handdator

Visa fullständig version : Effekten av HIIT och kolhydrat- och energireducerad kost på kraftigt överviktiga


King Grub
2010-07-16, 13:23
Continuous high glycemic load and inactivity challenge glucose homeostasis and fat oxidation. Hyperglycemia and high intramuscular glucose levels mediate insulin resistance, a precursor state of type 2 diabetes. The aim was to investigate whether a carbohydrate (CHO)-reduced diet combined with high-intensity interval training (HIIT) enhances the beneficial effects of the diet alone on insulin sensitivity and fat oxidation in obese individuals. Nineteen obese subjects underwent 14 days of CHO-reduced and energy-restricted diet. Ten of them combined the diet with HIIT (4 min bouts at 90% VO(2peak) up to 10 times, 3 times a week). Oral glucose insulin sensitivity (OGIS) increased significantly in both groups; [diet-exercise (DE) group: pre 377 +/- 70, post 396 +/- 68 mL min(-1) m(-2); diet (D) group: pre 365 +/- 91, post 404 +/- 87 mL min(-1) m(-2); P < 0.001]. Fasting respiratory exchange ratio (RER) decreased significantly in both groups (DE group: pre 0.91 +/- 0.06, post 0.88 +/- 0.06; D group: pre 0.92 +/- 0.07, post 0.86 +/- 0.07; P = 0.002). VO(2peak) increased significantly in the DE group (pre 27 +/- 5, post 32 +/- 6 mL kg(-1) min(-1); P < 0.001), but not in the D group (pre 26 +/- 9, post 26 +/- 8 mL kg(-1) min(-1)). Lean mass and resistin were preserved only in the DE group (P < 0.05). Fourteen days of CHO-reduced diet improved OGIS and fat oxidation (RER) in obese subjects. The energy-balanced HIIT did not further enhance these parameters, but increased aerobic capacity (VO(2peak)) and preserved lean mass and resistin.

Eur J Appl Physiol. 2010 Jul 14. High-intensity exercise and carbohydrate-reduced energy-restricted diet in obese individuals.

hejhopp79
2010-07-16, 13:30
Nice!

Körde själv HIIT på lågkolis-diet med på kcal-minus i höstas och jag tappade som tusan med underhudsfett. Har nog aldrig varit så rippad faktiskt

Shpendi
2010-07-16, 13:31
Hade uppskattat en förenklad sammanfattning;D. Förstår typ inte hälften hehe.

King Grub
2010-07-16, 13:31
Nice!

Körde själv HIIT på lågkolis-diet med på kcal-minus i höstas och jag tappade som tusan med underhudsfett. Har nog aldrig varit så rippad faktiskt

En av poängerna här är dock att träningen inte ökar fettförbränningen.

hejhopp79
2010-07-16, 13:34
HIIT lär öka fettoxidationen hursomhelst. Jag är övertygad om att andra forskningsrapporter skulle komma fram till det.

Däremot ökade tydligen kolhydrats-reducerad diet fettförbränningen hos överviktiga? Berodde det i så fall på minskningen av kolhydrater eller kcal?

"Fourteen days of CHO-reduced diet improved OGIS and fat oxidation (RER) in obese subjects."

King Grub
2010-07-16, 13:39
HIIT lär öka fettoxidationen hursomhelst. Jag är övertygad om att andra forskningsrapporter skulle komma fram till det.

Ingen form av träning verkar öka dygnets fettförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133252&highlight=intensity

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137870&highlight=fat+oxidation

hejhopp79
2010-07-16, 13:48
Hmm, hur kommer det sig då att många upplever så bra resultat av HIIT när det gäller att tappa underhudsfett? Är det bara att man hamnar på kcal-minus?

Ponera att man äter LCHF och bara äter ägg, bacon och kaffe till frukost. Ut och köra HIIT på det, borde inte fettsyror oxideras i hög grad om det inte finns glykogen att använda för kroppen, samtidigt som koffeinet mobiliserar fettsyrorna som bränsle. Med en visst kost som denna, kanske man kan optimera resultaten för konditionsträning menar jag?

Att äta en massa pasta och sedan springa kommer ju i första hand göra att kroppen använder kolhydraterna som bränsle.

Dreas
2010-07-16, 13:52
Hmm, hur kommer det sig då att många upplever så bra resultat av HIIT när det gäller att tappa underhudsfett? Är det bara att man hamnar på kcal-minus?

Ponera att man äter LCHF och bara äter ägg, bacon och kaffe till frukost. Ut och köra HIIT på det, borde inte fettsyror oxideras i hög grad om det inte finns glykogen att använda för kroppen, samtidigt som koffeinet mobiliserar fettsyrorna som bränsle. Med en visst kost som denna, kanske man kan optimera resultaten för konditionsträning menar jag?

Att äta en massa pasta och sedan springa kommer ju i första hand göra att kroppen använder kolhydraterna som bränsle.Bara för att fettförbränningen vid ett tillfälle är högre betyder inte det att du förlorar mer fett över en period.

Optimera resultaten för konditionsträning, menar du då så hög fettförbränning som möjligt just då? Spelar ju ingen roll för fettförlusten.

King Grub
2010-07-16, 13:54
Ponera att man äter LCHF och bara äter ägg, bacon och kaffe till frukost. Ut och köra HIIT på det, borde inte fettsyror oxideras i hög grad om det inte finns glykogen att använda för kroppen, samtidigt som koffeinet mobiliserar fettsyrorna som bränsle. Med en visst kost som denna, kanske man kan optimera resultaten för konditionsträning menar jag?

Man blir bättre på att använda fett som bränsle under träning. Fettoxidationen under aktiviteten ökar definitivt. Det gör den av all träning. Tyvärr verkar det dock som ingen träning ökar fettförbränningen sett över en 24-timmarsmätning, jämfört med samma dygn med likvärdig kaloribalans men utan träning.

Eddie Vedder
2010-07-16, 13:57
Hmm, hur kommer det sig då att många upplever så bra resultat av HIIT när det gäller att tappa underhudsfett?

Om det nu skulle finnas en fysiologisk förklaring så tror jag att man i ett längre deffupplägg med HIIT istället för timme efter timme på cross-trainern i medeltempo kanske ger kroppen bättre förutsättningar att bibehålla muskelmassan?

Alltså att den motverkande effekten från konditionsträning blir lägre totalt sett med HIIT än distansträning.

Vore onekligen intressant med en total energiförbrukning av exempelvis 1000 kcal per vecka från backintervaller eller joggning vid en isokalorisk diet (i typ 10-12 veckor) med samma makronutrientfördelning och samma upplägg för styrketräningen, likvärdig ålder, träningsstatus etc. hos två olika grupper. Gärna en kontrollgrupp helt utan konditionsträning och bara styrketräning också.

hejhopp79
2010-07-16, 14:09
Ja det vore ett väldigt intressant försök faktiskt.

EddieV: Så du menar att HIIT:s muskelbesparande effekter gör att mer tar från fettdepåerna? Jag menar, om kroppen i högre utsträckning behåller muskelmassan måste ju viktförlusten i så fall tas från fettet.

hejhopp79
2010-07-16, 14:10
Man blir bättre på att använda fett som bränsle under träning. Fettoxidationen under aktiviteten ökar definitivt. Det gör den av all träning. Tyvärr verkar det dock som ingen träning ökar fettförbränningen sett över en 24-timmarsmätning, jämfört med samma dygn med likvärdig kaloribalans men utan träning.

Okej, förstår jag dig rätt då att LCHF-kost ökar fettoxidationen oavsett träning? Det borde ju vara sett till hela dygnet i så fall också, om inte kolhydrater finns att tillgå?

Eddie Vedder
2010-07-16, 14:17
Ja det vore ett väldigt intressant försök faktiskt.

EddieV: Så du menar att HIIT:s muskelbesparande effekter gör att mer tar från fettdepåerna? Jag menar, om kroppen i högre utsträckning behåller muskelmassan måste ju viktförlusten i så fall tas från fettet.

Jag menar inte att det ÄR så men ja du har uppfattat mitt spekulerande korrekt. :) Jag läste ju en del studier under min research för texten här under och utifrån det känns inte spekulationerna helt dragna ur arslet.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Dreas
2010-07-16, 14:43
Okej, förstår jag dig rätt då att LCHF-kost ökar fettoxidationen oavsett träning? Det borde ju vara sett till hela dygnet i så fall också, om inte kolhydrater finns att tillgå?Högre fettoxidation men också högre fettinlagring?

hejhopp79
2010-07-16, 14:50
Högre fettoxidation men också högre fettinlagring?

Skulle LCHF-kost innebära högre fettinlagring? Jag är högst tveksam, just p g a att kolhydrater plockas bort och då undviks i mångt och mycket blodsockerhöjningar och fettinlagring.

King Grub
2010-07-16, 14:57
Fettet i kosten lagras in som kroppsfett hur lätt som helst. Äter man mycket fett får man en stor fettomsättning: mycket fett lagras, mycket fett förbränns. Fett från kosten lagras in utan blodsocker- eller insulinpåverkan.

hejhopp79
2010-07-16, 14:58
Jag menar inte att det ÄR så men ja du har uppfattat mitt spekulerande korrekt. :) Jag läste ju en del studier under min research för texten här under och utifrån det känns inte spekulationerna helt dragna ur arslet.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Coolers ska läsa länken :)

Gislason
2010-07-16, 15:58
Skulle LCHF-kost innebära högre fettinlagring? Jag är högst tveksam, just p g a att kolhydrater plockas bort och då undviks i mångt och mycket blodsockerhöjningar och fettinlagring.

Att kolhydratsrestriktion skulle leda till att "fettinlagring" undviks är väl ändå en seglivad myt?

Det går alldeles utmärkt att lagra in fett utan särskilt mycket kolhydrater, precis som att det går alldeles utmärkt att på ett kaloriunderskott bränna fett vid en kolhydratsrik diet.

Studie efter studie visar väl att det är dietens energibalans som avgör förändringar i kroppskompositionen och att makronutrienterna i kosten är av ordentligt underordnad betydelse.

Fru_Flisa
2010-07-16, 16:23
Men HIIT är väl framförallt effektiv för att förbättra insulinkänsligheten, så det, en gynsam glykogeninlagring, är väl vad jag tänkt mig det som gör just HIIT så effektiv i träning/dietsyfte.

z_bumbi
2010-07-16, 16:32
Men HIIT är väl framförallt effektiv för att förbättra insulinkänsligheten, så det, en gynsam glykogeninlagring, är väl vad jag tänkt mig det som gör just HIIT så effektiv i träning/dietsyfte.

"Fourteen days of CHO-reduced diet improved OGIS and fat oxidation (RER) in obese subjects. The energy-balanced HIIT did not further enhance these parameters, but increased aerobic capacity (VO(2peak)) and preserved lean mass and resistin."

För målgruppen så ser jag mer problem än fördelar med att generellt rekommendera att de ska köra HIIT.

hejhopp79
2010-07-16, 17:00
Fettet i kosten lagras in som kroppsfett hur lätt som helst. Äter man mycket fett får man en stor fettomsättning: mycket fett lagras, mycket fett förbränns. Fett från kosten lagras in utan blodsocker- eller insulinpåverkan.

Aha, där lärde jag mig något nytt. Jag trodde att insulinpåverkan var mer eller mindre tvunget för att lagra in något nämnvärt kroppsfett.

King Grub
2010-07-16, 17:56
Aha, där lärde jag mig något nytt. Jag trodde att insulinpåverkan var mer eller mindre tvunget för att lagra in något nämnvärt kroppsfett.

Nej, acylationstimulerande protein är ännu mer fettinlagrande än insulin, och till skillnad från insulin som frisätts av kolhydratintag, frisätts det av fettintag.

hejhopp79
2010-07-16, 19:34
Nej, acylationstimulerande protein är ännu mer fettinlagrande än insulin, och till skillnad från insulin som frisätts av kolhydratintag, frisätts det av fettintag.

Var återfinns detta acylationstimulerande protein?

King Grub
2010-07-16, 20:00
Det är ett litet protein som återfinns i blodplasma. Det är alltså inte en beståndsdel i livsmedel att leta efter/se upp för.

Fru_Flisa
2010-07-17, 21:47
"Fourteen days of CHO-reduced diet improved OGIS and fat oxidation (RER) in obese subjects. The energy-balanced HIIT did not further enhance these parameters, but increased aerobic capacity (VO(2peak)) and preserved lean mass and resistin."

För målgruppen så ser jag mer problem än fördelar med att generellt rekommendera att de ska köra HIIT.

Jaha hoppsan, på det viset :)
Jag har inte läst abstraktet, skrev med tanke på Hejhopps kommentar "hur kommer det sig då att många upplever så bra resultat av HIIT när det gäller att tappa underhudsfett?" Bra att du styrde de tillrätta OnT.

Rydell
2010-07-19, 14:42
Slänger in en brakslapp direkt här, jag har bara läst abstract, har inte energi att läsa fullängaren av brist på intresse. Dock har jag ett par funderingar:
När jag tänker på HIIT tänker jag inte 90% av VO2 max, dvs aerob träning, utan anaerob träning med en intensitet långt över VO2 max. Frågan är hur mätvärdena skulle varit om det hade handlat om intervaller på 90 % intensitet i ex. 45 sek.