handdator

Visa fullständig version : "allt har en mening"?


Slartibartfast
2010-07-15, 17:42
Typ hälften av mina kvinnliga facebook-polare har kladdat "allt har en mening" på sina sidor. Har aldrig någonsin sett en man ha detta som någonslags livsmotto.

Varför är det genomgående kvinnligt att tro på ödet och att allt är förutbestämt, vilket det per definition borde vara ifall "allt har en mening".

diskutera.

von huff
2010-07-15, 17:43
Sånt som endel säger för att trösta sig själv när det skiter sig.Livet är vad man gör det till.

edit:Vet ej varför men kvinnor tycks på nåt sätt ha större tilltro till sådant där samma när det gäller religion tror jag.Iaf är de inte rädda att erkänna det

hejhopp79
2010-07-15, 17:43
Allt har en mening eftersom det är orsak och verkan.

Det är ett annat sätt att säga "soldier through it" eller "when you find yourself going through hell, keep on walking". Ett slags zen-meditativt statement för att lära sig att "roll with the punches" så att säga. Ta ett steg tillbaka och se den stora bilden.

Slartibartfast
2010-07-15, 17:49
Sånt som endel säger för att trösta sig själv när det skiter sig.Livet är vad man gör det till.

edit:Vet ej varför men kvinnor tycks på nåt sätt ha större tilltro till sådant där samma när det gäller religion tror jag.Iaf är de inte rädda att erkänna det

Det är ju i grunden ett religiöst tankesätt. "hela min familj dog i en bilolycka, men det var säkert en mening med det som jag inte förstår ännu" *rolleyes*

Allt har en mening eftersom det är orsak och verkan.

Det är ett annat sätt att säga "soldier through it" eller "when you find yourself going through hell, keep on walking". Ett slags zen-meditativt statement för att lära sig att "roll with the punches" så att säga. Ta ett steg tillbaka och se den stora bilden.

Nej, du missar poängen.

Dom menar att allt som händer nu, speciellt dåliga saker, har en mening som visar sig i ett senare skede.

Orsak och verkan är den manliga versionen. Skit händer --> man anpassar sig.

hejhopp79
2010-07-15, 17:50
Jo men alltså det är inte nödvändigtvis bokstavligt menat. Det syftar på att livet ibland tar dig dit det tar dig och att det i slutändan kommer bli okej.

Att någonting inte var "meant to be" är såklart lite av en cop-out, eftersom ödet är ett tveksamt begrepp, men poängen är att kunna lämna något bakom sig och gå vidare. Jag tror inte många tjejer som skriver det på sina sidor reflekterat och filosoferat över ödets kringelikrokar. De bara skriver så och det är inte super-bokstavligt.

Bailah
2010-07-15, 17:52
Skaffa nya Tjejpolare Slarti ;)

Andy.da.wohoo
2010-07-15, 17:53
Naeh, jag tror inte på ödet..

Däremot kan jag tänka "han/hon har nog sina anlednigar" när folk gör något jag inte förstår.

Slartibartfast
2010-07-15, 17:53
Orsak och verkan är ju det som allting är uppbyggt kring. Men det funkar ju fan inte om man svänger runt det. Verkan kan bara uppstå om Orsaken kommer före i kronologin, och inte är nåt totalt orelaterat som inträffar långt efteråt. Det kallas istället anpassning, i den verkliga världen.

hejhopp79
2010-07-15, 17:54
Orsak och verkan är ju det som allting är uppbyggt kring. Men det funkar ju fan inte om man svänger runt det. Verkan kan bara uppstå om Orsaken kommer före i kronologin, och inte är nåt totalt orelaterat som inträffar långt efteråt. Det kallas istället anpassning, i den verkliga världen.

Det är just det jag menar. Tjejerna har ju inte tänkt som du skrev ovan, man bara skriver det som ett sätt att stå ut när jobbiga saker händer i tillvaron.

Lellan
2010-07-15, 17:54
Nej, du missar poängen.

Dom menar att allt som händer nu, speciellt dåliga saker, har en mening som visar sig i ett senare skede.

Orsak och verkan är den manliga versionen. Skit händer --> man anpassar sig.

Har du frågat dem så att du vet att det är så du menar? Då kan du ju passa på att fråga dem det du frågar oss..

Kanske är det för att vi genom tiderna fått stå ut med tråkiga karlar för att överleva, och det hänger kvar efter kvinnans frigörelse då fler kvinnor kan lämna sina män om de tröttnar? :D (bara drygar mig lite.. ;))

Alexton
2010-07-15, 17:55
Tror det är en mental snuttefilt.

"åh jag har gått upp 15kg och förlorat mitt jobb" och sen på arbetsförmedlningen kanske hon träffar sin chubby chaser drömprins och allt visar sig vara ödet! Story från random romantisk komedi ;)

Slartibartfast
2010-07-15, 17:56
Skaffa nya Tjejpolare Slarti ;)

Jag borde fan göra det.

hejhopp79
2010-07-15, 17:57
Förresten är du Finlands-svensk, eller bara en finne som kan svenska? Eller tvärtom lol

Mä kyllä puhun suomee perkeles!

Slartibartfast
2010-07-15, 17:58
Har du frågat dem så att du vet att det är så du menar?

Detta är inte brudarna jag har regelbunden IRL-kontakt med, utan dom är random facebook-bekanta. Skulle aldrig umgås med brudar som har den livsinställningen :)

Känns som om dom frånsäger sig ansvaret för sitt eget liv och förväntar sig att skit ska ordna upp sig själv bara man ger det tid.

Snobbe
2010-07-15, 17:58
Det är väl ungefär som varför man har en religion man vill veta att allt ska ordna sig och om det skiter sig så är det något annat som påverkar detta och att det kan vara meningen för något annat. Jag tror dock inte kvinnor är ensamma om detta långt ifrån kanske bara så att dom är mer utåt med det.

Slartibartfast
2010-07-15, 17:59
Förresten är du Finlands-svensk, eller bara en finne som kan svenska? Eller tvärtom lol

Mä kyllä puhun suomee perkeles!

Jag e finlandssvensk.

Sjoba
2010-07-15, 17:59
Dom skriver det bara för att det låter puttinuttigt? Typ som alla som skriver "Amor vincit omnia" överallt?

Doctor Snuggles
2010-07-15, 18:00
http://www.threadbombing.com/data/media/29/interesting-thread.gif

Slartibartfast
2010-07-15, 18:02
Det är väl ungefär som varför man har en religion man vill veta att allt ska ordna sig och om det skiter sig så är det något annat som påverkar detta och att det kan vara meningen för något annat. Jag tror dock inte kvinnor är ensamma om detta långt ifrån kanske bara så att dom är mer utåt med det.

Skulle det vara en uttryckligen religiös övertygelse skulle jag köpa den. Tror man att Människan spår men Gud rår, så är det ok för mig. Men i detta fall är det nog snarare att folk fått för sig att det på nåt sätt är sött att tycka allt har en mening, utan att man destovidare begrundat vad detta innebär.

Osten80
2010-07-15, 18:16
Äh, det har nog ofta ingen djupare betydelse för personerna som skriver det. Det är väl lite som de som tatuerar in "carpe diem" och sedan lever sitt liv som WoW-snubben i det där briljanta South Park-avsnittet.
Jag hade en gammal jobbarkompis som hade tatuerat in kinesiska tecken för "vishet" och "kunskap". Den människan var nog en av de mest korkade, mest oallmänbildade och fördomsfulla personerna jag träffat, dessutom fullblodsrasist på köpet.

miss_incorrigible
2010-07-15, 18:17
Eh, det är bara påhitt för att inte behöva känna och ta ansvar inför sig själv och de val man gör när shit hits the fan, bland annat.

Tolkia
2010-07-15, 18:18
Jag tror att det är ett ganska vanligt sätt att tänka även bland män, men att det är mindre vanligt att män skriver "känslopjunk" på Facebook (i viss mån tror jag även att åldern spelar roll; det är ofta viss skillnad på hur man uttrycker och förhåller sig till religiösa/andliga funderingar när man är 20 jämfört med när man är 60).

Tolkningen är ju - som vanligt - läsarens. Jag kan inte se hur inställningen att "allt har en mening" (vad det nu betyder; det brukar kunna diffa en hel del mellan individer som uttrycker den) omöjliggör lagen om orsak och verkan (det är väl till stor del därför som vetenskapens framväxt inte har dödat religionen, framför allt inte privatreligiositeten, att vetenskapen inte svarar på frågan om saker som händer har någon "mening") eller fråntar individen ansvaret för sitt liv. Min erfarenhet är att andelen i dagens Sverige med inställningen att det finns en bakomliggande "mening" som anser att de inte själva ansvarar för sitt liv är ganska liten.

Sedan undrar jag ganska ofta vad det är som gör att det är så provocerande om någon nu skulle tro att "allt har en mening". Det verkar ju vara många som orkar störa sig.

Slartibartfast
2010-07-15, 18:22
Betänk detta.

Din far och du har en väldigt platonisk och sporadisk relation, ända tills han blir dödligt sjuk. Under hans sista månader i livet utvecklar du och din far en djup och givande relation.

Är "meningen" med din fars sjukdom att ni ska utveckla en bättre relation? En väckarklocka? Det skulle jag kunna köpa, om man vill se nånting positivt i det. Bättre en kort intensiv relation, än ingen alls i åratal. Men då är det ändå fråga om anpassning.

Om du och din far redan hade en bra relation. Vilken vore då meningen med hans sjukdom?

Slartibartfast
2010-07-15, 18:27
Eh, det är bara påhitt för att inte behöva känna och ta ansvar inför sig själv och de val man gör när shit hits the fan, bland annat.

Det tror jag också. Istället för att aktivt ta tag i och reda ut situationer så förväntar man sig att en förutbestämd lösning ska utveckla sig med tiden.

Det som jag stör mig mest på, är folk som faktiskt tar tag i situationen och reder upp den, och sen ger all credit till världsaltets magi, istället för till sig själva.

Sjoba
2010-07-15, 18:27
Det finns ingen "mening". Fadern fick en sjukdom - orska, far och son tänker till - verkan.
Folk blir sjuka, det är sånt som bara händer. Hoppas folk förstår min poäng här.

Håller med tidigare utlåtande - folk "skyller" gärna på "världsaltet". Om man gör eller inte gör något som "ändrar" framtiden, när sedan något bra händer så tänker man att, om man inte hade gjort det man gjorde tidigare, så hade det här aldrig hänt, och att det då var av en orsak. BS!

Slartibartfast
2010-07-15, 18:32
Jag visste att detta skulle falla i god jord här. Ni har koll. Kolo är ju ändå Internets intelligensreserv. :D

Sjoba
2010-07-15, 18:39
Jag visste att detta skulle falla i god jord här. Ni har koll. Kolo är ju ändå Internets intelligensreserv. :D

http://drunkenachura.files.wordpress.com/2009/07/internet-serious-business.jpg

Ignatius72
2010-07-15, 18:46
Jag tolkar meningen som att allt som man är med om, bra som dåligt, formar en som person. Att min mamma dog ger inte någon högre mening, däremot så har det en inverkan på mitt liv. Så i så motto har allt en mening.

Slartibartfast
2010-07-15, 18:50
Jag tolkar meningen som att allt som man är med om, bra som dåligt, formar en som person. Att min mamma dog ger inte någon högre mening, däremot så har det en inverkan på mitt liv. Så i så motto har allt en mening.

Det är så som det i min mening "bör" tolkas. Dvs att ens mot och medgångar formar ens person. Bygger karaktär. Man anpassar sig och drar lärdom. Ren orsak och verkan.

Inte, Verkan---magi---Orsak!

Lellan
2010-07-15, 19:00
Det är så som det i min mening "bör" tolkas. Dvs att ens mot och medgångar formar ens person. Bygger karaktär. Man anpassar sig och drar lärdom. Ren orsak och verkan.

Inte, Verkan---magi---Orsak!

Ok, men jag fattar fortfarande inte hur du kan vara så säker på att det inte är som du menar - som de menar? Hade du frågat el hur vet du? Bara nyfiken.. :)

hejhopp79
2010-07-15, 19:02
Jag hade en gammal jobbarkompis som hade tatuerat in kinesiska tecken för "vishet" och "kunskap". Den människan var nog en av de mest korkade, mest oallmänbildade och fördomsfulla personerna jag träffat, dessutom fullblodsrasist på köpet.

White trash, kallas det ;)

Trance
2010-07-15, 19:03
Jag tolkar meningen som att allt som man är med om, bra som dåligt, formar en som person. Att min mamma dog ger inte någon högre mening, däremot så har det en inverkan på mitt liv. Så i så motto har allt en mening.

Jag tycker att det är svårt att tolka den meningen som något annat än ett utryck för spirituell/övernaturlig tro på något.

Jag själv tycker det är väldigt skönt att saker faktiskt inte har någon större mening.

Onigiri
2010-07-15, 19:06
Allt har en mening, allt är redan förutsagt och det finns inga "val" i livet. Allt sker av en bestämd orsak.

http://oldcoyote.files.wordpress.com/2008/06/lost-locke.jpg

Slartibartfast
2010-07-15, 19:08
Ok, men jag fattar fortfarande inte hur du kan vara så säker på att det inte är som du menar - som de menar? Hade du frågat el hur vet du? Bara nyfiken.. :)

fan...där har du en point iofs :D

Nejmen, dom jag frågat angående det, har bekräftat att det är fråga om naiv ödestro (alltså helt ogenomtänkt), då har jag oftast lämnat den diskussionen där, för den leder sällan nånstans. I andra fall är det ofta baserat på mina egna (möjligen felaktiga) observationer om individernas förehavanden och sätt att hantera kriser.

resten har jag inte frågat. Dom får känna sig delaktiga i min generalisering och kollektiva dumförklaring :)

stevebc
2010-07-15, 19:10
Ödet är bullshit. Känns bara som en lam ursäkt. "I guess it wasn't meant to be" och sedan en axelryckning.

Äh, det har nog ofta ingen djupare betydelse för personerna som skriver det. Det är väl lite som de som tatuerar in "carpe diem" och sedan lever sitt liv som WoW-snubben i det där briljanta South Park-avsnittet.
Jag hade en gammal jobbarkompis som hade tatuerat in kinesiska tecken för "vishet" och "kunskap". Den människan var nog en av de mest korkade, mest oallmänbildade och fördomsfulla personerna jag träffat, dessutom fullblodsrasist på köpet.:laugh:

Slartibartfast
2010-07-15, 19:11
Jag tycker att det är svårt att tolka den meningen som något annat än ett utryck för spirituell/övernaturlig tro på något.

Jag själv tycker det är väldigt skönt att saker faktiskt inte har någon större mening.

Jag tycker man kan tolka meningen som Ignatius gör, men det är garanterat inte så som alla fjortisbrudar tolkar den, och det finns mycket smartare formuleringar om det faktiskt är så man menar.

Tolkia
2010-07-15, 19:30
Dom får känna sig delaktiga i min generalisering och kollektiva dumförklaring :)

Jag tycker man kan tolka meningen som Ignatius gör, men det är garanterat inte så som alla fjortisbrudar tolkar den, och det finns mycket smartare formuleringar om det faktiskt är så man menar.
Hmmm ... så det du egentligen ville var helt enkelt att få basha lite? No offense.

Ignatius72
2010-07-15, 19:32
Jag tycker att det är svårt att tolka den meningen som något annat än ett utryck för spirituell/övernaturlig tro på något.

Jag själv tycker det är väldigt skönt att saker faktiskt inte har någon större mening.

kan vara en stretchad tolkning ;)

Slartibartfast
2010-07-15, 19:39
Hmmm ... så det du egentligen ville var helt enkelt att få basha lite? No offense.

Jo, absolut. Jag trodde det var uppenbart :)

Tänkte ändå min rant kunde inbjuda till lite diskussion.

bertbert
2010-07-15, 19:44
Äh, det har nog ofta ingen djupare betydelse för personerna som skriver det. Det är väl lite som de som tatuerar in "carpe diem" och sedan lever sitt liv som WoW-snubben i det där briljanta South Park-avsnittet.
Jag hade en gammal jobbarkompis som hade tatuerat in kinesiska tecken för "vishet" och "kunskap". Den människan var nog en av de mest korkade, mest oallmänbildade och fördomsfulla personerna jag träffat, dessutom fullblodsrasist på köpet.

:laugh: Hur vet han att det verkligen stod "vishet" samt "kunskap"? Egentligen kanske han fick "tjocka drägg" inpräntat? :Virro

Shajjn
2010-07-15, 22:39
De tror inte med fullt allvar på att man kan, beslutsamt och framgångsrikt, styra livets färdriktning. Dumma, alltså.