handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra, blir knäpp snart


Rawsteel
2010-07-19, 19:29
Hejsan, jag har tränat i 15 månader nu, 5 av dom var en deff då jag ville komma till ett bättre utgångsläge för en bulk, efter dom 5 månaderna med kaloriräknande och stenhård träning så tappa jag motivationen lite och träningen blev bara av 2-3 gånger i veckan och kosten var inte den bästa men för 3 månader sen så började jag seriöst igen och gick in på en så kallad bulk, ligger 500 över på träningsdagarna och 3-400 på vilodagarna och har hittils lyckats gå upp 3-4kg vilket enligt mig är ett fint tempo.
Iaf, från att jag började tills för 2 veckor sedan så har jag i stort sätt bara läst på mig om kost och utförandet av övningar och dom senaste 2 veckorna har jag börjat läsa på mig om träning (reps, sets, variation etc) och folks åsikter om hur man "ska" träna för muskeltillväxt och jag känner bara att det är en djungel som man blir knäpp av, jag befinner mig just nu i ett tillstånd där jag är helt förvirrad över hur fan jag ska träna.

Jag kör för tillfället en 4 split där muskelindelningen ser ut såhär ->
Måndag: Rygg, Biceps och vader
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst, Triceps och eventuellt mage beroende på energi
Torsdag: Ben och vader
Fredag: Vila
Lördag: Axlar, Traps samt Mage
Söndag: Vila

Ett typiskt VOLYM pass brukar se ut såhär->
Hantelpress eller bänk 4 x 6-10
Sned bänk i smith 4 x 6-10
Flyes i maskin 3 x 8-12
Dips 4 x 10
Liggandes eller sittandes frenchpress 3 x 8
pushdowns 4 x 8-10
Cablecrunch 4 x 8
Crunches på boll + vikt 3 x 12
Sidodrag med hantel 3 x 12 varje sida

Jag varierar mina övningar med cable/hantel/stång och kör pyramider, dropset, superset och utför mina övningar långsamt och strikt men efter att ha kollat igenom ett 50 tal journaler så ser man hur riktigt stora killar kör hur korta pass som helst med reps runt 4-6 och 5-8 sets och bara runt 2 övningar per muskel och då känner man lite överkörd eftersom man lärt sig att volym byggs av 3-5 sets och 6-12 reps.
Så hur är det? Jag påbörjade min första styrkeperiod idag som ligger i 4 veckor och sedan 6 veckor volym och jag måste säga att låga reps med många sets gav mig inte samma tillfredsställande känsla i musklerna, pumpen var lägre och kontakten var inte alls detsamma.
Så min fråga är, hur skulle ni ha kört en dag styrka med någon av mina muskelgrupper som är ovan?
Onödiga kommentarer undanbedes, jag har läst hur mkt material som helst men jag antar att jag söker bekräftelse av något slag.
Mvh en förvirrad rawsteel

Nashorn
2010-07-20, 13:46
Jag skulle kört press styrka som följande (alternerar ME övningen varje vecka):
Boardpress: arbeta mig upp till en 3a (valfri kloss)
Lutande bänkpress: 3x6
rodd till hakan: 2x8
facepulls: 2x10
mage: 3x8

Mvh

EDIT: Sen tycker jag det verkar som du övertänker det hela, kör på det som DU tror på, det som fungerar för DIG. bara för att en person kör på ett speciellt vis behöver det inte fungera för dig.

Så Börja utvärdera, tycker du att en övning/ett sätt gör det du vill, behåll det, annars byt ut det och vandra vidare. du måste hitta det som är bäst för dig.