handdator

Visa fullständig version : Bakgrund/orsak till ofrivilliga muskelryckningar?


emi23j
2010-07-17, 11:33
Som rubriken lyder, vad är orsaken till muskelryckningar?

I sommar har jag totalt haft ofrivilliga muskelryckningar 2 gånger. För ungefär 4 veckor sedan var det högra latissumus dorsi som muppade sig och kontraherade till och från i 2 dygn. Igår började höger biceps att muppa sig och gör det fortfarande.

Vad är då orsaken till dessa muskelryckningar, och hur botar man dem?

hariiis
2010-07-17, 11:39
Jag får sånt nästan varje dag, har absolut ingen aning, tycker det är ganska skönt faktiskt :) Vore intressant om det fanns någon anledning till det också.

Varför det sker vet jag tyvärr inte.

hejhopp79
2010-07-17, 11:41
Alltifrån brist på Kalium, Magnesium, andra salter, taurin etc. Sömnbrist, listan kan nog göras lång.

emi23j
2010-07-17, 11:45
Alltifrån brist på Kalium, Magnesium, andra salter, taurin etc. Sömnbrist, listan kan nog göras lång.

Det låter ju inte lysande. direkt.

Lovisa
2010-07-17, 11:49
Stress.

King Grub
2010-07-17, 13:03
Orsaken är okänd. I alla fall om man talar om "benign fasciculation syndrome", sådana ofrivilliga muskelryckningar som försvinner av sig själva. Liknande ryckningar kan ha medicinska orsaker, sådana hejhopp79 talar om, men det är inte vad detta handlar om.

r4ll3
2010-07-17, 13:08
Är det Fasiculation du tänker på? Det har hänt för mig också nu i sommar! Först var det på mitt vänstra ben på mina quadriceps, lite ovanför knäet. Det varade ungefär 3-4 timmar tror ja. Sedan en dag senare fick jag på vänster foten, det varade inte alls länge. Och igår så ryckte min tumme! Fast det var endast en kort tid (någon minut).

Det är skumt, mycket skumt...

hejhopp79
2010-07-17, 13:53
Det låter ju inte lysande. direkt.

Nej haha, alltså det kan vara något av det men inte ALLT

hejhopp79
2010-07-17, 13:55
Orsaken är okänd. I alla fall om man talar om "benign fasciculation syndrome", sådana ofrivilliga muskelryckningar som försvinner av sig själva. Liknande ryckningar kan ha medicinska orsaker, sådana hejhopp79 talar om, men det är inte vad detta handlar om.

Aha okej, fair enough.

Det hänger väl någonstans samman med att CNS stressats på något sätt i varje fall.

emi23j
2010-07-17, 14:05
Okej.

Väldigt intressant faktiskt. Hoppas man kan hitta någon orsak till detta=)

hejhopp79
2010-07-17, 14:19
Okej.

Väldigt intressant faktiskt. Hoppas man kan hitta någon orsak till detta=)

Det Grub sade stämmer, tänkte inte på att det förmodligen var vanliga ryckningar, d v s fasiculation. Alla får det nån gång och sedan försvinner det. No biggie

Men en del har dock rapporterat att sådant lindras av t ex Magnesium-tillskott. Vitamin B6 fungerar också kramplösande och synergistiskt med Magnesium. Just saying, om du nu vill testa något och det inte försvinner.