handdator

Visa fullständig version : Armvecket förlorar kraft fort i pressövningar.


Zeraphin
2010-07-20, 11:32
Tjenare.
Har ett problem då jag gör pressövningar, t ex i bänkpress och militärpress.
När jag har kört ett tag, så blir jag inte slut i brösten, utan det är i armvecken som jag blir helt slut i efter ca 2 set och 8 reps per set. Jag orkar inte räta ut armarna riktigt för att jag känner att det inte finns någon kraft kvar i armvecket.

Är det här något som kommer bli bättre med tiden då armvecken fått anpassa sig och jag jag kan då köra slut på brösten, eller tränar jag helt fel då kraften i armvecken försvinner så fort? *gah!*

amarth
2010-07-20, 11:34
Armveck?

Det handlar väl snarare om triceps om det är svårt att räta ut i pressövningar.

difeddy
2010-07-20, 11:35
Tjenare.
Har ett problem då jag gör pressövningar, t ex i bänkpress och militärpress.
När jag har kört ett tag, så blir jag inte slut i brösten, utan det är i armvecken som jag blir helt slut i efter ca 2 set och 8 reps per set. Jag orkar inte räta ut armarna riktigt för att jag känner att det inte finns någon kraft kvar i armvecket.

Är det här något som kommer bli bättre med tiden då armvecken fått anpassa sig och jag jag kan då köra slut på brösten, eller tränar jag helt fel då kraften i armvecken försvinner så fort? *gah!*

Samma här. :( Svaghet i brachialis kanske?

EDIT: Troligen är det, som amarth skrev, triceps som tar stryk.

Jhe
2010-07-20, 11:39
Jag har samma problem, med vänster armbåge, den bara "dör" när de blir alltför tungt, nära på att tappa 47kg hanteln i ansiktet pga av de.
Högern funkar dock fint.
I mitt fall tror ja de rör sig om en skada dock, har ramlat ganska rejält på vänster armen några ggr :)

ceejay
2010-07-20, 11:45
klen i triceps

Donald Black
2010-07-20, 13:06
Du är troligen klen i triceps som några har skrivit och du har kanske taskigt utförande också.

Kolla med någon kunnig person att du utför övningen rätt och eventuellt sänker vikterna så att du klarar att utföra övningen bra.

Zeraphin
2010-07-22, 10:13
ok, det är antagligen triceps som släpper efter då.
Ska nog prova bröst och trceps på olika dagar.

typ mån triceps, biceps
ons bröst rygg
fredag axlar ben

Floddan
2010-07-22, 10:29
ok, det är antagligen triceps som släpper efter då.
Ska nog prova bröst och trceps på olika dagar.

typ mån triceps, biceps
ons bröst rygg
fredag axlar ben

Prova att lägga in några set med smalare grepp i bänk efter dina vanliga bänkset. Att lägga de på olika dagar tror iaf inte jag kommer göra någon större skillnad, men kanske.

Baler Evans
2010-07-25, 21:02
ok, det är antagligen triceps som släpper efter då.
Ska nog prova bröst och trceps på olika dagar.

typ mån triceps, biceps
ons bröst rygg
fredag axlar ben

Väldigt dumt att träna assistans muskeln dagen innan en basövning som du försöker bli starkare i, om du ska splitta så splitta smart.

bröst/biceps
rygg/axlar
ben/tricps

denna splitten ökade mig i volym och styrka under mitt första år.

cero
2010-07-25, 21:05
Väldigt dumt att träna assistans muskeln dagen innan en basövning som du försöker bli starkare i, om du ska splitta så splitta smart.

bröst/biceps
rygg/axlar
ben/tricps

denna splitten ökade mig i volym och styrka under mitt första år.

Jag skulle valt bröst/triceps/axlar - rygg/biceps - ben/mage/ev underamar. Tycker det blir väldigt naturligt då eftersom att triceps och axlar oftast tränas tillsammans med bröst i samma övningar - och samma med biceps/rygg.

Känns tungt med axlar efter bröst, samt triceps tre gånger i veckan (bröst, axlar, triceps).

Baler Evans
2010-07-25, 21:17
Nej nej nej jag menade inte att de ska tränas i den ordningen utan att man ska träna de grupperna tillsammans.

Utan att göra detta till en diskussion; Jag splittade såhär innan då grupperna inte tar ut varandra. Man kan träna rygg/axlar dag ett och ge max på båda grupperna för att sedan träna ben/triceps dag 2 sen dag tre bröst biceps sen vila 1-2 dagar. Detta fungerade kanon för mig, finns ingen garanti för att det kommer hjälpa någon här men människor i min närhet som testat modellen gillade den :)

cero
2010-07-25, 21:20
Jo, det förstod jag. Jag snackade också om vilka grupper som skulle tränas tillsammans.

Baler Evans
2010-07-25, 21:30
Jo, det förstod jag. Jag snackade också om vilka grupper som skulle tränas tillsammans.

Jo jag förstår :) jag tränar varken vader eller underarmar dock, så därför såg min splitt och mina övningar lite annorlunda ut. Underarmar har jag skippat då jag aldrig någonsin använder remmar, och vader för att jag inte behöver det då jag alltid låt oss säga varit "tung". Ditt sätt kan likväl fungera lika bra :) det vi ska fokusera på nu tror jag är att lära denna snubben lite triceps övningar som fungerar, JM pressar, Rollback extensions och pushdowns är bra staples som jag använder.

cero
2010-07-25, 21:33
Precis! Jag brukar köra smalbänk, pushdowns och vanlig liggande tricepspress, tycker dom tar bra. Skulle rekommendera att du läste Arnes tricepsguide! http://forum.body.se/showthread.php?t=5146