handdator

Visa fullständig version : Skada, men vad?


kristofferwe
2010-07-20, 12:22
Maxade brösten rejält i söndags vilket gav en rejält träningsvärk. Igår måndags så körde jag ett ryggpass och stretchade även brösten lite efter passet då söndagens pass var hårt.

I natt så började det göra ont i vänster bröstmuskel, den absolut innersta delen, upp mot "halsfästet" om man kan kalla det så. När jag känner på muskeln där så är det "hårt" och ett antal klumpar vilket det inte är på samma ställe på höger bröst. Det gör även hyggligt ont vid beröring på vissa punkter.

Det gör inte överdrivet ont när jag anstränger bröstmuskel, dock om jag hoppar, rör huvudet långt eller framförallt, när jag vrider hela kroppen, då gör det ruskigt ont. Någon aning av vad detta kan vara? Ett sträckt muskelfäste? Inflammation?

kristofferwe
2010-07-20, 12:24
Kan tillägga att det gör ont när jag andas in hyggligt nära maximalt också.

kristofferwe
2010-07-20, 12:58
Såg formuläret och bifogar detta.

Kön:Man

Ålder:27

Längd och vikt. 178cm & 76kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Enligt ovan

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Ytlig

Gör det ont någonstans då du trycker?
Japp

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Plötsligt under natten

Är smärtan skarp eller mer dov?
Ganska skarp

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
I stort sett så fort jag rör armarna, en svag värk om jag sitter still.

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Inte provat att träna än.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
I stort sett alla rörelse. Gör ondare desto längre från kroppen jag rör armarna.

Var i rörelsen smärtar det?
Hela rörelsen

Hur länge har du haft ont?
12h ungefär

Smärtvariation över dygnet.
Vet ej.

Vad och hur mycket tränar du?
Styrka, ca. 5-6 ggr/v

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Ökat i vikter, samma övningar i övrigt.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Inte än.

sodomizer
2010-07-20, 16:21
Ring sjukvårdsupplysningen (1177) och ge samma info, de kan ibland svara på mer än man kan tro bara genom tydlig information. Om inte annat brukar de berätta om man kan avvakta några dar eller om man bör söka sig till sjukvården direkt. Lycka till hur som helst.