handdator

Visa fullständig version : Den nya tråden om sms under bilkörning


Nitrometan
2010-07-16, 11:41
Nytt försök.

------


Inspirerad av en nyhet på radion undrar jag om folket på kolo skriver på sina mobiler medan de rattar sina fordon?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3858771

Nästan varannan bilförare sms:ar vid ratten, enligt en undersökning gjord av försäkringsbolaget Trygghansa. Nu vill Motormännen att lagen ska ändras för att minska olycksrisken.

– Vi har jämfört det med att köra rattfull, eftersom det ökar olycksrisken, säger Susanne Lekengård som är informationschef på Motormännen.

I en undersökning som Trygghansa presenterar i dag framkommer det att nästan varannan svensk bilförare någon gång sms:at framför ratten.

Försäkringsbolaget har intervjuat drygt 900 bilförare. Av dem har 44 procent någon gång sms:at, och mer än vad tionde förare gör det varje vecka.

Intresseorganisationen Motormännen vill se ett förbud mot både sms och mobilanvändning i stort. Enligt dem är nämligen Sverige är tillsammans med Albanien de enda länderna i Europa där det är tillåtet att köra och samtidigt prata i mobiltelefon.

I alla andra länder i Europa är det krav på att bilförare ska använda handsfree vid bilkörning. Det verkar vara en bra idé, tycker Motormännen.

– Även handsfree är en distraktion när man talar, men vi säger att då minskar man ändå olycksrisken, säger Susanne Lekengård på Motormännen.

Men hur vanligt det är att mobiltelefoner direkt orsakar olyckor vet man inte. Av Trafikverkets studier av mobiltelefon kan man bara konstatera att reaktionsförmågan hos föraren blir sämre.



Poll kommer. Tror jag.

ceejay
2010-07-16, 11:42
Svarar samma! Ja det har jag :em:

Tricce
2010-07-16, 11:43
Jag gjorde det ibland med min förra telefon men nu med iphonen går det bara inte då ligger man i diket på nolltid!

Stoltz
2010-07-16, 11:44
Jag har SMsat medan jag cyklat, räknas det?

Nitrometan
2010-07-16, 11:44
Så iPhone är alltså trafiksäkrare än andra telefoner?

Nitrometan
2010-07-16, 11:45
Jag har SMsat medan jag cyklat, räknas det?
Ja, föffan!

My man, Stoltz, rösta ja!

Tricce
2010-07-16, 11:47
Så iPhone är alltså trafiksäkrare än andra telefoner?

Ja i det syftet att dom är så jävla extremfarliga att smsa med så sunt förnuft får tom ett dumhuvud som jag att fatta att det inte är hälsosamt :)

Nordenator
2010-07-16, 11:49
Nepps. Jag brukar försöka undvika att prata i telefon medan jag kör också. Oftast är man ändå i bilen så kort tid att man lika gärna kan höra av sig då man kommer fram och på så vis slippa riskera sitt och andras liv.

Prankie
2010-07-16, 11:50
Har aldrig gjort det. Den här bilden says it all.

http://failblog.files.wordpress.com/2010/06/c2c13f93-a169-4e66-bf21-fd5e8d5e55ef.jpg

Tricce
2010-07-16, 11:50
Nepps. Jag brukar försöka undvika att prata i telefon medan jag kör också. Oftast är man ändå i bilen så kort tid att man lika gärna kan höra av sig då man kommer fram och på så vis slippa riskera sitt och andras liv.

Headset!

mela
2010-07-16, 11:51
Jag smsar, jag kollar dock inte på telefonen utan har koll på vart alla knappar sitter osv. Iofs kollar jag när jag skummar igenom smset som jag svarar på, annars skriver jag inte sms.

O_Wao
2010-07-16, 11:58
Jag har gjort det nån gång, men det det är ju livsfarligt. Har dock en tendens att skriva sms när jag sitter stilla i bilkö.

Verbatim
2010-07-16, 12:08
Folk som smsar under körning förtjänar att dö.

bertbert
2010-07-16, 12:09
Ja, vid rödljus och liknande, men inte när bilen rullar. Antar man ska rösta nej då?

Osten80
2010-07-16, 12:10
Hur många gånger som helst och varenda gång tänker jag att jag är en idiot.

LoTiX
2010-07-16, 12:14
Jag gjorde det ibland med min förra telefon men nu med iphonen går det bara inte då ligger man i diket på nolltid!

Det här.

Nitrometan
2010-07-16, 12:16
Ja, vid rödljus och liknande, men inte när bilen rullar. Antar man ska rösta nej då?
Rösta vad du vill. ;)

Både Volvo och Mercedes har automatiska bromssystem.

arjeplogarn
2010-07-16, 12:17
Jag tycker det är lite av en sport att använda telefonen när man kör. Särskilt att prata i telefonen eftersom att då måste man ha en hand mot örat och man kan inte pausa för att göra en växling eller dylikt.

Jag sätter lite av en ära i att kunna prata i telefon när jag kör samtidigt som jag lyckas hålla ett fint flyt när det gäller växlingar och rattrörelser.

Mental
2010-07-16, 12:17
Om det är som att köra rattfull, kan jag konstatera att det inte är så farligt att köra rattfull alltså.

Sen är det mycket som distraherar en förare idag, det skall pillas med stereon, GPS:en, kanske sitter det en Ipod i en docka som man skall fippla lite med. osv.

Mental
2010-07-16, 12:18
Jag tycker det är lite av en sport att använda telefonen när man kör. Särskilt att prata i telefonen eftersom att då måste man ha en hand mot örat och man kan inte pausa för att göra en växling eller dylikt.

Jag sätter lite av en ära i att kunna prata i telefon när jag kör samtidigt som jag lyckas hålla ett fint flyt när det gäller växlingar och rattrörelser.

Rondeller med luren mot öra är.... lurigt :D

Åsberg
2010-07-16, 12:19
Det här.

Får faktist +1 detta, rätt tråd för mig nu med. :D

Snafu
2010-07-16, 12:21
Har iPhone så jag skulle krasha direkt. Olagligt att använda telefon i bilen när man kör för övrigt i England. Förstår inte hur det fortfarande är lagligt i Sverige.

Jag har noll simultanförmåga. Jag stänger t ex av radion när jag skall in i tät stadstrafik eller parkerar på busy parkeringsplatser.

Tänker jag en alltför djup tanke när jag går uppför trappor missar jag ett trappsteg. Så elit är jag.

Nitrometan
2010-07-16, 12:28
Jag tycker det är lite av en sport att använda telefonen när man kör. Särskilt att prata i telefonen eftersom att då måste man ha en hand mot örat och man kan inte pausa för att göra en växling eller dylikt.
Är du enarmad? :confused:

Du kan ju ha telefonen i den hand du inte växlar med och klämma fast ratten med ett knä om det behövs.


:)

Tricce
2010-07-16, 12:29
Ett gott skäl till att INTE smsa medans man kör bil

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479971&postcount=5382

Osten80
2010-07-16, 12:29
Tänker jag en alltför djup tanke när jag går uppför trappor missar jag ett trappsteg. Så elit är jag.

:laugh:

Nitrometan
2010-07-16, 12:30
Har iPhone så jag skulle krasha direkt. Olagligt att använda telefon i bilen när man kör för övrigt i England. Förstår inte hur det fortfarande är lagligt i Sverige.
I ekots artikel säger trafiksäkerhetsexperten Mats-Åke Belin:
Inget ansvar på den enskilda bilföraren alltså?

– Du har ett ansvar redan i dag, och det ska man inte ta bort, men att reglera på det här sättet är nog inte en långsiktig lösning, säger Mats-Åke Belin.

Nitrometan
2010-07-16, 12:31
Ett gott skäl till att INTE smsa medans man kör bil

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4479971&postcount=5382

Puhleez, inte länkar till AB. Jag blir så ledsen. *cry*

Tricce
2010-07-16, 12:40
Puhleez, inte länkar till AB. Jag blir så ledsen. *cry*

Expressen? :) http://gt.expressen.se/nyheter/1.2066348/bil-kraschade-in-i-tak-pa-lada-7-aring-dod

kaer
2010-07-16, 12:45
wtf! Jag kan ju inte gå vettigt och sms:a samtidigt.

Nitrometan
2010-07-16, 12:52
Expressen? :)
Helst inte.

Jag försöker bojkotta kvällspressen.

arjeplogarn
2010-07-16, 13:22
Är du enarmad? :confused:

Du kan ju ha telefonen i den hand du inte växlar med och klämma fast ratten med ett knä om det behövs.


:)

När man växlar använder man båda benen och en arm. En arm måste man använda till ratten och ytterligare en till telefonen. En arm kort således. Förresten så har du rätt. Under körning rakt fram fungerar det.
Men om man ska göra en sväng efter att ha startat vid ett rödljus (t ex) så blir det desto svårare. För att inte tala om rondellkörning.

Tricce
2010-07-16, 13:26
När man växlar använder man båda benen och en arm. En arm måste man använda till ratten och ytterligare en till telefonen. En arm kort således. Förresten så har du rätt. Under körning rakt fram fungerar det.
Men om man ska göra en sväng efter att ha startat vid ett rödljus (t ex) så blir det desto svårare. För att inte tala om rondellkörning.

Jag brukar styra lite med knäna också :/

coxie
2010-07-16, 13:30
För er med Androidtelefoner finns ju en grym app som gör att man kan mata sms via röststyrning, minns inte vad den heter men funkar kanon för en polare.

Jag själv skickar max 10 sms i månaden så jag har aldrig haft behovet av att skicka ett i bilen.

egge
2010-07-16, 13:36
Jag gjorde det ibland med min förra telefon men nu med iphonen går det bara inte då ligger man i diket på nolltid!

Samma här. Testat en gång med Iphone och det kändes så osäkert att jag inte gör det i fortsättningen.

Scratch89
2010-07-16, 15:40
Nä. Jag pratar inte ens i telefon.

Ganymedes
2010-07-16, 15:56
Hur många gånger som helst och varenda gång tänker jag att jag är en idiot.

+1. Vi är båda idioter. :thumbup:

Viktor_Balck
2010-07-16, 15:59
Det har hänt ett par gånger och det är nog inte speciellt trafiksäkert, tur att det börjar låta när man är på väg ut i vägrenen :D

hahavaffan
2010-07-16, 16:28
Som andra säger, förr SMSade jag mycket vid ratten, men idag med en iPhone är det en jävel till utmaning om man vill hålla sig på vägen och skriva begripliga meddelanden.

Three pigs
2010-07-16, 17:49
Det är rätt illa, men har man en het brud på tråden så är det fan svårt att låta bli

tsp
2010-07-16, 17:54
Jag smsar, jag kollar dock inte på telefonen utan har koll på vart alla knappar sitter osv. Iofs kollar jag när jag skummar igenom smset som jag svarar på, annars skriver jag inte sms.

Det där är något du antagligen inte är ensam om att tänka, "jag kollar ju inte på telefonen". Men även om du vet vart knapparna sitter och kan titta på vägen, så är din hjärna upptagen med att skriva och du är mycket mindre uppmärksam på vad som sker i trafiken.

Matte-
2010-07-16, 17:55
Har hänt men det är inte ofta

Donner
2010-07-16, 18:35
Ja ofta :( Men dethär med att kunna prata in smsen till android var något som låter sjukt bra! Vad heter appen?

hejhopp79
2010-07-16, 19:22
Det borde vara strängt förbud mot att använda mobiltelefon i mobil. De som messar medan de kör säger att det går bra, medans en annan (jag) ska gå över ett övergångsställe och nästan blir överkörd av någon fucking idiot som tittar upp precis när jag ska gå över och de är 1 meter ifrån.

snej
2010-07-16, 19:25
Jag gjorde det ibland med min förra telefon men nu med iphonen går det bara inte då ligger man i diket på nolltid!

Samma här, fast har en HTC. Men det är samma funktion på Android och Iphone. Skulle vara fullständigt livsfarligt att försöka messa när man kör :)

J.V
2010-07-16, 19:42
Det händer. Trots döts-iphone.

Frantic
2010-07-16, 19:44
Det händer. Tittar dock inte på mobilen under tiden.

olander08
2010-07-16, 19:53
Ja, dagligen. Däremot så har jag auto-spell och behöver inte titta på mobilen för att skriva, utan bara snabbt överse och ev. gå tillbaka och byta orden som automatiskt blivit fel.

Däremot har det hänt att jag läser tidningen och löser sudoku/korsord medan jag kör.

Kebab-Arne
2010-07-16, 20:14
Hänt att jag sms:at nån gång. Annars blir det mycket prat i mobilen under körning till 99% inom jobbet. Hade jag inte pratat hade ledningen undrat varför i helvete jag inte svarar i telefon. Är ju en vital del av jobbet, om man får nya körordrar och liknande. Borde dock skaffa handsfree då det som vissa påpekat är svårt att prata i mobilen, växla och styra samtidigt.

Carolinew
2010-07-16, 20:30
Tanten som körde på mig bakifrån på parkeringen för ett tagsen skyllde på telefonen...

shadowfire
2010-07-16, 21:20
Tyvärr, känner mig som en idiot då jag kommer på mig själv med att ha kört flera hundra meter, kanske en kilometer utan att minnas vad jag kört förbi (fokus på luren). Otroligt dåligt. Jag borde skämmas ett kvartal till.