handdator

Visa fullständig version : Bibel på hotellrum, är det ok?


filmjölk
2010-07-19, 23:59
Då jag nyligen bodde på hotell utomlands reflekterade jag över detta fenomen, att det fanns en bibel på mitt hotellrum, faktiskt flera biblar. En på Italienska och en på Engelska.

Då porr på hotelrum diskuterades flitigt för något år sedan, kanske detta med Bibel på hotellrummet skulle vara något att bli hysterisk över? Det har säkert debatterats i media tidigare, men vad tycker kollozeum i frågan?

Då jag i vanlig ordning inte kan tycka något alls om någonting utan att skapa en poll om det, måste jag bara göra det idag med, så håll till godo:

Tricce
2010-07-20, 00:01
Hur då ok? Du menar att om det finns en bibel borde det också finnas koranen eller hur menar du?

Stoltz
2010-07-20, 00:02
Hm, undrar om man kan be receptionen om en Book of the Dead...

Tricce
2010-07-20, 00:03
Vilket land var du i förresten?

filmjölk
2010-07-20, 00:03
Hur då ok? Du menar att om det finns en bibel borde det också finnas koranen eller hur menar du?

vad jag avser är att få reda på din åsikt i frågan. jag var i Italien.

stevebc
2010-07-20, 00:04
Självklart, ser inte problemet. Uppenbarligen är det något som efterfrågas av gästerna. Det är lite som om de ska erbjuda frukost eller ej. De flesta hotell erbjuder frukost eftersom många gillar att äta det.

bb X
2010-07-20, 00:05
Kolozzeum*

Varför ska det inte vara ok? Ingen som tvingar dig att läsa den liksom, helt meningslös tråd, varför inte börja klaga på att det fanns 2 lampor i ett rum istället för 1?

young_george
2010-07-20, 00:06
Jag känner mig kränkt av flera av alternativen.

filmjölk
2010-07-20, 00:08
Kolozzeum*

Varför ska det inte vara ok? Ingen som tvingar dig att läsa den liksom, helt meningslös tråd, varför inte börja klaga på att det fanns 2 lampor i ett rum istället för 1?

Det är heller ingen som tvingar mig att titta på porr, trots att hotell har porrkanaler. Detta med porr på hotell upprör tydligen många. Du är av en åsikt att en bibel på hotelrummet inte spelar någon roll, fint så, men alla delar nog inte din syn på saken.

bb X
2010-07-20, 00:11
Det är heller ingen som tvingar mig att titta på porr, trots att hotell har porrkanaler. Detta med porr på hotell upprör tydligen många. Du är av en åsikt att en bibel på hotelrummet inte spelar någon roll, fint så, men alla delar nog inte din syn på saken.

Slår vad om att det inte fanns någon man som blev upprörd över det! :D

Skämtåsido, familjer kanske reagerar över att det finns porrkanaler när man flyttar in i ett hotellrum med barn.

mini
2010-07-20, 00:14
Vad är skillnaden mellan alternativ två och tre?

bb X
2010-07-20, 00:16
Vad är skillnaden mellan alternativ två och tre?

2 = hotellet bestämmer om de vill ha biblar eller inte på rummen
3 = "I don't give a shit"

stevebc
2010-07-20, 00:21
Vad skulle argumentet vara för att få bort bibeln, för att inte säga porren, från svenska hotell? De är båda delar av Sverige och används flitigt av folk här. Det är väl bara att låta bli att läsa/titta om man tar illa upp av det? Eller handlar det ännu en gång om en människa med egenupphöjd moral som vill agera förmyndare åt andra? Det välkomnar jag verkligen med öppna armar.

Vad är skillnaden mellan alternativ två och tre?Ser heller ingen skillnad. edit: okej nu gör jag.

filmjölk
2010-07-20, 00:22
Vad är skillnaden mellan alternativ två och tre?

Alternativ 2 är att man anser att det är upp till hotellet att avgöra (tänk en kapital-liberal kristdemokratisk syn, flirtande med USA-mentalitet om att låta lärare undervisa om kreationism som fakta och evolution som en trosriktning. Man anser att hotellet gör rätt som erhåller Biblar, men rättfärdigar det med att hänvisa till demokrati)

alternativ 3 Är att man är för lat, lite för dum och förmodligen även rätt tjock och ger inte frågan chansen att tänkas på som någonting man behöver eller har lust att ta ställning till, man skiter i det och ägnar tankarna åtnågot annat iställlet, tex vad man skall beställa på McDonalds imorgon.

stevebc
2010-07-20, 00:27
Alternativ 2 är att man anser att det är upp till hotellet att avgöra (tänk en kapital-liberal kristdemokratisk syn, flirtande med USA-mentalitet om att låta lärare undervisa om kreationism som fakta och evolution som en trosriktning. Man anser att hotellet gör rätt som erhåller Biblar, men rättfärdigar det med att hänvisa till demokrati)Nu fick vi äntligen igång en diskussion och en ståndpunkt emot biblar på hotell.

På vilket sätt har en bibel på ett hotellrum med spridandet av kreationismen i USA:s skolor att göra? Kommer barn läsa bibeln och per automatik bli kreationister? Hur fungerar det, ungefär som när barn läser Harry Potter och tror på magi till de blir gamla nog att inse det enfaldiga i att tro på något det inte finns bevis för?

filmjölk
2010-07-20, 00:31
Nu fick vi äntligen igång en diskussion och en ståndpunkt emot biblar på hotell.

På vilket sätt har en bibel på ett hotellrum med spridandet av kreationismen i USA:s skolor att göra? Kommer barn läsa bibeln och per automatik bli kreationister? Hur fungerar det, ungefär som när barn läser Harry Potter och tror på magi till de blir gamla nog att inse det enfaldiga i att tro på något det inte finns bevis för?

Nu läser du in för mycket i det jag skriver, jag har ingen ståndpunkt i frågan, är enbart intresserad av vad ni andra tycker. Jag hoppas med på en bra debatt, men jag kan inte annat än att bidra med ämnet.

stevebc
2010-07-20, 00:34
Nu läser du in för mycket i det jag skriver, jag har ingen ståndpunkt i frågan, är enbart intresserad av vad ni andra tycker. Jag hoppas med på en bra debatt, men jag kan inte annat än att bidra med ämnet.Ja, det gjorde jag verkligen. Ursäkta.

Tricce
2010-07-20, 00:50
alternativ 3 Är att man är för lat, lite för dum och förmodligen även rätt tjock och ger inte frågan chansen att tänkas på som någonting man behöver eller har lust att ta ställning till, man skiter i det och ägnar tankarna åtnågot annat iställlet, tex vad man skall beställa på McDonalds imorgon.

Jag hoppas med på en bra debatt, men jag kan inte annat än att bidra med ämnet.

Hur ska du lyckas med det när du bajsar ut förklaringen till alt 3 sådär?

bb X
2010-07-20, 01:33
"ägnar tankarna åtnågot annat iställlet, tex vad man skall beställa på McDonalds imorgon." Tror det blir en Big Tasty supersize med tre mcflurry och 5 extra cheeseburgare utan ost. ;)

Rahf
2010-07-20, 03:15
Är man i katolska och högt religiösa Italien så kan det nog förväntas att man finner en bibel i hotellrummet. Ser man i många sjukhus så finns det en bibel i patienternas rum.

130kg finsk sisu
2010-07-20, 06:56
I försupna Finland finns det likaså på nästan varje hotell. Jag röstade "upp till hotellet".

filmjölk
2010-07-20, 07:36
Hur ska du lyckas med det när du bajsar ut förklaringen till alt 3 sådär?

Ja du, inte vet jag. Har du något att komma med i ämnet som inte är i form av en fråga till mig?

Granatgiraffen
2010-07-20, 07:46
Har för mig att det finns på många svenska hotell också. Eller inte svenska kedjor men t.ex. på One (eller vad det heter) har jag för mig att det finns.

Anton Fräs
2010-07-20, 07:50
Ser inga som helst problem i det. Helt upp till hotellet. Samma sak med porrkanaler osv.

snej
2010-07-20, 08:23
Kan väl i princip inte bry mig mindre om det ligger en bibel i nån byrå nånstans på hotellrummet.

mini
2010-07-20, 08:31
Hur skulle det inte vara upp till hotellet?

Nitrometan
2010-07-20, 08:39
Hur ska hotellen säkerställa att folk verkligen läser biblarna?

Ska de anordna bibelläsning på kvällarna och i samband med frukosten?

Nitrometan
2010-07-20, 08:44
Är man i katolska och högt religiösa Italien så kan det nog förväntas att man finner en bibel i hotellrummet. Ser man i många sjukhus så finns det en bibel i patienternas rum.

Tror att det är vanligt på många hotell.

I Sverige är det väl Gideoniterna som delar ut biblar på/till hotellen?

Även IBS (International Bible Society) delar väl ut en del även om de kanske inte satsar på hotellen?

Matsa
2010-07-20, 08:47
Skitsamma, nu drar jag till McD. Kram!

Granatgiraffen
2010-07-20, 08:52
Har för mig att det finns på många svenska hotell också. Eller inte svenska kedjor men t.ex. på One (eller vad det heter) har jag för mig att det finns.

First, menade jag nog. KANSKE?
Skit samma. Dom får lägga vad dom vill i sina rum, antar jag.

bubbe
2010-07-20, 08:56
Tror att det är vanligt på många hotell.

I Sverige är det väl Gideoniterna som delar ut biblar på/till hotellen?

Även IBS (International Bible Society) delar väl ut en del även om de kanske inte satsar på hotellen?

Så är det, kollar man lite bland lådorna i rummet så hittar man nästan alltid en bibel.

Hotellet får väl biblarna gratis det bara ger tillstånd att de ska placeras i rummen så det är ingen kostnad inblandad för gästen.

Jag har inga problem med detta även om jag själv inte läser den.

Ifall det fanns en rörelse som delade ut koranen gratis på hotellen så skulle jag inte ha några problem med det heller.

Stoltz
2010-07-20, 08:57
Nu när jag tänker efter... Jag har aldrig sett en bibel i något hotellrum när jag varit i England. Andra länder, alltid, men aldrig i England där jag ändå varit mest.

Någon som vet om det finns någon policy om det där?

hugok
2010-07-20, 09:26
Det ska väl vara marknaden som styr det. Det finns uppenbarligen en massa kristna som bor på hotell runt om i Europa och Nordamerika, så därför väljer kanske en kristen hellre ett hotell med bibel än ett utan, vilket i sin tur resulterar i ett hotell med bibel går bättre än hotell utan och därför skaffar sig fler hotell biblar för att gå lika bra till en billig peng eller rentav gratis om det är som Bubbe skriver. Om en stor del muslimer skulle börja besöka hotell i Europa vore det ett eknomiskt strategiskt drag att lägga in en koran på hotellrummen.

Sedan ser jag att ungefär 12% hittills har svarat "Avskyvärt! pracka på folk religion sådär! rasism!" Vad i helvete tänker man med om man svarat så seriöst? Jag trodde verkligen inte att PK hade dragit oss tillbaka så långt!

feyin
2010-07-20, 09:27
Men snälla, vem fan bryr sig.

Osten80
2010-07-20, 09:28
Upp till hotellet. Jag behöver inte läsa den om jag inte vill.

coxie
2010-07-20, 09:31
Tycker hetsjakten på religiösa symboler i alla dess former börjar bli smått överdriven, speciellt här på kolo.

För min del får det gärna ligga gratis litteratur på hotellen.

stridis
2010-07-20, 10:14
Vadå upp till hotellen? Det borde vara lagstadgad plikt att tillhandahålla porrkanaler.;)

Ateist som jag är så ser jag noll och intet fel i att det ligger en bibel i hotelrummet. Det får gärna finnas en koran som jag kan läsa också. Lite billig underhållning sådär...

Tolkia
2010-07-20, 11:05
... jag har ingen ståndpunkt i frågan, är enbart intresserad av vad ni andra tycker... Alternativ 2 är att man anser att det är upp till hotellet att avgöra (tänk en kapital-liberal kristdemokratisk syn, flirtande med USA-mentalitet om att låta lärare undervisa om kreationism som fakta och evolution som en trosriktning. Man anser att hotellet gör rätt som erhåller Biblar, men rättfärdigar det med att hänvisa till demokrati)

alternativ 3 Är att man är för lat, lite för dum och förmodligen även rätt tjock och ger inte frågan chansen att tänkas på som någonting man behöver eller har lust att ta ställning till, man skiter i det och ägnar tankarna åtnågot annat iställlet, tex vad man skall beställa på McDonalds imorgon.
Din egen åsikt kom fram rätt bra här i alla fall.

Nelson81
2010-07-20, 11:07
det första jag alltid frågar när jag bokar hotellrum är om dom har en bibel i rummet, sånt är väldigt viktigt för oss hardcore-religiösa....

Tolkia
2010-07-20, 11:10
det första jag alltid frågar när jag bokar hotellrum är om dom har en bibel i rummet, sånt är väldigt viktigt för oss hardcore-religiösa....
Riktiga hardcorereligösa har egen resebibel i fickformat, du är bara en wannabe. :thefinger

Krampus
2010-07-20, 11:13
Jag har alltid med min egen.

hejhopp79
2010-07-20, 11:22
Det hade dock känts lite udda om det fanns en koran. Bibeln och kristendom är ändå en historisk och kulturell stark kraft i Europa, eller varit det i många länder. Det är en del av vårt arv oavsett vad vi tycker om det.

hejhopp79
2010-07-20, 11:23
Riktiga hardcorereligösa har egen resebibel i fickformat, du är bara en wannabe. :thefinger

Riktiga hardcorereligiösa har en egen fullformats-version av King James originalbibel från 1611.

DU är bara en wannabe ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:KJV-King-James-Version-Bible-first-edition-title-page-1611.jpg

Tolkia
2010-07-20, 11:57
Riktiga hardcorereligiösa har en egen fullformats-version av King James originalbibel från 1611.
Verkar pluralistiskt och softcore att som andligt stöd på resa medföra biblar från andra riktningar än sin egen och i översättning till annat språk än sitt eget? Gustav Vasas eller Karl XIIs kanske hade varit ett bättre förslag. Om man nu tycker att hardcore = gammaldags.

Nitrometan
2010-07-20, 12:08
Riktiga hardcorereligösa har egen resebibel i fickformat, du är bara en wannabe. :thefinger

Finns det ingen bibel på rummet så kan man ju inte jämföra dem.

Jämförande läsning i andras sällskap är en underskattad underhållningsform. Tyvärr brukar inte gästerna på andra rum uppskatta när man kommer in till dem och läser högt ur bibeln.


:D

Kwon
2010-07-20, 12:11
Jag hade blivit orolig om "Necronomicon" låg på hotellrummet... :D

Nitrometan
2010-07-20, 12:16
Jag hade blivit orolig om "Necronomicon" låg på hotellrummet... :D
Nej, då hade jag säkert kommit till rätt hotell. ;)

stevebc
2010-07-20, 14:18
Jag har alltid med min egen.:laugh:

Kek
2010-07-20, 14:57
Kan va rätt najjs i nödsituationer. Funkade rätt okej som rullpapper någon gång för ett tag sen när det krisade lite.

Dan_the_man
2010-07-20, 15:08
Ajabaja, du kommer hamna där nere kek! :devil:

Vunnis
2010-07-20, 15:39
Jag röstade på "Jättebra, sådant glädjer mig, borde vara lag på att alla hotell skulle ha porrkanaler", det tycker jag ni ska göra ocskå! Bibeln har jag aldrig haft nå' nytta av *screwy*

krellik
2010-07-20, 15:47
Det hade dock känts lite udda om det fanns en koran. Bibeln och kristendom är ändå en historisk och kulturell stark kraft i Europa, eller varit det i många länder. Det är en del av vårt arv oavsett vad vi tycker om det.

Jag tycker tvärtom det hade känts väldigt seriöst och trevligt om det funnits just både en bibel och en koran.

Det hade varit fruktansvärt komiskt om det funnits en bibel, en koran och en porrtidning. I samma låda...;)

Nelson81
2010-07-20, 16:47
Riktiga hardcorereligösa har egen resebibel i fickformat, du är bara en wannabe. :thefinger

hahaha fan =/

har ingen bra comeback till den så jag kan se mig själv ägd :D

Anton Fräs
2010-07-20, 16:49
Tycker hetsjakten på religiösa symboler i alla dess former börjar bli smått överdriven, speciellt här på kolo.


Håller med dig. Då är jag ändå fullblods agiterande atetist more or less.

hejhopp79
2010-07-20, 16:50
Jag tycker tvärtom det hade känts väldigt seriöst och trevligt om det funnits just både en bibel och en koran.

Det hade varit fruktansvärt komiskt om det funnits en bibel, en koran och en porrtidning. I samma låda...;)

Haha! Vadå för dem som tillber porrguden då eller? ;)

krellik
2010-07-20, 16:53
Haha! Vadå för dem som tillber porrguden då eller? ;)

Tänker mer alla har vi våra "behov". Smidigt att samla dessa i samma låda;)

Låt där även ligga en jätte dildo, en jävla massa snickers och en voododocka.

hejhopp79
2010-07-20, 16:55
Tänker mer alla har vi våra "behov". Smidigt att samla dessa i samma låda;)

Låt där även ligga en jätte dildo, en jävla massa snickers och en voododocka.

Haha wtf

Nu blev det lite knepigt.

krellik
2010-07-20, 17:06
Haha wtf

Nu blev det lite knepigt.

Jag tyckte jag fick med en stor del av de typiska västerländska hotelgästernas "behov". Allt då för att täcka något djupare hål.

Bibel och koran så täcker vi upp majoriteten av västerlandets religiösa behov.

Porr är köttets motpart för män.

Dildo är köttets motpart för kvinnor, bögar och bi-curious typer.

Snickers är magens sätt att döda det djupare hålet, ala tröst ätning.

Voodoo docka för att sticka nålar i sin chefs könsdelar, ala fokusera på aggressivitet istället för att behöva känna sitt emotionella hål.

Och jag skrev inte ens uppblåsbara får, jag är stolt över mig själv;)

Stoltz
2010-07-20, 17:15
Jag brukar alltid fråga mig, i sådana här situationer...

Vad hade Fred Phelps gjort?

MasterChief
2010-07-20, 17:27
Frågan har debatterats förut och Humanisterna fick ju Scandic att ta bort biblarna:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article229472.ece

Jag tycker nog mest att företeelsen är lite märklig. Är det så att hotellgäster överlag behöver mer frälsning än annat löst folk?

krellik
2010-07-20, 17:35
Frågan har debatterats förut och Humanisterna fick ju Scandic att ta bort biblarna:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article229472.ece

Jag tycker nog mest att företeelsen är lite märklig. Är det så att hotellgäster överlag behöver mer frälsning än annat löst folk?

Självklart, tänk på alla dessa familjemän som behöver lite frälsning i lådan så man inte går och ruskar snabeln hos lite galanta damer.

Pleeeeejs will not someeebojdy thiiink of the chiiiiildren.

Pudzianovski
2010-07-20, 20:14
Kan inte påstå att jag bryr mig.

http://2.bp.blogspot.com/_LKZFzq88rsg/SPmZPYLx9VI/AAAAAAAABbg/uoGLSZcN80E/s400/Jesus...+Santa+Claus+for+Grown-Ups.jpg

Tolkia
2010-07-20, 21:57
Jag tycker nog mest att företeelsen är lite märklig. Är det så att hotellgäster överlag behöver mer frälsning än annat löst folk?
Jag tror snarare att det handlar om att hotell är ställen där det passerar väldigt mycket folk. Lägger man en bibel på ett hotellrum är chansen förmodligen större att den någon gång blir läst än om man ger en till random person på gatan.

F.ö. fattar jag inte riktigt Krelliks resonemang bakom utdelningen "porr till män, dildo till kvinnor, bögar etc."

Trance
2010-07-20, 22:00
Jag tror på att en Kalle och Hobbe i varje rum skulle göra världen till en bättre plats.

EkarN
2010-07-20, 22:00
Det spelar väl ingen egentlig roll, men jag är för att hålla på traditioner:)

krellik
2010-07-20, 22:44
F.ö. fattar jag inte riktigt Krelliks resonemang bakom utdelningen "porr till män, dildo till kvinnor, bögar etc."

För kvinnor ser inte porr. De använder dildos istället.

Det är sant, jag har sett det med egna ögon.

Eller ibland springer jag iväg lite långt ut i skogen när jag ska vara "rolig"

Nitrometan
2010-07-21, 07:42
Jag tycker nog mest att företeelsen är lite märklig. Är det så att hotellgäster överlag behöver mer frälsning än annat löst folk?
Ja, de är långt hemifrån och blir osäkra. Både på var de är och på sin plats i universum. Vart är de på väg i livet liksom?

Då kan de behöva lite religiös guidning.

Bärs
2010-07-21, 11:25
Frågan har debatterats förut och Humanisterna fick ju Scandic att ta bort biblarna:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article229472.ece

Jag tycker nog mest att företeelsen är lite märklig. Är det så att hotellgäster överlag behöver mer frälsning än annat löst folk?

"Stefan Jansson är medlem i Humanisterna, en förening som verkar för en sekulär (icke-religiös) livssyn. Han mejlade Scandic och hävdade att biblar på hotellrum är kränkande både för ateister, muslimer och andra."

Hur sorglig kan man bli?

Nitrometan
2010-07-21, 11:39
Man undrar ju hur en bibel i en låda på rummet kan kränka nån?

VM i lättkrängthet?

stevebc
2010-07-21, 11:40
"Stefan Jansson är medlem i Humanisterna, en förening som verkar för en sekulär (icke-religiös) livssyn. Han mejlade Scandic och hävdade att biblar på hotellrum är kränkande både för ateister, muslimer och andra."

Hur sorglig kan man bli?Haha, krankande for muslimer ar det knappast. Kanske for anala ateister.

Troende muslimer har mer respekt for troende kristna an gudlosa ateister.

Bärs
2010-07-21, 12:27
Haha, krankande for muslimer ar det knappast. Kanske for anala ateister.

Troende muslimer har mer respekt for troende kristna an gudlosa ateister.

Judendom, kristendom och islam är dessutom abrahamitiska religioner som står i en relation till böckerna i bibeln på sitt sätt. Hotellbiblarna kan kanske rentav bidra till ökad förståelse de tre religionerna emellan. Och de flesta besökarna utanför den abrahamitiska sfären förstår förmdligen av personer som inte kan svenska, så problematiken är inte aktuell för dem. De icke-abrahimitiska hotellgäster som till äventyrs kan svenska kan se biblarna som en möjlighet att bekanta sig med den västerländska civilisationens viktigaste urkund.

Dessutom skulle många sekulära humanister/militanta ateister behöva läsa mer bibelböcker. Kunskap är en effektiv fördomskrossare.

Bärs
2010-07-21, 13:12
*uppdate*

I en exklusiv intervju med ateism.se intervju 2007 förnekade Stefan att han blev kränkt av NT och påstår att medierna hittat på det mesta av storyn. Han blev i själva verket endast "retad" av att rummet inte var "värdeneutralt" och konsterade att tjänsten (övernattningen) han köpte inte motsvarade hans förväntningar, vilket han lät säljaren (hotellet) förstå. Därtill ser han sig som en uppriktighetsfundamentalist.

Mot den bakgrunden kan Stefan inte betaktas som sorglig, han är endast konsekvent. Äran av att vara sorglig tillfaller endast Scandic.

Nitrometan
2010-07-21, 13:16
Mot den bakgrunden kan Stefan inte betaktas som sorglig, han är endast konsekvent. Äran av att vara sorglig tillfaller endast Scandic.
Man blir inte förvånad. Dels över Scandic. Dels över medias sätt att rapportera.

Världen är för sorglig ibland.

Cilia
2010-07-21, 13:38
jag har kommit fram till att bibeln är bra att använda om man behöver döda spindlar eller andra oönskade insekter på rummet. Inte alltid det finns andra bra redskap att tillgå.

Bärs
2010-07-21, 13:51
Man blir inte förvånad. Dels över Scandic. Dels över medias sätt att rapportera.

Världen är för sorglig ibland.

Ja, medierna är stundtals bedrövliga. Om jag inte kollat upp storyn med ateism.se skulle en medmänniskas ära ha kränkts.

Obs. kränKts.

Tom Warrior
2010-07-21, 13:55
jag har kommit fram till att bibeln är bra att använda om man behöver döda spindlar eller andra oönskade insekter på rummet. Inte alltid det finns andra bra redskap att tillgå.

Tufft skrivet! Men du måste väl ändå hålla med om att bibeln har vissa trevliga, fredliga och allmänt välgörande inslag? Textstycken som dryper av respekt och vördnad för allt levande och så'nt.

Nitrometan
2010-07-21, 13:56
Obs. kränKts.
Ordet kränkt har under fjolåret ersatts med "krängt" ... Används ironiskt för att visa hur detta ord i tid och otid missbrukas av vissa grupper i samhället.

Jag stavade fel med avsikt.

Bärs
2010-07-21, 14:57
Ordet kränkt har under fjolåret ersatts med "krängt" ... Används ironiskt för att visa hur detta ord i tid och otid missbrukas av vissa grupper i samhället.

Jag stavade fel med avsikt.

Jag krängte dig m.a.o.

Kwon
2010-07-21, 15:09
Hade inte alls blivit krängt av att se en bibel på Hotellrummet.

filmjölk
2010-07-22, 21:16
ni som tycker att det är upp till hotellet, om hotellet hade haft boken "rasen i centrum" på rummen, eller haft som policy att inte ta emot svarta gäster, hade det fortfarande vart upp till hotellet?

skall en företagare helt få diktera villkoren för sin verksamhet bara för att det är just företagarens egen verksamhet?

Tricce
2010-07-23, 03:08
ni som tycker att det är upp till hotellet, om hotellet hade haft boken "rasen i centrum" på rummen, eller haft som policy att inte ta emot svarta gäster, hade det fortfarande vart upp till hotellet?

skall en företagare helt få diktera villkoren för sin verksamhet bara för att det är just företagarens egen verksamhet?

bra fråga fler bra frågor? ;)

Nä men seriöst, rasen i centrum finns det en sån bok eller? Och vadå inte ta emot svarta gäster? NU snackar du väl ändå södern anno 60 talet eller? Låtom oss överdriva!! OOOOyeah!

Scratch89
2010-07-23, 14:32
Jag kan nog inte bry mig mindre.

Cilia
2010-07-23, 20:39
Tufft skrivet! Men du måste väl ändå hålla med om att bibeln har vissa trevliga, fredliga och allmänt välgörande inslag? Textstycken som dryper av respekt och vördnad för allt levande och så'nt.
jag är hård som sten.

Nu pratar jag bara om biblar på hotellrum och inte om bibeln i sig.

Grottmannen
2010-07-23, 22:58
Inte helt otippat att det ligger en bibel på hotelrummet, du är ju i Italien. Inget fel med att ha en bibel på rummet, du är ju inte tvungen att läsa den.