handdator

Visa fullständig version : Starkare i böj med smal fotställning/större djup än bred fotställning/grundare djup?


kalajset
2010-07-16, 14:14
Bakgrund: Suger i böj, därför har jag enda sedan jag började köra övningen knappast tränat den särskilt seriöst, och ej heller särskilt mycket. ("Ond cirkel", tyvärr). Har t ex knappt kört den alls senaste halvåret. Nu, i mitt senaste försök att komma igång med övningen igen, har jag de senaste veckorna försökt öva in en mer styrkelyftsinspirerad teknik än tidigare. Jag försöker böja till ett teoretiskt godkänt djup, (dock grundare än förut då jag körde ATG), har stången längre ner än tidigare, och kör ganska bredbent med relativt rejält utåtvinklade knän och fötter.

Idag, när jag skulle försöka mig på ett, för mig, tungt set, var det nära på att ta helt stopp i bottenläget under första repetitionen. När jag sedan gick över till att böja som förut, stången högre upp, smal fotställning, i princip så djupt ner jag bara kommer, (allt detta vilket jag som sagt inte gjort på ca ett halvår), kunde jag utan större problem göra 10 reps. Jag förstår inte varför? - Det kan väl ändå inte bara ha att göra med den tidigare vanan?. Usel teknik?. Förstår att det blir svårt att säga så mycket utan film och endast med hjälp av beskrivningen, men kan det vara några särskilda muskelgrupper jag kan tänkas vara extra svag i, för logiskt sett borde ju en kortare lyftväg etc innebära ett lättare lyft kan man tycka. Till saken hör att jag även provat på dessa "grundare böj" förut, och även då upplevt mig svare i dessa. Bla bla bla, idéer och teorier uppskattas.

von huff
2010-07-16, 14:49
Jag tror helt enkelt att största orsaken är att du är ovan.Tekniken kanske inte är den bästa heller i början, gäller att börja nöta.Samma sak var det för mig i början med marklyft och sumo marklyft.Kanske kroppen ochså blir tvungen att stabilisera på ett annorlunda sätt den är van vid

Gislason
2010-07-16, 14:54
När du böjer smalt, pekar tårna framåt eller utåt?

Du kanske är quaddominant, dvs starkare i framsida lår än i baksida och kan nyttja detta bättre med en smalare fotställning? En teori.

mini
2010-07-16, 15:12
Några veckors träning är bara några veckors träning. Har man inte böjt så mycket brukar något smalare fotställning vara lättare eftersom man ofta har en del styrka i låren/framsidan. Breda böj ställer rätt stora krav på styrka i röv och insida lår. Ffa det sistnämnda brukar saknas.

Vad vill du ha ut av din böjträning? Jag gissar att de flesta som inte planerar att dra på sig böjdräkt inte tjänar på att stå speciellt brett.

TheOne1994
2010-07-16, 15:21
jag märke samma igår när jag köre ben. Starkare ju smalare jag stod , fötterna peka rekt fram.

kalajset
2010-07-16, 16:22
Tack för svar, kanske helt enkelt just den största orsaken är just ovanan, trots allt. Tårna pekar lätt utåt vid den smala böjen, med just betoning på lätt. (Inte ens hälften så mycket som när jag försöker böja "bredare").


Vad vill du ha ut av din böjträning? Jag gissar att de flesta som inte planerar att dra på sig böjdräkt inte tjänar på att stå speciellt brett.

Det jag vill ha ut från böjandet är det gamla vanliga, massa och styrka, planerar ej att dra på mig böjdräkt nej. Tidigare erfarenheter från den böjträning som trots allt blivit av är att den inte direkt verkar ge mig särskilt mycket av massa på benen iaf, medans den visserligen ger mig en del styrka - detta var alltså med den smala fotställningen. Tanken någonstans med den breda var att mer vikt skulle kunna hanteras, vilket skulle leda till att mer vikt skulle kunna användas i mer isolerande övningar för benen. (Samtidigt som naturligtvis böj torde vara en givande övning i sig, för merparten av kroppen). Blir nog helt enkelt till att fortsätta köra på det invanda spåret, och nöta för att komma upp i vikter som kan ge mer utveckling antar jag.

mini
2010-07-16, 16:55
Prova att bredda lite i taget istället då. Ett par centimeter åt gången, och håll dig på rätt tunga vikter så du kan utvärdera hur det funkar. Fast jag gissar att frånvaron av massa på benen beror primärt på annat än fotställningen i böjen.

Deceiver85
2010-07-16, 17:19
Om du inte ska tävla/böja med dräkt så kan du lika gärna stå smalt. För att hitta bra bredd i böjen; tänk dig att du ska hoppa jämfota hopp från stillastående, så långt du kan. Den fotstansen är också antagligen din starkaste och mest explosiva fotstans.

emi23j
2010-07-16, 18:20
Om du inte ska tävla/böja med dräkt så kan du lika gärna stå smalt. För att hitta bra bredd i böjen; tänk dig att du ska hoppa jämfota hopp från stillastående, så långt du kan. Den fotstansen är också antagligen din starkaste och mest explosiva fotstans.


Möjligt att du har rätt.

Att böja i fullt djup med en sådan fotisättning kräver dock väldigt rörliga fotleder. Jag skulle aldrig komma ned i fullt djup med en så smal fotisättning. Men om nu kan det så finns det ju kanske fördelar att böja på det sättet.

Control_61
2010-07-16, 18:52
Jag är likadan. Visserligen kör jag enbart frontböj, men jag märker ändå en tydlig skillnad i styrka och framförallt uthållighet när jag har smalare fotställning.

Jag tror inte det är ett problem så länge man fortfarande går "emellan benen" och inte "ovanför/på smalbenen" om du förstår vad jag menar. När jag böjer mig ner "ovanför smalbenen" så får jag ont i knäna ganska omgående.

Deceiver85
2010-07-17, 00:10
Möjligt att du har rätt.

Att böja i fullt djup med en sådan fotisättning kräver dock väldigt rörliga fotleder. Jag skulle aldrig komma ned i fullt djup med en så smal fotisättning. Men om nu kan det så finns det ju kanske fördelar att böja på det sättet.

För att anknyta till det Control_61 skriver ovan, du ska stå så brett att du kan gå "emellan benen" och inte ovanför smalbenen. Sen måste jag fråga, varför denna jakt på att böja i fullt djup? SL-djup, dvs under parallellt räcker gott och väl.

Smml
2010-07-17, 00:30
För att anknyta till det Control_61 skriver ovan, du ska stå så brett att du kan gå "emellan benen" och inte ovanför smalbenen. Sen måste jag fråga, varför denna jakt på att böja i fullt djup? SL-djup, dvs under parallellt räcker gott och väl.

Det är gay att inte böja fullt.

Deceiver85
2010-07-17, 00:43
Det är gay att inte böja fullt.

Med tanke på hur få det är som klarar av att "böja fullt" (ATG-böj som det populärt kallas på kolozzeum) utan att tappa korsrygg eller rotera höften, så lär det vara väldigt många som antingen är gay eller har/kommer få problem med höft eller korsrygg.

Har svårt att tänka mig att muskelstimulansen skiljer sig så mycket mellan godkänt SL-djup och ATG!!111!!!!-djup, att det överväger skaderisken från den sistnämnda.

Smml
2010-07-17, 02:25
Med tanke på hur få det är som klarar av att "böja fullt" (ATG-böj som det populärt kallas på kolozzeum) utan att tappa korsrygg eller rotera höften, så lär det vara väldigt många som antingen är gay eller har/kommer få problem med höft eller korsrygg.

Har svårt att tänka mig att muskelstimulansen skiljer sig så mycket mellan godkänt SL-djup och ATG!!111!!!!-djup, att det överväger skaderisken från den sistnämnda.

Still gay

Matsa
2010-07-17, 03:29
Det tycks mig att kommentarer som att det är "gay" att inte böja arslet mot backen osv oftast brukar komma från personer som själva är kassa eller halvdana på böj. Vad beror detta på? Jag ser sällan den här typen av kommentarer från personer som verkligen är starka på riktigt i fulldjupa knäböj, de verkar oftast införstådda med att utförande och djup anpassas efter syfte, förutsättningar och idrott (SL/OL etc).

Missförstå mig rätt nu, jag tycker själv att det är skithäftigt med folk som kan knäböja 300+ så djupt att de lämnar snigelspår på golvet. Det jag inte förstår är helt enkelt varför det mest är spetor som härjar om ATG böj. Behov att hävda sig?

Förresten så kan jag lika gärna klargöra att jag verkligen är skitdålig på knäböj, fast jag böjer faktiskt Ass To Grass, för visst räknas väl gräset på min baksida som jag aldrig klipper? Det är ca 3cm över parallellt...

emi23j
2010-07-17, 11:30
För att anknyta till det Control_61 skriver ovan, du ska stå så brett att du kan gå "emellan benen" och inte ovanför smalbenen. Sen måste jag fråga, varför denna jakt på att böja i fullt djup? SL-djup, dvs under parallellt räcker gott och väl.

Det är gay att inte böja fullt.


Ja. MEN det är då för mig inte min utgångsställning när jag hoppar. Den är smalare. Men för att dra något till stacken istället för att bara klaga: Jag tror heller inte att det tjänar någonting till att stå extra brett, tror det är bäst att stå på ett sätt som känns bekvämt.

:laugh:

Control_61
2010-07-17, 14:05
Med tanke på hur få det är som klarar av att "böja fullt" (ATG-böj som det populärt kallas på kolozzeum) utan att tappa korsrygg eller rotera höften, så lär det vara väldigt många som antingen är gay eller har/kommer få problem med höft eller korsrygg.

Har svårt att tänka mig att muskelstimulansen skiljer sig så mycket mellan godkänt SL-djup och ATG!!111!!!!-djup, att det överväger skaderisken från den sistnämnda.

Vad menar du med att rotera höften?

Jorgen
2010-07-17, 14:41
Med tanke på hur få det är som klarar av att "böja fullt" (ATG-böj som det populärt kallas på kolozzeum) utan att tappa korsrygg eller rotera höften, så lär det vara väldigt många som antingen är gay eller har/kommer få problem med höft eller korsrygg.

Har svårt att tänka mig att muskelstimulansen skiljer sig så mycket mellan godkänt SL-djup och ATG!!111!!!!-djup, att det överväger skaderisken från den sistnämnda.
Det är en träningssak.
Släpp viktkåtheten och träna upp en bra teknik så tror jag att alla som inte har någon skada klarar av att böja djupt.
Det är dessutom skönare att gå djupt.

Gislason
2010-07-17, 15:57
Med tanke på hur få det är som klarar av att "böja fullt" (ATG-böj som det populärt kallas på kolozzeum) utan att tappa korsrygg eller rotera höften, så lär det vara väldigt många som antingen är gay eller har/kommer få problem med höft eller korsrygg.

Har svårt att tänka mig att muskelstimulansen skiljer sig så mycket mellan godkänt SL-djup och ATG!!111!!!!-djup, att det överväger skaderisken från den sistnämnda.


Att folk inte klarar av fulldjupa böjar är ju inte direkt för att de är genetiskt begränsade, det går att träna upp.

Den begränsade rörligheten bidrar också till en viss skaderisk. Om du böjer tungt och råkar gå lite för djupt vilket leder till att du överskrider din rörlighet, tappar korsrygg och/eller roterar höfterna så är risken för skador stor.

Tyngdlyftarna kan hantera ganska stora vikter med full rörlighet.

Sen att man inte har något intresse av att träna mer rörlighet än nödvändigt för SL som tävlande styrkelyftare är en annan sak, men jag tror knappast att en utökad rörlighet är till någon nackdel.

Jag tror inte att ATG-böjen är den enda böjen, men jag tror att det är en bra sak att ha en bra rörlighet från botten till toppen av rörelsen.

bear.flowertwig
2010-07-18, 20:49
Det är en träningssak.
Släpp viktkåtheten och träna upp en bra teknik så tror jag att alla som inte har någon skada klarar av att böja djupt.
Det är dessutom skönare att gå djupt.

Håller med. Jag går hellre hela vägen ner tills jag nästintill sitter på vaderna/hälarna och vänder än att stanna en bit under 90 grader. Det för att jag vet att alla böjjar blir likadana och för att den vändpunkten känns bekvämare, inte minst för knäna, än att stanna upp nånstans mittemellan där jag inte har en riktigt fast referenspunkt samt att knälederna är som mest instabila i sidled.

mikaelj
2010-07-18, 21:03
Så, hur gör man för att bäst öva upp rörligheten så att man böja fulldjupt? Jag har provat Sheos stretchprogram några tillfällen, men det känns inte riktigt som att det skall hjälpa. :-/

Har för övrigt nästan alltid haft stela hamstrings, sedan barn, däremot kunde jag gå ner i split och spagat till 14 års ålder...

cero
2010-07-18, 21:08
Undrar samma sak som mikaelj. Hur sköter tex OL'are rörligheten så de kan gå ner hela vägen i knäböj?

Control_61
2010-07-18, 21:32
Alla är helt enkelt inte gjorda för att gå ATG...

OLare kör oftast ingen överdriven rörlighetsträning, utan lyften i sig ses ofta som tillräckligt för att öka rörligheten.

Jorgen
2010-07-18, 21:43
Så, hur gör man för att bäst öva upp rörligheten så att man böja fulldjupt? Jag har provat Sheos stretchprogram några tillfällen, men det känns inte riktigt som att det skall hjälpa. :-/

Har för övrigt nästan alltid haft stela hamstrings, sedan barn, däremot kunde jag gå ner i split och spagat till 14 års ålder...

Undrar samma sak som mikaelj. Hur sköter tex OL'are rörligheten så de kan gå ner hela vägen i knäböj?

Jag har kört böj, bara det. Ingen speciell rörlighetsträning eller stretchning. Och kan som synes gå djupt utan problem.

z_bumbi
2010-07-18, 21:46
OLare kör oftast ingen överdriven rörlighetsträning, utan lyften i sig ses ofta som tillräckligt för att öka rörligheten.

De överdriver inte men de kör en hel del rörlighetsträning om det krävs för att tekniken ska funka. De brukar också vara betydligt bättre på att värma upp än den genomsnittlige gymtränande.

Mapa
2010-07-18, 21:53
Så, hur gör man för att bäst öva upp rörligheten så att man böja fulldjupt? Jag har provat Sheos stretchprogram några tillfällen, men det känns inte riktigt som att det skall hjälpa. :-/

Har för övrigt nästan alltid haft stela hamstrings, sedan barn, däremot kunde jag gå ner i split och spagat till 14 års ålder...

stretcha dem delar de stramar i då du går ner i djup, för nånstans måste de ju strama om du inte kan gå ner i djup... svårare än så är de inte. sen krävs de som nån skrev också fler set för att bli varm och komma ner i djup för vissa av oss.. själv kör kör jag 4-6 set på stången. 3-4 set på 60kg 2-3 set på 100kg innan jag börjar stega uppåt ordentligt.

cero
2010-07-18, 22:02
Jag har kört böj, bara det. Ingen speciell rörlighetsträning eller stretchning. Och kan som synes gå djupt utan problem.

Hur rörlig var du innan du började böja?

själv kör kör jag 4-6 set på stången. 3-4 set på 60kg 2-3 set på 100kg innan jag börjar stega uppåt ordentligt.

Försämrar det inte prestationen under arbetsseten om man kör såpass många uppvärmningsset? Jag menar, 13 set innan man ens har börjat känns väldigt mycket.

Jorgen
2010-07-18, 22:26
Hur rörlig var du innan du började böja?
Hur mäter man det? Jag kunde iallafall inte gå alls lika djupt som jag gör nu.

Försämrar det inte prestationen under arbetsseten om man kör såpass många uppvärmningsset? Jag menar, 13 set innan man ens har börjat känns väldigt mycket.

Själv ligger jag på ungefär hälften, men det är inte så att man tar ut sig i dom seten.

cero
2010-07-18, 22:32
Hur mäter man det? Jag kunde iallafall inte gå alls lika djupt som jag gör nu.


Kan man inte. Tänkte bara att det kunde vara kul att veta vad utgångsläget var. Vissa är ju väldigt naturligt rörliga.

Själv ligger jag på ungefär hälften, men det är inte så att man tar ut sig i dom seten.

Nej, givetvis inte. Men det kan ju ta en del på krafterna endå.

Matsa
2010-07-18, 22:54
Nej, givetvis inte. Men det kan ju ta en del på krafterna endå.

Jag upplever raka motsatsen, jag blir piggare i benen av uppvärmningsseten. Jag kör få reps under uppvärmning även med väldigt lätta vikter. Något i stil med 3x5-10 med stången, 2x5 med 50kg, 2x5 med 70kg och sedan kör jag treor och stegrar vikten tills jag känner mig redo att ta i, försöker att alltid lyfta explosivt.

mikaelj
2010-07-18, 23:00
stretcha dem delar de stramar i då du går ner i djup, för nånstans måste de ju strama om du inte kan gå ner i djup... svårare än så är de inte. sen krävs de som nån skrev också fler set för att bli varm och komma ner i djup för vissa av oss.. själv kör kör jag 4-6 set på stången. 3-4 set på 60kg 2-3 set på 100kg innan jag börjar stega uppåt ordentligt.

Inga problem som helst att gå ner i djup (10 cm från lägsta punkten på rumpan till golvet när jag sitter ned), men jag roterar in bäckenet strax under parallellt.

tntballe
2010-07-18, 23:04
Inga problem som helst att gå ner i djup, men jag roterar in bäckenet strax under parallellt.

Testa att böja lätt med bälte, se om du kan hålla bäckenet på plats och känna var det stramar då. Eller testa lätt i benpressen, tycker det är lättare att hitta stramande muskler i den.

mikaelj
2010-07-18, 23:16
Bra tips. Säkerligen mina skinksnören som drar i ryggen. Mer stretching till mig!