handdator

Visa fullständig version : Nötfärs


Rusk
2010-07-16, 13:27
Ja som topicen, vad tycker ni om denna vara? Är det något ni äter mkt under era byggar tider? Jag äter runt 6-700g i veckan nu under bulk och undrar om det är ett bra intag? Är lite orolig över allt cancer prat angående rött kött.
Mvh!

hejhopp79
2010-07-16, 13:28
Ja som topicen, vad tycker ni om denna vara? Är det något ni äter mkt under era byggar tider? Jag äter runt 6-700g i veckan nu under bulk och undrar om det är ett bra intag? Är lite orolig över allt cancer prat angående rött kött.
Mvh!

Det är väl tusan ingenting med 6-700 g på en vecka :D Det kränger jag lätt på en dag när jag äter köttfärs.

Rusk
2010-07-16, 13:36
Det är väl tusan ingenting med 6-700 g på en vecka :D Det kränger jag lätt på en dag när jag äter köttfärs.

Ojdå det var inte lite haha;)

Modify
2010-07-16, 13:38
Snittar 800g om dagen just nu :)

WHITEFOLKS
2010-07-16, 13:38
Har man inga problem med priset och inte är jätteorolig för den något förhöjda cancerrisken så är det en finfin källa för protein fett och diverse mikronutrienter.

Jag äter inte så mycket köttfärs men det är främst för att jag tycker att det är dyrt.

hejhopp79
2010-07-16, 13:42
Ojdå det var inte lite haha;)

Nej då äter man sig verkligen sprickfärdig. Särskilt när jag drar 500 g pasta till det. Satan vad mätt jag blir

Perfekt dock att dra i sig efter ett stenhårt träningspass om man kör PF eller liknande.

Eddie Vedder
2010-07-16, 14:01
Jag äter nog i alla fall 1kg nötfärs per vecka. Mer vissa veckor och mindre andra. Men så fort det är billigare pris så köper jag. Frysen är full. Ofta tinar jag upp en rejäl laddning och äter till frukost, lunch och middag i två dagar eller så.

kaer
2010-07-16, 14:07
Bra vara att köpa mycket av när det är billigt.
Mitt tips: Platta ut den i en plastpåse när ni fryser in så är det otroligt mycket smidigare att tina än om man fryser in det i en klump.
Blir smidigt att stapla dem i frysen med =)

MissC
2010-07-16, 16:01
Jag äter massor när det är extrapris någonstans, älskar köttbullar, pannbiff och liknande! Cancer schmancer, det lär man ju få ändå av att andas avgaser eller sitta för mycket vid datorn eller nåt.

dt06mj2
2010-07-16, 16:12
Innan låg jag på runt 2.5kg/v, men nu har det varit bra pris på lax och kotlett, så är nog det halva nu.
Är inte orolig för cancer just nu, men man kommer väl ångra sin diet när man blir äldre.

martikainen
2010-07-16, 16:29
Bra vara att köpa mycket av när det är billigt.
Mitt tips: Platta ut den i en plastpåse när ni fryser in så är det otroligt mycket smidigare att tina än om man fryser in det i en klump.
Blir smidigt att stapla dem i frysen med =)

stort jävla +1 på detta tipset! Började själv med det för ett par månader sen, tar 5min i varmvatten från kranen att tina upp det lagom för att steka, mer optimalt för att slippa förbereda dagens mat går inte o hitta :D

För övrigt så har jag just nu ca 13kg nötfärs i frysen, 10-12% som är köpt för 30kr/kg, det gäller att passa på när det är bra priser! :)
Är inte ett dugg orolig för cancer, får jag det så får jag det, tänker inte undvika god mat (men absolut inte överkonsumera riskprodukter) bara för det.

Eddie Vedder
2010-07-16, 16:33
Skulle jag drabbas av "köttrelaterad cancer" så skulle inte köttet i sig vara boven utan all den brända ytan jag får i mig. Stekmutagenerna tror jag är en betydligt större riskfaktor och jag gillar stekytan.

Kul att fler kör på tillplattning för frysutrymme.:D Verkligen sjukt optimalt och en stor anledning till att jag laddar upp frysen just med så mycket köttfärs. Man får ju in kilovis i ett litet fack och dessutom blir det portionerat på ett bra sätt samt att det tinar fort. :thumbup:

Rusk
2010-07-16, 20:15
Okej, då behöver jag inte nojja mig hehe;) Ätit kyckling till middag i över 1 år nu så kul att variera lite;p

Seb74
2010-07-16, 21:10
Så jäkla dyrt bara för att va malet kött liksom....ser det oftast för 60kr+/kg, inte SÅ sugen på att köpa då....vet ändå knappt vad jag skulle göra med det :D

Att jämföra med tex konsums fiskpinnar för 25kr/kg....billigaste maten ever :D
Då är det iofs 65% kött i dom och inte 100 men ändå.
Nä allt som är malt/hackat borde va billigare än köttfärs är.

Åh nu kom jag på, dags att köpa rökt sidfläsk igen att ha på knäckemackor....fan vad gott, hade helt glömt, det kan duga till middag också :)

Scratch89
2010-07-17, 09:59
Alla stora butiker, dvs Coop Forum, Ica Maxi och Willys, har i princip alltid någon slags kampanj på billig färs, och köper du större förpackningar (typ 1800 gram), så är det sällan det kostar mer än runt femtiolappen per kilo.

hejhopp79
2010-07-17, 11:22
Haha fy fan martikainen, 13 kg? Jäkligt nice :)

johanhej
2010-07-17, 11:24
Jag köpte precis Scans nötfärs för 50 kr/kg i form av 500g förpackningar på Lidl. Helt okej pris så blev 2 kilo :)

Vezzlan
2010-07-17, 15:30
vet ändå knappt vad jag skulle göra med det :D


Blanda i kryddor du uppskattar, platta ut till biffar, stek i smör och servera mellan två brödskivor med tillbehör eller servera med ugnsbakade potatisklyftor, grönsaker och dressing/ketchup/sås eller servera med potatissallad med grönt och något såsliknande tillbehör.