handdator

Visa fullständig version : Överträningsfråga


Tiz
2010-07-18, 18:07
Vet inte om det är rätt "sektion" på forumet men jag chansar.

Min fråga lyder:
Kan man, om man nu tränat (låt oss säga) bicep dag 1 på ett dåligt sätt och inte alls tagit ut sig och man känner att man skulle vilja träna "om" den så man verkligen TAR ut den, på dag 2? Alltså med andra ord, kan man "ersätta" sin tidigare bicepträning från dag 1 (som låt oss säga bara kördes på 50%) med en TILL bicepträning redan dagen EFTER, och då köra den bättre till låt oss säga 90%? Eller blir det som någon slags överträning ā la "minus - plus = noll"?

Just a question!

/Tiz

ceejay
2010-07-18, 18:09
Det skall nog krävas bra mycket mer än så för överträning. Ja du kan köra.

Tiz
2010-07-18, 18:15
Det skall nog krävas bra mycket mer än så för överträning. Ja du kan köra.

Det går alltså att ersätta den tidigare träningen med ett liknande pass redan dagen efter och ändå få ut bättre resultat av det än i första dagen? Måste man inte inta en massa protein och kolhydrater då för att inte riskera överträning?

Tack för svar!

/Tiz

WHITEFOLKS
2010-07-18, 18:17
Det är nog inga problem att göra som du hade tänkt dig.

Har du lust och känner att du klarar av att träna det igen så går det bra.

Adama
2010-07-18, 18:18
Det går alltså att ersätta den tidigare träningen med ett liknande pass redan dagen efter och ändå få ut bättre resultat av det än i första dagen? Måste man inte inta en massa protein och kolhydrater då för att inte riskera överträning?

Tack för svar!

/Tiz

Du måste ju träna fel under en lång tidsperiod för att ens ha möjlighet att bli övertränad. Ett pass e ju ingenting....

Tiz
2010-07-18, 18:28
Du måste ju träna fel under en lång tidsperiod för att ens ha möjlighet att bli övertränad. Ett pass e ju ingenting....

Nu förstår jag inte, menar du att jag kan träna samma muskelgrupp dag efter dag utan att riskera överträning? Vad hände med 48 timmars regeln då?
Snackar vi om att ersätta dagen-innans passet för att göra ett bättre dagen efter (min första fråga som jag ställde) eller att man kan träna samma muskelgrupp dag efter dag och ändå gå ut plus utav det?
Hopp, det va nåt nytt.

/Tiz

ceejay
2010-07-18, 18:30
Nu förstår jag inte, menar du att jag kan träna samma muskelgrupp dag efter dag utan att riskera överträning? Vad hände med 48 timmars regeln då?
Snackar vi om att ersätta dagen-innans passet för att göra ett bättre dagen efter (min första fråga som jag ställde) eller att man kan träna samma muskelgrupp dag efter dag och ändå gå ut plus utav det?
Hopp, det va nåt nytt.

/Tiz

48-timmarsregeln funkar helt okej oftast. Men det gör inget om du tränar oftare ibland.



Jag kör knäböj minst 4 gånger per vecka uppemot 6 gånger nu med max varje gång och jag ökar. Man vänjer sig vid högre frekvens.

Tiz
2010-07-18, 18:40
48-timmarsregeln funkar helt okej oftast. Men det gör inget om du tränar oftare ibland.



Jag kör knäböj minst 4 gånger per vecka uppemot 6 gånger nu med max varje gång och jag ökar. Man vänjer sig vid högre frekvens.

O du oroar dig inte för överträning? Inte alldeles för mycket det där?
Hm nu lärde man sig något man inte visste... Konstigt dock, alltid haft 48-timmars regeln i åtanke när jag tränat, så som alla andra omkring mig har. Wierd måste jag säga.

/Tiz

ceejay
2010-07-18, 18:44
O du oroar dig inte för överträning? Inte alldeles för mycket det där?
Hm nu lärde man sig något man inte visste... Konstigt dock, alltid haft 48-timmars regeln i åtanke när jag tränat, så som alla andra omkring mig har. Wierd måste jag säga.

/Tiz

Det blir lätt så att alla tänker likadant när ingen annan gör något annat. Mina ben kändes väldigt fräscha idag.

Kan bli svårare att köra många reps dock och ofta. Tunga vikter och lågreps kan man köra oftare och vänja sig vid

joasimo
2010-07-18, 18:45
Att du skippar 48h regeln gör inget en gång, men börjar du göra det dag ut och dag in kanske det inte är så bra. Sedan tycker jag det är alldeles för många som är rädd att överträna sig.

Tolkia
2010-07-18, 18:45
Om det börjar hända väldigt ofta att man känner att man måste "träna om" samma muskelgrupp dagen efter för att det inte "tog" tillräckligt bra dagen innan är det nog dags att se över träningen. Om inte annat så för att det ju blir ett vansinnigt slöseri med tid.

Honken
2010-07-18, 18:55
Jag gjorde några lätta chinspass varje dag i 5 veckor, funkade skitbra för mig. Inget fel med frekvensträning sålänge man håller koll på intensiteten och volymen samt känner efter när det passar att tagga och när det är dags att lugna ned sig lite.

Anders The Peak
2010-07-18, 18:58
Vet inte om det är rätt "sektion" på forumet men jag chansar.

Min fråga lyder:
Kan man, om man nu tränat (låt oss säga) bicep dag 1 på ett dåligt sätt och inte alls tagit ut sig och man känner att man skulle vilja träna "om" den så man verkligen TAR ut den, på dag 2? Alltså med andra ord, kan man "ersätta" sin tidigare bicepträning från dag 1 (som låt oss säga bara kördes på 50%) med en TILL bicepträning redan dagen EFTER, och då köra den bättre till låt oss säga 90%? Eller blir det som någon slags överträning ā la "minus - plus = noll"?

Just a question!

/Tiz
Nu bör träning vara mer välplanerad än bara känsla. Du bör ha en plan för hur passet ska utföras med set och vikter osv för att du ska kunna progressivt utvecklas.

cero
2010-07-18, 19:01
När det handlar om 48-timmars regeln så är det en bra tumregel - fast det beror självklart på volymen och intensiteten som Honken nämde. Kör du ett set bicepscurl på 20% av 1RM (alltså din maxvikt när du gör 1 repetition) så kan du såklart köra lite dagen efter - även fast det inte har gått 48 timmar. Du kan träna samma muskel 7 gånger per vecka om du har lust med det, men då får man se till att man har väldigt låg intensitet på samtliga pass. Hoppas du förstår min poäng.

Hur som helst förstår jag inte varför du måste träna den, och sedan träna den igen nästa dag? Kommer knappast ge bättre resultat än om du kör ordentligt den första dagen. Slöseri med tid.

Nu bör träning vara mer välplanerad än bara känsla. Du bör ha en plan för hur passet ska utföras med set och vikter osv för att du ska kunna progressivt utvecklas.

Ettplussar detta.

ceejay
2010-07-18, 19:05
Varför måste man ha en låg intensitet för att träna ofta cero? Släng inte ut massa påståenden nu utan uppbackning. Folk kan ju tro på det.

Tiz
2010-07-18, 19:06
Om det börjar hända väldigt ofta att man känner att man måste "träna om" samma muskelgrupp dagen efter för att det inte "tog" tillräckligt bra dagen innan är det nog dags att se över träningen. Om inte annat så för att det ju blir ett vansinnigt slöseri med tid.

Nu gällde detta inte specifikt mig utan bara en grej jag undrade. Sen är det alltid bra o veta om man någon dag skulle hamna där och vill/behöver "ersätta" sin dagen-1 träning redan dagen efter inom samma muskelgrupp för att ta ut den ännu mer än vad man gjorde dag 1.
Så som svar på min andra fråga, jag kan alltså träna samma muskel dag efter dag och ändå gå "plus" inom träningen? Låter fortfarande konstigt för mig, detta är inte något som fallit mig i smaken under mitt år jag tränat nu. Men sen kanske det också handlar om hurdan man ser på sin träning, om man kanske ligger back inom ett visst område och vill stärka sig själv just där, eller, om man ser på det som jag gjort att man vill träna hela kroppen för att få en fin balans. En smaksak/smakfråga skulle jag säga.

Tack för delade åsikter dock, kul o höra andras tänkande och syn på träning.

/Tiz

Tiz
2010-07-18, 19:15
När det handlar om 48-timmars regeln så är det en bra tumregel - fast det beror självklart på volymen och intensiteten som Honken nämde. Kör du ett set bicepscurl på 20% av 1RM (alltså din maxvikt när du gör 1 repetition) så kan du såklart köra lite dagen efter - även fast det inte har gått 48 timmar. Du kan träna samma muskel 7 gånger per vecka om du har lust med det, men då får man se till att man har väldigt låg intensitet på samtliga pass. Hoppas du förstår min poäng.

Hur som helst förstår jag inte varför du måste träna den, och sedan träna den igen nästa dag? Kommer knappast ge bättre resultat än om du kör ordentligt den första dagen. Slöseri med tid.



Ettplussar detta.


Som sagt, nu gällde detta inte specifikt mig utan bara en grej jag undrade. Sen är det alltid bra o veta om man någon dag skulle hamna där, har säkerligen också hänt dig nån gång under tiden du tränat.

Tänker ju framförallt på att det låter dumt (för mig i alla fall) att träna samma muskelgrupp när kroppen väl är i ett katabolt läge och håller på att bygga upp allting och att man sen ska gå ner och avbryta den processen med att träna ännu mer inom samma område? Just doesn't make sence.
Men men, det är väl bara jag som är för rädd för att hamna i överträning.

/Tiz

cero
2010-07-18, 19:29
Varför måste man ha en låg intensitet för att träna ofta cero? Släng inte ut massa påståenden nu utan uppbackning. Folk kan ju tro på det.

Vad jag menar är att man inte kan träna samma muskel varje dag om man kör på 95% 1RM och piskar skiten ur musklerna genom 25 set varav tre av dom är maxningsförsök.

Tänker ju framförallt på att det låter dumt (för mig i alla fall) att träna samma muskelgrupp när kroppen väl är i ett katabolt läge och håller på att bygga upp allting och att man sen ska gå ner och avbryta den processen med att träna ännu mer inom samma område? Just doesn't make sence.

Riktigt så enkelt är det inte. Men jag rekommenderar dig att hitta ett välprövat program där det finns en tanke bakom volymen och intensiteten. Då blir det väldigt lätt att få progression och samtidigt slippa oroa sig för att man tränar för mycket eller för lite. Är förstås indivinduellt men förutsatt att upplägget är anpassat efter den nivån du befinner dig på ska det säkert gå bra! Lycka till.

Sniggel
2010-07-18, 19:32
När det handlar om 48-timmars regeln så är det en bra tumregel - fast det beror självklart på volymen och intensiteten som Honken nämde. Kör du ett set bicepscurl på 20% av 1RM (alltså din maxvikt när du gör 1 repetition) så kan du såklart köra lite dagen efter - även fast det inte har gått 48 timmar. Du kan träna samma muskel 7 gånger per vecka om du har lust med det, men då får man se till att man har väldigt låg intensitet på samtliga pass. Hoppas du förstår min poäng.

Hur som helst förstår jag inte varför du måste träna den, och sedan träna den igen nästa dag? Kommer knappast ge bättre resultat än om du kör ordentligt den första dagen. Slöseri med tid.



Ettplussar detta.

Varför måste man ha en låg intensitet för att träna ofta cero? Släng inte ut massa påståenden nu utan uppbackning. Folk kan ju tro på det.

Väldigt låg känns lite överdrivet. Men ju oftare man tränar samma muskel, desto mer måste något annat kompromissas, t ex intensitet. Sen får man ju självklart även testa och se om kroppen kan vänja sig vid enbart en ökning av frekvens utan att det skärs ner på något annat och inte automatiskt tro att för att man ökar någon variabel, så måste en annan sänkas.

cero
2010-07-18, 19:34
Hurvida intensiteten ska vara ganska låg, hyfsat låg, inte så låg eller normal låter jag vara osagt. Det var själva poängen jag ville få ut - och det var att man måste anpassa intensiteten efter volymen eller vice versa. Det håller väl alla med om?

Tiz
2010-07-18, 19:47
Riktigt så enkelt är det inte. Men jag rekommenderar dig att hitta ett välprövat program där det finns en tanke bakom volymen och intensiteten. Då blir det väldigt lätt att få progression och samtidigt slippa oroa sig för att man tränar för mycket eller för lite. Är förstås indivinduellt men förutsatt att upplägget är anpassat efter den nivån du befinner dig på ska det säkert gå bra! Lycka till.

Ännu än gång, nu gällde detta inte specifikt mig utan bara en snabb grej jag undrade. Jag har inga problem med min träning idag och oroar mig inte alls för överträning för jag kommer inte ens i närheten av det. Jag tränar olika muskelgrupper med stora mellanrum dagarna emellan så jag har ingenting att oroa mig för. Ville bara klargöra så jag inte framstår som en som inte kan något :)
Yes, tack!


/Tiz

ceejay
2010-07-18, 22:39
Vad jag menar är att man inte kan träna samma muskel varje dag om man kör på 95% 1RM och piskar skiten ur musklerna genom 25 set varav tre av dom är maxningsförsök.


Riktigt så enkelt är det inte. Men jag rekommenderar dig att hitta ett välprövat program där det finns en tanke bakom volymen och intensiteten. Då blir det väldigt lätt att få progression och samtidigt slippa oroa sig för att man tränar för mycket eller för lite. Är förstås indivinduellt men förutsatt att upplägget är anpassat efter den nivån du befinner dig på ska det säkert gå bra! Lycka till.

Vad grundar du det påståendet på? Sluta rabbla upp massa junk om du inte har något att stödja det med!!! *mini

Control_61
2010-07-18, 22:46
Jag håller med om att det är överträningsnoja bland många nybörjare. Men jag tycker ändå inte man ska ta "Average Broz" teorierna och göra dem till standard för snitt-gymmaren...

ceejay
2010-07-18, 22:50
Jag håller med om att det är överträningsnoja bland många nybörjare. Men jag tycker ändå inte man ska ta "Average Broz" teorierna och göra dem till standard för snitt-gymmaren...

Men att säga att det inte går att träna så tycker jag nästan är att häda :) Visst kan inte alla träna 14 gånger per vecka men att knäböja varje dag tror jag nästan alla kan anpassa sig till.

Jag kör 5-6 böjpass per vecka just nu och jag tycker mina ben känns galet fräscha ändå. Då har jag bara träna såhär i typ 3 veckor.


Snittgymmaren är dock ganska ointresant då jag tror snittet ligger rätt lågt i prioritet av styrketräning

cero
2010-07-18, 22:59
Vad grundar du det påståendet på? Sluta rabbla upp massa junk om du inte har något att stödja det med!!! *mini

Grundar det på sunt förnuft. Vill du ha en studie på att man inte kan köra sextioåtta set på 99% 1RM per dag och muskelgrupp utan att bli övertränad?

ceejay
2010-07-18, 23:07
Grundar det på sunt förnuft. Vill du ha en studie på att man inte kan köra sextioåtta set på 99% 1RM per dag och muskelgrupp utan att bli övertränad?

De stora muskelgrupperna som involveras vid flerledsövningar så som knäböj kan man maxa varje dag och köra tunga set efteråt efter en viss tids anpassning utan problem. Förstår inte varför du måste överdriva helt plötsligt?

Små muskler anpassas inte lika bra och fort och det har jag inte stor koll på. Om jag ens har koll på det förstnämnda återstår att se

cero
2010-07-18, 23:09
Tunga set och maxa varje dag i en tung övning som knäböj låter som helst vansinnigt för mig. Men poängen återstår: Man måste anpassa intensiteten efter volymen eller vice versa, som jag har sagt ett par gånger nu.

Tiz
2010-07-18, 23:09
Intressant. Som sagt, många olika teorier och alla håller fast vid sin. Blir svårt att få ett konkret svar såhär när alla kommer med sina funderingar så man fortsätter väl köra på sitt egna vis och hoppas på det bästa.

P.S för att förtydliga för hundrade gången, jag är inte nybörjare som inte kan nåt om min träning utan jag hade bara vissa oklarheter kring just det här med överträning och ville få ett snabbt svar på det, samt höra folks åsikter om hur dom tycker och tror.

Tack för era tankar!

/Tiz

ceejay
2010-07-18, 23:10
Att böja 7 gånger i veckan och maxa på samtliga pass är knappast något att rekommendera. Hur som helst så återstår poängen: Man måste anpassa intensiteten efter volymen eller vice versa som jag har skrivit ett par gånger nu.

Då frågar jag, varför skulle det inte rekommenderas(Om man kunde göra det)
Du slänger ur dig påstående efter påstående trots att du inte har en grund att ha stå på.

cero
2010-07-18, 23:16
Bah, ändrade mitt inlägg efterhand men iallafall.

Mina påståenden är grundade på sunt förnuft som sagt. Varför skulle jag behöva ha belägg för att rekommendera att man absolut inte ska köra tunga sett och maxningar i knäböj 7 gånger i veckan? Det blir helt enkelt för mycket för gemeneman. Visst, någon powerlifter på världsklass kanske klarar det men det är en helt annan sak.

Vad kroppen klarar är ju individuellt så jag kan ju inte kasta upp någon studie som säger, "Man kan bara böja exakt 20set per vecka annars går benen av."

Till TS - jo, vi har förstått det. Men vi fortsätter diskussioner endå.

ceejay
2010-07-18, 23:19
Bah, ändrade mitt inlägg efterhand men iallafall.

Mina påståenden är grundade på sunt förnuft som sagt. Varför skulle jag behöva ha belägg för att rekommendera att man absolut inte ska köra tunga sett och maxningar i knäböj 7 gånger i veckan? Det blir helt enkelt för mycket för gemeneman. Visst, någon powerlifter på världsklass kanske klarar det men det är en helt annan sak.

Vad kroppen klarar är ju individuellt så jag kan ju inte kasta upp någon studie som säger, "Man kan bara böja exakt 20set per vecka annars går benen av."

Jag kan förstå att sunt förnuft kan tycka att det är för mycket, men det förnuftet är ju grundat på vad man sett och hört hittills i livet av andra människor.

Givetvis kan det bli tufft att börja böja 7 gånger direkt per vecka men vem som helst kan anpassa sig till det genom att börja med ett par gånger och successivt öka. Det krävs lite dedikation och motivation. Och tid.

cero
2010-07-18, 23:24
Givetvis kan det bli tufft att börja böja 7 gånger direkt per vecka men vem som helst kan anpassa sig till det genom att börja med ett par gånger och successivt öka. Det krävs lite dedikation och motivation. Och tid.

Med hög intensitet?

Nu börjar det bli du som kastar ur dig påståenden utan grund, för att vara en liten besserweiser. :)

Jag kan förstå att sunt förnuft kan tycka att det är för mycket, men det förnuftet är ju grundat på vad man sett och hört hittills i livet av andra människor.

Sunda förnuftet kommer ju från åratal av rekommendationer och tips av erfarna personer som kan sina grejer. Har du någonsin hört talas om någon person som böjer 7 gånger i veckan med hög intensitet och maxningar på samtliga pass?

ceejay
2010-07-18, 23:26
Med hög intensitet?

Nu börjar det bli du som kastar ur dig påståenden utan grund, för att vara en liten besserweiser. :)

Det finns mycket som stödjer detta, bara att jag inte vet vart jag ska leta ;) Sök på john broz så kommer det upp en bra tråd på bodybuilding.com


Läs lite om bulgarisk träning och om hur tyngdlyftareliten tränar också. 14 pass per vecka är inte ovanligt. Med maxning.

Rusk
2010-07-18, 23:29
Att köra igenom varje muskel RIKTIGT hårt 1 gång varje vecka gör allt så mkt simplare och återhämtningen är garanterad, blir otroligt jobbigt att köra lätta pass här och tunga där imo. Sen är det ju vad man föredrar.
När det kommer till vilket som ger mest ökning av muskelmassa så finns det ju inga bevis vad jag vet när det kommer till träning av samma muskel 1 eller 2 gånger per vecka.

cero
2010-07-18, 23:30
Då kommer som sagt det med eliten upp. Tror man att man som "vanlig person" kan träna någonstans i närheten av den volymen som de gör så tror man väldigt fel. Just därför jag inte rekommenderar något liknande till en person som kanske har tränat ett eller två år (inget personlig mot TS).

ceejay
2010-07-18, 23:33
Då kommer som sagt det med eliten upp. Tror man att man som "vanlig person" kan träna någonstans i närheten av den volymen som de gör så tror man väldigt fel. Just därför jag inte rekommenderar något liknande till en person som kanske har tränat ett eller två år (inget personlig mot TS).

Men eliten måste ju ha gjort något för att komma dit eller hur, tex att inte träna som de flesta andra? Finns många som testat detta träningssätt vilket du kommer märka om du läser tråden på bodybuilding.com. Oroväckande _positiva_ feedbacks ;)

cero
2010-07-18, 23:37
Men eliten måste ju ha gjort något för att komma dit eller hur, tex att inte träna som de flesta andra? Finns många som testat detta träningssätt vilket du kommer märka om du läser tråden på bodybuilding.com. Oroväckande _positiva_ feedbacks ;)

Då snackar vi om sjukt bra förutsättningar (gener) och åratal av lyftning. Ytterst få som någonsin skulle kunna komma dit, oavsett vilja/diciplin/motivation, you name it. Precis som att vem som helst inte kan bli den nya usain bolt eller den nya mr. olympia.

Ska läsa länken och återkommer med kommentarer senare.

ceejay
2010-07-18, 23:59
krävs inte år för att anpassa sig till den frekvensen och intesiteten :)

joasimo
2010-07-19, 00:04
Vill man bli bra på något måste man träna det ofta. ;) Under hockeysäsongen körde vi knäböj 3ggr/veckan, 2 pass i veckan med intervall/spänst och sedan 5pass isträning på det. Ju närmare seriepremiären det led släppte vi upp på träningen, det är väl helt enkelt för att toppa formen.
Detta borde även fungera i styrketräningen, att man kör hårt sedan släpper man upp det mer och mer.

Sedan kan jag också tycka att köra knäböj varje dag låter mycket, men under en kortare period borde det fungera, men då vill jag helst slippa fail.. om man sedan kör lätt ett tag eller återgår helt till 1-2 böjpass i veckan.

cero
2010-07-19, 00:04
Och det baserar du på?

Skummade igenom John Broz tråden. Står att han böjer 2x dag 7 gånger i veckan med maxningar på varje pass. Är man inte fullproppad av "tillskott" och inte är på eliten så är detta bara att glömma.

ceejay
2010-07-19, 00:08
Och det baserar du på?

Skummade igenom John Broz tråden. Står att han böjer 2x dag 7 gånger i veckan med maxningar på varje pass. Är man inte fullproppad av "tillskott" och inte är på eliten så är detta bara att glömma.

Nu slänger du ur dig skit igen, ta och lugna ned dig lite med det och inse att kroppen anpassar sig bättre än vad du tror.

Tänk på att han tränat i bra många år vilket hans kropp vänjt sig vid.

cero
2010-07-19, 00:25
Kan jag hålla med dig om att jag gjorde om jag tänker efter, ursäktar. :)

Hur som helst har vi lite delade åsikter hurvida bra kroppen kan anpassa sig efter styrketräning. Råder inga tvivel om att kroppen anpassar sig efterhand. Men att man ska jämföra detta med en vanlig person tycker jag blir helt fel. Han har säkert tränat ett bra många år. Men för att klara den volymen och intensiteten så krävs det något extra. Antingen extremt bra gener, steorider, eller en kombination av dessa. Det tror jag många kan hålla med mig om.

Crocker
2010-07-19, 01:08
Kan jag hålla med dig om att jag gjorde om jag tänker efter, ursäktar. :)

Hur som helst har vi lite delade åsikter hurvida bra kroppen kan anpassa sig efter styrketräning. Råder inga tvivel om att kroppen anpassar sig efterhand. Men att man ska jämföra detta med en vanlig person tycker jag blir helt fel. Han har säkert tränat ett bra många år. Men för att klara den volymen och intensiteten så krävs det något extra. Antingen extremt bra gener, steorider, eller en kombination av dessa. Det tror jag många kan hålla med mig om.
Man behöver inte steroider för att böja 2x/dag.......

Control_61
2010-07-19, 08:50
Såg en intervju med Pat Mendes som tränar med John Broz. Han säger själv att han gick i flera år som i "dvala" och hade ont varje någonstans varje dag.
Hans knä gjorde ont, hans rygg gjorde ont... Man måste ju tänka utöver träningen också.
Att träna "Average Broz" utan John Broz vid sin sida är ett recept på skador och överträning i mina ögon.



Att knäböja 3x/vecka under hockeysäsong lär inte vara särskilt genomtänkt...

Control_61
2010-07-19, 08:54
Att högfrekvensträning är bra för att bli duktig i enskilda lyft är ingen nyhet.

Sök på Grease The Groove (GTG) av Pavel Tsatsouline.

Mycket mänskligare än Broz.

z_bumbi
2010-07-19, 09:17
Väldigt låg känns lite överdrivet. Men ju oftare man tränar samma muskel, desto mer måste något annat kompromissas, t ex intensitet. Sen får man ju självklart även testa och se om kroppen kan vänja sig vid enbart en ökning av frekvens utan att det skärs ner på något annat och inte automatiskt tro att för att man ökar någon variabel, så måste en annan sänkas.

+1

Läs lite om bulgarisk träning och om hur tyngdlyftareliten tränar också. 14 pass per vecka är inte ovanligt. Med maxning.

De maxade inte varje pass utan körde ett träningsmax, de var dopade långt upp över öronen och programmen som beskrivs anses av många vara överdriva och en drift med gästtränande, de som har tränat där en längre tid ger nämligen en helt annan bild av hur hög intensitet de hade varje träningspass. Det man också får ha i åtanke är att öststatsmetoderna ofta innefattade att de handplockade tusentals ungdomar varje år där målet var att en ska bli bra, resten blev idrottslärare eller fysinstruktörer inom försvaret och hade inte så sällan rejäla problem med skador.

ceejay
2010-07-19, 09:50
Fast nu tränar ju också pat mendes och de bulgariska lyftarna långt mer än endast knäböj 7 gånger per vecka. Alla klarar nog av 7 pass böj per vecka. Jag känner mig väldigt fräsh trots mer än 15 knäböjspass på lite drygt 3 veckor. Alla innefattade ett dagsmax + back off sets. Utöver det kör jag också bänkpress/smalbänk eller speedpulls/marklyft efteråt samt assistansövningar när jag känner för det.


Något jag tror däremot (tror nu endast) är att man måste köra högintensivt och flerledsövningar för att klara av det. Jag tvivlar på att man kan köra rätt så tunga 8or-10på 75-80% intensitet för att det är svårare att återhämta sig ifrån till skillnad från tunga 2or-3or i fler set.

siimon89
2010-07-19, 09:56
Skummade igenom John Broz tråden. Står att han böjer 2x dag 7 gånger i veckan med maxningar på varje pass. Är man inte fullproppad av "tillskott" och inte är på eliten så är detta bara att glömma.

Bullshit! Hört talas om anpassning?
Så folk som har fysiska jobb går runt övertränade 24/7 fast de jobbat med samma sak i många år NON-stop? Tror inte det.

Det krävs självklart tid för att komma upp i den volymen. Och när man snackar max snackar man om max för just den dagen och stunden. Tror alldeles för många fastnat för mycket vid allt bodybuildingsnack med återhämtning.

joasimo
2010-07-19, 12:50
Att knäböja 3x/vecka under hockeysäsong lär inte vara särskilt genomtänkt...

Är du kunnig inom hockey? Det jag menar är att under försäsongen, augusti till ungefär oktober.. ju närmare säsongsstarten vi kom ju mer släppte vi upp på träningen.
Inledningen av säsongen gick lite segt, 1 seger av 4 men sedan kom vi igång och vann 26 matcher av 28. :) Slutade 1:a och var bättre tränade än alla andra lag.

Du borde inte uttala dig om något du inte vet eller har prövat själv.

cero
2010-07-19, 13:06
Man behöver inte steroider för att böja 2x/dag.......

Läs.

Han har säkert tränat ett bra många år. Men för att klara den volymen och intensiteten så krävs det något extra. Antingen extremt bra gener, steorider, eller en kombination av dessa.


Bullshit! Hört talas om anpassning?
Så folk som har fysiska jobb går runt övertränade 24/7 fast de jobbat med samma sak i många år NON-stop? Tror inte det.

Det krävs självklart tid för att komma upp i den volymen. Och när man snackar max snackar man om max för just den dagen och stunden. Tror alldeles för många fastnat för mycket vid allt bodybuildingsnack med återhämtning.

Fysiska jobb är nog långt ifrån lika tungt som enligt Broz upplägg. Sedan håller jag fast vid att jag inte tror att en normal person kan komma upp i denna volymen och intensiteten. Med normal menar jag någon som inte har förutsättningar utöver det vanliga. Läs nedan.

Han har säkert tränat ett bra många år. Men för att klara den volymen och intensiteten så krävs det något extra. Antingen extremt bra gener, steorider, eller en kombination av dessa.

Control_61
2010-07-19, 13:08
Är du kunnig inom hockey? Det jag menar är att under försäsongen, augusti till ungefär oktober.. ju närmare säsongsstarten vi kom ju mer släppte vi upp på träningen.
Inledningen av säsongen gick lite segt, 1 seger av 4 men sedan kom vi igång och vann 26 matcher av 28. :) Slutade 1:a och var bättre tränade än alla andra lag.

Du borde inte uttala dig om något du inte vet eller har prövat själv.


Haha okej. Tro mig, är det något inom styrketräning som jag vet något om så är det träning för ishockey....
Själv kör jag faktiskt 3 böjpass/vecka också.

Det som fick mig att tro att ni körde 3 böjpass/vecka under säsongen var denna kommentaren:

Under hockeysäsongen körde vi knäböj 3ggr/veckan, 2 pass i veckan med intervall/spänst och sedan 5pass isträning på det. Ju närmare seriepremiären det led släppte vi upp på träningen, det är väl helt enkelt för att toppa formen.


Tagga ner lite. En 10a på 85kg i benböj gör inte direkt dig till trendsättaren vad det gäller knäböjsfrekvens.

ceejay
2010-07-19, 13:08
Då har vi iaf lite olika åsikter cero :) Jag tror att alla kan anpassa sig till den volymen.

joasimo
2010-07-19, 13:13
Haha okej. Tro mig, är det något inom styrketräning som jag vet något om så är det träning för ishockey....
Själv kör jag faktiskt 3 böjpass/vecka också.

Det som fick mig att tro att ni körde 3 böjpass/vecka under säsongen var denna kommentaren:


Okej, men under försäsongen kan du väl inte säga att 3-4pass/veckan är för mycket? Du har väl hört talats som att träna "ner" sig? För att komma tillbaka starkare?
Men jag tror bara du missuppfattade mig, det lät som att vi körde 3 böjpass/veckan hela säsongen, men det var bara under de 2-3 första månaden.

Vår tränare har spelat i ryska ligan, elitserien och i OS så jag tror han vet vad han snackar om. :)

Ska jag tagga ner mig? Eller menade du någon annan? :D

cero
2010-07-19, 13:21
Då har vi iaf lite olika åsikter cero :) Jag tror att alla kan anpassa sig till den volymen.

Du menar alltså att vem som helst kan anpassa sig till ett upplägg uformat för personer på världsklass? Har svårt för att tro det. :)

Control_61
2010-07-19, 13:23
Okej, men under försäsongen kan du väl inte säga att 3-4pass/veckan är för mycket? Du har väl hört talats som att träna "ner" sig? För att komma tillbaka starkare?
Men jag tror bara du missuppfattade mig, det lät som att vi körde 3 böjpass/veckan hela säsongen, men det var bara under de 2-3 första månaden.

Vår tränare har spelat i ryska ligan, elitserien och i OS så jag tror han vet vad han snackar om. :)

Ska jag tagga ner mig? Eller menade du någon annan? :D



Under försäsongen är 3-4 styrkepass ingenting! :)

Jag menade att du skulle tagga ner dig, men antar att vi missuppfattade varandra.

siimon89
2010-07-19, 13:25
Du menar alltså att vem som helst kan anpassa sig till ett upplägg uformat för personer på världsklass? Har svårt för att tro det. :)

Skillnaden att anpassa sig skiljer sig såklart från individ till individ. De som lyckas anpassa sig bäst är med största sannolikhet de som kommer gå längst med upplägget och utvecklas bäst.

ceejay
2010-07-19, 13:27
Du menar alltså att vem som helst kan anpassa sig till ett upplägg uformat för personer på världsklass? Har svårt för att tro det. :)

Man behöver inte vara i världsklass för att böja 7 gånger per vecka ;)(varför känns det som standard just nu) då det inte ens är i världsklass.

joasimo
2010-07-19, 13:30
Under försäsongen är 3-4 styrkepass ingenting! :)

Jag menade att du skulle tagga ner dig, men antar att vi missuppfattade varandra.

Alltså 3-4pass med böj, sedan körde vi även frivändningar och lite andra övningar, plus en massa is och spänst/intervall. :)

Haha okej, skulle jag tagga ner mig ännu mer skulle jag somna.

cero
2010-07-19, 14:23
Skillnaden att anpassa sig skiljer sig såklart från individ till individ. De som lyckas anpassa sig bäst är med största sannolikhet de som kommer gå längst med upplägget och utvecklas bäst.

Dvs dom med bäst förutsättningar.

Man behöver inte vara i världsklass för att böja 7 gånger per vecka (varför känns det som standard just nu) då det inte ens är i världsklass.

Nu trodde jag vi snackade om Broz upplägg.

Jag tror att alla kan anpassa sig till den volymen.

Det skrev du när jag sa att man behöver extrema gener för att klara volymen och intensiteten enligt Broz upplägg. Men aja, känns inte riktigt som att vi kommer någonvart med detta - så du behöver inte svara på detta om du inte har lust med det. :)

ceejay
2010-07-19, 14:24
Med dedikation och tid kan man vänja sig vid hans adepters volym med ;) Hur tror du dom gjort?!

cero
2010-07-19, 14:27
Dedikation och tid är två faktorer som är nödvändiga, ja. Men långt ifrån att vara tillräckliga. Förutsättningarna och eventuella tillskott spelar också en stor roll i det hela - samt massor av andra grejer. Se det som ett pussel ungefär, man behöver alla bitarna för att det ska funka.

En räka med dåliga förutsättningar kommer aldrig kunna vänja sig till sådana volymer, oavsett dedikation, tid, motivation, osv.

ceejay
2010-07-19, 14:37
Dedikation och tid är två faktorer som är nödvändiga, ja. Men långt ifrån att vara tillräckliga. Förutsättningarna och eventuella tillskott spelar också en stor roll i det hela - samt massor av andra grejer. Se det som ett pussel ungefär, man behöver alla bitarna för att det ska funka.

En räka med dåliga förutsättningar kommer aldrig kunna vänja sig till sådana volymer, oavsett dedikation, tid, motivation, osv.

Tror du alla som tränar såhär är galet tränade från början? Man stegrar träningsvolymen successivt. :)

cero
2010-07-19, 14:42
Till en viss gräns då man inte klarar högre volym. Den gränsen är långt ifrån att vara något Broz upplägg, såvida man inte har bra förutsättningar som sagt.

ceejay
2010-07-19, 18:56
Till en viss gräns då man inte klarar högre volym. Den gränsen är långt ifrån att vara något Broz upplägg, såvida man inte har bra förutsättningar som sagt.

denna diskussion borde ta slut snart tkr man


Har du någon som helst kunskap om vad du pratar om eftersom du säger det där?

Tiz
2010-07-19, 19:20
Börjar bli mer tjaffs det här grabbar så jag tycker vi sätter punkt här. Båda har dessutom sagt sitt och antagligen vad man står för så 'point's cleared'. Jag har fått mitt svar (fortfarande inte världens mest konkreta svar men det duger) och det var det som var meningen med tråden, så tack!

Nu väntar gymmet och ett axel/triceps pass, ciao boys! *flex*
/Tiz

cero
2010-07-19, 23:18
Har du någon som helst kunskap om vad du pratar om eftersom du säger det där?

Hur kan man argumentera emot det jag nyss sa igentligen?

Börjar bli mer tjaffs det här grabbar så jag tycker vi sätter punkt här. Båda har dessutom sagt sitt och antagligen vad man står för så 'point's cleared'. Jag har fått mitt svar (fortfarande inte världens mest konkreta svar men det duger) och det var det som var meningen med tråden, så tack!

Avslutar helst diskussionen helt. :D

z_bumbi
2010-07-20, 08:30
Jag känner mig väldigt fräsh trots mer än 15 knäböjspass på lite drygt 3 veckor.

Ja att träna mycket under en kort tid är inga större problem men jag antog att du pratade om att precis som bulgarerna träna seriöst under en längre tid?

ceejay
2010-07-20, 09:56
Ja att träna mycket under en kort tid är inga större problem men jag antog att du pratade om att precis som bulgarerna träna seriöst under en längre tid?

Det är det jag håller på med just nu och jag tror inte att det är några problem. Det var jobbigast första dagarna då jag hade sjuk träningsvärk och trötthet i benen men nu är det lugnt.

Vart står du i denna fråga? Tycker det är väldigt intressant just detta ämne

ceejay
2010-07-20, 09:57
Hur kan man argumentera emot det jag nyss sa igentligen?



Avslutar helst diskussionen helt. :D

Genom att ifrågasätta din erfarenhet och kunskap. :)
Du tycker alltså det är helt logiskt och helt omöjligt att träna så mycket?

Lovisa
2010-07-20, 11:01
Börjar bli mer tjaffs det här grabbar så jag tycker vi sätter punkt här. Båda har dessutom sagt sitt och antagligen vad man står för så 'point's cleared'. Jag har fått mitt svar (fortfarande inte världens mest konkreta svar men det duger) och det var det som var meningen med tråden, så tack!

Nu väntar gymmet och ett axel/triceps pass, ciao boys! *flex*
/Tiz

Girls då?

Kanske en icke helt professionell reflektion, men ändå:

Jag tror att man kan göra en hel del övningar varje dag, inom rimliga gränser. Själv brukar jag tänka, att övningar som känns "naturliga" för kroppen är lättare att köra varje dag. På mitt jobb blir det t ex många knäböj och lyft per dag, och inte har mina ben tagit slut för det. Kroppen är anpassningsbar, och jag kan ju inte vara sjukskriven eller kräva andra arbetsuppgifter varannan dag, för att hålla nån 48-timmarsregel.

När jag gymmar varje dag i veckan (som nu under semestern) blir det ofta chins/dips flera dagar i rad (dock inte varje dag). Benspark / benpress är också övningar som jag upplever funkar att göra "för ofta" utan att resultatet blir lidande. Isolationsövningar är svårare att göra ofta än basövningar som involverar olika muskelgrupper.

Jag går på känslan. Kroppen är bra på att säga ifrån. Om det gör ont eller på annat sätt känns olämpligt, kan man faktiskt avbryta en övning och göra något annat. Man skall inte låsa fast sig vid ett fixerat schema, åtminstone inte om man som jag har en period när man tränar på ett annat sätt eller med annan frekvens än normalt.

cero
2010-07-20, 18:37
Genom att ifrågasätta din erfarenhet och kunskap. :)
Du tycker alltså det är helt logiskt och helt omöjligt att träna så mycket?

Till en viss gräns då man inte klarar högre volym. Den gränsen är långt ifrån att vara något Broz upplägg, såvida man inte har bra förutsättningar som sagt.

Vad jag menar är att alla inte har förutsättningarna för att klara den höga träningsmängden som Broz förespråkar. Det du skriver är att alla kan anpassa sig till detta, vilket är fel. Random gym-nisse med dåliga förutsättningar kommer inte klara av ett sådant upplägg även om han successivt ökar vikten och försöker vänja sig. Då menar jag utan att åka i rullstol efter ett år.

Genom att ifrågasätta din erfarenhet och kunskap.

Jag har då ingen erfarenhet av att böja 14 gånger per vecka, men det verkar ju tydligen inte som att du har det heller? 3 veckor räcker inte särskilt långt för att utvärdera ett upplägg.

Jag tror att man kan göra en hel del övningar varje dag, inom rimliga gränser. Själv brukar jag tänka, att övningar som känns "naturliga" för kroppen är lättare att köra varje dag. På mitt jobb blir det t ex många knäböj och lyft per dag, och inte har mina ben tagit slut för det. Kroppen är anpassningsbar, och jag kan ju inte vara sjukskriven eller kräva andra arbetsuppgifter varannan dag, för att hålla nån 48-timmarsregel.

Hoppas du förstår att 48-timmarsregeln bara är en tumregel som är gjord för att man ska kunna avgöra ungefär hur mycket vila en slumpmässig människa kan behöva som vila efter att ha tränat en muskelgrupp ordentligt - men det är ju såklart individuellt men regeln brukar funka bra som ett riktmärke för främst nybörjare. Då snackar jag inte om knäböj i form av att hoppa av en stol eller plocka upp en penna från golvet. Som sagt måste intensiteten anpassas efter volymen. Du kan köra bänk 105 gånger per vecka om du har lust med det.

z_bumbi
2010-07-20, 18:51
Det är det jag håller på med just nu och jag tror inte att det är några problem. Det var jobbigast första dagarna då jag hade sjuk träningsvärk och trötthet i benen men nu är det lugnt.

Vart står du i denna fråga? Tycker det är väldigt intressant just detta ämne

Nej att träna på det viset en kortare tid är inget konstigt men det blir intressant att se vad du säger när du gjort en maxböj varje dag i 6-12 månader.

Det finns ingen som helst mening med att köra en maxböj varje dag och iom att någon kör max så finns det väldigt lite möjlighet för teknikinlärning. Någon dag så kommer det visa sig att den tränande var lite mer sliten än tidigare vilket gör att maxböjen helt plötsligt blir väldigt tungt.
Att sen köra träning efter en maxböj gör att det blir betydligt mindre kvalitet än om man inte maxar.