handdator

Visa fullständig version : Mjukare bälte?


Popeye
2010-07-15, 19:04
Någon som kan komma med tips om hur jag får ett SL bälte att bli mjukare?
Det är riktigt stelt idag...
(Ett gammalt Twinlab bälte som skulle behöva mjukas upp)

Nils.R
2010-07-15, 19:55
"Rulla" det.
vet inte riktigt hur jag ska förklara det; lägg det så det formar ett U med ena änden i marken och rulla dom mot varandra, mjukar upp det lite iaf.
Jävligt kass förklaring men förhoppningsvis förstår du vad jag menar.

Popeye
2010-07-19, 12:55
Jahap, blev det bara ett svar?
Är det verkligen så enkelt som att bara rulla det? Jag har hört det sägas att en del kokar det men jag vet inget mer än så?

Jodox
2010-07-19, 14:23
http://articles.elitefts.com/articles/powerlifting-articles/virgin-belt-users/

Har inte testat något av dessa själv förutom att rulla det men gav upp efter ett tag, har typ lärt mig leva med att det kommer vara hårt ett tag framöver

Popeye
2010-07-19, 22:19
Får prova att rulla och kanske köra ett varv eller två i diskmaskinen. :)

Jodox
2010-07-20, 01:23
jag tycker att om du ska köra den i diskmaskinen gör det som sista utväg för att det låter väldigt riskabelt (vore tråkigt med ett sabbat bälte liksom).

Jag tycker du ska rulla det tills du storknar och ha på dig det ofta när du tränar (gärna med en tjocktröja över) så blir det nog mjukt i sinom tid.

Har hört att om det mest är kanterna som är hårda och skaver kan man med en träklubba slå lite lätt på den så att den blir lite mjukare eller eventuellt lämna in det till en skomakare.

Men det är ju mest hardcore (och förmodligen skonsammast mot bältet) att nöta in det genom att använda det ;)

z_bumbi
2010-07-20, 08:26
Hur gammalt är bältet? Ett twinlabbälte som är hårt låter nämligen mer som att det har torkat ut än att det var så från butik och då gissar jag att lite skötsel gör det betydligt mjukare.

kjell33
2010-07-20, 08:58
Köp ett wahlanderbälte i stället.

Popeye
2010-07-20, 11:20
Bältet är rätt gammalt och ha mest bara legat i garderoben så det kan mycket väl vara lite torkat men jag tycker mig komma ihåg att det alltid varit ordentligt styvt.
Man kanske skulle fetta in det ordentligt till att börja med? Fett är ju alltid bra när det gäller läder...
Bältet fyller sin funktion så nytt bälte är inte aktuellt. Det är mest en bekvämlighetsfråga, vill ha det lite skönare och mer följsamt.