handdator

Visa fullständig version : Cablecrunches utforande.


PerM
2010-07-18, 04:58
Tjo, pa senaste tiden har jag borjat fundera pa om jag utfor mina cable crunches pa korrekt sett. Kommentera mitt utforande av Cablecrunches ovningen ar ni schyssta ;)

http://www.youtube.com/watch?v=m8bPXkOmdMM
Ber om ursakt for den extremt usla kvaliten (jag kopte de billigaste skitet *softbank hade)

*Softbank ar en mobiloperator i Japan.

Pjotor
2010-07-18, 07:29
Du behöver göra på ett helt annat sätt för att dynamiskt träna magmusklerna. Kolla hur den här mannen gör (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html).

Observera att vinkeln mellan överkropp och ben knappt ändras. Det mesta av jobbet utförs genom att överkroppen böjs. Det krävs lite övning för att få det rätt, och det är lätt hänt att man fuskar utan att veta om det. Börja på lägre vikter och jobba dig uppåt.

En annan variant som fungerar bra för mig är viktade crunches liggande på golvet med vaderna på en stol och höft/överkropp i cirka 90 graders vinkel. Det ger en något kortare rörelseväg, men det är mycket svårt att göra fel eftersom höften redan är böjd.

don ramon
2010-07-18, 10:30
Det är dina höftböjare som står för den större delen av arbetet.

PerM
2010-07-18, 14:27
Tack for tipsen :D
Jag satt nog lite for mycket uppriktat pa kna? Om jag har fattat det ratt sa ska man nastan sitta pa sina fotter.
Ska provas imorgon.

Btw, det blir sa mycket lattare att se vad man gor fel nar man har tagit en video pa sig sjalv :DD

Kendouy
2010-07-18, 15:06
Tack for tipsen :D
Jag satt nog lite for mycket uppriktat pa kna? Om jag har fattat det ratt sa ska man nastan sitta pa sina fotter.
Ska provas imorgon.

Btw, det blir sa mycket lattare att se vad man gor fel nar man har tagit en video pa sig sjalv :DD

Har inte så mycket med det att göra. Problemet är ju att du faller i höften, det du ska göra är att försöka dra överkroppen in mot magen. Tänk dig att du ska försöka få ditt huvud mot naveln ungefär.

dellan
2010-07-18, 21:00
Höften skall vara stilla. Rörelsen ska bara ske genom att du krummar ryggen.