handdator

Visa fullständig version : Mat för kroppsbyggande student och allt vad det innebär...


Zibbe
2010-07-20, 22:06
Hej alla koloiter!

Det är så att jag kommer börja på Lunds Universitet till hösten och kommer då att dyka med huvudet före in i den knapra studentvärlden. Detta kombinerat med min allt mer seriösa kroppsbyggningssatsning som generellt kräver mycket och relativt dyr mat för att kunna gå runt på ett bra sätt har satt massa myror i huvudet på mig.

Min fråga är alltså, vad kan man räkna med att få punga ut med i månanden för att kunna äta någorlunda som seriöst styrketränande gör dvs. komma upp i en nivå av ca 2 gram protein / kg kroppsvikt men samtidigt komma så billigt undan som möjligt?

Vad ska man handla, hur ska man handla och vart ska man handla det är också ett par frågor som jag har tänkt en del på.

Tack på förhand,

Zibbe

WHITEFOLKS
2010-07-20, 22:14
Hur många kcal har du att leka med?

Bahir
2010-07-20, 22:17
Köttbullar från Willys, ca 30 kg kilot. Jag köpte 6 kg igår, när jag ändå var där.

Remote
2010-07-20, 22:19
Köp potatis, lök, morötter, nötfärs, ägg, mjölk, havregryn osv. För att komma upp i rätt mängd protein ta ett par shakes per dag. Studentliv och bra kost är långt ifrån en omöjlighet.

Frantic
2010-07-20, 22:20
Kycklingfilé är väl inte speciellt dyrt? Havregryn, kesella, ägg, mjölk osv... Billigt och bra.

MouZe
2010-07-20, 22:24
Köttbullar från Willys, ca 30 kg kilot. Jag köpte 6 kg igår, när jag ändå var där.

Det är fan inte dåligt

Hejnomax
2010-07-20, 22:26
Snabbmakaroner och prottepulver är dina vänner

hejhopp79
2010-07-20, 22:27
Det går att äta riktigt billigt med studentbudget.

Havregryn, mjölk, ägg, tonfisk, kycklingfilé etc. Handla på Netto eller något annat lågpris-ställe. Komplettera med billiga carbs för att få upp kcal. Piece of cake!

hejhopp79
2010-07-20, 22:27
Det är fan inte dåligt

De hade köttbullar för 20 kr kilot (mamma scans) på Netto där jag bor i veckan.

Mantus
2010-07-20, 22:29
De hade köttbullar för 20 kr kilot (mamma scans) på Netto där jag bor i veckan.

Ohh, ska köpa på mig några kilo, funkar bra som råttgift.*spy*

Bahir
2010-07-20, 22:30
De hade köttbullar för 20 kr kilot (mamma scans) på Netto där jag bor i veckan.

Mamma scans suger. Lidl har egentligen godast köttbullar, men Eldorados är inte dåliga de heller.

Sjoba
2010-07-20, 22:32
Havregryn är verkligen din vän!

hahavaffan
2010-07-20, 22:32
Ohh, ska köpa på mig några kilo, funkar bra som råttgift.*spy*Haha totally agreed, sir. Man kan väl komma ner i 30-35kr/kg för hemmarullade?

Lellan
2010-07-20, 22:34
Ungefär som att vara småbarnsmamma och jobba deltid inom vården då (nu är jag iofs inte kroppbyggare, men försöker leva som en!)..

1. Köp stor frys.
2. Ryck bort "ingen reklam"-lappen på dörren. Toaläsning du tjänar på..
3. Se promenader till varje lockvareinköp som din cardio/förbränningsträning, du kommer behöva göra en del.
4. Vissa regler; kycklingfile ska helst inte kosta över 50 kr/kg, vacumförpackat kött klarar sig fint så köp bara om går ut samma dag = halva priset. Lidl, willys, lockvaror på stormarknader när det gäller lax (regel: 4 pack ful-lax max 40 kr, fin-lax max 70 kr), kött överlag. Ofta tex fläskfilé á 50 kr/kg (om du inte är tveksam pga grishantering etc, men å andra sidan, svårt att veta överlag, ska du köpa ekologiskt får du räkna med mer pengar). Trista köttbitar med senor etc är ofta billigare, typ grytbitar, men lär dig tillaga så blir det bra. Testa olika märken tonfisk om du gillar det, dyrast inte alltid bäst, billigast dock ofta sämst. Kvarg/kesella är förbjudet att handla annat än på Lidl (26 kr/kg). Ägg köper du i plattor, bra pris är 1 kr/st, ok är 1,50 kr 2 kr om du är djurvän el handlar dåligt hanterat i småpack till överpris. Iaf; bra att lära sig vad man vill betala för vissa grejer, att vara märkesbög suger vad gäller mat förutom när det kommer till majs. Men å andra sidan, vem fan vill äta majs? :confused:
5. Proteinpulver är billig och enkel ersättning när butikerna vägrar locka med protein.
6. Billiga utfyllnadsvaror; havregryn, potatis, lök, vitkål, wokblandningar/broccolimix/broccoli (euroshopper etc, och nej - de är sällan sämre, hur dålig kan en grönsak vara?), knäckebröd.
7. Margarin är en skymf mot matfett; köp hellre smör och rapsolja och blanda själv. Billigast är inte alltid bäst.
8. Naturell yoghurt oftast billigare, smaksätt själv med tex bärblanding från lidl 60 kr/kg och alla typer av bär, billigaste antioxidantbosten ever!
9. Ö&B är din vän, särskilt vad gäller kryddor, mandlar, nötter (förutom tvättmedel etc).
10. Du måste tyvärr laga maten själv. Bonus: chick-magnet att kunna laga mat + du vet vad du får i dig + du mår förmodligen bättre av den än natriumglutamatfärdigbajs.

Lycka till! :)

Mantus
2010-07-20, 22:35
Haha totally agreed, sir. Man kan väl komma ner i 30-35kr/kg för hemmarullade?

Absolut och goda blir de. Gör man en stor laddning är det väl värt tiden. Det gäller att bunkra upp som Bamses farmor på höga berget.:D

WHITEFOLKS
2010-07-20, 22:38
Bra skit Lellan.

Inte opti men klart godkänt "sparande".

JJOHANSSON
2010-07-21, 01:12
Kycklingfilé är väl inte speciellt dyrt? Havregryn, kesella, ägg, mjölk osv... Billigt och bra.


Nja, beror väl på vad "dyrt" är.. jag själv äter kycklingfilé några gånger i veckan, 1kg euro shopper går på ca 55kr/kg. vilket jag äter upp på en dag. så blir ju hyffsat dyrt, men då är jag student också så har inte spec hög inkomst. :)

cero
2010-07-21, 01:17
Absolut och goda blir de. Gör man en stor laddning är det väl värt tiden. Det gäller att bunkra upp som Bamses farmor på höga berget.:D

:laugh:

Chubbo
2010-07-21, 10:22
Bra tips för oss nyblivna studenter. :) Fyll på med fler!

hejhopp79
2010-07-21, 12:34
Mamma scans suger. Lidl har egentligen godast köttbullar, men Eldorados är inte dåliga de heller.

Kom på att det inte var mamma scans, det var något märke med schysst kötthalt.

sandery3
2010-07-21, 15:57
Snabbmakaroner och prottepulver är dina vänner

Räkna inte med snabbmakaroner, dessa har uselt proteininnehåll. Willys snabbnudlar har 12% protein, och pastan för 20kr/kg har även den 12%.

Dreas
2010-07-21, 16:04
Jag är student, jag lever på Lidls tonfisk, cottage cheese, kvarg, kyckling och även picinicbog och nötfärs. Utöver det så cuisine ifrån konsum/Ica för att blanda min tonfiskblandning. Inga problem att få i sig 3g protein per kg kroppsvikt och matkostnaderna för mig och en till ligger på runt 2,5k i månaden.

Eddie Vedder
2010-07-21, 16:04
Räkna inte med snabbmakaroner, dessa har uselt proteininnehåll. Willys snabbnudlar har 12% protein, och pastan för 20kr/kg har även den 12%.

Snabbmakaroner har samma proteininnehåll som annan pasta på samma vete. Durumvetet har ofta uppemot 13-14 g/100 gram.

Kungsörnens vita snabbmakaroner har 12 g protein/100 gram och deras snabbmakaroner med fullkorn har 14 g protein/100 gram.

Insulinus
2010-07-21, 17:36
Handla köttprodukterna på lördag eller söndag!

Lidl rear alltid ut sitt kött (nedsatt 30%) på söndagar iaf! kort datum men tillagar man det inom ett par dagar är det inga problem!

hejhopp79
2010-07-21, 17:47
Handla köttprodukterna på lördag eller söndag!

Lidl rear alltid ut sitt kött (nedsatt 30%) på söndagar iaf! kort datum men tillagar man det inom ett par dagar är det inga problem!

Å fan? Kände inte till det. Tackar som fan :D

Netto här rear ut saker all the time för halva priset i köttdisken :)

majak0vskij
2010-07-21, 19:00
Bönor är billigt och håller hur längesomhelst

Bson
2010-07-21, 19:22
Bor själv i Lund och är student.

Allt handlar egentligen om du kommer att bo nära Willys eller inte ^^ Det är en ENORM prisskillnad mellan matbutikerna i centrum och de på Willys. Handlar du på Willys och käkar typ kvarg, kycklingfile, laxfile från eldorado med grönsaker(ex broccoli, sparris osv) till som oftast, så landar du på ca 1500-2000 kr i månad.
Eller ja..det beror ju också på hur mycket fyllekäk det blir ^^

Opti är om du raggar boende på "kämnärs" eller Delphi då Willys ligger riktigt nära. Om du nu vill välja boende beroende på vart det är billigast att handla mat ;)

Vad ska du plugga förresten?

creperiet
2010-07-21, 20:05
Försök hitta affärer som regelbundet har inne nedsatt kött. Vissa verkar ha nån jäkla policy att typ slänga kött som har två dagar kvar på datumet (oberoende varukedja), medan vissa alltid har inne. Går att hitta allt från renstek till lövbiff för ruskigt bra priser.

hejhopp79
2010-07-21, 20:41
Kan ju säga att det lätt är cykelavstånd till Willy's från alla nationer kring sparta och tornavägen också. Eller ja, det är relativt nära i hela Lund förutom kanske från Blekinge Nation

WHITEFOLKS
2010-07-21, 20:44
Om man vill spara pengar så gäller det att utforska alternativ till de klassiska proteinkällorna. Man gör nog bäst i att dra ner på kött då det sällan är en prisvärd proteinkälla, likaså fisk och mjölkprodukter.

De bör nog snarare utgöra ett tillägg dieten än basen när det kommer till protein.

hejhopp79
2010-07-21, 20:49
På tal om ingenting älskar jag Netto. Traskade in idag och de har en "platta" (hehe) 20-pack ägg för 12,90 kr. Hyffsat pris på protein per krona där.

Denniss
2010-07-21, 22:31
På tal om ingenting älskar jag Netto. Traskade in idag och de har en "platta" (hehe) 20-pack ägg för 12,90 kr. Hyffsat pris på protein per krona där.

Säkert små ägg?

hejhopp79
2010-07-21, 23:27
Säkert små ägg?

Hmm, vet inte. Blå botten, nåt vanligt märke. Men inga XL nä, normalstora.

Scratch89
2010-07-22, 08:35
Jag är förvånad att ingen har nämnt sojabönor och liknande. Löjligt billigt. Köp ett kilo sojabönor för en tjuga och du har över 300 gram protein där. Sen tycker jag som någon annan sa, att man kan försöka basera sitt proteinintag på andra saker än kött, t.ex bönor som sagt, spenat, ägg och liknande.
På Coop Forum så går vi alltid igenom köttet och charkgrejer och sätter sedan ut kort datum-märkning om det går ut inom två dagar. Jag har hela frysen full med halva priset-varor. :D

Kolla upp detta! Gå omkring vid köttdisken, så kanske du hittar något med kort datum. Inte ovanligt att personalen kan gå med på att sänka priset (säg att du vill betala hälften, så har du prutmån) bara för att bli av med det. Bara för att kött har släppt lite vatten, t.ex, så har det inte blivit sämre eller farligt att äta. Möjligen lite torrare, men ingenting en god marinering inte kan förbättra.

Sen undrar jag hur jäkla snålt du måste leva? Jag har varit student/levt på studentinkomst i tre år, och jag har aldrig behövt snåla så överdrivet mycket. Har du, säg, 1500-2000 kr i matbudget så är det ju inga problem alls.

stybb
2010-07-22, 16:29
Cykla - spara 400-600 kr i resekostnad om du bor i tex sthlm

Extra jobba - Jobba 4 pass i månaden på vilket skitställe som helst och du kan köpa flera kg protein