevliga där rent genrellt? Finns det fula städer förresten? Tror fasiken inte det, däremot så kan jag hålla med om att en ful stad=dålig utgångställe eller få barer

Jag menar Thailand är ett "trevligt land" som övriga sydostasien och världen i allmänhet.

Det enda "otrevliga" som jag kan säga är huvudstäder och folket där men det är rätt så uppenbart varför.

Så vad menar folk med att en X-stad är en fin stad och folket där är trevliga? Det är väldigt individuellt tycker jag, även en skitort någonstans i Moldavien kan vara lika trevligt som New York och London och en förort runt Bukarest kan ju vara väldigt fint?

Edit: För att inte tala om brudar/killar från olika länder, en man från Nordkorea kan ju vara lika attraktiv som en latinamerikan?

Ogillar fraser som "Tjejerna i X-landet är.........."

Det är väl helt självklart att vissa städer är vackrare än andra. Ska man inte få påpeka att Barcelona är en vacker stad?

Det är skillnad på hur trevliga folk är i olika städer. Jag pratar med folk över hela landet och det är en enorm skillnad på att prata med göteborgare och stockholmare.

Ja, folket i Thailand (dom delar jag har sett) är jättetrevliga. Det är dom inte mot utlänningar i alla länder. Kan handla om tex vilken religion dom följer och vilka värderingar som finns i samhället.

Vissa länder har mindre överviktiga = oftast mer snygga tjejer. Sen har vissa länder speciella drag som anses vackrare.
Jag gick runt i London i en fem dagar och tittade och lyckades se TVÅ riktigt snygga tjejer. Då var jag på en konsert med 80.000 personer också.
Jag ser mer toksnygga tjejer på en dag i stockholm. Inte så konstigt kanske, vikingarna kidnappade väl alla snyggingar under sina plundringståg och tog med dom hem.

Sheogorath
2010-07-21, 06:04
Edit: För att inte tala om brudar/killar från olika länder, en man från Nordkorea kan ju vara lika attraktiv som en latinamerikan?

Ogillar fraser som "Tjejerna i X-landet är.........."

Fördelningen av vad man uppfattar som vackra människor är definitivt inte lika för alla världens länder. Att det finns vacka personer i alla länder är det naturligtvis ingen som förnekar.

Potatiskillen
2010-07-21, 09:03
Det är väl helt självklart att vissa städer är vackrare än andra. Ska man inte få påpeka att Barcelona är en vacker stad?

Det är skillnad på hur trevliga folk är i olika städer. Jag pratar med folk över hela landet och det är en enorm skillnad på att prata med göteborgare och stockholmare.

Ja, folket i Thailand (dom delar jag har sett) är jättetrevliga. Det är dom inte mot utlänningar i alla länder. Kan handla om tex vilken religion dom följer och vilka värderingar som finns i samhället.

Vissa länder har mindre överviktiga = oftast mer snygga tjejer. Sen har vissa länder speciella drag som anses vackrare.
Jag gick runt i London i en fem dagar och tittade och lyckades se TVÅ riktigt snygga tjejer. Då var jag på en konsert med 80.000 personer också.
Jag ser mer toksnygga tjejer på en dag i stockholm. Inte så konstigt kanske, vikingarna kidnappade väl alla snyggingar under sina plundringståg och tog med dom hem.

Jo självklart så får Barcelona vara fint, men det måste väl inte vara finare än staden Minsk bara för att många har varit i Barcelona.
Religion kan jag hålla med dig om, jag tvivlar på att folket i Teheran kommer att gilla mig bara för att jag är svensk och bär mina kläder och beter mig som jag gör. Jag måste vara ensam med att tycka att brittiska tjejer ser ok ut, för då är ju konkurrensen inte så stor om du fattar vad jag menar :)

Fransisco
2010-07-21, 09:06
Har du aldrig varit i Köping?

KlopFer
2010-07-21, 09:07
Åk till Frankrike och försök hitta någon trevlig som vill prata med dig.

Var i val thorens för några månader sedan och även fast det känns som ett "turistställe" så var alla otrevliga.

Tjejerna var fula också.

Fransisco
2010-07-21, 09:11
Åk till Frankrike och försök hitta någon trevlig som vill prata med dig.

Var i val thorens för några månader sedan och även fast det känns som ett "turistställe" så var alla otrevliga.

Tjejerna var fula också.

Konstigt, jag har upplevt exakt det omvända. I Frankrike är människor trevliga, sociala och pratar på t.ex. tunnelbana. I Sverige tittar människor bort bara för att inte råka möta någons blick på tunnelbanan.

Samma sak med britter: otroligt trevliga. Dricker dock kanske lite för mycket.

Italienare är däremot generellt rent ohyfsade, även om de kan vara extremt bra också.

Eddie Vedder
2010-07-21, 10:16
Konstigt, jag har upplevt exakt det omvända. I Frankrike är människor trevliga, sociala och pratar på t.ex. tunnelbana. I Sverige tittar människor bort bara för att inte råka möta någons blick på tunnelbanan.

Italienare är däremot generellt rent ohyfsade, även om de kan vara extremt bra också.

Ett +1 och två -1.

Jag har nästan enbart positiva erfarenheter från bemötandet av Parisare, Stockholmare och Romare. Bara folk från Cypern jag har dåliug erfarenhet från men vi var ju inte direkt skötsamma på studentresan till Ayia Napa heller. :D

Fransisco
2010-07-21, 10:21
Ett +1 och två -1.

Jag har nästan enbart positiva erfarenheter från bemötandet av Parisare, Stockholmare och Romare. Bara folk från Cypern jag har dåliug erfarenhet från men vi var ju inte direkt skötsamma på studentresan till Ayia Napa heller. :D

Du är bara i största allmänhet positiv till konceptet människor, med andra ord. :)

Jag tycker inte att stockholmare är OTREVLIGA - tvärtom. Jag älskar Stockholm och vill alltid bo här. Det jag menade var bara att vi knappast är så kontaktsökande som folk i t.ex. Paris. I Paris pratar främlingar med varandra på tunnelbanan. Här tittar vi snett på en främling som börjar prata med oss. Jag är precis lika god kålsupare jag, förresten. Lite läskiga är de trots allt, de översociala vidunder som vandrar omkring i Paris och London, eller helst USA.

Eddie Vedder
2010-07-21, 10:31
Jag är precis lika god kålsupare jag, förresten. Lite läskiga är de trots allt, de översociala vidunder som vandrar omkring i Paris och London, eller helst USA.

Amerikaner kan jag hålla med om.:) De är sjukt sociala. Har aldrig varit där men jag har erfarenhet från amerikaner jag träffat i Sverige.

Sådär kontktsökande människor i Paris och Rom har jag inte stött på dock. Det var lika tyst i tunnelbanorna där.

egge
2010-07-21, 11:11
Angående socialt beteende på tunnelbanan så var jag rädd att ta ögonkontakt med folk i New York. Visst, jag var en osäker 14-åring och hade väl svalt för mycket lögner om det kriminella New York, men jag fick ändå uppfattningen av att folk runtomkring kände likadant.

För övrigt så har jag inte märkt av att stockholmare skulle vara dryga när jag har varit på besök i storstaden. Kanske beror på ens egen inställning hur man blir bemött.

Nordenator
2010-07-21, 11:18
Amerikaner kan jag hålla med om.:) De är sjukt sociala. Har aldrig varit där men jag har erfarenhet från amerikaner jag träffat i Sverige.

Sådär kontktsökande människor i Paris och Rom har jag inte stött på dock. Det var lika tyst i tunnelbanorna där.

Jag tror det har mycket att göra med att personerna man faktiskt kommer ta kontakt med är av mer social natur och de är bekväm i språket som talas. Vi mötte många sociala amerikaner ute i Europa, men likaså kanadensare, australiensar, britter och så. Det har varit samma sak här på campus. Personer som inte är sociala kommer man inte få kontakt med, alltså kommer man inte heller räkna med dem bland personerna man mött. Jag skulle tippa på att ens uppfattning varierar på tok för kraftigt under en resa eller ett möte för att man ska kunna göra några generaliseringar på den nivån.

stevebc
2010-07-21, 11:32
Du är bara i största allmänhet positiv till konceptet människor, med andra ord. :)

Jag tycker inte att stockholmare är OTREVLIGA - tvärtom. Jag älskar Stockholm och vill alltid bo här. Det jag menade var bara att vi knappast är så kontaktsökande som folk i t.ex. Paris. I Paris pratar främlingar med varandra på tunnelbanan. Här tittar vi snett på en främling som börjar prata med oss. Jag är precis lika god kålsupare jag, förresten. Lite läskiga är de trots allt, de översociala vidunder som vandrar omkring i Paris och London, eller helst USA.Brasilianarna och marockanerna tyckte de sydliga fransmannen var jattekalla och tysta, vilka i sin tur tycker att Parisarna/"de i norr" ar desto mer kalla. Allt ar relativt :D. Eller ja, i storstader som Paris kanske folk ar mer sociala an pa landsbygden runtom.

Cilia
2010-07-21, 13:50
Första gångerna jag var i Paris så var dom relativt otrevliga mot en. Förutom killarna som var otrevligt trevliga mot en.

Föörsta gången jag var på Irland så slogs jag nästan baklänges av hur trevliga folk var mot oss. Inte påklistrat och inövat trevliga utan spontant och ärligt trevliga. Hälsade på gatan och så.

Däremot var Belfast en av de fulaste städer jag har sett. Den håller på och bli bättre, dom jobbar hårt på det men någon vacker stad kommer det nog aldrig bli.

Så jag skulle säga att visst kan man säga det du hävdar att man inte bör kunna säga. Allt är inte lika.

Tolkia
2010-07-21, 17:30
Jag skulle gärna se exempel från TS på vilka omdömen man FÅR ge.