handdator

Visa fullständig version : Kalorier i lakritsrot


Flos_Noctis
2010-07-20, 10:37
Hej!

Jag har en liten fråga.

Hur många kalorier är det i lakritsrot man köper i hälsokosten?

Jag har sökt både på livsmedelsverkets hemsida och USDA National Nutrient Database for Standard Reference, men hittar ingen lakrits alls, mer än godis.

Jag vet att en lakritsrot knappt väger nånting, men det vore kul om någon visste, just för att det inte verkar finnas värst mycket information.

Tack!

Emelie

mikaelj
2010-07-20, 11:09
Såvida du inte har enzymet cellulas är det som att gnaga på en bit bark.

Flos_Noctis
2010-07-20, 11:29
Det var som tusan. Det hade jag faktiskt ingen aning om, jag trodde det var kolhydrater på torrvara, som vanligt mjöl.

Men det verkar ju stämma, vad du säger, tror jag?

Table (1): Chemical composition of licorice (% on dry weight basis)

Components %

Ash 5.42
Crude protein 7.97
Ether extract 1.35
Crud fiber 37.6
% Nitrogen free extract
(N.F.E)
(by difference) 47.66
Moisture 9.04

% Nitrogen free extract=100-(ash+protein+ether extract+crud fiber).

http://www.arc.sci.eg/NARIMS_upload/NARIMSdocs/74860/Licorice12.doc

Men vad innebär det här i kalorier?
Jösses, förlåt. Jag behöver hjälp att tänka idag. Jag skyller på värmen. *cupid*

mikaelj
2010-07-20, 11:33
0. Bry dig inte, seriöst.

Flos_Noctis
2010-07-20, 11:43
Skojar du? Nu har min nyfikenhet väckts på riktigt ju.
Knappast så att jag lär sluta tugga lakritsstång bara för att det innehåller för mycket/för lite kalorier. :)

Flos_Noctis
2010-07-20, 11:46
Kuriosa:

Lakritsrot har också visat sig snabba på läkningstiden för afte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lakritsrot

Underbart! Det är något som brukar ställa till med väldiga problem för mig!

mikaelj
2010-07-20, 11:47
Jag ser inte nyttan att veta det, bara.

Ponera att du har lite bakterier i magen som äter fibrer så brukar man ange 2,5kcal/gram fiber. Proteinet vet jag inte om det sitter fast någonstans eller om du kan ta upp det. Det är väl vad du kan räkna på.

Bra att du nämde det, hursomhelst! Brukade äta mycket lakritsrot förr, sedan försvann min langare. Bäst jag jagar fatt på en hälsokostbutik som har till mig.

Flos_Noctis
2010-07-21, 00:25
Det finns så mycket som det inte finns någon nytta av att veta, men som däremot kan vara kul att ha kunskap om! :) Därvid ligger min åsikt.

Fann lite skilda bud iaf, här är ytterligare en länk:
http://healthyherbalist.com/nl_licorice.html

"Dr. Christopher's laboratory tests on a sample of licorice root reveals the chemical constituents to be as follows:

Moisture 4.7%
Protein 5.5%
Fat 0.8%
Fiber 19.7%
Ash 6.7%
Carbohydrate 39.2%
Calcium 0.67%
Phosphorus 0.39%
Potassium 0.66%
Sodium 0.09%
Iron 0.0006%

Traces of Manganese, Copper, Zinc, Chlorine, and Magnesium.
Some Calcium and Potassium is present as salts of glycerrhizic acid.
Additional components include glycyrrhizic acid, glycyrrhizine (7.1%), asparagine (3.3%), sugars, resins, starch (29.6%), gums, tannin (trace), glycerrhetinic acid, sodium salt of carbenoxolonic acid, glycyrrmarine, and glycerrhentic acid."

Där hade de åtminstone vid en snabb kik ansett att det var mer digesterbara kolhydrater än fibrer, i jämförelse med den andra länken.

Synd att jag inte kunde hitta någon välrenommerad, pålitlig källa. Det hade varit roligare att få något konkret av US FDA eller SLV.

Flos_Noctis
2010-07-21, 00:27
Blir iaf att åka ner till hälsokosten imorgon, har haft ett sådant lakritssug de senaste dagarna så jag knappt vetat vart jag skall ta vägen. Det måste varit tio år sedan jag knaprade lakritsrot senast. Mums. :)

Flos_Noctis
2010-08-12, 21:15
Jag kan visst aldrig låta bli när intresse väckts. :D Skrev om denna fråga på forumet och skickade till SLV istället. Svaret dröjde lite, de hade väl semestrar, men idag kom det. Kände bara för att dela med mig lite. :rolleyes:

Hej Emelie!

Grattis till att du funnit dessa referenser! Det finns ju hundratals livsmedel och annat ätbart som vore bra att ha i livsmedelsdatabasen. Men för att få in det behövs att metoderna som används är "certifierade " och att livsmedlet är representativt uttaget. Först och främst riktar vi in dessa analyser på livsmedel som har stor betydelse för intaget av näringsämnen. En total analys av ett livsmedel kostar flera 10-tusentalskronor. En totalanalys innebär att vi analyserar på ca 50 komponenter. Vi önskar förstås att vi kan få göra många fler än vi gör.

En uppskattning av energiinnehållet kan vi göra tack vare de uppgifter du gett oss. Vi vet att energin från protein, fett och kolhydrater är....
1 g protein 4 kcal
1 g kolhydrater 4 kcal
1 g fett 9 kcal

I första refererensen anges 7,97 % crude protein ( = rå protein; man analyserar protein på innehållet av kväve och sen multiplicerar man med 6,25 för att få proteinhalten. Detta kallas råprotein). Låt oss avrunda till 8 %, dvs 8 g protein per 100 g.

I andra referensen anges proteinhalten till 5,5 g per 100 g, fettinnehållet till 0,8 g och kolhydraterna till 39,2 g per 100 g.

Proteinhalten varierar alltså mellan 5,5 och 8 g per 100 g lakritsrot. Det är inte stor skillnad. Skillnaden kan bero på olika sorters lakritsrot. Jag använder den andra referensen för att beräkna energiineehållet i kcal.

Alltså,
Protein 5,5 x 4 kcal = 22 kcal
Fett 0,8 x 9 kcal = 7 kcal
kolhydrater 39,2 x 4 kcal = 156,8 kcal dvs 157 kcal
Summa = 186 kcal


Man kan även beräkna energiinnehållet i livsmedel genom en metod där man bränner upp en viss mängd av livsmedlet och tar och noterar hur mycket värme som bildats. Då kan man också räkna ut energiinnehållet. Men det sätt vi gjort ovan ger en bra fingervisning.

Enligt ovan är eneregiinnehållet 186 kcal per 100 g lakritsrot. Med tanke på de höga innehållet av kolhydrater är det fullt rimligt. Det kan dock hända att en del av kolhydraterna inte är tillgängliga för människa. Kolhydrater kan ju vara inulin eller andra ovanlig kolhydrater som inte bryts ned i magen och tarmen utan först i tjocktarmen som substrat åt bakterier. Då bildas gaser och energin kommer inte vår kropp tillgodo. Utgörs istället kolhydraterna av stärkelse eller di- eller monosacharider kommer energin oss tillgodo. I referenserna anges inte vilka typer av kolhydrater som ingår.

Huruvida källorna är tillförlitliga ellr ej kan jag inte bedömma, men att analyserna på protein och fett är mycket enkla och rättframma metoder. Att analysera på kolhydrater är mer omständigt, dock är det vanligt. Men jag bedömmer att analysresultaten är i någorlunda rätt härad.


Vänliga hälsningar

Monika Pearson
Upplysningen

Lellan
2010-08-12, 21:19
Intressant läsning, coolt att de joppat lite! :thumbup:

Flos_Noctis
2010-09-03, 03:26
Hittade dessa små gottor. Energiinnehållet verkar stärka tesen ytterligare. :)

http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=73&e=l

Flos_Noctis
2010-09-03, 03:34
Förlåt. Kunde inte låta bli. Har snöat in lite på lakrits det senaste som ni kanske förstår. :D

Apos78
2010-09-03, 07:35
Förlåt. Kunde inte låta bli. Har snöat in lite på lakrits det senaste som ni kanske förstår. :D

Nä*rolleyes*.

Att SLV ger ett såpass utförligt svar är lite roligt. Monika Pearson måste haft en riktigt slö dag.