handdator

Visa fullständig version : Fråga angående sneda axlar.


Namehere
2010-07-19, 18:53
Tjenare Kolozzeum.
Jag tränade axlar idag och märkte hur mina axlar är sneda när jag körde militärpress.
Alltså inte bara sneda under militärpress-övningen, utan det var då jag märkte det.
Jag har vetat det sen förut att mina axlar är sneda men inte brytt mig så mycket då jag inte tyckt att det påverkat så mycket.
Men hur kommer mina axlar se ut om jag fortsätter att träna axlar/nacke?
Kommer de visas mer att de är sneda eller kommer det jämna ut sig?

Förresten, när jag står helt normalt så syns det knappt, men det är när jag lyfter upp armarna i luften eller lutar mig framåt och hänger med armarna som det märks. Jag har även lättare att luta huvudet mot höger axel än den vänstra, (alltså den vänstra axeln sitter högre upp).

SÅ, igen, hur kommer axlarna/nacken påverkas av träning?
Tränar axlar/nacke 1 gång i veckan, då blir det militärpress, baksida axlar och shrugs.

Pjotor
2010-07-19, 19:02
Jag tror att om du tränar dem lika mycket så kommer det inte att bli annat än möjligen estetiska skillnader, om ens det.

Tiz
2010-07-19, 20:13
Tjenare Kolozzeum.
Jag tränade axlar idag och märkte hur mina axlar är sneda när jag körde militärpress.
Alltså inte bara sneda under militärpress-övningen, utan det var då jag märkte det.
Jag har vetat det sen förut att mina axlar är sneda men inte brytt mig så mycket då jag inte tyckt att det påverkat så mycket.
Men hur kommer mina axlar se ut om jag fortsätter att träna axlar/nacke?
Kommer de visas mer att de är sneda eller kommer det jämna ut sig?

Förresten, när jag står helt normalt så syns det knappt, men det är när jag lyfter upp armarna i luften eller lutar mig framåt och hänger med armarna som det märks. Jag har även lättare att luta huvudet mot höger axel än den vänstra, (alltså den vänstra axeln sitter högre upp).

SÅ, igen, hur kommer axlarna/nacken påverkas av träning?
Tränar axlar/nacke 1 gång i veckan, då blir det militärpress, baksida axlar och shrugs.

Tjena.

En symmetri fråga skulle jag gissa på. Med snett, menar du då att ena är större än den andra, eller helt enkelt "snett" bara? För i så fall får du specificera dig ytterligare. Annars om det är som jag tror att ena är större än den andra så har du förmodligen inget att oroa dig över. Flera (bla jag, vänster sida axel bicep mindre än höger sida) om inte majoriteten har det här "problemet" men det är inte direkt något man bryr sig om tror jag om nu inte ena sidan är sjukt mycket större, vilket sällan händer, om man inte "tränat" mot det hållet det vill säga. Kör på som vanligt så ska det nog jämna ut sig i längden ska du se.

Hoppas det dög! Lycka till :thumbup:

/Tiz

Namehere
2010-07-19, 20:24
Tjena.

En symmetri fråga skulle jag gissa på. Med snett, menar du då att ena är större än den andra, eller helt enkelt "snett" bara? För i så fall får du specificera dig ytterligare. Annars om det är som jag tror att ena är större än den andra så har du förmodligen inget att oroa dig över. Flera (bla jag, vänster sida axel bicep mindre än höger sida) om inte majoriteten har det här "problemet" men det är inte direkt något man bryr sig om tror jag om nu inte ena sidan är sjukt mycket större, vilket sällan händer, om man inte "tränat" mot det hållet det vill säga. Kör på som vanligt så ska det nog jämna ut sig i längden ska du se.

Hoppas det dög! Lycka till :thumbup:

/Tiz

Sned som i sned. den vänstra axeln sitter högre upp.

Tiz
2010-07-19, 20:35
Sned som i sned. den vänstra axeln sitter högre upp.

Hmmm, eventuellt bifoga en bild?
Gäller det så som du beskriver att den är sne så kan det ha med din uppväxt att göra. Annars skulle jag nog tippat på att det rör som om ett inre ben eller något liknande. Hör med eventuell naprapat eller läkare för närmare titt, skulle nog jag gjort om jag besvärades av det och det såg konstigt ut.

MVH

oath5
2010-07-19, 21:41
Benlängdsskillnad månne?

brauppa
2010-07-19, 21:41
Har exakt samma åkomma. Min vänstra sitter rätt mycket högre än min högra axel.
Även när jag står framför spegeln och står i samma ställning som när man kör cabelflyes så är armarna i olika vinklar naturligt, alltså dom blir sned.
Har även märkt på senare tid att när jag kör hantelpress så sviker den högra armen före den vänstra pga av detta : (