handdator

Visa fullständig version : Köksrenovering - råd av kunniga


Bombur
2010-07-17, 19:26
Hej!
Håller på att renovera köket:D Ska börja med att tillägga att jag kan inget som helst om detta. Har skaffat allt från spis till golv. Vi hade tänkt börja med att måla om väggar och tak. Vi drog bort gas-spisen som vi haft till och med igår. Sedan skruvat bort det rostfria plattorna som suttit som stänkskydd mot väggen över spisen. Nu har jag stött på ett problem och söker lite rådgivning.

Detta är problemet, ni kan se bilden nedanför.
http://img683.imageshack.us/img683/3258/foto0069s.jpg

Hur fixar jag detta? Räcker det med att dra över med spackel. Skall nämligen sätta dit mosaikplattor sedan och man kan ju inte ha ett stort hål i väggen.;) Trodde de va vägg hela vägen in.

Så vad gör jag, räcker det med att spackla igen allt?

shadowfire
2010-07-17, 19:28
Om det bara är det stället så hade jag köpt en bit armeringsduk och spacklat.

Edit: kanske lagt på en glasfiberremsa över dessutom och spacklat den med. Frågan är om väggen rör sig något där, vet inte hur rummet är för övrigt. Är det trägolv eller annat? Skakar rummet om du t.ex. hoppar jämfota där i hörnet? Är rummet stabilt så brukar det räcka med att spackla hål, sprickor mm.

Pdaddy
2010-07-17, 19:30
Hur mycket är det, alltså tjocklek ?
Går väll att lappa med renoveringsgips å spackla kanske...

Pd

Bombur
2010-07-17, 19:30
Tack shadowfire, då springer jag iväg till handlaren i morgon och ser om jag inte kan få tag på en sån.

shadowfire
2010-07-17, 19:33
Hur mycket är det, alltså tjocklek ?
Går väll att lappa med renoveringsgips å spackla kanske...

Pd

+1, är det väldigt stor skillnad i djupet så du kan få dit en gipsskiva?
Svårt o se av bilden.

Bombur
2010-07-17, 19:35
Hur mycket är det, alltså tjocklek ?
Går väll att lappa med renoveringsgips å spackla kanske...

Pd

Höjden är ca 35cm och djupet ca 12 cm på bilden. Hålet mellan plankan och murbruket är ca 1-1,5cm,. När de ändå ser ut så här tänker jag ta bort ytligare 20-25cm uppåt när jag lägger mosaiken.

Bombur
2010-07-17, 19:36
+1, är det väldigt stor skillnad i djupet så du kan få dit en gipsskiva?
Svårt o se av bilden.

Det är ingen djup skillnad mellan väggen, murbruket och träplankan.

Poxeman
2010-07-17, 19:39
Ärligt talat så hade jag bett någon komma och kolla på det där! Har du ingen kompis eller så som är kunnig?
Spontant skulle jag satsat på att lägga renoveringsgips 6mm över hela väggen och få en ny jämn yta att jobba med. Har svårt o se hur du skulle kunna spackla det där på ett bra sätt.

Torwald
2010-07-17, 19:46
Vad är det man ser inne i hörnet? Ett rör? Från gasspisen? Får man stänga av gasen själv?

Angående frågan hade jag också kanske lagt lite armeringsduk och spacklat. Jag rekommenderar Husfix för att göra små lagningar när det är lite ojämt underlag, det har jag använt med mycket lyckat resultat. Den blir lite trögare än vanligt spackel så är mycket lättarbetad. Krymper inte heller, och går bra att spackla på.

Pdaddy
2010-07-17, 19:49
finns 12 mm gips, köp, lappa å spackla ;)..
Skall du kakla sen ?

Bombur
2010-07-17, 20:13
Jo ska be min morfar och min morbror om de inte kan komma och kolla på de, som jag skrev först så saknar jag både kunskap och erfarenhet i ämnet.

En yrkesman har varit och pluggat ingången på gas till huset, jag är inte självmordsbenägen:D Gasspisen har jag själv kopplat ur, inga problem. Röret skall bort sedan.

De är inte så att de är bråttom med att fixa mitt lilla problem, bara jag som är lite ivrig och tycker detta är förbaskat skoj:)

Jo vi skall kakla över sedan, fick ett riktigt snyggt mosaik i olika blåa nyanser för 160kr kvadratmetern.

Vill tillägga att jaag bor i en villa byggd på 40-talet. Inga större renoveringar har gjorts sedan dess. Stänkskyddet i rostfritt stål har suttit där sen de byggdes.

Så än så länge har jag förslagen följande:
* en tunnare gipsskiva över hela väggen. Väggen är ca 1,2m bred och 2,5-2,7m hög.
* armeringsduk och spakel på detta.

shadowfire
2010-07-17, 22:19
Så än så länge har jag förslagen följande:
* en tunnare gipsskiva över hela väggen. Väggen är ca 1,2m bred och 2,5-2,7m hög.
* armeringsduk och spakel på detta.

Gipsskivorna lägger du över hela väggen, alltså från hörn till hörn. Är väggen dålig för övrigt så är detta helt klart bra. Det är ett mkt smidigt sätt att förvandla gammalt o slitet till nytt och det blir inte mkt spackel som krävs heller sedan då du får släta o fina väggar.

Ser väggarna "hyffsade" ut överlag dock så tror jag absolut du kan täta det där med armeringsduk. Det ser du nästan själv. Kan du sträcka en bit tyg från ände till ände och få det rakt? Med spackel på så stelnar det o blir en ny "vägg". Det du får lura på är själva hörnet, hur det kommer att se ut osv, men det åker du på oavsett gipsskivor eller armeringsväv.

Det går att fixa i varje fall, lycka till o posta gärna en uppföljare på vad du gjorde och hur resultatet blev! alltid skoj =)

masse7
2010-07-18, 06:08
införskaffa ardex 828 eller liknande, vanligt spackel torkar aldrig vid den typen av hål/sprickor.

blanda och spackla upp hålen.

limma dit en pappremsa, eventuellt en glasfiber.

spackla ut remsan.

sedan är det klart.