handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra nu då?


collieweed
2010-07-16, 20:45
Ja nu sitter man här framför datorn och svettas. Anledningen till att jag skriver är att jag funderar på hur jag ska lägga upp min kost de närmaste månaderna. Jag skulle Uppskatta lite svar, förslag o allmänna tipps från folk. Inga dryga kommentarer det kan jag leva utan.

För att göra det hela lite med konkret så drar jag en liten kort bakgrund om mig själv.

Jag är en man som började träna när jag var 28 år är nu 30 har tränat i ca 1 år o 9 månader. Var en liten räka när jag började 67 kg fördelat på 182 cm gick upp i vikt styrka o fläsk ganska fort och vägde 93 i runt nyår. O ja jag var "ganska" fet men också relativt stark. tog 107.5 i bänk, 160 i mark i böj vet jag inte riktigt...

Efter det så tröttnade jag på att vara mullig men gullig utan vill tighta till mig så jag inledde min första deff typ andra veckan i Januari 93 kg och i maj var jag "klar" vägde då 82. Klart man tappade en del i styrka men det har jag fått tillbaka nu, har också gått upp till ca 84-85 kg och tar lika mycket i bäånk o lyft även blivit starkare böj.

Jag är nu i någott slags vakum med min kost.... Funderar på en försiktig bulk ingen grisbulk som senast för att lägga på mig lite mer muskler o börja en tidig deff ibnför nästa sommar men samtidigt har jag också funderat på att hålla mig runt samma vikt till runt april o sen köra en kort deff inför nästa sommar. Kan säga att oavsett hur jag gör så är min tanke att vara i bra form nästa sommar dvs lite rutor o ådror o såklart en del muskler.

(styrketränar 3-6 gånger i veckan nästan enbart basövningar
Joggar 3-5 km 1-2 gånger i veckan)

Tankar någon?

1684_
2010-07-16, 21:04
skriv gärna upp hur du äter på en dag.

collieweed
2010-07-16, 21:28
Äter allt möjligt, gillar laga mat men ligger på ca 200 g protein per dag i stort sett kaloriebalans iaf de senaste månaderna baserat på att jag står stilla i vikt

capron
2010-07-16, 22:46
Ligga i balans är ju ingen höjdare så det skall du ju inte göra. Deff och bulk behöver ju inte vara så långa tro man kan växla varje månad. Så att det blir som man är i balacne får ut mer. Men du kör nog som jag äter utan att väga och bokföra maten ?

Grymt jobbat att du lyckades gå ner så mycket. Vad har du för stats på benböjen ?

collieweed
2010-07-17, 00:24
Grymt jobbat att du lyckades gå ner så mycket. Vad har du för stats på benböjen ?[/QUOTE]

Har aldrig vågat att riktigt maxa men en 5-6 på 120 brukar gå bra!
Sen ska gudarna veta att det inte är de finaste böjarna som någonsin genomförts men men......

944RS
2010-07-17, 06:40
Att ligga på något man uppskattar vara balans ser jag inga nackdelar med om man inte vill gå upp för mycket i onödig fettmassa. Det är så extremt svårt att veta sitt exakta dagsbehov och även om man räknar och väger maten så är det ju bara genomsnittsvärden som man kan räkna på. Alltså kan det skilja några hundra kcal/dag upp och ner från det man räknat ut.

Så jag föredrar att ligga på ett lägre uppskattat överskott/underskott(200-300kcal) för att det inte ska sväva iväg alltförmycket.