handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenadens fundering #1


Tjockisen
2002-06-25, 08:20
Morgonpromenader lämnar hjärnan rätt fri att göra vad den vill så min beslutade sig för att fundera på om man kan gå in i ketosis över en dag. Vad är det som krävs för att man ska gå in i ketosis förutom att man i princip plockar bort alla kolhydrater från kosten? Krävs det några speciella enzymer eller liknande som produceras när man går in i ketosis och om ja, finns dessa kvar tills nästa gång man går in i ketosis? Tror att nån skrev att om man en gång gått in i ketosis är det lättare nästa gång, sen om det berodde på att man hade rutinen inne eller att kroppen i själva verkat hoppade snabbare in i KETO vet jag inte. Så.. vad jag ville fråga var: Om man nu slutar äta kolhydrater säg klockan 3 på dagen innan och bara äter proteiner och fett resten av dagen, kan man hoppa in i ketosis då? (slog mig nu att ordet ketosis betyder att man har en viss mängd ketoner i blodet eller liknande och kanske kan vara svårt att få upp den nivån på bara en dag..).

Sen undrar jag var man hittar alla artiklar om forskning och grejer som folk här på forumet hittar överallt. Finns det någon databas för sådant?

Mvh Christian

Matte
2002-06-25, 08:26
Brukar ta mig ca 3 dagar att trilla in i ketosis, då tränar jag extremt hårt typ cirkel träning(inga morgonprommenader här inte) och äter nästan bara fett och lite proteiner och NOLL kolisar.
Det stämmer att kroppen "lär sig" att hamna i ketosis snabbare ifall man kört ketodiet förut.
MVH/Matte

Tjockisen
2002-06-25, 08:28
Har du nån aning om hur effektiv man kan bli? ;) Och vad är det som gör omställingen till ketosis? Pyruvyuat (eller hur det nu stavas) sätter väl igång fettförbränningen? Kanske inte har något med varandra att göra.

Matte
2002-06-25, 08:38
Tror inte på pyrovat, men har hört att många har stor hjälp av ALA. Men det viktigaste är att inrikta sig på MYCKET fett de första dagarna och NOLL kolisar.
MVH/Matte

spinkoo
2002-06-25, 18:40
Kan någon vara så snäll att i förstålig detalj förklara vad ketosis egentligen är. Jag vet bara lite så inget snack om att det bara är fett proteiner...fylligare!! :)

MVH/spinkoo