handdator

Visa fullständig version : Mat med låg TEF?


mikaelj
2010-07-17, 00:39
Denna infernaliska hetta...

Vilken mat blir man minst varm av att äta?

powderdog
2010-07-17, 01:21
Jag har för mig att det är fett som har lägst TEF och protein som har högst TEF. Är ej säker på detta dock:confused:

Tabbe
2010-07-17, 06:46
Jag har för mig att det är fett som har lägst TEF och protein som har högst TEF. Är ej säker på detta dock:confused:

Stämmer, sen kan du ju undvika starka kryddor etc..

Eddie Vedder
2010-07-17, 06:50
Även om man uppmätt en lägre akut TEF från fett så tycker jag minsann att fetare mat ofta värmer rejält. Jag har ätit vispgrädde dagligen på sistone och det värmer betydligt me rän om jag skulle ha lassat på fler potäter men skippat den såsen.

Fett kött gör mig också varmare än en isokalorisk skinka t.ex. Jag har dåligt med erfarenhet av kokosfett men det ska visst värma ordentligt enligt vissa.

Men kall mat funkar ju ofta, kalla kokta ägg med någon fräsch sillbit och lite kall potatis är inte fel. Fet fisk gör mig inte varm som fett kött, typ köttfärs eller karré.

mikaelj
2010-07-17, 08:16
Jag får växla om till ägg och fisk ett tag framöver helt enkelt. Och kanske, hrm, minska på min konsumtion av "Louisiana hot sauce".

Trance
2010-07-17, 09:09
Jag brukar gilla och äta kall yoghurt. Det är lätt att få i sig när det är varmt och det svalkar rätt bra.

Eddie Vedder
2010-07-17, 09:30
Som slutsats av diskussionen kan man ju faktiskt påpeka att bara för att studier mätt upp en viss TEF från A kontra B så är det inte per automatik överförbart till vad man blir varm av.

En kall vassledrink kanske ger högre TEF än vad en isokalorisk varm gräddsås gör men den förstnämnda lär vara mer svalkande ändå.

Scratch89
2010-07-17, 09:57
Jag kan tänka mig att en löjligt stor måltid om dagen kommer göra dig mer svettig än om du kanske ätit två eller tre gånger. Det är när jag äter mig sådär proppmätt som jag blir helt glansig i pannan.

Lovisa
2010-07-17, 11:19
Peridisk fasta är inte optimalt den här årstiden. Jag kör fortfarande PF (började på senvåren) för jag vill ge det en seriös chans över lite längre tid. Men eftersom det är svinvarmt ute, tränar jag så sent som möjligt. Och eftersom jag äter huvudmålet efter träning, blir det mycket nattamat. Konsekvensen är usel sömn, jag svettas rejält under första halvan av natten. När det blir morgon har en del av den termogenetiska effekten lagt sig, så jag sover lugnare fram till lunchtid.

Men det förutsätter såklart semester. Om jag jobbat hade det aldrig gått med PF just nu, då hade jag fått köra lite mer regelbundna måltider fördelat över dagen, ett tag.

Jag har upptäckt att kolhydrater gör mig mer varm än proteiner och fett. Råkade ta en macka med sötat ljust bröd (var det enda som fanns hemma) och det var inte roligt. Fick hjärtklappning och svettning i kubik. Så jag satsar på kall fisk och ägg, samt grönsaker, gärna plockade mer eller mindre direkt ur frysen.

Eddies special; sill med ägg. Frysta skaldjur (tinar på två minuter när man tar fram dem), gräddfil, iskall gurka, fryst majs/ärter. Kokt fisk som får svalna, toppat med kokt ägg och kaviar (ingen tub, burk ska det vara).

Köttälskaren i mig kan få ett ryck och festa till på rökt hamburgerkött eller rostbiff. Men kolla hållbarheten noga, jag lät rostbiffen ligga någon dag för länge och det var inte roligt för magen...

dt06mj2
2010-07-17, 13:46
Jag har en stor balja under datorn med is och vatten i för fötterna. Sen en stor bordsfläkt på det och det är nästan behagligt :)

Lovisa
2010-07-17, 15:11
Läste just nåt intressant i en bok, Erlandsson-Albertsson: "Socker och fett på gott och ont". Författaren skriver att protein har den högsta termogenetiska effekten.

Så min teori om att man blir varm av sockrat bröd och andra snabba kolhydrater borde inte stämma. Rent teoretiskt och vetenskapligt alltså.

Min personliga erfarenhet är dock att hela systemet "löper amok" på snabba kolhydrater. Ge mig en bit sockerkaka och jag får akut blodtrycksstegring och värmekänsla....

skaparn
2010-07-17, 15:30
Jag kan tänka mig att en löjligt stor måltid om dagen kommer göra dig mer svettig än om du kanske ätit två eller tre gånger. Det är när jag äter mig sådär proppmätt som jag blir helt glansig i pannan.

Instämmer i denna slutsats. Jag skulle inte vilja vara PF:are i 30 graders sommarvärme. Finns inget som slår två hela grillade kycklingar när det gäller att åstadkomma köttsvettningar.

Eddie Vedder
2010-07-17, 15:54
Läste just nåt intressant i en bok, Erlandsson-Albertsson: "Socker och fett på gott och ont". Författaren skriver att protein har den högsta termogenetiska effekten.

Så min teori om att man blir varm av sockrat bröd och andra snabba kolhydrater borde inte stämma. Rent teoretiskt och vetenskapligt alltså.

Min personliga erfarenhet är dock att hela systemet "löper amok" på snabba kolhydrater. Ge mig en bit sockerkaka och jag får akut blodtrycksstegring och värmekänsla....

Läs vad jag skrev ovan. Skilj på uppmätt termogen effekt i studier och mat du själv kan blir varm av.

mikaelj
2010-07-17, 19:19
Jag kan tänka mig att en löjligt stor måltid om dagen kommer göra dig mer svettig än om du kanske ätit två eller tre gånger. Det är när jag äter mig sådär proppmätt som jag blir helt glansig i pannan.

Instämmer i denna slutsats. Jag skulle inte vilja vara PF:are i 30 graders sommarvärme. Finns inget som slår två hela grillade kycklingar när det gäller att åstadkomma köttsvettningar.

Jag brukade ha problem med det i början, blev varm och trött. Nu ett halvår senare har jag vant mig och har inga problem specifikt så.
Har redan spridit ut maten på 4 eller rentav 6 timmar ibland. Kan vara värmen i sig. Jag får experimentera med att äta mindre protein ett tag kanske.

Eller om det har med volymen att göra? Igår åt jag 1 kg blomkål/broccoli/morot med dijonsenap/tabasco/kesella-sås och ½kg ost. Kanske blir mycket i magen på en gång bara.