handdator

Visa fullständig version : Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Everest
2010-07-19, 17:22
Lite om mig själv: Är 24 år gammal, studerar till civilingejör på kth men har studieuppehåll till januari 2011. Kommer att befinna mig i Stavanger, Norge till november, december.

Träningsbakgrund: Har alltid hållit på med idrotter av olika slag. Började spela tennis när jag var 6 år och körde mycket fys-träning som jag tror att jag har nytta av idag. När jag var runt 15-16 la jag av med tennisen började spela golf och styrketräna. Har haft träningsdagbok här förut men då var det styrketräning för hela slanten. Senaste 2 åren har jag dock bara tränat sporadisk och kände att det var dags att anta en ny utmaning!

Mål: 1.Sthlm marathon 2011, har väldigt svårt att sätta upp en tid som mål just nu, men siktar mot 3.45. Tidien är inte så viktig, bara jag slår min polare som också ska springa:D
2. Genomföra järnmannadistansen på traithlon i Kalmar 2011.

Träningsplanering: Under hösten kommer jag att fokusera huvuddelen av träningen på att förbättra löpningen. Siktar på att köra ungefär ett simpass per vecka och att köra cykling på gymmet.

Everest
2010-07-20, 17:57
Hej dagboken!

Dagens träning: 2 km simning. Fullsmockat i vattnet, 5 banor motionssim där det inte var några avgränsningar mellan dem...

Körde 50/50 bröstsim, crawl ungefär. Måste fortfarande få in mer vattenvana och fokusera på framförallt andningstekniken. Har tidigare andats vartannat simtag men jag märkte att det blev bättre flyt i simningen när jag istället körde var 3:e eller var 4:e simtag.

Riktigt jävla skoj var det i vattnet idag iaf!!!

944RS
2010-07-20, 19:54
Spännande satsning! Ska bli intressant att följa din träning och se hur du lägger upp dina pass!

Lycka till!

Everest
2010-07-21, 19:08
Löpning 16 km, lätt distanspass.

Kändes dock riktigt tungt. Sov drygt 5 timmar, jobb 06-14 och fortfarande seg i benen från simningen igår. Men på nåt sätt är ju passen där det känns rätt kasst bland de mest givande, för då gäller det ju att ta fram pannbenet.

Längtar som fan efter min Garmin forerunner 305 som jag snart ska beställa. Riktigt fin var löpturen iaf, sprang på en stor hängbro över 3 öar o sen runt den största ön och tillbaka. Grym utsikt från toppen av broarna och maffiga oljeriggar och tankfartyg som låg en bit ut till havs.

Hade tänkt vila imorgon och köra ett pass på fredag, men nu är jag osäker. Tror jag tar två dagars vila för att vara riktigt taggad och utvilad i benen till nästa pass.

Poxeman
2010-07-21, 22:18
Jamen, här var du ju!
Då har jag börjat prenumerera, ska bli kul att följa journalen eftersom vi har samma mål!

944RS
2010-07-23, 18:06
Jag är riktigt nöjd med min 305:a och den har fungerat bra som motivationshöjare och "tränare" både på cyklingen och löpningen.:thumbup:

Hur lång är du och hur mycket väger du?

Everest
2010-07-24, 14:08
Jag är riktigt nöjd med min 305:a och den har fungerat bra som motivationshöjare och "tränare" både på cyklingen och löpningen.:thumbup:

Hur lång är du och hur mycket väger du?

Verkar som att många delar din åsikt om klockan. Tror det blir ett bra köp.

Är 188 cm lång och väger runt 87 kg, lite för tung för konditionsidrotter med andra ord. Har dock väldigt lite fett på kroppen. Kommer säkerligen gå ner i vikt av alla långpass framöver och en hel del muskler kommer försvinna. Men den uppoffringen gör jag gärna. Att bli strandsnygg är ett åt helvete för lågt träningsmål:D Tror dessutom det är svårt att under flera års tid fortsätta träna med endast visuella resultat som mål.

Everest
2010-07-24, 14:13
Löpning: backintervaller 12*150 meter.

Har en mycket fin backe precis bredvid huset här. Lugn uppvärmning nån km. Första 5 gick relativt smärtfritt. Sedan brakade det loss, sista 20 meterna dom sista 7 var tunga. Härligt pass och skönt att få löpa med högre fart när de flesta pass är långsamma och långa.


Hur kör ni era korta intervaller? Max varje intervall? Jag tycker det är svårt att springa strax under max och vet inte vad det skulle vara bra för?

944RS
2010-07-24, 15:44
87kg men lite fett på kroppen låter som du inte behöver tänka på att lägga flera veckor på att "gå ner i vikt" utan kan fokusera på det roliga - träningen!

Visst kan du tappa lite muskler men kroppen blir ju inte mindre snygg för det.

Angående intervallerna så kör jag första intervallen liiiite långsammare än max för att känna efter att kroppen är ordentligt hel och uppvärmd. Sedan kör jag full fart hela sträckan.

12 x 150m är imponerande. :thumbup:
Tog du tid så du kunde se om du sprang(ungefär) lika fort i alla försök?

Poxeman
2010-07-24, 16:00
Jag springer aldrig så korta intervaller att jag ligger på absolut max.

Men vad jag har hört så skall man eftersträva jämna intervalltider.

machine gun
2010-07-24, 16:05
Det här blir intressant att följa. Har du cykel redan, eller ska en sån införskaffas?

Jondahl
2010-07-24, 16:15
Lycka till då!

Everest
2010-07-24, 16:19
Jag springer aldrig så korta intervaller att jag ligger på absolut max.

Men vad jag har hört så skall man eftersträva jämna intervalltider.

Jag kommer öka intervallängden allt eftersom under hösten är planen.

Det här blir intressant att följa. Har du cykel redan, eller ska en sån införskaffas?

KUl med fler som följer! Lär behöva en hel del tips eftersom jag tidigare tränat på utan att fundera så mkt över träningsupplägget.

Ska införskaffa, men cykelträningen under hösten och vintern kommer att till största del vara på träningscykel på gymmet. Är det stor skillnad att gå över till "vanlig" cykel efter många pass på träningscykel?

87kg men lite fett på kroppen låter som du inte behöver tänka på att lägga flera veckor på att "gå ner i vikt" utan kan fokusera på det roliga - träningen!

Visst kan du tappa lite muskler men kroppen blir ju inte mindre snygg för det.

Angående intervallerna så kör jag första intervallen liiiite långsammare än max för att känna efter att kroppen är ordentligt hel och uppvärmd. Sedan kör jag full fart hela sträckan.

12 x 150m är imponerande. :thumbup:
Tog du tid så du kunde se om du sprang(ungefär) lika fort i alla försök?

Nae, men tror de gick i ungefär samma tempo.:thumbup:

Everest
2010-07-24, 16:32
Hittade en gamma bild på datorn. Från när jag va 19:D

machine gun
2010-07-24, 16:46
Ska införskaffa, men cykelträningen under hösten och vintern kommer att till största del vara på träningscykel på gymmet. Är det stor skillnad att gå över till "vanlig" cykel efter många pass på träningscykel

Ja, det är stor skillnad, men träning på stationär cykel (typ spinningcykel) ger en bra grund inför utomhussäsongen.

944RS
2010-07-24, 17:55
Vissa gym har ju väldigt avancerade motionscyklar( spd-pedaler, vanlig sadel, växlar) och vissa spinningpass är anpassade för lite längre cykling men det är ämdå STOR skillnad mot vanlig cykling.
Gissar att du kommer köpa någon form av racercykel och då är det plötsligt stenhård sadel och en helt annan sittställning som kan behöva ganska många mil för att det ska kännas "bekvämt"!

machine gun
2010-07-24, 17:58
Håller med ovanstående. Ett tips är annars att köpa en cykel redan i höst. Det brukar gå att komma undan billigare, då det dels finns mer på begagnatmarknaden och dels rear de flesta butiker ut årets modeller. Sen kan man komplettera med en trainer om man ogillar att cykla utomhus på vintern. Då kan man cykelträna inomhus - på sin egen cykel!

Everest
2010-07-25, 21:24
Håller med ovanstående. Ett tips är annars att köpa en cykel redan i höst. Det brukar gå att komma undan billigare, då det dels finns mer på begagnatmarknaden och dels rear de flesta butiker ut årets modeller. Sen kan man komplettera med en trainer om man ogillar att cykla utomhus på vintern. Då kan man cykelträna inomhus - på sin egen cykel!

Har du nåt tips på bra cykelaffär i sthlms-området? Är nog en bra idé att ta en titt när jag kommer hem om några veckor. Kan verkligen noll om cyklar så behöver nåt ställe med kunnig personal:thumbup:

Everest
2010-07-26, 12:10
Simning 2km.

Mindre folk i vattnet idag. Otroligt vad mycket bättre tekniken känns bara efter några pass. Körde 2/3 crawl, 1/3 bröstsim. Är dock fortfarande lite ovan vid benrörelsen när man crawlar, så nästa simpass har jag tänkt att avsluta med att köra på en såndär platta några längder och bara träna kickarna.

Everest
2010-07-27, 20:10
Löpning 9 km. Lugnt tempo, känner tyvärr av lite i baksida lår. Får hoppas det går över snart. Koordinationslopp 3*80m.

machine gun
2010-07-27, 20:18
Har du nåt tips på bra cykelaffär i sthlms-området? Är nog en bra idé att ta en titt när jag kommer hem om några veckor. Kan verkligen noll om cyklar så behöver nåt ställe med kunnig personal:thumbup:

Jag köpte min cykel på Cycling på Norrtullsgatan 39. Rickard, som äger butiken, är väldigt pratglad och även väldigt kunnig. Man känner sig inte lurad heller, han är ärlig och kan säga att man t.ex. aldrig kommer märka skillnad mellan den billigare och dyrare varianten av någon viss komponent osv. Det är en liten butik, men han har cyklar i flera prisklasser och modeller. Det är tips nr 1.

Tips nr 2 får bli Cykelcity. Lite beroende på vem man råkar träffa på är det lite varierande grad av service, men de flesta som jobbar där kan sina saker och de har många olika cykelmodeller- och prisklasser. Deras eget cykelmärke, Columbus, är dessutom rätt mkt cykel för pengarna.

Sen finns det förstås massor av fler ställen. Fråga i cykeltråden, så lär du få många svar.

944RS
2010-07-27, 20:30
Även "lågpris" butikerna kan ha duktiga säljare och är inte alltid så tvingade att alltid sälja det dyraste eller det med bäst marginal. Men bäst är det om du hittar en handlare som känns seriös och är intresserad av vad DU behöver och inte något annat.

Cykelreorna startar ganska snart och det bästa är ju om du redan nu provar ut några modeller som du kan tänka dig. För om du har otur så hinner de ta slut medans du ska bestämma dig och åker runt till olika ställen.

machine gun
2010-07-27, 20:33
Just det, Rickard har rätt bra koll på triathlon också och kan hjälpa till med sittställning och sånt. Ska du köra järnmannen lär du ju så småningom vilja sätta tempobågar på styret och då är det bra att veta det när man väljer ramstorlek, längd på styrstam osv. Du behöver förstås inte gå just dit, men det kan vara bra att nämna vilka mål man har när man shoppar cykel.

EDIT: Gå inte till Cykloteket bara! Sämre service får man leta efter.

Everest
2010-07-27, 20:44
Tusen tack för tipsen! Blir till att fråga i cykeltråden också:)

Everest
2010-07-29, 17:53
Hade tänkt träna både igår och idag men har vilat för att bli kvitt sträckningen eller vad det nu är i baksida lår. Känns Mycket bättre nu vilket är grymt skönt!!!

Everest
2010-07-30, 10:56
Simning 2 km. Härligt pass. Crawlen börjar ta sig nu. Sista 60 längderna körde jag bara crawl!:thumbup:

Drömde häromnatten att jag var först upp ur vattnet i min första tävling, och började leta efter min cykel i växlingsområdet. Men jag kunde fan inte hitta den. Fortsätte leta i dryga timmen men var jag tvungen att ge upp till slut hahaha.

Everest
2010-07-30, 21:16
Kvällspass: fartlek 9 km. 5 tempoökningar, varav 4 var lite längre och en bit under mjölksyratröskeln medan 1 var på eller strax över.

Gillar verkligen fartlek. Galet bra för att lära känna olika tempo och hur benen och flåset svarar på en viss fart.

Everest
2010-07-31, 14:12
Förmiddagsträning: Simning. Hade förmånen att träna med en som har tävlat på sm-nivå som hjälpte mig med diverse teknik och träningstips. Kanonbra!

Totalt 2 km simning. Nu blir de till att slappa och få i sig så mycket energi det går så jag kan köra ett löppass ikväll.

Everest
2010-07-31, 20:41
Kvällspass: Lätt distans 9 km. Mycket bra pass. Nu blir det välförtjänt vila i två dagar efter två dagar med dubbelpass:thumbup:

Everest
2010-08-03, 18:15
Löpning

1km uppvärmning
5km snabbdistans
4,7km nedvarvning

Jondahl
2010-08-03, 19:02
Drömde häromnatten att jag var först upp ur vattnet i min första tävling, och började leta efter min cykel i växlingsområdet. Men jag kunde fan inte hitta den. Fortsätte leta i dryga timmen men var jag tvungen att ge upp till slut hahaha.

Mardröm. Men du är inte ensam.

0C-2tFCsDYw

Everest
2010-08-03, 19:29
Hahaha! Illa när växlingen är jobbigare än momentet innan:D

Everest
2010-08-04, 16:11
Löpning: 11,3 km medelpuls: 141 bpm

Everest
2010-08-05, 18:05
Idag stod simning på schemat! Har tidigare simmat i stora surfshorts..... Men igår köpte jag ett par riktigt snabba boxer. Behöver väl knappast påpeka att det var stoooor skillnad:D

Löpning till badet: 2,2 km
uppvärmning

Simning: uppvärmning, bröst och crawl.

200m-100m-50m intervaller med kort vila emellan
Totalt 36 intervaller: 3150m

totalt med uppvärming: 3250m


Löpning hem: 1,8 km (genväg). Lång uppförsbacke precis utanför badhuset på vägen hem. Hade tänkt lägga mig på 135 i puls, men det var fan svårt...

Poxeman
2010-08-05, 19:17
Fint pass! Klart att det går bättre o simma i riktiga grejjer! Jag har kommit på mig själv med att "råka" packa simbrallorna istället för shorts när jag bara ska bada. Mycket bekvämare!

Everest
2010-08-06, 16:36
Hade tänkt ta en vilodag men eftersom jag fick bråttom för att fixa ett ärende på banken och inte hade tillgång till bil eller annat transportmedel så var jag tvungen att springa. Fick riktigt snabb service, och det märkts att dom ville att jag skulle lämna stället snabbt, vilket säkert berodde på att jag stank svett efter 8 timmars jobb + löpningen:D

Total sträcka: 4,1 km medelpuls 140bpm

Everest
2010-08-07, 19:05
Bakfull. Blev riktigt hårt igår, men jag körde som planerat ändå...

Löpning: 22,14 km Medelpuls: 143bpm

Everest
2010-08-09, 21:41
Löpning till och från simhallen, 3,3 km


Simning: 200-100-100 intervaller. Total sträcka 2 km. Jäklar vad simningen går framåt! Kändes riktigt fint. Måste nog säga att känslan i kroppen efter ett simpass tar löpningen. Just nu iaf:thumbup:

Giljotinen
2010-08-09, 21:56
Jag uppfattade inte detta riktigt, befinner du dig i Stavanger nu för tillfället?
Jag ska förmodligen flytta dit i augusti/september och bo i Stavanger (Mariero) under några månaders tid. Har du något tips på ett bra gym i närheten där jag ska bo? Hade varit schysst om man kunde få lite info så att jag är lite förberedd innan jag åker :)

Everest
2010-08-09, 22:22
Japp, bor i Stavanger nu och fram till december. Har inte testat något gym än men bor med några kompisar som har varit här längre och känner till några gym. Återkommer när jag snackat med dom:thumbup:

Everest
2010-08-10, 21:31
Giljotinen: arena träningscenter tränar dom på, ligger tydligen lite utanför stan men ska va helt okej. De flesta arbetsplatsen här i Stavanger brukar få bra dealer med gymkedjorna.

Everest
2010-08-10, 21:35
Löpning: 15*200m intervaller.

Underbart fint att löpa snabbt! Blir ju annars rätt många långa och långsamma pass. Hade runt 170/178 i medel- maxpuls. Körde passet på löparbanor, vilket jag i vanliga fall inte gillar. tycker det är för mjukt att springa på.

Total sträcka med uppvärmning och nedvarvning: 4,4 km

Tryman
2010-08-11, 07:35
Löpning: 15*200m intervaller.

Underbart fint att löpa snabbt! Blir ju annars rätt många långa och långsamma pass. Hade runt 170/178 i medel- maxpuls. Körde passet på löparbanor, vilket jag i vanliga fall inte gillar. tycker det är för mjukt att springa på.

Total sträcka med uppvärmning och nedvarvning: 4,4 km

För mig räckte det med 8*200 igår =)

Dock är det lite väl kort uppvärmning/nedjogg. Mitt pass var 6,8 km totalt på nästan hälften så många reps.

Poxeman
2010-08-11, 07:56
Hmm, jag vill också köra korta intervaller!
Håller med Mr. T om att du kan öka på uppvärmningen litegrann. Korta intervaller sliter rätt bra.

Everest
2010-08-11, 10:00
Är det för att minska skaderisken och förbättra återhämtningen?

Tryman
2010-08-11, 10:06
Är det för att minska skaderisken och förbättra återhämtningen?

Jo, precis. Sen känns det som om man får bättre kvalitet på intervallerna om man är ordentligt uppvärmd. Jag brukar vara lite sen ner till vallen så uppvärmningen är oftast för kort. Borde väl vara åtminstone 2-2,5 km.

Everest
2010-08-11, 10:13
Tack för tipset. Det är lätt att bli lite naiv när det gäller skador osv när man knappt haft någon

Everest
2010-08-11, 12:08
Lätt distanslöpning: 10,4 km medelpuls: 146bpm

Skön runda!! Sprang 3 varv runt en fin sjö i närheten.

Lite nyfiken på vad ni anser om olika pulsnivåer. Givetvis beror de på en rad faktorer men på ett ungefär. Har ju inte kört pulsbaserad träningen speciellt länge men hittills är det såhär jag upplever det;


<150bpm : Lätt löpning. Har försökt hålla mig runt 135-145 på mina lättaste pass. Behagligt tempo där det känns som man kan nöta på tills benen kroknar.

150-158: Något slags medeltempo för min del. Känns ibland lätt och ibland tungt. Mjölksyratröskeln ligger någonstans i toppen på denna nivå. Inga direkt problem att hålla detta tempo under rätt lång tid, men definitivt tuffare och känsligare för ytterligare tempoökning.

158-167: Mjölksyrenivåer och riktigt kämpigt att hålla under ett distanspass.

>167: Intervallnivåer. Spykänsla! Dräggel som rinner ur munnen...

Giljotinen
2010-08-11, 13:00
Giljotinen: arena träningscenter tränar dom på, ligger tydligen lite utanför stan men ska va helt okej. De flesta arbetsplatsen här i Stavanger brukar få bra dealer med gymkedjorna.

Okej, tack! Ska kolla upp det sen när jag är på plats. Ska bo en liten bit söder om själva stan, så får se om det blir passande! :)

Får man fråga vad du jobbar med i Stavanger för övrigt?

Everest
2010-08-11, 21:40
Lagerskit, några månader tills plugget drar igång igen:thumbup:

Everest
2010-08-12, 10:48
Löpning:

Uppvärmning 2,7 km. Sprang hem från biblioteket där jag skrev ut mina flygbiljetter. Så grymt att kombinera löpning med transport:D

Intervaller: 10*400 m. Medel/maxpuls 170/182. Fullt ös, medvetslös....

nedjogg: 2,4 km




Två snabba pass på 3 dagar. Härligt att få kämpa mot mjölksyran! En heeelt annan typ av smärta jämfört med långpassen. Ska hem till Sverige imorrn och vara kvar till måndag. Två dagars vila och troligtvis långpass på söndagen. Ska passa på att köpa löpartights och vätskebälte när jag är i ett lågprisland:D

Svävar fan på moln av endorfinkicken just nu.............

Everest
2010-08-14, 13:15
Blev ett löppass idag ändå. Fartlek 11,3 km. Två tempoökningar á 1km, 2st på 500 meter och 2 st på 200 m.

Vaaaaarmt. Jag som precis vant mig vid den norska "sommaren":D

Everest
2010-08-14, 18:07
Hängde med farsan till en sjö nu på kvällskvisten. Fan va härligt! Ser fram emot att köra fler pass utanför bassängerna!

simning: bröst, 500 meter.

Everest
2010-08-15, 13:27
Hej dagboken!

Idag var det dags för långpass. Längsta sträckan jag sprungit på mycket länge. Flöt dock på förjäkla fint hela vägen. Öste ner regn första 8km.

Löpning: 24 km. medelpuls 145bpm

Poxeman
2010-08-15, 14:13
Snyggt! Hur kändes långpasset?

Everest
2010-08-15, 14:53
Kändes förvånansvärt lätt! Tidigare långpass på över 2 mil har jag velat spy efteråt. Bra att kroppen anpassar sig:D

Blir vila från långpass nästa vecka. Veckan efter blir det 24km igen, följt av 26km veckan efter o sen 28km, sen tillbaka till 22. Tror det är bra att periodisera det lite:thumbup:

Poxeman
2010-08-15, 14:59
Nu gav du mig dåligt samvete... har svårt att hinna med långpassen eftersom de kräver rätt mkt återhämtning.
Periodisering är nog det enda rätta, både psyke och kropp behöver ju återhämta sig!

Everest
2010-08-17, 15:59
Den här veckan kommer bli luuuugn träning. Låg volym men några snabba pass i alla fall. Är tillbaka i Stavanger igen men ska på brölopp i sthlm på lördag och skriva tenta på kth mån och onsdag. Känns som jag bor på en flygplats för tillfället hehe.

Löpning: till och från badhuset; 3,2 km

Simning: 1 km, ( 10*100m) teknik, teknik, teknik.....


Har för första gången sprungit i löpartights, fyfan va skönt! Dock inte vant mig vid att alla man passerar ska spana i paketet..

944RS
2010-08-17, 20:25
Jäklar vad du har kommit igång med löpningen! Hoppas det fortsätter att gå bra och du undviker onödiga skador. Det är fan inte roligt att få flera månader förstörda av rehab och vila.

Everest
2010-08-18, 15:56
944RS: Tackar! yes, gäller att lyssna på kroppen och vara lite flexibel med schemat beroende på hur kroppen känns. Fint att kombinera olika träningsformer så kroppen inte slits lika mycket!

Kom precis hem från ett intervallpass.

Löpning: Uppvärmning 2,7 km.
Intervaller: 10*400 meter med 1 min ståvila. Tog det lite lugnare dom 5 första intervallerna denna gång för att kunna hålla ett jämnare tempo. Och det lyckades bra!

nerjogg: 4,2 km

Totalt: 10,9 km

Everest
2010-08-19, 15:41
Lugn löpning idag, 12.0 km. Medelpuls 139bpm.

Fan va löjliga alla ser ut som powerwalkar och rör armarna så frenetiskt att det ser ut som dom ska döda alla i spåret.... Hur mycket extraträning kan det ge när man inte har nåt motstånd:D

Tillbaka till sthlm imorrn. Bröllop på lördag samt klippning. Räknar med att kapa riktigt mycket tid med mindre hår på skallen

Everest
2010-08-26, 16:05
Back in Norgeland! och tillgång till dator=logga senaste tiden träning.

Grymt skoj med bröllop. Längtar tillbaka till sthlm... Inte för att träningsmöjligheterna på nåt sätt är dåliga här i stavanger men jag gillar att löpa runt djurgården!

21/8: Löpning. 3km uppvärmning följt av 20*200m intervaller med 40 sekunder gåvila! Löpsteget vid högre farter är så galet mkt bättre nu än för några veckor sedan. 5km nervarvning. Totalt: 12km

23/8: Löpning. 12.9 km. 151 bpm

24/8 löpning 12,6 km 145 bpm



En sak som jag är lite osäker på är vilken ungefärlig puls jag ska hålla vid "standard aeroba pass" , 24 år gammal så maxpulsen ligger väl runt 195 bpm. Enligt många rekommendationer jag läst är ungefär maxpuls-30 att föredra under dessa pass, dvs runt 155 i mitt fall. Sällan jag går så högt som 155 när jag kör lugnt, brukar ligga runt 145bpm. Dags att öka takten lite??

Everest
2010-08-26, 16:12
26/8: Löpning:

2km uppvärmning.

5km snabbdistans: 175/182 medel/maxpuls. Tufft pass men flöt på bra. första km gick överlägset snabbast trots betydligt lägre puls (167bpm) än det övriga. Gäller väl att gå ut lite lugnare nästa gång trots att pulsen är låg.

nedvarvning 4,2km

Totalt: 11,2km

Everest
2010-08-27, 19:41
Löpning till och från badet: 3,1 km

Simning: 1750 meter. Hade lite bråttom innan jobbet så det blev relativt kort idag. Körde hela sträckan i ett svep, utan pauser.

Ska sova miiinst 11 timmar inatt! Så galet fint de ska bli:thumbup:

Everest
2010-08-28, 12:17
Håller på att bli en morgonmänniska! Trodde aldrig det skulle hända att jag frivilligt skulle gå upp innan 12.... Vaknade totalt utvilad kl 7 men sov iaf vidare till 10 och kände mig mycket fräsch i kroppen.

Löpning: till och från gymmet; 3,2 km

Cykling: (på spinningcykel): total tid 1 timme och 15 min som disponerades enligt följande:

20 min: 140bpm
5 min: 160-165
10 min: 140
5 min: 160-165
10 min: 140
5 min: 160-165
20 min: 130

Trodde benen skulle kännas betydligt värre vid löpningen hemåt, men det var rätt lugnt:thumbup: Vi var bara två pers på gymmet. Jag och en medelålders indier. Jag svettades som en gris medan han tränade i jeans och fleecetröja!!!!

Resten av lördagen ägnas åt grötätande, vila och dexter!

Frich
2010-08-28, 12:50
Satt och tittade igenom lite eftersom att jag också håller på med löpning nu mera och vill kolla på andras upplägg...

24 år gammal så maxpulsen ligger väl runt 195 bpm. Enligt många rekommendationer jag läst är ungefär maxpuls-30 att föredra under dessa pass, dvs runt 155 i mitt fall.

Jag vet att detta är en jätte onödig kommentar, men hur får du 195-30 till 155? Ville bara påpeka det, om det nu spelar någon roll för din fortsatta träning.

Lycka till med dina mål!

Everest
2010-08-28, 13:08
Jag vet att detta är en jätte onödig kommentar, men hur får du 195-30 till 155? Ville bara påpeka det, om det nu spelar någon roll för din fortsatta träning.

Lycka till med dina mål!

:D

Andra gången jag räknar på maxpuls-30 istället för 180-ålder som ju blir 180-25=155 i mitt fall.

Everest
2010-08-28, 19:29
Kvällspass: löpning 7,9 km 147bpm

42 i vilopuls när jag satt vid datorn innan löpningen. Ganska nöjd med tanke på att passet imorse var rätt hårt och 1,5 timme långt.

Everest
2010-08-29, 14:19
Löpning 26,2km

Tejpade bröstvårtorna idag:D Sprang med vätskebälte vilket funkade riktigt bra. Grejen med långpassen är ju verkligen att hääääärda benen. Flåset är ju inte direkt jobbigare efter 2 mil än 2 km... Sista 4 km var jag inte så kaxig om jag ska va ärlig haha. Det är under långpassen man förstår vilken galen grej man gett sig in på:D

14 grader och strålande sol. Kunde inte ha varit härligare förutsättningar. Den här gången hittade jag på ön jag sprang vilse på förra gången.

944RS
2010-08-29, 14:25
Löpning 26,2km

Tejpade bröstvårtorna idag:D Sprang med vätskebälte vilket funkade riktigt bra. Grejen med långpassen är ju verkligen att hääääärda benen. Flåset är ju inte direkt jobbigare efter 2 mil än 2 km... Sista 4 km var jag inte så kaxig om jag ska va ärlig haha. Det är under långpassen man förstår vilken galen grej man gett sig in på:D

14 grader och strålande sol. Kunde inte ha varit härligare förutsättningar. Den här gången hittade jag på ön jag sprang vilse på förra gången.

Snitt och maxpuls?

Everest
2010-08-29, 14:28
Snitt och maxpuls?

144/159

Lagom?:)

944RS
2010-08-29, 14:42
144/159

Lagom?:)

Jag tror att det är ganska bra för att vara ett pass på 26km. Nu vet jag ju inte hur fort du sprang men gissar att det ändå var ett hyffsat tempo.

Poxeman
2010-08-29, 14:45
Fint långpass!
Hur var det nu... har du några andra lopp planerade innan Sthlm maran?

Everest
2010-08-29, 15:02
Fint långpass!
Hur var det nu... har du några andra lopp planerade innan Sthlm maran?

Blir troligtvis några kortare lopp ála 5-10 km under våren

Giljotinen
2010-08-30, 16:07
Giljotinen: arena träningscenter tränar dom på, ligger tydligen lite utanför stan men ska va helt okej. De flesta arbetsplatsen här i Stavanger brukar få bra dealer med gymkedjorna.

Jag drar över till Stavanger nästa måndag förmodligen. Ska bo i centrum!
Angående detta "arena tränigscenter", vet du vart det ligger på ett ungefär? Hittar ingen info på internet. Skriv gärna om du vet vad det kostar med!

Everest
2010-08-30, 18:19
Jag drar över till Stavanger nästa måndag förmodligen. Ska bo i centrum!
Angående detta "arena tränigscenter", vet du vart det ligger på ett ungefär? Hittar ingen info på internet. Skriv gärna om du vet vad det kostar med!

Vet att det ligger nån mil utanför centrum. Jättebra beskrivning:D Runt 20 NOk för att träna en gång. Men det är pga att jobbet har en deal med dom. Har du hört om din arbetsplats har nåt gym som samarbetar med? verkar va mkt vanligt här bland alla hurtiga norrmän!

Gå iaf INTE till badhuset om du vill styrketräna. Bara gamla slitna maskiner och ytterst lite fria vikter.

Giljotinen
2010-08-30, 19:17
Vet att det ligger nån mil utanför centrum. Jättebra beskrivning:D Runt 20 NOk för att träna en gång. Men det är pga att jobbet har en deal med dom. Har du hört om din arbetsplats har nåt gym som samarbetar med? verkar va mkt vanligt här bland alla hurtiga norrmän!

Gå iaf INTE till badhuset om du vill styrketräna. Bara gamla slitna maskiner och ytterst lite fria vikter.

Har inte fixat arbetsplatsen ännu, men kommer kanske jobba på Coop, lagerarbete.

Okej, ska undvika badhuset då! Vill helst ha ett gym med gott om stänger, gärna tunga hantlar, smith och vissa maskiner :) Sen får det gärna vara under prisklassen 5 miljoner NOK också :D
Gångavstånd är ju naturligtvis ett stort plus. Får väl försöka leta upp något vettigt när jag väl är på plats!

Vad för företag jobbar du för förresten?

Ska försöka att inte sabba din journal med massa norgebabbel :)

Everest
2010-08-31, 15:57
Ahlsell!:thumbup:

Everest
2010-08-31, 16:04
Vilodag igår. Mycket skönt, men så jävla svårt att hålla sig ifrån träningen. Funderade på om ja skulle ta ett kort pass men tog förnuftet till fånga och vilade helt!

Benen återhämtade sig bra från långpasset och kände knappt av det idag.


Löpning

2 km uppvärmning, 136 bpm. 3*6-80 stegringslopp.

intervaller: 6*1000m 2,5 min ståvila. 163/177 medel/maxpuls

nedjogg: 3,4 km

Totalt: 11,4 km

Första 3 fokuserade jag på att hålla så jämt tempo som möjligt. Intervall nr 4 och 5 gasade jag på efter 400m. Sista intervallen var det fullt ös heela vägen. Mycket nöjd med passet.

Everest
2010-09-03, 12:58
1/9: Löpning 12 km

Jobbade 14,5 timme... och därefter var det löpning hem från jobbet som var tanken. En sträcka som enligt google maps skulle vara drygt 12 km. Hade skrivit upp alla vägskäl, gatunamn och km-markeringar. Trots detta sprang jag såklart fel. Fick flashbacks från lågstadietiden då jag sprang runt på orienteringen som en galning och inte hittade en enda kontroll och förlorade över de som lugnt gick runt banan...

Ringde polaren när jag insett att jag var vilse. Han startade datorn o skulle kolla upp var jag var. Precis då dör mobilen. Började bli riktigt kallt också haha. Seg efter jobbet. Efter 12km löpning i cirklar så ser jag polaren komma med bilen. Uuuunderbart! Hoppade in och grät en skvätt. Blir till att göra ett nytt försök att hitta nästa vecka:D

Everest
2010-09-03, 13:07
2/9: Löpning

10*400m intervaller med 1 min ståvila.
upp- + nerjogg= 7 km

Totalt: 11 km

Everest
2010-09-03, 18:09
Simning: Totalt: 4100 meter

100 meter uppvärmning. Därefter 11*250, 2*500 1*250.

Var ju egentligen inte intervaller på det sättet att jag höll högre tempo än jag gör om jag kör allt i ett svep utan mer några sekunder vila för att fundera lite kring teknik, andning osv och upprätthålla det under hela passet. Har blivit mycket löpning senaste tiden så det var underbart att vara tillbaka i vattnet!:thumbup:

Everest
2010-09-03, 18:23
och löpning: 3.5 km

944RS
2010-09-03, 21:33
1/9: Löpning 12 km

Jobbade 14,5 timme... och därefter var det löpning hem från jobbet som var tanken. En sträcka som enligt google maps skulle vara drygt 12 km. Hade skrivit upp alla vägskäl, gatunamn och km-markeringar. Trots detta sprang jag såklart fel. Fick flashbacks från lågstadietiden då jag sprang runt på orienteringen som en galning och inte hittade en enda kontroll och förlorade över de som lugnt gick runt banan...

Ringde polaren när jag insett att jag var vilse. Han startade datorn o skulle kolla upp var jag var. Precis då dör mobilen. Började bli riktigt kallt också haha. Seg efter jobbet. Efter 12km löpning i cirklar så ser jag polaren komma med bilen. Uuuunderbart! Hoppade in och grät en skvätt. Blir till att göra ett nytt försök att hitta nästa vecka:D

:laugh:

Håll dig till intervaller iställer för det verkar du vara bättre på!;)

Everest
2010-09-04, 14:12
944RS: Jao, inte ens jag kan springa vilse på löparbanor:D

Everest
2010-09-04, 14:16
4/9: Förmiddagsträning

Löpning: 3,1 km

Spinningcykel på gymmet: 1 timme och 10 min medelpuls 140 bpm.

Inga tempoökningar idag utan låg på 140 i puls under hela passet. Glömde mp3n hemma, så det var lite segt att sitta ensam och cykla.. Lite kramp i vänster vad i slutet som dock släppte helt när jag gick av cykeln och började jogga hemåt!

Everest
2010-09-04, 20:05
Kvällsträning:

Löpning: 11,7 km medelpuls 151 bpm

Inte så mkt att säga om. Benen kändes bra trots dubbelpass idag! En hel del fyllon ute som hejjade på längs löpturen haha. Vackert med solnedgång vid sjön!

Everest
2010-09-05, 16:23
Löpning: Långpass 28 km

Veckans höjdpunkt :D Har tidigare långpass öppnat lite för hårt vilket gjort att tempo sänkts hela sträckan. Idag testade jag därför att börja riktigt lugnt, vilket fungerade mycket bra.

0-5 km: 138/157 bpm
5-10 km: 140/153
10-15: 147/160
15-20: 150/158
20-25: 153/158
25-28: 154/164


Medelpuls över hela sträckan: 146 bpm.


Vid 12 km ungefär sprang jag förbi två ungar i 5-7 årsåldern. "DET DÄÄÄR ÄÄÄR JU SUUUUPERMAN!!!!!" ropade ena ungen. Gissa om jag kände mig cool:hbang:

Imorgon blir de vilavilavila!

944RS
2010-09-05, 17:35
Sprang du i bar överkropp eller varför tog ungarna så fel?

28km är verkligen bra jobbat. Hur brukar det kännas i knän och fotleder efter dina långpass?
Jag brukar vara öm och stel några dagar så det blir inte lika många pass som det skulle behövas.

Everest
2010-09-05, 17:41
Sprang du i bar överkropp eller varför tog ungarna så fel?

28km är verkligen bra jobbat. Hur brukar det kännas i knän och fotleder efter dina långpass?
Jag brukar vara öm och stel några dagar så det blir inte lika många pass som det skulle behövas.

Haha! Njae, vi har väl tydligen våra likheter ändå:D

Knän: inga problem, känns inget alls.
Fotleder: likadant där.

Det jag kan känna är låren och höfterna. Förra veckan var jag lite stel dagen efter, men två dagar efter kände jag faktiskt inget.:thumbup:

Everest
2010-09-07, 22:56
7/9: Löpning

Uppjogg: 2,1 km

Intervaller: 6*1000m. 2,5 min ståvila 169/183 medel/maxpuls

nerjogg: 4,4 km

Totalt: 12,5 km

Maaaassiv motvind på ena raksträckan vilket bidrog till galen mjölksyra och långsamt tempo. Nästa gång jag kör 1km intervaller ska jag troligtvis dra ner vilotiden lite.

Everest
2010-09-08, 11:36
8/9: Simning

2100 m, uppdelat på 250m och 500m etapper! Hade en bana själv idag så de gick riktigt fint:thumbup: Fokuserade på att armarna skulle stå för det mesta av kraften. Avslutade passet med lite undervattenslekar, så jäkla skoj!:D

Löpning: 3,5 km

Frich
2010-09-08, 11:56
Hur snabbt springer du ungefär dina 1000m intervaller?

(fan va jag skratta när jag läste hur du sprang vilse, låter precis som mig själv.) :D

ulfalf
2010-09-08, 12:21
Den här journalen har jag missat, ska bli intressant att följa. Är dock också lite intresserad av hur snabbt du springer. Annars ser det bra ut, kör hårt osv. :) :thumbup:

Everest
2010-09-08, 12:36
Alltid kul med fler som läser!:cool:

Kanske lite löjligt men jag undviker gärna att skapa tidshets under uppbyggnadsträningen så därför blir de nog inte så ofta jag skriver ut det. Alla intervallerna låg under 4 minuter kan jag väl avslöja iaf:D

Everest
2010-09-08, 23:11
8/9: Kvälls-/nattlöpning: efter jobbet: 11 km medelpuls: 147bpm

Kolsvart, helt tyst och sånär som på igelkotten Igor helt ensamt på grusvägarna... Det är något speciellt med den där ensamheten tycker jag. Meditation för kropp och själ när man svävar genom kilometer efter kilometer i sin egna lilla värld! Nej, nu var det äggätning och inte poesi jag skulle ägna mig åt innan läggdags:D

Los
2010-09-09, 10:45
Kanske lite löjligt men jag undviker gärna att skapa tidshets under uppbyggnadsträningen så därför blir de nog inte så ofta jag skriver ut det
Inte alls löjligt utan riktigt klokt! Kul med lite fler konditionsidrottare här :)

Everest
2010-09-09, 11:54
9/9: Löpning

uppjogg: 2,1 km

intervaller: 10* 400m. 163/180 medel/max 1 min ståvila

nerjogg: 2km

Totalt: 8,1 km

Kändes sådär på uppjoggen, men på nåt sätt kommer jag alltid igång efter ett tag. Jobbigare första 500m på uppjoggen än under själva intervallerna:D

Avslutet på den här veckan kommer bli mycket tufft. Har inte riktigt bestämt hur jag kommer lägga upp det men det kommer bli många pass!

Frich
2010-09-09, 16:49
Ska du springa några lopp i år, eller är det bara nästa år som gäller? :)

Everest
2010-09-10, 11:07
Ska du springa några lopp i år, eller är det bara nästa år som gäller? :)

Skulle va skoj att köra något lopp när jag kommer tillbaka till sverige senare i höst, men jag tror det är lite dåligt med lopp i slutet av november i sthlmstrakten, snön kanske börjar komma.....

Everest
2010-09-10, 11:23
10/9: simning

3000 m, fördelat på 500m-etapper.

löpning: 2,8 km

Får känslan av att simningen gör att jag inte tappar lika mycket muskler på överkroppen som jag skulle gjort annars. Vill ju inte bli för tunn:D Men hela den här "hjälp! all konditionsträning jag att jag bli suuuperspinkig"-nojjan tycker jag är rätt löjlig. På samma sätt som att personen som inte vill styrketräna för att "inte få sånnadära bodybuildararmar" tycker jag vissa verkar se på konditionsträning. Du kommer inte få en kenyankropp två veckor efter att du börjar löpa:D Sen är det ju STOR skillnad på att behålla muskelmassa gentemot att öka den.

ulfalf
2010-09-10, 11:30
Skulle va skoj att köra något lopp när jag kommer tillbaka till sverige senare i höst, men jag tror det är lite dåligt med lopp i slutet av november i sthlmstrakten, snön kanske börjar komma.....

Tömilen (http://www.tomilen.se) 20/11. Kuperat, tungt men roligt lopp i Lill-jansskogen.

Everest
2010-09-10, 11:35
Tömilen (http://www.tomilen.se) 20/11. Kuperat, tungt men roligt lopp i Lill-jansskogen.

Tack för tipset!:) Har faktiskt aldrig sprungit där, trots att jag pluggar på kth precis bredvid:D

944RS
2010-09-10, 18:34
10/9: simning

3000 m, fördelat på 500m-etapper.

löpning: 2,8 km

Får känslan av att simningen gör att jag inte tappar lika mycket muskler på överkroppen som jag skulle gjort annars. Vill ju inte bli för tunn:D Men hela den här "hjälp! all konditionsträning jag att jag bli suuuperspinkig"-nojjan tycker jag är rätt löjlig. På samma sätt som att personen som inte vill styrketräna för att "inte få sånnadära bodybuildararmar" tycker jag vissa verkar se på konditionsträning. Du kommer inte få en kenyankropp två veckor efter att du börjar löpa:D Sen är det ju STOR skillnad på att behålla muskelmassa gentemot att öka den.

Jag har fått kenyanben och lite kenyanöverkropp efter att jag minskat ner på gymbesöken. Men springa som en kenyan det kan jag då inte...

Everest
2010-09-10, 20:48
Jag har fått kenyanben och lite kenyanöverkropp efter att jag minskat ner på gymbesöken. Men springa som en kenyan det kan jag då inte...

Haha! Du verkar ju i alla fall ha kommit en bit på vägen:D

Everest
2010-09-10, 20:51
10/9: kvällslöpning:

12 km 139 bpm

Mycket lugnt pass. Underbart fint med helg. Vid sidan om träningen ska det inte bli mycket annat än slappa hela helgen! Äta stora mängder choklad ska jag göra också:hbang:

Giljotinen
2010-09-11, 13:12
Väldigt grym kondition verkar du ha. Bra fysik innan (när du var 19) också!

Har du något tips på någon schysst slinga här i Stavanger som man kan gå/jogga/löpa?

944RS
2010-09-11, 13:44
Ät och må gott nu!:thumbup:

Everest
2010-09-11, 14:33
Väldigt grym kondition verkar du ha. Bra fysik innan (när du var 19) också!

Har du något tips på någon schysst slinga här i Stavanger som man kan gå/jogga/löpa?

Om ett halvår så kanske det börjar likna nåt iaf:D

Jag brukar springa runt mosvannet, ett varv är ungefär 2,7km. Grusväg och riktigt fint. Mycket folk som motionerar där och det ligger rätt nära centrum!

Ät och må gott nu!:thumbup:

Will do! Äter Norges godaste choklad just nu, "walters mandlar":D

Everest
2010-09-11, 14:39
11/9: förmiddagsträning, löpning, cykel, gym

Lite discogym för att tillfredsställa the girls
5set bänk på pinsam vikt
4set bicepscurl

Spinningcykel på badhuset:

20 min uppvärmning följt av 4*4 min @165-170bpm.
10 min @ 140 bpm mellan intervallerna
20 min nedvarvning

Totalt: 1 timme och 30 min

Löpning: 3km


Förra veckan hade jag mer träningsvärk av 4 set bänk än efter 28 km löpning, antar att det blir nåt liknande denna gång. Lite komiskt:D

Everest
2010-09-11, 14:53
4*5 min är det korrekta.

V1R
2010-09-11, 15:00
Fan va trevligt med en avdankad gymmare som löper. Du har ju riktigt bra kontinuitet i träning också, inspirerande.

Everest
2010-09-11, 20:07
Fan va trevligt med en avdankad gymmare som löper. Du har ju riktigt bra kontinuitet i träning också, inspirerande.

tackar!:thumbup:

Everest
2010-09-11, 20:12
11/9: kvällsträning, löpning

10,9 km 137 bpm

Regnet har öst ner hela dagen. Så för att göra turen lite roligare laddade jag ner några "p3 dokumentär" och la in på mp3n. Inte så smart kanske. Efter halva sträckan stoppar berättarrösten tvärt. Vafan tänker jag och tar upp spelaren. Inser att något inte står riktigt rätt till och inleder första hjälpen och hjärt- o lungräddning för att hålla liv den lilla rackaren. Allt förgäves dock. Så slutet av programmet fick jag inte med. Är Nelson Mandela kvar på Robben Island?????:confused:

Everest
2010-09-12, 16:29
12/9: Löpning

Långpass 30 km:cool:

0-5km: 135bpm
5-10: 139
10-15: 145
15-20: 146
20-25: 149
25-30: 153

medelpuls över hela sträckan: 144
maxpuls: 161

Samma taktik som förra veckan. Gå ut mycket lugnt och långsamt men sakta öka intensiteten. Dock blir ju inte tempoökningen lika stor som pulsökningen. Men tempo var ändå högst sista 5 km, och det är jag riktigt nöjd med!!:thumbup:

Everest
2010-09-12, 20:04
Sammanfattning av veckan:

Löpning: 92km

Simning: ca 5km

Cykling: 1,5 timme


Utan tvekan hårdaste veckan hittills. Känner mig inte så sliten som jag trodde att jag skulle göra faktiskt. Nu följer 2 vilodagar och en mycket lugn träningsvecka utan söndagens långpass, innan jag drar igång en ny 3 veckorscykel. Ska bli fint att förhoppningsvis återhämta sig bra och komma tillbaka starkare än innan!

944RS
2010-09-12, 20:46
12/9: Löpning

Långpass 30 km:cool:



Sammanfattning av veckan:

Löpning: 92km

Simning: ca 5km

Cykling: 1,5 timme


Utan tvekan hårdaste veckan hittills. Känner mig inte så sliten

Jag är avundsjuk!

ulfalf
2010-09-13, 07:20
Regnet har öst ner hela dagen. Så för att göra turen lite roligare laddade jag ner några "p3 dokumentär" och la in på mp3n. Inte så smart kanske. Efter halva sträckan stoppar berättarrösten tvärt. Vafan tänker jag och tar upp spelaren. Inser att något inte står riktigt rätt till och inleder första hjälpen och hjärt- o lungräddning för att hålla liv den lilla rackaren. Allt förgäves dock. Så slutet av programmet fick jag inte med. Är Nelson Mandela kvar på Robben Island?????:confused:

LOL! :D :Virro

12/9: Löpning

Långpass 30 km:cool:



Bra pass + bra vecka! Tog du någon energi under långpasset?

Everest
2010-09-13, 16:43
Bra pass + bra vecka! Tog du någon energi under långpasset?

Sprang med vätskebälte, så jag drack runt 0,8 liter vatten och tog totalt ett paket dextrosol. Började fylla på redan vid 12 km och sen kontinuerligt till slutet. Eftersom jag vet att jag troligtvis kommer göra på samma sätt på maran så är det väl lika bra att träna så. Rätt tänkt?:D Hur pass tidigt ska man börja fylla på?

Frich
2010-09-13, 19:41
Shit vilken bra träningsmängd du har nu! Dina 3 mils pass är rätt imponerande. Vid 2 börjar mina ben typ strejka. Funderade faktiskt själv på att satsa på sthlmsmaran, men jag känner mig lite avskräckad nu.

Vilken linje är det du läser föresten? (pluggar nämligen själv till civilingenjör)

ulfalf
2010-09-13, 19:52
Sprang med vätskebälte, så jag drack runt 0,8 liter vatten och tog totalt ett paket dextrosol. Började fylla på redan vid 12 km och sen kontinuerligt till slutet. Eftersom jag vet att jag troligtvis kommer göra på samma sätt på maran så är det väl lika bra att träna så. Rätt tänkt?:D Hur pass tidigt ska man börja fylla på?

Det låter ganska så rimligt tycker jag. Själv brukar jag anpassa vätske- och energiintag utifrån vad syftet är med långpasset. Vid långa långsamma pass (om det inte är riktigt varmt, då tar jag med mig vatten) ser jag till att ha laddat ordentligt innan och kör utan energi, för att vänja kroppen vid att förbränna fett vid lågvarig aktivitet. Det kan bli lite segt efter två timmar, men då är det bara att bita ihop. Oftast blir det inga problem i och med att ansträngningen är såpass låg. Däremot om jag kör ett långpass med fartökning så tar jag gärna med mig någon gel eller liknande, för att göra det så tävlingslikt som möjligt. Egentligen försöker jag köra som McMillan tycker är bra (http://www.mcmillanrunning.com/marathonlongrun.htm) när det handlar om långpass. Dock är det ju möjligt att det upplägget inte funkar för andra, man får helt enkelt prova sig fram.

Everest
2010-09-14, 13:31
Intressant! Får nog bli att testa några av långpassen utan energi då. Antar att förbättrad fettförbränning även är en fördel i tävling när man har tillgång till energi. Körde de första långpassen i somras utan vatten och annat. Otroligt mycket jobbigare! Men å andra sidan kunde jag i princip bara hålla ett tempo på de långa passen då, dog av utmattning mot slutet trots snigeltempo:D

Everest
2010-09-14, 15:18
Så galet uttråkad så jag körde morgondagens tänkta pass idag istället.. kanske lite dumt att bara vila en dag efter långpasset, men den här veckan kommer bli såpass lugn ändå att kroppen kommer hinna återhämta sig bra!

14/9: Löpning

Uppjogg: 2,5 km

Intervaller: 6*1000m 2,5 min ståvila. 159/175 medel/max

nerjogg: 2km

Totalt: 10,5 km

159 i medelpuls.... vilket skämt! haha. Visst, det tar ju ett tag innan pulsen går upp varje intervall men 10bpm lägre i medelpuls än förra veckans tusingar!

Everest
2010-09-15, 19:02
15/9: Simning

1000m. Inga konstigheter, kort och lugnt

Everest
2010-09-17, 14:44
17/9: Löpning

11,5 km medelpuls: 151 bpm

Äntligen träning igen! Den lugna veckan är så galet seg när jag är så träningssugen. Åt tårta till lunch, så passet kunde ju inte gå annat än bra!:D

Everest
2010-09-18, 11:49
18/9: Löpning

12km medelpuls 150 bpm

Riktigt pigga ben idag. Kändes mycket lätt att hålla sig runt en puls på 150. Det börjar bli höst här i Stavanger. Optimalt att springa i 10 grader så länge det inte regnar eller blåser..

Har funderat på en sak senaste dagarna. Farsan och jag fyller år samma dag (22november), och jag har funderat på om jag skulle ge anmälan till vasaloppet, öppet spår, till honom i födelsedagspresent. Då måste jag givetvis också ställa upp:D men frågan är; påverkas uppladdningen negativt till sthlm marathon om jag åker vasan 3 månader innan? Är ju lååång tid att komma igång igen. Lär inte blir så mycket längdträning innan, kanske 2-3 helger med intensivt åkande. Så jag hinner ju med massa löpning ändå! Åkte vasan 2008 utan att ha stått på ett par längdskidor på två år, det gör jag dock INTE om:D

Everest
2010-09-20, 11:45
20/9: Löpning

Upp- + nerjogg: 7,2km

Snabbdistans: 5km

Tid: 20:16 min
Tempo: 4:03 min/km
medelpuls: 177 bpm
maxpuls: 181 bpm

Totalt: 12,2 km

Siktade på under 20 minuter. Började för snabbt, som vanligt! otroligt svårt att börja i ett tempo man upplever är långsamt när man vill löpa på ordentligt.

Kör en snabbdistans på 5 km ungefär en gång i månaden för att kolla hur träningen har gått. Tiderna på de andra 5km-testen jag jag gjort sedan jag skaffade pulsklockan:

3/8: 25:05 min medelpuls 165

Kommentar: Så här jävla långsam trodde jag INTE att jag var. Till och med min 55+ mor har ju sprungit bättre. Men det var bara att köra vidare och kämpa på så kommer resultaten tänkte jag. Tålamod är min bästa kompis:D

26/8: 21:50 medelpuls 175

Kommentar: förbättring med 3min och 15 sekunder. Okej, träningen ger visst lite resultat! Bara att nöta på och fortsätta:thumbup:


Nästa 5km test om ungefär en månad ska jag definitivt under 20 min!!!!

Everest
2010-09-21, 11:05
21/9

simning: 2000m

Löpning: 3,2 km

250- 500m-etapper som vanligt. Tyvärr stängde badet 11.30 så det blev inte 3km som jag hade tänkt. Fick inte till andningen lika bra som jag brukar vilket resulterade i en hel del kallsupar:D Funderar på att skaffa simfötter och paddlar, eller är det onödigt? Bra för att förbättra sin teknik kan jag tänka mig.

Giljotinen
2010-09-21, 17:17
Gillar din inställning och disciplin. Bara att fortsätta nöta! :thumbup:

Everest
2010-09-21, 22:29
Gillar din inställning och disciplin. Bara att fortsätta nöta! :thumbup:

tackar! Har du kommit till Stavanger? hur är gymmet du bestämde dig för?

Everest
2010-09-21, 22:31
21/9: Kvällsträning efter jobbet

Löpning: 11,2 km @149bpm

Efter halva sträckan kände jag mig rätt hungrig, trött efter jobbet osv... Inte så roligt pass men bra att nöta på för att samla kilometrar:D

8dl gröt som håller på att smältas i magen just nu.........

Everest
2010-09-22, 12:12
22/9: Löpning

12km @142bpm

Fick bli ett riktigt lugnt pass idag. Vila imorgon!

Giljotinen
2010-09-22, 16:45
tackar! Har du kommit till Stavanger? hur är gymmet du bestämde dig för?

Japp, är i full gång med truckkörande nu också. :thumbup:
Det blev ett gym som heter Björns gym. Finns en hel del utrustning faktiskt, dock ganska slitet. Mycket maskiner, stänger, bänkar och även en del cyklar/löpband. Så det passar mig utmärkt. :)
Mycket trevlig ägare också.

Everest
2010-09-25, 00:01
24/9: Löpning

upp- nerjogg 6,6 km

10*400m intervaller. 163/179

Totalt: 10,6 km

Fick ont i huvudet vid 3e intervallen. Inte så behagligt att springa då... Höll bra fokus trots att tempot inte var lika bra som jag hade hoppats på

Everest
2010-09-25, 15:56
25/9: förmiddagsträning

Löpning: 3,4 km

Cykling: 1 h 30 min 3 tempoökningar á 4-5 min @168bpm

Tappar känseln i fingrarna när jag cyklar... Antar att det beror på att jag lutar mig för hårt mot styret. Ska bli grymt när jag äntligen går över till riktig cykel. Från början var tanken att jag skulle stanna i Stavanger till nov-dec men jag drar hem lite tidigare istället, 15 okt. Perfekt för då kan jag köpa cykel och förhoppningsvis hinna träna en del på den innan snön och kylan kommer:thumbup:

Everest
2010-09-25, 21:54
25/9: Kvällslöpning

15km @138 bpm

Everest
2010-09-26, 16:18
26/9: Löpning, långpass

24 km @140 bpm

Efter intressant input av ulfalf så bestämde jag mig för att köra det här långpasset utan vätska och energi för att på så sätt förbättra fettförbränningen. Satsade på att hålla runt 140 i puls hela vägen och det lyckades bra. Till skillnad från tidigare långpass tappade jag inte så mycket i tempo vid samma puls under senare delen passet. Stor skillnad att köra utan energi. Benen dör så mycket fortare och jag upplever att det blir svårare att hålla en hög puls under längre tid mot slutet. Lite sliten i benen efter gårdagens träning men ändå mycket nöjd med passet!:thumbup:

Everest
2010-09-26, 20:13
Sammanfattning av veckans träning

Löpning: 91 km

Simning: 2km

Cykling: 1,5 timme

Nästa vecka blir det mindre löpning och mer simning!

Everest
2010-09-27, 20:09
27/9

Löpning 1,6km

Simning: 2750m

Hade tänkt köra vilodag. Men vädret var så grymt så jag blev sugen att simma i utomhusbadet! Tog det mkt lugnt och fokuserade på att hålla ett jämt tempo med bra teknik. Avslutar kvällen med att käka pizza i sängen:D

944RS
2010-09-27, 20:47
Har svårt att se vasaloppet som något dåligt i uppladdningen inför ett marathon som är så långt senare. Självklart finns ju risken för överträning om du plötsligt lägger TILL en massa krävande långpass på skidor. Men fram tills dess så kommer du ju ha hunnit förbättra dig rejält i löpningen och en kortare period med lite mindre löpning kommer inte försämra dig märkbart. Kanske bara blir bättre då du ändå kommer träna/äta/vila seriöst.

Kul oxå att se förbättringarna på 5km. Har du blivit ungefär lika mycket snabbare på de längre distanserna oxå?

Everest
2010-09-28, 13:46
Blir nog en del långpass som ersätts av längre pass på skidor, och blir max 3 helger som jag kommer kunna få till någon åkning om det inte blir mycket snö i sthlm. Så just nu lutar det åt att jag kör vasan:thumbup:

Är faktiskt ännu nöjdare med ökningen på långpassen. Ska köra en utvärdering när jag avslutat denna fyraveckorscykel.

Poxeman
2010-09-28, 14:22
Jäklar vilken km-mängd på löpningen! Ser mycket bra ut.

Everest
2010-09-28, 16:04
Jäklar vilken km-mängd på löpningen! Ser mycket bra ut.

Tyckte inte jag sprang så mycket men sen när jag räknade ihop allt så blev det ju rätt många km:D

Everest
2010-09-28, 16:17
28/9: Löpning

Upp- o nerjogg: 6,1 km

6*1000m intervaller 166/177

Totalt: 12,1 km

Körde för variationens skull inte intervallerna på löparbanor idag. Rätt mycket växtlighet och grenar som hänger över grusvägarna så km-tiderna tar jag med en nypa salt. Kändes helt okej. Har de senaste veckorna tränat ungefär 50 min/vecka i intervallet 80-100% av maxpulsen, bestående av 1km, 400m-löpintervaller och 5 min cykelintervaller. Är det lagom eller skulle jag kunna öka något utan risk för överträning?

Everest
2010-09-30, 19:14
30/9: Löpning

Uppjogg: 2,5 km

10*400m intervaller @3:23 min/km

nerjogg: 7km

Totalt: 13,5 km

Kommentar: Kändes väldigt fint idag. Bara missnöjd med en intervall där jag fick nån konstigt form av håll. Men det gick över fort så öste på efter de. 2 veckor kvar på jobbet... ska bli helt otroligt skönt att sluta och dra hem!!!!

Los
2010-09-30, 20:11
10*400m intervaller @3:23 min/km
Vad blir det per varv?

Ska göra ett ryck nu i vinter på att köra lite mer korta intervaller, 100-400m. Då får jag även legitimt själ att köpa spikskor :thumbup:

Everest
2010-09-30, 20:34
Vad blir det per varv?

Ska göra ett ryck nu i vinter på att köra lite mer korta intervaller, 100-400m. Då får jag även legitimt själ att köpa spikskor :thumbup:

81 sekunder ungefär.

Du är ju nästan värre än brudar på att inhandla skor Los! :D Jag skulle vilja ha ett par lättare skor när jag kör löparbanor. Känns som man fastnar i banan när det blir så mjukt... Men riktigt skoj med lite snabblöpning när jag är van vid att plöja kilometrar:thumbup:

Everest
2010-10-01, 19:58
1/10

Löpning: 1,6 km

Simning: 5100 meter


Längsta sträckan jag någonsin simmat. Första 2km gick rätt segt pga trängsel i vattnet. Sedan fick jag en bana för mig själv och kunde lugnt hålla det tempo jag ville. Vore konstigt om jag inte har iaf lite träningsvärk i axlarna imorgon :D Kommer troligtvis inte drunkna i Kalmar sund är känslan nu när jag blivit en bättre simmare...

Poxeman
2010-10-02, 06:55
Snyggt simmat!
Nu är det dags att börja med teknikträning och intervaller istället för att bara nöta i bassängen.

Arnold Armstrong
2010-10-02, 07:30
Hej!

Intressant journal. Gillar löpning funderar med på att försöka kontinuerligt löpa o klara en mara.

>167: Intervallnivåer. Spykänsla! Dräggel som rinner ur munnen... Såg detta. Springer bara sporadiskt började nyss igen. Sprang en mil med snittpuls 175 förra helgen (benen ville mer men inte hjärtat). Inte allt för bra tempo då det var länge sedan sist. Brukar ligga på iaf minst 170 vanligtvis på 5-8 km. Tyckte 169 lät lite men det är ju individuellt plus att du är mkt bättre tränad (springer ju flera ggr i veckan). Maxpuls?

Everest
2010-10-02, 09:31
Snyggt simmat!
Nu är det dags att börja med teknikträning och intervaller istället för att bara nöta i bassängen.

Definitivt! Om två veckor är jag hemma i sverige och då ska jag kontakta alla gamla simmare jag känner för teknikkonsultation:D

Everest
2010-10-02, 09:36
Hej!

Intressant journal. Gillar löpning funderar med på att försöka kontinuerligt löpa o klara en mara.

>167: Intervallnivåer. Spykänsla! Dräggel som rinner ur munnen... Såg detta. Springer bara sporadiskt började nyss igen. Sprang en mil med snittpuls 175 förra helgen (benen ville mer men inte hjärtat). Inte allt för bra tempo då det var länge sedan sist. Brukar ligga på iaf minst 170 vanligtvis på 5-8 km. Tyckte 169 lät lite men det är ju individuellt plus att du är mkt bättre tränad (springer ju flera ggr i veckan). Maxpuls?

Haha, ja. Det där stämmer verkligen inte längre. Tog ju upp löpningen för drygt 3 månader sedan efter att under 4-5 års tid kanske snittat ett löppass/månad. Så jag antar att mjölsyratröskeln var grymt låg för två månader sedan. Snittade 177 bpm på senaste snabbdistansen. Räknar med 220-ålder som maxpuls vilket blir 195 i mitt fall. Men det är mycket möjligt att jag har lägre än så, kommer inte upp så högt under 400m-intervallerna iaf. Jag får ta och testa maxpulsen någon gång framöver när det passar:thumbup:

Everest
2010-10-02, 22:30
2/10

Förmiddag Löpning 1,6 km Cykling 2timmar

Cyklingen disponerades på följande sätt;

1 timme och 40 min @140 bpm

Varvade med att lägga in 4 stycken snabba partier á 5 min.

Nr 1: 168/178bpm
2: 168/181
3: 170/186
4: 169/184

Vilket jäääävla ös sista två!! Grymt tryck i andning och benen:hbang:



Kväll:

löpning: 7,9 km @143bpm


Sammanfattningsvis en riktigt fin träningsdag!:thumbup:

Everest
2010-10-03, 15:52
3/10

Löpning; långpass 28 km

0-18 km @ 141 bpm
18-23 @ 151 bpm
23-28 @ 158 bpm

Snittpuls över hela sträckan: 146 bpm

Blåste nåt överjävligt vissa delar av passet. (20m/s enligt yr.no) Så tempo och pulsen blev lite ojämn i början med jag höll riktpulsen bra med tempoökning efter 18 km. Benen var lite sega med det kändes okej ändå. Är man vek om man tycker att det är jobbigt att springa med en puls på 158bpm efter 23 km??:D

Passet kördes med vätska och energi i form av druvsocker som intogs vid 10,15,20 respektive 23 km.

Blir minst 10 timmar sömn inatt och ska äta som en häst nu. Vilodag imorgon och sen kör jag igång hårdaste veckan hittills som avslutar den här 3-veckorscykeln:thumbup:

944RS
2010-10-03, 16:22
Ännu ett imponerande distanspass!!:thumbup:

Everest
2010-10-10, 18:27
Har haft riktigt usel uppkoppling den här veckan så här kommer en sammanfattning av veckan träning;


mån 4/10:vila

tis 5/10:
6*1000m intervaller totalt med upp- nerjogg: 11km

ons 6/10:
morgon: 3,2 km löpning 1000m simning (250m 100m intervaller) lugnt och fint med fokus på flyt i simning istället för en viss distans.

kväll: 8,2km löpning @142 bpm

tors 7/10:
10*400m intervaller. +6km upp- nerjogg. sliiiiiiten det här passet. totalt:10 km

fre 8/10
morgon: löpning 10,9 km @144bpm

kväll: löpning 12 km @140bpm

lör 9/10
morgon: 1,5 timme cykling med 1 tempohöjjning á 5 min och 2st á 2:30 min
+5km löpning @139bpm

kväll: löpning 8km @ 134 bpm

sön 10/10
Löpning, långpass. 32 km
medelpuls:145 bpm
tid: 2 tim 41 min
medeltempo: 5:02min/km

Satte riktpulsen på lite över 140 bpm första 22km, därefter lite högre tempo sista milen!

Totalt

Löpning: 100,4km

simning: 1km

cykling: 1 h 30 min

Kommentar: Sådäääärja, då var hårdaste veckan hittills avslutad:thumbup: Bra form, men jävligt sega ben mot slutet av veckan. Kör ju nästan alltid dubbelpass dagen innan långpassen så benen är ju aldrig riktigt utvilade inför de längsta prövningarna:D Sjukt nöjd med den här 3 veckorscykeln. Kommande vecka inleds med 2 vilodagar och inte mer än 3 pass totalt. Mindre än 3 mils löpning ska det bli så benen och själen byggs upp igen och kommer tillbaka starkare än någonsin:D

Everest
2010-10-13, 15:05
13/10: Löpning

8km @ 150 bpm

Inte helt återställda ben men formen var bra!


Utvärdering av långpassen

Sträcka medelpuls och medeltempo på långpassen sedan jag skaffade min Garmin.

7/8: 22km 143 bpm @ 6:42 min/km

15/8: 24km 145 bpm @ 6:20 min/km

29/8: 26km 144 bpm @ 6:03 min/km

5/9: 28km 146 bpm @5:49 min/km

12/9: 30km 144 bpm @ 5:21 min/km

26/9: 24km 140 bpm @ 5:24 min/km

3/10: 28km 146 bpm @ 5:16 min/km

10/10 32km 145 bpm @ 5:02 min/km

Kommentar: Mycket siffror:D Formkurvan pekar ju i alla fall spikrakt uppåt, men givetvis räknar jag med att det blir betydligt tuffare nu. Kommer fortsätta att köra 3 långpass (24km eller mer) per månad. Är dock lite osäker på hur jag ska lägga upp dessa. Vill variera mellan korta långpass utan energi, "vanliga långpass" med konstant fart, progressiva pass samt några där jag lägger in en snabb bit under slutet av sträckan. Bör jag sikta på att gå ut snabbare än 140 bpm för att vänja kroppen vid lite snabbare fart redan i början av långpassen?*flex*

Poxeman
2010-10-13, 15:26
Shit pommes vilka siffror! Mycket imponerande utveckling!

Har ingen koll alls på upplägg men lär försöka kopiera dig, detta verkar ju funka!

Everest
2010-10-18, 16:29
Shit pommes vilka siffror! Mycket imponerande utveckling!

Har ingen koll alls på upplägg men lär försöka kopiera dig, detta verkar ju funka!

Thx! Men då tar jag royalty på dina vinstpengar:D

14/10

Löpning 8,8 km varav 2 km @170 bpm

Sista passet i Stavanger!

16/10

ÄNTLIGEN TILLBAKA I SVERIGE!:D Skönt att slippa gå runt på ett lager om dagarna och istället ägna sig åt mer intellektuellt stimulerande saker!:thumbup:

Morgonlöpning 9,3 km @151 bpm

Riktigt fin höstmorgon. -2 grader, soluppgång och klarblå himmel. Sprang en skogsslinga i närheten av mina föräldrars hus. Tror batteriet börjar bli dåligt i pulsbandet för den visar väldigt konstiga siffror i början av passet. 165 i puls har jag inte första 5 min när jag joggar lite lätt.... Tvättade bandet innan så det kan inte att ha varit felet. Hoppas inte jag behöver reklamera den!

Everest
2010-10-18, 16:39
18/10: löpning

upp- nerjogg: 7,9 km

snabbdistans

sträcka: 5km
tid: 19:14
takt: 3:50min/km
medelpuls: 179bpm
maxpuls: 188bpm

totalt: 12,9 km

Kommentar: Blev rejält hårt festande i lördags. Svårt att hålla sig ifrån när man kommer hem till kompisar jag inte sett på länge och de tjatar på att man ska hänga med ut:D Så uppladdningen var väl egentligen inte optimal men jag visste ju att formen var bra. Öppnade på 3:50 första km och höll för en gång skull jämna km-tider med en diff på endast +/- 2sek. Det där allra sista tycker jag dock kan va lite svårt att pressa sig i slutet av sträckan när man springer själv och inte är nära någon speciell tidsgräns. Sammanfattningsvis är jag nöjd och sprang 1:02 min snabbare än 5km-testet för en månad sedan.:thumbup:

944RS
2010-10-18, 17:13
Visst är det mäktigt att kunna springa i sub 4 tempo!
Jag klarar inte 5km i dagsläget så där är jag minnsan lite avundsjuk.

Everest
2010-10-19, 19:38
Visst är det mäktigt att kunna springa i sub 4 tempo!


jaaa! då känns det inte som man är ute och småjoggar längre:thumbup:

Everest
2010-10-19, 19:48
19/10

Förmiddag: löpning 11,6 km @ 152bpm

Kommentar: Vilken skillnad att löpa terräng mot asfalt eller platt grusväg! All respekt till lidingölopps-folket:D Takten i förhållande till pulsen var i alla fall betydligt sämre än vad jag väntat mig. Framöver blir det troligtvis mest terränglöpning i skogen. Skönt och mjukt för kroppen.

Eftermiddag: spinning 45 min. uppvärmning första 10 min sen 161/183.

Kommentar: Hängde med min far på spinningpass. Har kört det endel förut men då har jag haft sämre kondis och inte kört någon cykling vid sidan om det. Ledaren var inget vidare. Vill veta innan hur hon lagt upp passet med hårda respektive lugnare perioder. Hamnade väldigt ofta i något slags mellanläge. Men det var skoj att träna i grupp och med peppande musik. Kommer nog att blir fler gånger men då cyklar jag någon timme innan eller löper hem för 45 min är ju lite lamt:D

Everest
2010-10-20, 20:57
20/10

Eftermiddag: Löpning 11,6km 151/164bpm

Kväll Löpning 6,6km @144 bpm

Imorgon drar jag till sthlm och sedan uppsala senare under veckan så det kommer max bli ett pass till denna vecka. Perfekt som uppstartvecka efter förra "viloveckan":thumbup:

Everest
2010-10-25, 21:02
21/10: Löpning

8,4 km @154bpm

Köpte två par nya löparskor; Asics 1150 som kommer vara min träningssko vid alla utom de snabba passen då jag kör med Asics ds racer! Har aldrig tidigare sprungit med en lättviktssko och det var fan grymt.

Har förresten beställt cykel nu!!!!! Trek madone 4,5. Mmmm borde få den nu i veckan:hbang:

Everest
2010-10-25, 21:05
25/10: Löpning

13,3 km @144bpm

Blev inget långpass igår eftersom jag var och syndade i Uppsala... Får se om det kanske blir två långpass den här eller nästa vecka istället. Fint att släppa träningen några dagar och även om kroppen inte mår så bra efter en hård helg ute med kompisar så blir jag taggad att köra igång nu igen:thumbup:

Everest
2010-10-26, 21:04
26/10

Förmiddag: Simning 1500m

Uppdelat enligt följande;

Uppvärmning
100m med simfenor
vila
100m fenor
vila
100m paddlar
vila
100m paddlar
vila
100m utan hjälpmedel
vila
100m utan hjälpmedel

och sen om igen med fenor! Första gången jag kört med fenor och paddlar. Lite ovant i början men riktigt grymt. Blir ju väldigt svårt att fuska med tekniken och ansträngningen blir betydligt högre:thumbup: Körde även med nya simglajjorna och såg garanterat tuffast ut i vattnet...


Kväll: Cykling, löpning

1 tim 20 min cykling @149bpm drack flädersaft i slutet av passet, smaskigt!:D

löpning direkt efter på band; 20 min @5:00min/km

Kommentar: Skönt pass men skum puls stundtals. Tror det bildats avlagringar på pulsbandet så nu har jag tvättat det ordentligt med tvättsvamp+tvättmedel.

Imorgon kommer cykeln jag beställt. Trist att det är så halt ute:( Ska införskaffa cykelskor också. Är det väldigt viktigt med yttersula av kolfiberkomposit? Blir ju rätt mycket dyrare men jag vill inte kunna skylla på dåligt material:D

Tryman
2010-10-27, 08:43
26/10

Förmiddag: Simning 1500m

Uppdelat enligt följande;

Uppvärmning
100m med simfenor
vila
100m fenor
vila
100m paddlar
vila
100m paddlar
vila
100m utan hjälpmedel
vila
100m utan hjälpmedel

och sen om igen med fenor! Första gången jag kört med fenor och paddlar. Lite ovant i början men riktigt grymt. Blir ju väldigt svårt att fuska med tekniken och ansträngningen blir betydligt högre:thumbup: Körde även med nya simglajjorna och såg garanterat tuffast ut i vattnet...
[U]



Om jag får peta lite i din simning tycker jag det är lite väl mycket med fenor. Om du ska köra Kalmar ska du ändå inte simma så mycket med benen.

Angående paddlar är ett tips att inte ha dom så spända på handen. Börjar paddlarna fladdra i vattnet drar du på fel sätt.



För övrigt KUL MED CYKELN!

Poxeman
2010-10-27, 09:12
Oh, en TREK! Jag är jävligt avis! Bilder krävs garanterat!

Everest
2010-10-27, 17:38
Om jag får peta lite i din simning tycker jag det är lite väl mycket med fenor. Om du ska köra Kalmar ska du ändå inte simma så mycket med benen.

Angående paddlar är ett tips att inte ha dom så spända på handen. Börjar paddlarna fladdra i vattnet drar du på fel sätt.

Men är det inte bra att lära sig bentekniken nu när jag fortfarande är lite ny på simning för att sen gå över mer och mer till "triathlonsimning"?:) Huvuddelen av simningen tänkte jag ju såklart köra utan hjälpmedel.

Oh, en TREK! Jag är jävligt avis! Bilder krävs garanterat!

Det kommer absolut, fixar lite bilder med nya iphonen!:cool:

Everest
2010-10-27, 17:52
27/10: löpning

3km uppjogg

10*400m 1min vila 172/182

2km nerjogg

Totalt: 9km

Kommentar: Hade lite känningar i vänster vad på uppjoggen så jag testade att köra första 400m och se hur det kändes. Konstigt att det kändes bättre ju fortare jag sprang. För säkerhets skull blir de vila imorgon och känns det inte helt bra på fredag så blir det cykel och/eller simning. Gick rätt långsamt idag men jag måste sluta tro att det blir pb exakt varje pass:D

Tryman
2010-10-28, 07:29
Men är det inte bra att lära sig bentekniken nu när jag fortfarande är lite ny på simning för att sen gå över mer och mer till "triathlonsimning"?:) Huvuddelen av simningen tänkte jag ju såklart köra utan hjälpmedel.

Det viktigaste som nybörjare är att lära sig den generella tekniken så som t.ex att lära sig dra med latsen i armtagen och rotationen. Förresten antog jag att du simmade sammansatt crawl. Ska du träna benspark ska du köra enbart benspark och har du "långa" fenor ska du inte köra så vida bensparkar. Lite svårt att förklara och enklare att visa ;)

Everest
2010-10-29, 21:03
29/10

Förmiddag: Simning 3100m

Kommentar: Korta intervaller med fokus på teknik i början. Sedan körde jag 200m och 500 intervaller. Mitt bästa simpass någonsin:thumbup: Tekniken kändes riktigt bra och fick riktigt fint flyt. Fokuserade på att dra med latsen vid armtagen och det fungerade grymt. Tror jag har en fördel av att ha styrketränat mycket som ung eftersom det blir lättare att veta hur det känns när man använder rätt muskler:D

Eftermiddag: cykling på spinningcykel

Har fått cykeln nu men beställningen med trampor och skor har inte kommit... Så det fick blir inomhuscykling.

20 min @140 bpm

15* 45sek intervaller med 45 sek vila 169/181 medel/maxpuls

22:30min @140 bpm

Totalt: 1:05 h

Everest
2010-10-30, 10:39
30/10

Förmiddag:

Simning 3200m

Korta teknikintervaller i början. Sedan 500- 250 etapper. Träffade en jag kände i badet så det blev lite väl långt paussnack i början:D Riktigt bra pass. Börjar känna mig lite mer hemma i vattnet...

vattenrutschbana
5.94 sek DAGSREKORD PÅ BADHUSET:hbang:
5.95 sek

Kommentar starten är det viktiga. Ta ett rejält tag runt stången och sen explosivt hoppa iväg och sedan hålla sig lagom högt upp i kurvorna, samt minimera friktion- och luftmotstånd:thumbup:

Everest
2010-10-30, 17:57
http://img841.imageshack.us/img841/8634/img0039wv.th.jpg (http://img841.imageshack.us/i/img0039wv.jpg/)

Mmmmm, funderar på att sova med den inatt!!! :D

Everest
2010-10-30, 18:03
30/10: kvällslöpning

6,5 km @145bpm

Kommentar: Kändes okej i vaden men jag ville ändå köra ett kort pass. Hoppas det känns lika bra imorrn då jag har tänkt att köra långpass!

944RS
2010-10-30, 20:20
Den är sjukt snygg!!

Everest
2010-10-31, 17:48
Den är sjukt snygg!!

Thx!:D

31/10: löpning, långpass

28km @149 bpm

Kommentar: Hög snittpuls och väldigt låg fart. Löparformen är inte den bästa just nu men vaden funkade riktigt bra så nästa vecka blir nog mer löpträning igen. Härligt pass ändå med perfekt temperatur och riktigt vackert höstväder

Poxeman
2010-10-31, 19:43
Inte ens vitbalansen från helvetet kan få den cykeln att bli ful...

Grattis!

Tryman
2010-11-01, 09:04
inte ens vitbalansen från helvetet kan få den cykeln att bli ful...

Grattis!

+1

Everest
2010-11-08, 13:35
Dåligt med uppdateringar här.... Fick tyvärr ont i vänster underben igen efter långpasset, så förra veckan blev de ingen löpning alls. Nu väntar jag med att springa en enda meter innan det känns helt 100% redan första steget. Smörjt in med orudis igår och idag och hoppas att det hjälper! Får helt enkelt passa på att förbättra simningen och cyklingen för tillfället:thumbup:

tis 2/11

Simning 250m, Missade att det var "Höstlovsbad" vilket innebar att hela bassängen var till för att plaska och leka haha. Gav upp efter 10 längder...

cykling: 1h 10 min varav 3*5 min upp till runt 165-170 i puls

ons 3/11

simning: 2500m


tors 4/11

simning: 1850m
cykling: 1h 5min 15*60/45-intervaller sjuuuukt jobbigt!

fre 5/11
spinningcykel: långpass 2h 30min @142bpm

Mitt första långa pass på cykel. Kändes bra och ungefär lika jobbigt som långlöppassen!

Everest
2010-11-09, 22:07
9/11

Förmiddag; simning 2100m stege---> 50-100-100-250-500

Kväll; cykling 1h 10min @149bpm

Tryman
2010-11-10, 09:54
9/11

Förmiddag; simning 2100m stege---> 50-100-100-250-500

Kväll; cykling 1h 10min @149bpm

Hur fungerar stegen?

Everest
2010-11-11, 22:29
Hur fungerar stegen?

Riktigt bra! Högt tempo dom korta och lite långsammare med fokus på jämnt tempo på dom längre:thumbup:

Everest
2010-11-11, 22:34
10/11

Morgon: simning 2500m Liknande pass som dagen innan. Inga konstigheter

Kväll: Cykelintervaller 15*60/45sek DÖÖÖTTSJOBBIGT!!!



11/11:

10 min uppvärmning på cykel

10 min löpning på löpband

50 min cykel

Kommentar: Ville testa på att löpa igen idag. Kändes hyfsat men ville ändå köra riktigt kort... hoppas på samma känsla när jag ska ur sängen imorrn...

Everest
2010-11-27, 12:01
Hej dagboken! Varit väldigt otaggad på att uppdatera när vadjäveln fortfarande krånglar och jag bara kan springa kort och någon gång i veckan:(

Har fått alla cykelgrejor nu och satt upp den på trainern! Så mestadels av träningen har varit cykling + simning. Nu har äntligen snön kommit till Norrköping så igår blev de premiär:hbang: Ska iväg på en tur senare idag och tanken är att köra ett långpass på skidor imorgon!

Everest
2010-11-27, 18:17
27/11:

Längdskidor 8,6km @150 bpm

Åkte med en polare som också ska köra Vasan. Riktigt härligt. -7 grader. Åkte på ett öppet fält med pannlampa:thumbup:

944RS
2010-11-28, 10:26
27/11:

Längdskidor 8,6km @150 bpm

Åkte med en polare som också ska köra Vasan. Riktigt härligt. -7 grader. Åkte på ett öppet fält med pannlampa:thumbup:

Kul att skidsäsongen dragit igång!

Är avundsjuk!

Här i Göteborg är det nämligen inte väder för rullskidor men inte heller tillräckligt med snö ännu (det snöar ute nu)!

Everest
2010-11-28, 18:14
Kul att skidsäsongen dragit igång!

Är avundsjuk!

Här i Göteborg är det nämligen inte väder för rullskidor men inte heller tillräckligt med snö ännu (det snöar ute nu)!

Får se hur länge snön blir kvar:D

De var precis så de var här i Norrköping innan fredagen. Väldigt irriterande när man knappt kan träna nåt utomhus när det är så halt...

Everest
2010-11-28, 18:19
28/11: Längdskidor

Blev ett långpass på skidorna idag. Gäller att passa på nu när det är snö...

21.3km @143bpm


Kommentar: Horribla förhållanden, snöat hela natten och halva dagen så spåren var i princip helt igensnöade. Men det är ju bra att träna på sådana förutsättningar också... Gick väldigt väldigt långsamt men tekniken fungerade bättre (pulsen sänktes och farten höjdes) ju längre jag åkte. Precis när jag tog av mig skidorna kom en snöskoter och började preparera spåren så de lär bli grymt nästa vecka:thumbup:

Everest
2010-12-01, 18:18
Förkyld och början till ont i halsen i tisdags så det blev vila... vilket jag är riktigt glad över idag då det inte blivit bättre. FAAAAn!! Jag som var så jäkla taggad på att åka en massa mil längd nu när spår och väder är kanon!

Everest
2010-12-03, 13:34
Idag har jag varit hos en ortoped som tydligen ska vara riktigt bra på idrottsrelaterade skador. Beskrev smärtan och hur skadan uppkommit för honom och han trodde att det var en muskelbristning i vaden.

Fick "Tradil" utskrivet och ska ta 2 tabletter om dagen i två veckors tid samtidigt som jag kör lite rehabövningar för vaden i form tåhävningar. Om problemet kvarstår efter två veckors tid förlängs kuren med två veckor.

Känns riktigt jäkla bra att ha fått ett kunnigt utlåtande och jag hoppas på att det här hjälper så jag kan börja löpa igen. Om ungefär 2 veckor drar jag till Dubai, Bahrain och Oman så de vore fint att göra löparcomeback på sandstränderna där:)

Everest
2010-12-04, 18:39
4/12

Längdskidor: 6km @165bpm

Kort, komma-igång-pass efter förkylningen, men spåren var bra och jag var så sugen på att åka så de gick nog lite för snabbt:D

Everest
2010-12-05, 19:24
5/12

Längdskidor: 9km

Fick inte igång pulsklockan men gissar på att snittpulsen var strax över 150. Fastnade snö under skidorna vilket gjorde att glidet blev riktigt kasst.....Hur som helst skönt att va igång igen efter förkylningen. Kommer köra några dagar med riktigt mycket träning nu!

Brook
2010-12-06, 12:19
Kul läsning, hittade din tråd då jag säkte på "forerunner 305" (Min är beställd sedan några timmar) En ironman är grymt, jag vill själv göra en sådan men liksom Du så har jag ingen cykel men det skall införskaffas till våren, Så behöver läsa på Behöver den för att fullfölja klassikern :) När jag har en cykel är det lika bra att åka till Kalmar och prova lyckan = ]
Mera likheter mellan dig och mig är förutom Ironman-sattsningen och de inplanerade sthlm-marathon, att du tryckte in vasaloppet :) Kommer med spänning följa dina framsteg och i smyg jämföra mig med dig. Kör hårt det ska jag göra!

Everest
2010-12-06, 20:44
Forerunnern är så fruktansvärt grym! Skulle inte klara mig utan den:D

Köpte cykel+trainer för ungefär en månad sen faktiskt. Blev ett rätt dyrt kalas men nu kommer jag knappast kunna skylla på dåliga grejer hehe..

Skoj med liknande mål. Vill med göra klassikern men de får nog bli nästnästa år eftersom de blir lite väl tätt mellan sthlm-maran och vättern runt.

Starta en träningsjournal vettja!!:thumbup:

Everest
2010-12-06, 20:53
6/12

Morgon:

Längdåkning 3km @~150bpm . Intervaller 10*500meter @~180bpm. 4km neråk Totalt 12km


Kväll

Cykling, trainer 45min @~140bpm

Kommentar:Härlig träningsdag. Blev lite ostabilt på skidorna när jag körde intervaller:D Blir nog bättre när balansen och tekniken tränas upp. Höll runt 15km/h som snabbast på de flacka partierna. Helt ofattbart att vinnarna i Vasaloppet snittar över 22km/h i 9 mil..............

Everest
2010-12-07, 22:48
7/12

Morgon: Cykling, trainer 1 tim 30 min @146bpm

Kväll: Längdskidor 12,2km @159bpm


Kommentar: Riktigt pigg idag! Tycker de fungerar väldigt bra att kombinera cykling och längdskidor. Lite trött ben när man åker längd är inget problem. Kollade igenom lite tekniktips på youtube igår och märkte att jag gjort rätt ordentligt fel när jag stakar. Svingar alldeles för mycket i slutet av rörelsen när jag stakar. Idag testade jag därför att avsluta rörelsen strax efter knät och öka frekvensen! VILKEN SKILLNAD! Gick ju riktigt fort :D

Everest
2010-12-08, 18:19
8/12:

Längdskidor: 18,4km @158bpm

Kommentar: Blödande händer!:D De behöver definitivt härdas lite för all stakåkning.. Körde på vanliga slingan där ett varv är ca 3km. Rätt platt hela vägen med endast en stigning där jag maxade varje varv. Så det blev 6 st hårdkörningar. Jag tycker det är lite lurigt att inte gå upp för högt i puls när jag åker längd. Tekniken blir ju helt annorlunda när man åker sakta... Höll på att skita ner mig när en hund började jaga mig i spåret, trodde först de var en varg som skulle döda mig så pulsen gick upp rätt fint där och jag åkte för att överleva:D Man kanske borde skaffa nåt farligt djur o ha bakom sig när man kör snabba pass....

944RS
2010-12-08, 19:52
Kul att det händer lite saker när du är ute och skidar!

Nästa gång kanske det är en älg och då jävlar får du se till att staka galet för att hinna ifrån den:D

Everest
2010-12-08, 20:55
Kul att det händer lite saker när du är ute och skidar!

Nästa gång kanske det är en älg och då jävlar får du se till att staka galet för att hinna ifrån den:D

Ja! för att slippa bli skjuten av jägaren som är hack i häl......

Brook
2010-12-08, 21:25
8/12:

Längdskidor: 18,4km @158bpm

Kommentar: Blödande händer!:D De behöver definitivt härdas lite för all stakåkning.. Körde på vanliga slingan där ett varv är ca 3km. Rätt platt hela vägen med endast en stigning där jag maxade varje varv. Så det blev 6 st hårdkörningar. Jag tycker det är lite lurigt att inte gå upp för högt i puls när jag åker längd. Tekniken blir ju helt annorlunda när man åker sakta... Höll på att skita ner mig när en hund började jaga mig i spåret, trodde först de var en varg som skulle döda mig så pulsen gick upp rätt fint där och jag åkte för att överleva:D Man kanske borde skaffa nåt farligt djur o ha bakom sig när man kör snabba pass....

Det största värdet i min garmin är ju att den ska pipa och tjuta då min puls är för låg/hög... bara att fixa att din gör det samma och sedan skida som en stressad Gunde som jagar nyklar på fortet :P Att få pulsen att skjuta i höjden då man skidar tycker iaf jag inte är något problem alls =)

...lr så håller du tummen för mera farliga djur i skogen ;)

Everest
2010-12-11, 14:38
och sedan skida som en stressad Gunde som jagar nyklar på fortet :P Att få pulsen att skjuta i höjden då man skidar tycker iaf jag inte är något problem alls =)

Hahaha! Ska ha det i bakhuvet när det går trögt!:D

Nae inget problem egentligen så länge totala veckovolymen inte blir lidande. Hellre långt och lite mindre intensivt nu när jag tränar för långa lopp:)

Everest
2010-12-11, 14:46
9/12

Längdskidor: 12,2km @154bpm

10/12

Längdskidor: 46,2km @142bpm


Kommentar: långpasset var nog det jobbigaste träningspass jag någonsin genomfört. Definitivt hårdare än alla långlöppass jag kört innan jag blev skadad. Gick relativt lätt fram till 2mil, sedan dog rygg,axlar och armar en långsam död:D Hade med mig en termos och lite russin men de va definitivt för lite. Pulsen gick ner och de blev väldigt mycket jobbigare när jag inte längre hade några russin kvar... En riktigt bra prövning för både kropp och psyke! Åkte 3km-slinga så jag blev ju lite sugen att hoppa av sista varven och hoppa in i en varm dusch och sätta mig i en skön soffa och äta godis istället :D Förbannat glad att jag stod emot de och tänkte att varje varv ger lite fördel vid vasaloppet.

Nu blir det lite ofrivillig vila ett tag pga mycket plugg och att jag flyttar tillbaka till Sthlm. Nästa skidpass blir nog inte förrän efter nyår då jag är tillbaka från Dubai/Bahrain/Oman. Men andra ord; mycket tid till återhämtning:thumbup:

944RS
2010-12-11, 21:10
Jäklar vilken imponerande mängd skidträning du hinner/orkar med!!!

Hoppas du får en underbar och solig vila!

Brook
2010-12-12, 19:23
Imponerande! framför allt att göra det på en kortbana där man varje varv blir lockad i frestelsen så som du beskrev. Bra med journal då man får skriva bättre siffror om man kör lite hårdare!

Jäklar vilken imponerande mängd skidträning du hinner/orkar med!!!

Jag förstår inte heller hur du hinner med? jag har knappt tid att surfa in här och läsa om din träning. DU förtjänar att vara lat i solen! Bra jobb!

Everest
2011-01-02, 20:00
Tillbaka efter en riktigt skön resa!! Lägger in bilder här jag jag fixat från mobilen.

Blev en del träning också. Grymt att ligga i solen och gotta sig med en bok efter ett härligt löppass på stranden eller lite simning:thumbup:

Två pass innan jag åkte:

13/12 1 timme cykling med inslag av tröskel

14/12: Längdskidor 10 km

och passen under resan:

20/12: löpning 5km

21/12: löpning 7km

23/12: löpning 7km 10 min tröskel

24/12: löpning morgon 8km, innan julmat :D 8km

26/12 simning 2km + löpning intervall 400m*10 +6km lugnt

27/12: 2km simning +gym( första riktiga passet på typ ett år...) 10set hantelpress *15 reps med 30 sek vila, skivstångscurl 10 set*15reps

Kunde inte räta ut armarna på flera dagar efter gympasset......

29/12: 1km simning Längre gick inte pga armarna:D



puuuh, ikapprapporterad! framöver blir de mest löpning/skidor!:thumbup:

944RS
2011-01-02, 20:06
Kul att det verkar ha varit en lyckad semester!

Everest
2011-01-04, 13:52
Tog ungefär två dagar att bli nykter igen efter nyår. Precis som det ska vara...

2/1: Löpning: 1 timme på band, lite progressivt. Gick långsamt men jag ska inte göra misstaget att börja för hårt.

3/1: Längdskidor 17,2 km första 7,2km med två kompisar, snigelfart:D sista milen i 4:10 min/min.

4/1: Längdskidor 19,9km första 10km lugnt, efter de hårt 5km i 4:00-fart (jobbigaste delen av banan) sen relativt lugnt (lättaste delen av banan) 4:00-fart.

Formen verkar vara bra:thumbup:

Jonna
2011-01-04, 20:59
Det här var en bra journal att inhämta inspiration i insåg jag just! :thumbup: Imponerad av dina långpass på skidor, jag borde också börja åka lite längre. Ska du köra vasan/öppet spår?

944RS
2011-01-04, 21:03
Inte nog med att du kör långa skidpass, du är ju snabb oxå!!

Everest
2011-01-04, 21:06
Det här var en bra journal att inhämta inspiration i insåg jag just! :thumbup: Imponerad av dina långpass på skidor, jag borde också börja åka lite längre. Ska du köra vasan/öppet spår?

Öppet spår! Långpass är hääärligt:D Helt annan grej än att köra korta pass har jag märkt så det är nog nyckeln för att få en "behaglig" resa på vasan. Såg att du bor i Norrköping, var åker du? Har bott i Norrköping nu några månader innan jag flyttar upp till Sthlm igen i helgen.

Everest
2011-01-04, 21:08
Inte nog med att du kör långa skidpass, du är ju snabb oxå!!

Snabba spår:D Såfort förhållandena blir kassa är jag ungefär lita stabil på skidorna som ett barn som nyss lärt sig att gå....

Jonna
2011-01-04, 21:10
Öppet spår! Långpass är hääärligt:D Helt annan grej än att köra korta pass har jag märkt så det är nog nyckeln för att få en "behaglig" resa på vasan. Såg att du bor i Norrköping, var åker du? Har bott i Norrköping nu några månader innan jag flyttar upp till Sthlm igen i helgen.

Kul! Jag ska också åka öppet spår.
Hittills har jag åkt på himmelstalundsfältet, men börjar tröttna lite nu. Har du testat något annat spår här omkring som du kan rekommendera?

Everest
2011-01-04, 21:17
Kul! Jag ska också åka öppet spår.
Hittills har jag åkt på himmelstalundsfältet, men börjar tröttna lite nu. Har du testat något annat spår här omkring som du kan rekommendera?

Har kört himpafältet två gånger tror jag.

Bakom tapperska vid vrinnevisjukhuset; 3km-slinga. Helt okej spår senast jag åkte. Platt med endast en backe. Bra om man kör med pannlampa på kvällen

Klinga golfbana: Tror de finns lite olika slingor men jag körde den som var runt 5km. Riktigt bra spår och rolig omväxlande miljö med små och lite längre backar.

Söderköpings golfklubb: Åkte när det inte var skoterkört.

Kättsätter/bakom borgsmo ip: Åkt senaste passen där. Bor i kättsätter så de är smidigt att kunna gå till spåren. Slingan är på 10 km vilket jag gillar så de inte blir så många varv. Lagom kuperat. Helt klart min favorit

Jonna
2011-01-04, 21:37
Tack för tipsen!
Kättsätter lät helt klart mest intressant, som sagt man tröttnar lite på att åka runt runt i ett kort spår.

Everest
2011-01-07, 18:34
5/1: Längdskidor: 10,1km @5:22 min/km

6/1: "Längdskidor": 10,1km @7:07 min/km , 156bpm

Kommentar: Nyfallen snö och nån plusgrad, fruktansvärda "spår". Hade nog gått snabbare med turskidor. Inte alls kul men blir ju lite träning ändå :D

Everest
2011-01-07, 18:40
7/1: Längdskidor: 39,7km @158bpm Tempo: 4:43min/km

Kommentar: Vet inte alls vad jag sysslade med första 6km... Låg på runt 170 i puls haha. Lätt att de blir så när de finns okej spår igen när man kört i kassa spår några dagar. Dessutom var det en hel del skidbryyydar i spåret och man måste ju visa att man är en alfahane genom att åka om med en jävla fart:D

Tappade fart successivt pga den galna början och det var lite jobbigt både för skallen och kroppen. Betydligt bättre uthållighet i armar,rygg, axlar och mage än förra långpasset! Dessutom kan de vara bra att känna på hur det är att åka långt när man börjar i hybrisfart....

Everest
2011-01-11, 01:04
10/1: Löpning

Intervaller: 6*1000m @~4min/km

Totalt: 12km

Kommentar: Härligt att kunna springa utomhus utan risk att ramla! Riktigt bra underlag vid nordöstra (eller va de blir:D) sidan av Kungsholmen.

Dags att kötta vidare med diff. ekvationer... Tenta imorgon:thumbup:

Karvig
2011-01-11, 09:19
Bra tränat!

Vad körde du för vila på intervallerna nu senast?

Everest
2011-01-14, 21:44
Bra tränat!

Vad körde du för vila på intervallerna nu senast?

2:30 min:thumbup:

Everest
2011-01-14, 21:56
senaste dagarnas träning:

11/1: Löpband 8km @5min/km

GYM!!
Hantelpress 5set*12 reps
pec-dec 3set*15
skivstångscurl 5*12
cablecrossbiceps 3*15

12/1: Förmiddag: Gym
Rygg, triceps och axlar
Löpning 4 km

Kväll: löpning 12 km @150bpm

13/1: Spinning 50 min. Fruktansvärt nära att både spy o svimma... hängde över cykeln när de andra stretchade haha!

14/1: Morgon: 10 km lugnt på löpband

kväll: 8km varierande tempo mellan 10-14km/h


Kommentar: Har köpt gymkort nu:thumbup: Kan ju va kul att inte alla muskler försvinner från kroppen så jag ska försöka få in två korta gympass/vecka iaf! Löpband är inte så tokigt. Känns mjukt och skönt för ben och leder. Imorgon blir det troligtvis lite skidor igen, så krångligt att ta sig ut från innerstan i sthlm till skillnad från att ha bra spår några hundra meter från huset i Norrk:D

944RS
2011-01-14, 21:58
Det där med gym är visst inte så dumt:thumbup:

Everest
2011-01-14, 22:14
Det där med gym är visst inte så dumt:thumbup:

Nä, men lite knäckande att man bollade med vikter som tonåring som jag bara kan drömma om just nu:D

Gymtaktiken framöver kommer iaf vara att köra högrep med kort vila och låga vikter:thumbup:

Everest
2011-01-25, 17:27
Nej, nu ska jag fan skärpa mig. Länge sen uppdatering...

16/1: Brickpass 2 timmar cykling + 17 min löpning

Ville köra en timme löpning men det var lång kö till löpbanden och tjuriga kärringar som argt påpekade att jag sprang på ett av uppvärmningsbanden....

17/1: Löpning 15 km @ 157bpm

18/1: Löpning 8 km @141bpm

20/1: morgon: löpning 10 km

kväll: spinning 45 min

21/1: löpning 11km

22/1: löpning 10*400m intervaller med 1 min vila. Totalt 8,8km

24/1: löpning 14,6km @146bpm



Kommentar: Mycket löpning senaste tiden. Mestadels löpband men även ute på rätt skapliga vägar. Har anmält mig till Engelbrektshalvan den 13/2!! 30km skidor, underbart! Bra med ett riktigt lopp två veckor innan öppet spår.

944RS
2011-01-25, 17:55
Kul att vi båda ska skida i Norberg!

Jag är ju dock lite coolare och kör inte någon halv-variant:cool:

Tryman
2011-01-26, 08:40
Det går bra här ser jag...

Everest
2011-01-26, 23:11
Kul att vi båda ska skida i Norberg!

Jag är ju dock lite coolare och kör inte någon halv-variant:cool:

Då får jag väl va coolare och åka på en snabbare tid:D

Det går bra här ser jag...

:thumbup:

Everest
2011-01-26, 23:15
25/1: Gym; bröst, biceps, mage 12-20 reps med 30 sek vila. Löpning 5km

Kväll: löpning 15 km varav 2km var semisnabba


26/1: Bergsspinning 60 min Riktigt tufft. Tungt motstånd, låg kadens och nästan hela passet ståendes. Halvtaskig ledare men bra brudar:thumbup:

Everest
2011-01-27, 19:00
27/1: Löpning 14km medelpuls: 145bpm medeltempo 5:06 min/km

Kommentar: Körde ett riktigt lugnt pass. Spinningen var trots allt riktigt hård igår:D Löpformen pekar spikrakt uppåt och dagens pass var riktig njutning:thumbup:

Everest
2011-01-28, 17:37
28/1: Längdskidor, Ågesta friluftsgård Sthlm

24,3km @4:12 min/km medelpuls 156bpm

Kommentar: Första skidpasset på mycket länge. Tekniken var helt bedrövlig, nästan så jag skämdes i spåret:D Åkte tunnelbanan från st.eriksplan-farsta strand och bytte därifrån till buss, vilket totalt tog runt 50 minuter. Avslutade passet med diagonalåkning utan stavar i svagt uppförslut, 75m*8. Bra övning som jag ska köra varje gång!

Hade ingen frukost hemma så det blev tre cheeseburgare påväg till skolan, sen han jag inte med att äta nåt mer innan åkningen. Behöver inte påpeka att jag är lite hungrig nu va?:D

Everest
2011-01-31, 18:39
31/1: Löpning 14km varav 2km tröskel

Den här veckan ska bli riktigt köttig!!:hbang:

Brook
2011-01-31, 19:02
Må hända att du och somliga läsare ibland anser att du är lat. men wft!? Du tränar fan mkt, hur får du tiden att räcka till?

Jag har börjat fundera på att bli mogen och gå upp på morgon och köra tidiga pass och då ibland klämma in två pass per dag som dig, men jag behöver en morot, naehfan! jag behöver en piska. Vad är din hemlighet?! Hur finner du (och alla ni andra tid)

PS: läste ironiskt nog boken "Finding time" för några månader sedan, men den va mera skrämmande än hjälpsam =D. Kan dock rekommendera boken även om personerna i boken lågpriorirerar fysiskaktivitet =P DS

Everest
2011-02-02, 11:22
Har väldigt flexibelt schema med plugg och dessutom så ser jag det som en tidsinvestering med ett pass innan jag ska läsa eftersom jag blir mycket mer fokuserad och effektiv.

Motivation är inte direkt något problem :D Brukar tänka att när jag väl står vid starten av vasan/sthlm marathon/kalmar triathlon så lär jag knappast ångra att jag körde det där passet när jag inte var sugen, var dåligt väder ute eller någon annan lam bortförklaring :thumbup:

Everest
2011-02-02, 11:24
1/2: Löpning 13,5 km Riktigt halt på sina ställen. Blir så förbannad på folk som är ute och går och inte kan ta ett litet steg åt sidan för att man ska slippa behöva springa förbi på blankis.....

Everest
2011-02-02, 20:24
2/2: Styrketräning 45 min. Rygg, axlar och triceps 12-20 rep

Spinning 55 min

Everest
2011-02-03, 23:48
3/2: Morgon: Löpning 7km @ 153bpm

Kväll: motionscykel 2 timmar @ 132bpm

Everest
2011-02-07, 21:57
Fre 4/2: Löpning 13,4km varav 2*2km semisnabba

Lör 5/2: Cykling, trainer 50 min @143bpm

Kommentar: Äntligen har jag fått upp min cykel+ trainer till sthlm, tycker synd om grannarna :D Sista rycket innan Engelbrektshalvan nu, men jag kommer nog träna rätt hårt hela veckan. Det är trots allt Vasan som är det stora målet.

Everest
2011-02-12, 16:34
Veckans träning...


Mån 7/2: Löpning 13,5km @152 bpm en snabb km på 4min/km

Tis 8/2: löpning 6,5km

Ons 9/2: Cykling, trainer: 1:20h 3 snabba partier á 5 min.

Fre 11/2: Crosstrainer 60 min @147 bpm


Kommentar: Mindre träning än vad jag hade tänkt... men det är nog rätt bra med tänke på Engelbrektshalvan (30km skidor) imorgon. Är riktigt jäkla taggad och det ska bli kul att äntligen köra ett riktigt lopp!!! :hbang: Har blivit väldigt lite skidåkning senaste månaden så jag har inga jättestora förhoppningar.. Åker strax innan 06 imorgonbitti och skriver lopproman på kvällen när jag är tillbaka :D

Everest
2011-02-13, 21:17
Hemma från Norberg! Galet trött, och återkommer med lopproman imorgon, sängen är alldeles för lockande just nu :D Gick iaf i mål på 2:12h

Everest
2011-02-14, 19:23
Engelbrektshalvan 13 februari

Upp 04.45 för att komma med bussen Sthlm-Norberg. Lite lagom nervös och taggad så det var svårt att få någon sömn på den två timmar långa bussresan. När vi kom fram var allt väldigt rörigt, dels fanns inte min nummerlapp och startinfo på rätt ställe, och de lokala (sjukt härliga) ortsborna räknade med att man kände till hela stan :D Åt en andra relativt lätt frukost bestående av gröt och mackor på en fik precis bredvid starten. Jag hade fixat vallning dagen innan. Såpass lättvallat så jag tyckte inte det var värt att lämna in skidorna (även om glidet iofs kunde varit lite bättre). La ut skidorna för att paxa min plats i början av motionklassen. Blev ganska tight innan starten eftersom vallakön var rätt lång för min kompis som skulle göra rent sina skidor som jag sedan skulle valla.

Kort uppvärmning i form av lite jogging med pjäxor på. Tävlingsklassen gick ut lite tidigare och det var dags att göra sig startklar. Nu kände jag att det var tävling på g, och det syndes på pulsklockan också :D

Pang! starten gick av och det var inte så fasligt trång i början, vilket säkert berodde på att jag var långt fram i motionsklassen. Fokuserade på att komma in i åkningen och hitta ett bra omkörningsspår. Relativt hög fart så jag höll rygg på många åkare.

Efter 5 km började några riktiga stigningar. Tekniken i uppförsbackarna gick väldigt bra och jag hade fint fäste. Fältet började luckras upp något och man kunde ta ut åkningen mer.

Efter ungefär 12km kände jag att jag var riktigt inne i åkningen. Tempot var bra men ryggen kändes tyvärr rätt trött redan nu. Drack endast 1 kopp sportdryck efter första milen. Var så inne i åkningen att det var svårt att stanna till vid vätskekontrollerna.

Kilometrarna gick och även om ryggen var trött kände jag att krafterna höll bra. Tog min första gel efter ungefär 16 km. Aldrig testat gel förut, riktigt praktiskt!

Efter 2 mil började jag fundera lite på när jag skulle lägga in en tempoökning för att verkligen vara helt slut vid målgång. Hittade en bra rygg att följa vid ungefär 21km och höll hans tempo fram till 24 km då jag körde om och öste på ännu mer. Fältet delades upp där de som åkte hela loppet körde till vänster och vi som åkte halvvarianten fortsatte rakt fram. Nu började det bli riktigt tungt! Närmaste person framåt var på ca 50m avstånd. Soloåkning in till mål där jag tycker att jag köttade på riktigt bra! Platt och stakåkning. Sista svängen in mot mål och sedan var det upploppet kvar. La in en sista spurt och fick många hejjarop från publiken :D Härlig känsla att korsa mållinjen på 2 timmar och 12 minuter.

Medelpuls: 165 bpm
Maxpuls: 192 bpm
Tid: 2:12h
Sträcka: 30km


Analys av loppet:
1. Lägga mer fokus på att hitta en jämn fart. Hitta en bra rygg och försök att soloåka så lite så möjligt.
2. Kör inte slut på krafterna i uppförsbackarna, få sekunder av vinna men mycket att förlora.
3. Läsa banprofilen innan så jag har någon som helst hum om hur krafterna ska disponeras.
4. Planera vätskeintag efter banprofilen, få i sig gelen under svaga nedförsbackar
5. Försöka att inte spara tid genom att bara svischa förbi vätskekontroll med endast en kopp.

Som helhet är jag nöjd med loppet. Bara åkt en gång senaste 5 veckorna eller vad det blir nu och föret var inte det snabbaste. Rygg och armar dog mycket snabbare än flåset, beror väl till största del till för lite specifik skidträning. Riktigt kul och som vanligt vid skidlopp så underbar stämning, man vill ju bara krama och ge en stor blöt kyss till alla som hejjar kring spåren :D Nu när det kommit snö igen blir det till att planera in några skidpass innan Vasaloppet, öppet spår om 2 veckor. :thumbup:

944RS
2011-02-14, 20:59
Kul att det gick så bra för dig!

Din dag var väldigt olik min ser jag:thumbup:

Everest
2011-02-16, 18:57
Kul att det gick så bra för dig!

Din dag var väldigt olik min ser jag:thumbup:

Tackar!:)

Everest
2011-02-16, 19:01
Då var det dags för träning igen efter två vilodagar..

16/2: Längdskidor, Ågesta friluftsgård Sthlm

Distans: 24km
Puls: 156/179

Kommentar: Härligt att köra igen. Kändes bra i kroppen, spåren var fina och det var väldigt lite folk som åkte.

Everest
2011-02-17, 21:37
17/2: Längdskidor, Ågesta

Distans: 24 km
Puls: 152/185

Kommentar: Körde lite lugnare idag, men tempot var faktiskt högre och det bådar ju gott! Lämnade in skidorna för montering av nya bindningar så på lördag kör jag med nya pjäxorna, salomon RC carbon. Lääääängtar efter att få prova dom :D

Everest
2011-02-18, 21:50
Slog precis mitt sushirekord, 60 bitar!:hbang:

Everest
2011-02-19, 17:10
19/2; längdskidor, Ågesta

Distans: 28,2km
Puls: 158/171

Kommentar: Fyf*an va grymma nya pjäxorna var!! Vilken skillnad i frånskjut och respons när man tryckte på:hbang: Väldigt mycket folk i spåret, och jag fattar inte vad vissa håller på med, finns det två spår och man åker skta kan man väl hålla sig till det högra spåret... och dessutom alla jävlar som ska öka farten när man ligger mellan spåren för att åka förbi... Jaja, trevlig tur iaf :D Älskar verkligen skidor just nu, går och tänker konstant på det och visualiserar mig själv åka haha.

944RS
2011-02-19, 17:12
Slog precis mitt sushirekord, 60 bitar!:hbang:

:MrT:

Vet inte om det är bra eller dåligt...

Everest
2011-02-19, 17:19
:MrT:

Vet inte om det är bra eller dåligt...

Haha! mådde svinkasst efteråt! :D första 30 var ju goda iaf. Ska klara 80 nästa gång. Vore iofs häftigt att nå 100 också:MrT:

Bendermannen
2011-02-19, 21:05
Oj vad avis jag blir på att få åka riktiga längdskidor!

Trevligt med lite tips där i din analys av Engelbrektshalvan. Ska ta med mig det inför Vasaloppet. :)