handdator

Visa fullständig version : Sunkig i magen av fiskolja?


hejhopp79
2010-07-20, 20:36
Jag käkar makrill/lax/omega-3 tillskott då och då och i små "doser" är det lungt men om jag kränger 200 g lax eller tar några kapslar brukar jag bli sunkig i kistan och vattnig avföring etc.

Förresten, en annan sak som gör mig sjukt illamående och utslagen i ungefär 1 timme med diarré (sen bara försvinner det), är krossade linfrön. Hela går bra. What gives?

Någon annan som märkt något liknande?

mikaelj
2010-07-20, 21:16
Känslig för höga fettintag på en & samma gång?

hejhopp79
2010-07-20, 21:24
Känslig för höga fettintag på en & samma gång?

Nä, har druckit 200 g olivolja på ett bräde utan något som helst problem.

Frumpish
2010-07-20, 22:32
Krossade linfrön innehåller upptagbart vätecyanid, inte speciellt hälsosamt.

Upptäckte själv häromdagen att mina fiskoljekapslar var härskna, upptäckte det pga. dålig mage vilket gjorde mig misstänksam och öppnade en kapsel, luktade härsket :/

Varför du blir dålig i magen av 200g lax verkar dock mystiskt, säker på att laxen inte var dålig på något sätt?

hejhopp79
2010-07-21, 12:41
Krossade linfrön innehåller upptagbart vätecyanid, inte speciellt hälsosamt.

Upptäckte själv häromdagen att mina fiskoljekapslar var härskna, upptäckte det pga. dålig mage vilket gjorde mig misstänksam och öppnade en kapsel, luktade härsket :/

Varför du blir dålig i magen av 200g lax verkar dock mystiskt, säker på att laxen inte var dålig på något sätt?

Ja, alltså detta är något jag uppmärksammat flera gånger under åren så det handlar inte om ett tillfälle med fiskolja/lax/makrill.

Frumpish
2010-07-21, 20:24
Finns det inte något fiskprotein man kan vara allergisk mot? Har för mig det.

hejhopp79
2010-07-21, 20:39
Ja, det är det som ligger närmast till hands antar jag. Hur tusan tar man reda på sånt?

Kan man göra någon genomgripande test för allergier mot mat överhuvudtaget? Har gjort en för pollen och jag har en del pollenallergier

Sverker
2010-07-22, 05:43
Sedan finns det en del korsreaktioner mellan pollen och mat. Ofta kan pollenallergi öka känsligheten mot andra ämnen som finns i mat. Situationen blir snabbt komplex.