handdator

Visa fullständig version : Följder av proteinsnål kost?


SnowstormInKona
2010-07-19, 14:18
Under 12 år har jag varit en dålig vegetarian och slarvat med proteinintaget.

Ca 1-2 tillfällen i veckan har "seriöst" protein så som sojaprodukter eller quorn varit en del av måltiden, men inte oftare än så.
Utöver det har jag ätit pasta, ris, grönsaker, mackor, flingor med yogurt och mycket chips.
Nog för att även allt det innehåller protein, men inte i några fantastiska mängder.

Så, vad tycker ni? Är det lugnt, eller har jag misshandlat min kropp?

mikaelj
2010-07-19, 14:30
Det är nog framförallt bristen på vitaminer & minareler snarare än protein du haft problem med.

WHITEFOLKS
2010-07-19, 14:37
Äter man mest linser och bönor och spannmål så får du nog en rätt ok mängd protein ändå.

1000kcal havregryn + 1000kcal linser blir runt 110g protein (menar inte att man ska äta så men det illustrerar ju hur mycket protein man kan få i sig på 2000kcal.)

edit: såg att du äter mjölkprodukter också, då finns det ju ännu mindre att oroa sig för.

SnowstormInKona
2010-07-22, 13:44
Anledningen till att jag började fundera över om mitt proteinintag är tillräckligt är min orkeslöshet.
Minsta lilla ansträngning och jag känner mig som en gammal gumma med flera hundra kilon att bära på.
Jag är 25 år, normalviktig och har aldrig varit rökare. Så att jag har så otroligt dålig kondition och dålig ork som jag har känns nästan oroande.

Jag har sedan 2 månader tillbaka druckit blutsaft varje dag, för att vara säker på att få i mig alla b-vitaminer. Jag tyckte det gjorde skillnad i början, blev piggare, men det varade inte så länge.

SnowstormInKona
2010-07-22, 13:48
Äter man mest linser och bönor och spannmål så får du nog en rätt ok mängd protein ändå.

1000kcal havregryn + 1000kcal linser blir runt 110g protein (menar inte att man ska äta så men det illustrerar ju hur mycket protein man kan få i sig på 2000kcal.)

edit: såg att du äter mjölkprodukter också, då finns det ju ännu mindre att oroa sig för.

Linser och bönor äter jag aldrig. Bara quorn eller sojakorv och dylikt, typ 1-2 gånger i veckan.
Mjölk dricker jag inte, upplever att jag blir ännu tröttare av det. Jag kan somna direkt efter att jag druckit mjölk.
Yogurt verkar inte ha samma sövande effekt, men det äter jag bara nån gång då och då.

Tolkia
2010-07-22, 13:49
Hur ser det ut med energiintaget?

WHITEFOLKS
2010-07-22, 13:53
Och hur ser din träning ut?

SnowstormInKona
2010-07-22, 13:59
Hur ser det ut med energiintaget?

Jag räknar inte slaviskt, men håller dagligen koll. 1500 kcal ligger jag på ungefär. 2 dagar i veckan unnar jag mig en 200 g. chipspåse också.

Tolkia
2010-07-22, 14:01
Femtonhundra är inte särskilt mycket om du inte är väldigt liten och rör väldigt lite på dig. Du kan mycket väl vara orkeslös för att du helt enkelt äter för lite.

SnowstormInKona
2010-07-22, 14:03
Och hur ser din träning ut?

"Träningen" består för närvarande endast av promenader och cykelturer.
Och jag föredrar att ägna mig åt det på kvällen. Rör jag mig på dagen blir jag så utmattad att jag inte finner någon ork till något alls under resten av dagen.

WHITEFOLKS
2010-07-22, 14:04
Om du äter 1500kcal om dagen som du inte riktigt har "koll på" näringsmässigt så är nog inte 300kcal+ (i snitt) om dagen på chips inte så vettigt spenderat.

SnowstormInKona
2010-07-22, 14:11
Jag vet vad jag egentligen inte bör äta, men vet inte vad/hur jag ska äta. Jag tror att jag kanske bör anlita någon som kan lägga upp ett kostprogram åt mig.
Skulle någon ha ett bra tips på vart man vänder sig för det så uppskattas det.
Kanske till och med någon som kombinerar kost- och träningsupplägg, då jag också skulle vilja komma igång med mer "seriös" träning.

WHITEFOLKS
2010-07-22, 14:16
Ja det kan nog vara en bra idé om du har svårt att göra ett upplägg själv. Annars får du väl söka runt lite och hitta vad du behöver tänka på med de kostbegränsningar som du har.

SnowstormInKona
2010-07-22, 14:17
Fast, jag är ändå lite nyfiken på svaret på frågeställningen i rubriken..

Om man t ex skulle leva på bara grönsaker och frukt, där proteinmängderna är små, vad händer med kroppen, musklerna?

Tolkia
2010-07-22, 14:21
Googla "kwashiorkor" och "marasmus".

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001604.htm

WHITEFOLKS
2010-07-22, 14:28
Det finns ju fruktarianer som tycks överleva. Men man ska nog helst inte kombinera lågt proteinintag, dåligt vitamin/mineralintag och kaloriunderskott.

Eddie Vedder
2010-07-22, 20:38
Det finns ju fruktarianer som tycks överleva.

Jag skulle inte ta dom på så stort allvar. Varken påståenden om att de mår bra eller håller sig till den kosten de hävdar.

Sverker
2010-07-23, 05:54
Det finns ju fruktarianer som tycks överleva. Men man ska nog helst inte kombinera lågt proteinintag, dåligt vitamin/mineralintag och kaloriunderskott.



Är dessa fruktianer

1. Växande ungdomare.
2. Hårt tränande personer.
3. Kvinnor i barnafödande ålder.
4. 40-plusare som efter år av felaktig kost fått en uppenbarelse och är frälsta.




Jag misstänker att fruktianerna är 40+ och därmed kan överleva på nästan ingenting. Kroppen har inte så stora behov när man är färdigväxt.

WHITEFOLKS
2010-07-23, 08:33
Jag har ingen aning angående ålder eller hälsotillstånd på fruktarianer :)

När de kommer till ev. problem som TS har när de gäller protein så tror jag de förstärks kraftigt av att personen tycks ligga på ett kcalunderskott. Sen verkar ju kosten ganska bedrövlig i allmänhet.

Anders The Peak
2010-07-23, 08:45
Ett lågt proteinintag och protein av dålig kvalité är förödande för de här grupperna men tyvärr märks inte skadorna förrän det är försent. Kraftig osteoporos (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Benskorhet/), ökad sarcopeni (http://en.wikipedia.org/wiki/Sarcopenia) osv..

SnowstormInKona
2010-07-27, 16:47
Jag har inga som helst planer på att bli fruktarian, bara så ni vet. :)

Jag har ingen aning angående ålder eller hälsotillstånd på fruktarianer :)

När de kommer till ev. problem som TS har när de gäller protein så tror jag de förstärks kraftigt av att personen tycks ligga på ett kcalunderskott. Sen verkar ju kosten ganska bedrövlig i allmänhet.

Om jag nu skulle ligga på ett kaloriunderskott, borde jag inte minska i vikt då?
Jag har legat på samma vikt i ungefär 3 år. Innan dess vägde jag mindre.



Ett lågt proteinintag och protein av dålig kvalité är förödande för de här grupperna men tyvärr märks inte skadorna förrän det är försent. Kraftig osteoporos (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Benskorhet/), ökad sarcopeni (http://en.wikipedia.org/wiki/Sarcopenia) osv..

Vilka grupper syftar du på? Fruktarianerna? Eller också veganerna och vegetarianerna?
Vad jag har läst om benskörhet så verkar rökning och alkoholintag ha större roll än just proteinintaget.
Och jag har aldrig rökt i hela mitt liv, och jag dricker inte alkohol.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 16:50
Jo om du låg på ett underskott borde du gå ner i vikt.