handdator

Visa fullständig version : Diagnos; sträckt bröstmuskel. Kan det stämma?


VoDaresVins
2010-07-20, 12:54
Hej,

När jag vaknade i morse kunde jag inte ta mig ur sängen pga av smärta i vänster bröst. Kändes som jag haft en skruvtvingare klämt om hela sidan. Var till läkaren som gav diagnosen att jag sträckt bröstmuskeln. Jag har svårt att få det att passa in eftersom jag kan klämma om hela bröstmuskeln utan att känna nån smärta. Smärtan känns när jag trycker på revbenet vid bröstvårtan. Allra värst känns det när jag hostar eller nyser. Sedan jag varit uppe idag har det börjat kännas bättre så det verkar bli värre just när jag ligger ner.

Alltså kan en stäckt bröstmuskel smärta just vid en viss punkt där man trycker (nåt fäste kanske) utan att det annars ömmar i muskeln? Kan smärtan även bli så intensiv av det så det känns som man har hela sidan i kläm när man sovit?

Har inte tränat på 10 dar så det är ingen träningskada. Var och seglade för 4 dar sen och sov då på ett liggunderlag på båten. När ja vakna på morgon var första gången jag känt av smärtan, men då kände jag mig bara lite mörbultad. Kan inte minnas att jag stötte mig alls den kvällen men jag hade ganska kyligt när jag glömt min vidtäta jacka hemma.

Läkaren sade annars att det knappast var nån revbensfraktur eftersom det då skulle hörts på lungorna. Blir åtminstone paus med träningen nu tills det här känns bättre.

VoDaresVins
2010-07-20, 21:06
Hade inte tidigare sett mallen här. Lägger till den med hopp om nån respons.

Kön:Man

Ålder:33

Längd och vikt.181/76

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Vänster bröst
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Mera på djupet
Gör det ont någonstans då du trycker? Revbenet just under vänster bröstvårta.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Plötsligt morgon efter segeltur.
Är smärtan skarp eller mer dov? Skarp när jag hostar, mera dovt vid rörelse.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Smärtar inte vid stillasittande, men smärtade rejält i morse när jag låg.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Har inte tränat, men känns inte värre efter dagens byggjobb.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? När jag lyfter vänster arm, för vänster arm åt höger sida, röresler där man pressar med någondera armarna.
Var i rörelsen smärtar det? När armen är sträckt, eller som mest pressad.
Hur länge har du haft ont? 4 dar, värsta dan hittils idag.
Smärtvariation över dygnet. Värst på morgonen.

Vad och hur mycket tränar du? Kört 5*5, 3ggr/vecka senast.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Inte tränat på 10 dar.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Läkaren ordinerade voltaren gel, har inte hjälpt än.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Läkaren gav diagnosen sträckning av bröstmuskeln.

Övrigt: Ömmar inte fast man klämmer hela börstmuskeln, endast när man trycker vid revbenet.

VoDaresVins
2010-07-22, 09:29
Vaknade igår natt av smärta som kändes som jag fått en kniv i lungan. Kom mig rullande ur sängen och direkt jag steg upp släppte smärtan. Var på nytt läkarbesök. Inget syntes på röntken men läkaren misstänkte orsaken är broskbildning på revbenet.

Kom på igår att jag körde rodd senaste passet för två veckor sen och ryckte då upp stången för hårt under uppvärmningen så den small till mot bröstet ett antal gånger. Kan väl nog vara jag satte igång nåt då och så blev det värre när jag var på båtturen och satt med sidan mot ett räcke på båten.

Undrar nu hur jag ska göra med träningen. Behövs det träningsuppehåll för att läkningen ska gå snabbt eller kan man börja träna snart igen utan nån större negativ inverkan?

kjell33
2010-07-22, 10:04
Det absolut vanligaste misstaget fol gör när de skadat sig är att de börjar träna för tidigt och inte vilar tillräckligt.

Välj själv.

VoDaresVins
2010-07-22, 15:26
Det absolut vanligaste misstaget fol gör när de skadat sig är att de börjar träna för tidigt och inte vilar tillräckligt.
Välj själv.

Tack för varningen. Ska ta paus någon vecka. Men hur ska man veta vad som är tillräckligt? Och vad är det egentligen som sker med brosket? Kommer det fösvinna och hur länge tar det?