handdator

Visa fullständig version : Kreatin och Glutamin vid olika tillfällen ?


Dobby
2003-10-19, 10:35
Tjena på er alla ! Mitt första inlägg i detta forum, som verkar vara ett riktigt kanonforum, med många duktiga människor ! Jättekul att ha hittat hit ! =)

Inviger min första tråd med en fundering ja haft sen jag läste en artikel i en bok ganska nyligen. Där står det att Kreatin och Glutamin skall tas vid olika tillfällen, att om man tar dessa samtidigt så försämras upptaget av dem drastiskt. Så man var tydligen tvungen att ta dem vid olika tidpunkter. Detta är något som jag måste missat totalt, har aldrig hört det förut, och jag brukar alltid blanda mitt kreatin och glutamin tillsammans med proteindrinken. Har jag gjort fel hela tiden alltså =/ ?

Är det nån som kan ge mer info om detta ?

/mvh Dobby:hbang:

z_bumbi
2003-10-19, 15:27
Finns det någon förklaring till varför det skulle vara sämre? Glutamin och kreatin får man ju i sig varje gång man äter en bit kött..

Dobby
2003-10-19, 18:09
mm exakt, de lät främmande för mig med... Jag citerar från boken:

"Recent studies have shown that glutamine and creatine actually fight each other for transportation to the muscle cells. That means you get the benefits of one OR the other, but not both. One will be execreted from your body..."

Mer djupgående än så stod det inte. Skulle vilja veta om någon annan känner till detta hur det ligger till ?? Stämmer detta ??

King Grub
2003-10-19, 18:24
Glutamin och kreatin använder sig av samma transporters, och denna "konkurrens" skulle teoretiskt kunna innebära att systemet blir överbelastat och man inte får ut maximalt av bägge tillskotten. Det är i teorin, och det finns inga som helst vetenskapliga studier som bekräftar detta, eller motsatsen heller. Studierna visar att de delar på transporters, inte att kroppen skulle ha svårigheter att tillgodogöra sig något av dem på grund av detta. Är du rädd för att det skulle vara så är det ju inte alltför svårt att separera intaget av dem, men jag tror (obs: tror) att det gör minimal praktisk skillnad hur du gör.

Herkulez
2003-10-19, 18:26
välkommen:cheers:

Dobby
2003-10-20, 11:21
Ok!

Tack Herkulez :cheers:

Och Tack Grub för ett bra svar:thumbup: