handdator

Visa fullständig version : Kontakt linser: Torra ögonen tecken på fel linser?


emi23j
2010-07-15, 14:13
Hallå!

Skaffade för ett tag sedan kontakt linser och är fortfarande inne på min första förpackning. Jag använder endast dessa då jag tränar eftersom det blir så torrt i ögonen av dem.
En kompis sa till mig att om man blir torr i ögonen av linserna så berodde det på att man hade fel linser. stämmer detta??
Hos optikerna sa dem att vissa har torra ögonen och kan ha problem med att ha kontakt linser. Dem nämnde dock aldrig att torra ögonen berodde på att man hade fel sorts linser. Så ni vänder jag mig till er andra som kanske har haft samma problem och hur ni löste detta?

Har köpt på mig tårvätska som fungerar ypperligt bra när jag skall sätta in linserna. Blir typ 10 ggr enklare att få dem på plats. Men jag vet inte direkt om vätskan hjälper speciellt mycket när det börjar bli torrt i ögonen, kanske att det hjälper för stunden men inte över en längre tid.

Så anyway, vad har ni för synpunkter?

mela
2010-07-15, 14:18
Jag har torra ögon och har linser, har testat dagslinser, månadslinser och dygnet-runt-linser. Kan inte ha dygnet runt för att jag blev typ blind på morgonen. Har nu månadslinser och det funkar bra, men jag måste använda mig av ögondroppar ibland. Bar att ha med sig i handväskan så tar man en droppe vid behov.

emi23j
2010-07-15, 14:19
Jag har torra ögon och har linser, har testat dagslinser, månadslinser och dygnet-runt-linser. Kan inte ha dygnet runt för att jag blev typ blind på morgonen. Har nu månadslinser och det funkar bra, men jag måste använda mig av ögondroppar ibland. Bar att ha med sig i handväskan så tar man en droppe vid behov.

Okey.

är väl detta jag också får göra.

Har förresten en dags linser.

mela
2010-07-15, 14:21
Jag tyckte att det blev för mkt pengar med endagslinser, annars är det ju sjukt bekvämt :D

emi23j
2010-07-15, 14:25
Ja det är kanske det. Men som sagt, sjukt bekvämt att bara slänga dem och man behöver inte vara försiktig med dem=)

kaer
2010-07-15, 14:27
Jag kör dagslinser, överlägset bäst tycker jag.
Har du precis börjat med linser så är det nog för att du är ovan.
Det kan ju också vara ovanligt torrt i din träningslokal, eller dammigt, eller att du är småallergisk mot ngt.

krellik
2010-07-15, 14:27
Kan själv inte ha linser när jag är förkyld, annars funkar det hur bra som helst nuförtiden med moderna linser, 15 år sen var det mer lidande med trötta ögon mot kvällarna och skit.

Nattljus
2010-07-15, 14:31
endagslinser är bara skräp. de håller inte en hel dag innan de torkar ihop och börjar klia.

det finns många olika sorters linser. du får prova tills du hittar en sort du gillar.

mela
2010-07-15, 14:34
endagslinser är bara skräp. de håller inte en hel dag innan de torkar ihop och börjar klia.


Jag lyckades faktiskt klia sönder en endagslins en gång. Fick sitta och pilla ut linsbitar ur ögat i 3 dagar sedan. Mindre mys.

kaer
2010-07-15, 14:34
endagslinser är bara skräp. de håller inte en hel dag innan de torkar ihop och börjar klia.

Hyfsat kategoriskt uttalande. Funkar utmärkt för mig. Jag har haft Halvårs, månads och dygnetruntlinser med, och endags är det som fungerar absolut bäst för mig.

kjell33
2010-07-15, 14:41
Har haft linser av alla slag i 20+ år och min erfarenhet är att de inte passar så bra i vissa miljöer; t ex torr luft el mkt partiklar i luften, men annars har jag aldrig haft några problem.

maaherra
2010-07-15, 14:43
Jag har haft problem med torra ögon och linser. Sedan jag köpte ett par som släpper igenom lite mer syre blev det bättre, men kan fortfarande få torra ögon ifall jag använder linser länge och/eller väldigt många dagar i sträck.

Tolkia
2010-07-15, 17:07
Nu vet jag inte vad du menar med "torr", men om välvningen på linserna inte motsvarar ögats (det finns åtminstone två olika "standardkurvaturer") kan de skava och kännas obekväma. Jag kan t.ex. inte ha Focus endagslinser utan att det känns som om jag konstant har grus i ögonen.

emi23j
2010-07-15, 18:18
Jag har haft problem med torra ögon och linser. Sedan jag köpte ett par som släpper igenom lite mer syre blev det bättre, men kan fortfarande få torra ögon ifall jag använder linser länge och/eller väldigt många dagar i sträck.

Nu vet jag inte vad du menar med "torr", men om välvningen på linserna inte motsvarar ögats (det finns åtminstone två olika "standardkurvaturer") kan de skava och kännas obekväma. Jag kan t.ex. inte ha Focus endagslinser utan att det känns som om jag konstant har grus i ögonen.


Vad har du för linser maaherra?

tolkia. Linserna är ju inte helt bekväma. de skaver väl lite grand, men när det börjar bli torrt i ögonen så är det ju mycket värre. då måste jag ta ut linserna.

Bubban
2010-07-15, 20:09
Alltså ni jämför mellan dags- och månadslinser som om de vore de enda.
Det finns jättemånga olika kvaliteter på månadslinser. Jag gick bara upp en prisklass och fick en rättså märkbar förbättring i fuktighet i ögonen. Förut räckte det bara att jag satt och tittade 15 min på en film och linserna fastnade på hornhinnan. Nu är det lite bättre i alla fall. Men pga. pengabrist kan jag inte öka mer.

Spiffy
2010-07-15, 20:26
Alltså ni jämför mellan dags- och månadslinser som om de vore de enda.
Det finns jättemånga olika kvaliteter på månadslinser. Jag gick bara upp en prisklass och fick en rättså märkbar förbättring i fuktighet i ögonen. Förut räckte det bara att jag satt och tittade 15 min på en film och linserna fastnade på hornhinnan. Nu är det lite bättre i alla fall. Men pga. pengabrist kan jag inte öka mer.

Vad bytte du till, och vad bytte du ifrån?

maaherra
2010-07-16, 06:28
Vad har du för linser maaherra?

tolkia. Linserna är ju inte helt bekväma. de skaver väl lite grand, men när det börjar bli torrt i ögonen så är det ju mycket värre. då måste jag ta ut linserna.

Jag har Air Optix Aqua. Innan hade jag bara Air Optix eller om det var någon äldre modell av Air Optix Aqua. Det blev bättre med mina nya linser i vart fall.

emi23j
2010-07-16, 06:50
Alltså ni jämför mellan dags- och månadslinser som om de vore de enda.
Det finns jättemånga olika kvaliteter på månadslinser. Jag gick bara upp en prisklass och fick en rättså märkbar förbättring i fuktighet i ögonen. Förut räckte det bara att jag satt och tittade 15 min på en film och linserna fastnade på hornhinnan. Nu är det lite bättre i alla fall. Men pga. pengabrist kan jag inte öka mer.

intressant.

Finnss det samma skillnader på en dags linser?

O_Wao
2010-07-16, 07:29
intressant.

Finnss det samma skillnader på en dags linser?

Jag har två sorters endagslinser, ena ögat är mer muppigt och får finlinser, det andra som sköter sig får billighetsvarianten. Funkar utmärkt. Är du inte nöjd med dina linser ska du definitivt gå tillbaka, tillpassningen gör jättemycket för hur du upplever att de sitter, torrhet osv. Hör av dig till din optiker och beskriv problemet så hjälper de dig.

MichiPich
2010-07-16, 08:33
Jag kör bara lins i mitt dominerande "bra" öga
behöver ingen lins i det andra kassa ögat för det hänger liksom bara med det andra :P
funkar skitbra och är pengasparande

Bubban
2010-07-16, 16:35
Vad bytte du till, och vad bytte du ifrån?

Trodde jag svarade igår... hmm.

"Fan, nuvet jag inte vad de förra hette, men de nya heter biofinity AQUAFORM Comfort Science av CooperVision. Jag tror de nya är av något material liknande silikon. " skrev jag.