handdator

Visa fullständig version : Bästa och det sämsta


130kg finsk sisu
2010-07-15, 13:59
Vad är det bästa respektive det sämsta med de länder ni besökt.

Sverige: Bästa: Troligen ett av världens bästa vägnät. Sämsta: Vore väl att ingen vill prata historia.
Ryssland: Bästa: Vodkan + att alla ville prata historia. Sämsta: Byråkratin och otryggheten.
Ungern: Bästa: otroligt billiga taxiavgifter. Typ 5 euro för 100km. Sämsta: Alla platser i olika städer inte precis fagra att se på.
Tyskland: Bästa: Autobahn. Sämsta: Man skulle vilja tro att man kan engelska där men helt otroligt hur dåliga man är.
Norge: Bästa: Otroligt vackert. Sämsta: Dyrt. Alla jävla berg som gör att man skiter ner sig då man kör bil.
Danmark: Bästa: Sanddynerna och legoland :). Sämsta:Kommer ej på nåt faktiskt.
Luxemburg: Bästa: Vann VM-guld. Sämsta/bästa2: Såg mitt livs första nynazist som hade svart hudfärg. En syn jag aldrig kommer att glömma.
Frankrike: Bästa: Ingenting. En god drink hade de iaf. Sämsta: Allt. Otroligt vilket kasst land i mina ögon.
Tjeckien: Bästa: OK priser. OK land. Sämsta: Prag hade sina slumkvarter, råttor i tunnelbanan, knarkare överallt.
Slovakien: Bästa: Ännu bättre priser än Tjeckien. Sämsta: Minns att det var varmt där. Det gillar jag inte.

Silverschnitzel
2010-07-15, 14:11
Finland: Bäst - Ölen, korvarna, brödet, SISU. Sen gillar jag att man är så chill i Finland till skillnad mot Sverige som är ytligt om man ska jämföra. I Finland kan man ta på sig en sliten hoodie o dra ut o bärsa med polarna och bli dyngrak men i Sverige gäller det att klä sig fint och inte bli utslängd av vakten för du tagit 3 öl. För att ta ett extremt exempel.
Sämst - Mycket saker som kläder osv är typ samma som här fast dyrare.

Tyskland: Bäst - Bärsen för guds skull! God korv. Sämst - Tyskar är tyskar..
Turkiet: Bäst - Vädret, shopping, maten. Sämst - Alla förbannade försäljare.
Thailand: Bäst - Alla är trevliga! Värmen, maten är billig, snorkling, stränder mm. Thailand är grymt! Sämst- Transor och mycket prostituerade.

Fyller på mer när jag kommer på mer :)

stevebc
2010-07-15, 14:13
Frankrike: Bästa: Ingenting. En god drink hade de iaf. Sämsta: Allt. Otroligt vilket kasst land i mina ögon. HAhahahaahhaha :laugh:

Håller inte med din lista i övrigt riktigt. Det sämsta med Frankrike är nog hur folk beter sig mot främlingar och invandrare. I slutändan är det väl ungefär samma attityder som i alla andra länder, men det visas mer öppet här. Särskilt äldre/inskränkta människor kan bli riktigt förbannade på en, trots att man gör allt för att integrera sig. Utskrattad har man också blivit några gånger.

hejhopp79
2010-07-15, 14:17
Finland: Bäst - Ölen, korvarna, brödet, SISU. Sen gillar jag att man är så chill i Finland till skillnad mot Sverige som är ytligt om man ska jämföra. I Finland kan man ta på sig en sliten hoodie o dra ut o bärsa med polarna och bli dyngrak men i Sverige gäller det att klä sig fint och inte bli utslängd av vakten för du tagit 3 öl. För att ta ett extremt exempel.


Faktiskt. Finland är mer chill på det sättet. Ska dock nämna naturen också; Finland är grymt vackert. Nästan mer vatten än land. Inte lika mycket image i Finland, man behöver inte snacka och vara så märkvärdig.

130kg finsk sisu
2010-07-15, 14:27
HAhahahaahhaha :laugh:

Håller inte med din lista i övrigt riktigt. Det sämsta med Frankrike är nog hur folk beter sig mot främlingar och invandrare. I slutändan är det väl ungefär samma attityder som i alla andra länder, men det visas mer öppet här. Särskilt äldre/inskränkta människor kan bli riktigt förbannade på en, trots att man gör allt för att integrera sig. Utskrattad har man också blivit några gånger.

OK. Kan nämna att jag bara besökt Bordeaux och vad jag förstått av en fransman som jag känner är det verkligen ett råtthål i iaf hans och hans närmaste ögon.

Hur har du annars hamnat i Frankrike? Jobb eller studier? Eller är det t.o.m ett könsorgan som lockat dej dit? :)

Verbatim
2010-07-15, 14:29
Finland: Bäst -Språket låter lustigt. Sämsta: Deras defination av historia är att älta kungahus och Sveriges svek i WW2 om och om igen, inget annat har hänt i världshistorien, någonsin.

130kg finsk sisu
2010-07-15, 14:33
Vem fan ältar svenska kungahuset i Finland annat än blekfet bänkpressare vars modersmål dessutom är svenska? :)

stevebc
2010-07-15, 14:39
OK. Kan nämna att jag bara besökt Bordeaux och vad jag förstått av en fransman som jag känner är det verkligen ett råtthål i iaf hans och hans närmaste ögon.

Hur har du annars hamnat i Frankrike? Jobb eller studier? Eller är det t.o.m ett könsorgan som lockat dej dit? :)Ja, en del fransmän visar sådan avsky till sitt eget land att svensken snabbt bleknar i jämförelse. Det handlar nog om att man där oftare använder starkare ord och uttryck för att beskriva saker. Så det framstår ofta som mycket värre eller mycket bättre. Finns många olika superlativ, både i positiv och negativ bemärkelse.

Studerade där ett år. Det kändes mer som en berg- och dalbana snarare än en resa i ett platt landskap, men man får inte glömma att de djupare dalarna alltid vägs upp av de högre bergen.

benya
2010-07-15, 14:50
Kurdistan- perfekt väder (vårtider), nyårsfesten (hela landet är ute och firar- skön stämning precis överallt) fantastisk mat på restaurangerna med kompletta måltider (kurdisk mat är komplicerad) , öppna och vänligt sinnade människor (överlag)och sist men inte minst så är naturen och landskapen i anslutning till bergen bland det vackraste på jordytan!
Nackdelar- väldigt skräpigt på sina håll, värmen på somrarna och för mycket kläder på brudarna

benya
2010-07-15, 14:52
Eller finns en annan sida med tjejernas klädsel som är positiv, man har enklare för att hålla sig ”lugn”. I sve dessa dagar blir man knäpp bara man gå utomhus, blir ärligt talat frustrerad ( måste skaffa mig KK)

stevebc
2010-07-15, 14:57
Kurdistan- perfekt väder (vårtider), nyårsfesten (hela landet är ute och firar- skön stämning precis överallt) fantastisk mat på restaurangerna med kompletta måltider (kurdisk mat är komplicerad) , öppna och vänligt sinnade människor (överlag)och sist men inte minst så är naturen och landskapen i anslutning till bergen bland det vackraste på jordytan!
Nackdelar- väldigt skräpigt på sina håll, värmen på somrarna och för mycket kläder på brudarnaJa, det ser mycket vackert ut på det jag sett från mina kompisars foton. Men är folk schyssta och så även mot utlänningar? Utan att vara för generaliserande känns det som "inklämda" folkgrupper blir mer skeptiska mot utlänningar och turister. Typ basker, korsikaner, kurder, om man skulle åka dit. Är du själv kurd? Räcker det med att inte vara turk för att man ska bli välmottagen? :)

Eller finns en annan sida med tjejernas klädsel som är positiv, man har enklare för att hålla sig ”lugn”. I sve dessa dagar blir man knäpp bara man gå utomhus, blir ärligt talat frustrerad ( måste skaffa mig KK)Do it!

Kappman
2010-07-15, 14:58
Australien: Bästa: Klimatet, naturen och folks inställning till livet. Sämsta: Svårt att få medborgarskap så att man kan bosätta sig där.
Cypern: (Typisk svennebanan semesterställe)
Danmark: Bästa: Legoland är coolt! Sämsta: Danskar är skrikiga och uppkäftiga
England: Bästa: Skön kultur. Sämsta: Maten, allt är fettdrypande.
Finland: Bästa: Gör vad de blir tillsagda (hirarkiskt tänkande). Sämsta: Storebrorskomplex då det gäller Sverige.
Frankrike: Bästa: Om du vill ha en helt annorlunda flickvänsupplevelse. Skaffa en fransyska. Sämsta: Arroganta om du inte lär dig deras språk.
Grekland: Bästa: Skön kultur, bra klimat. Sämsta: Lärt sig suga turister
Irland: Bästa: Människorna är härligt jordnära. Sämsta: Det regnar ofta
Italien: Bästa: Brudarna. Sämsta: Killarna
Polen: Bästa: Blandningen av gammalt och nytt. Sämsta: Stora klyftor mellan rika/fattiga.
Ryssland: Bästa: Spriten. Sämsta: Otrygghet
Spanien: Bästa: Klimatet. Sämsta: Oärliga spanjorer
Thailand: Bästa: Maten, klimatet, stränderna, vattnet, thaiboxning. Sämsta: Många småflickor som måste försörja sig genom att ta 70-åriga svenskbalkar i rumpan.

benya
2010-07-15, 14:59
I som bulkar skulle älska Kurdistan. Finns riktigt schyssta gym med kompetent personal som gärna hjälper en med byggandet. Sen så behöver man absolut inte oroa sig för att få för lite mat ute, plus att priserna är väldigt förmånliga.
Det kommer nog mer

130kg finsk sisu
2010-07-15, 14:59
Steve: Vi finlandssvenskar är inte skeptiska trots vår inklämdhet. Nu skall man akta sig för att generalisera men jag känner några kurder som är väldigt öppna och vänliga. De hatar förvisso turkar, men något agg mot andra har jag ej märkt.

130kg finsk sisu
2010-07-15, 15:01
jag glömde Polen: Bästa: Deras billiga lyxhotell. Sämsta: Kanske klyftorna mellan fattig och rik som Kappmannen säger.

Tryman
2010-07-15, 15:02
Tyskland: Bäst - Träffade en massa supertrevliga tyskar. Sämsta -
Spanien: Bäst - Cykelvägarna, fotbollen och brorsan. Sämsta: Madridinvånarnas engelskakunskaper (mkt värre än Barcelona) och servicekänsla.
Luxemburg:Bäst - Bra sjukvård (kompis råka ut för en olycka) Sämsta - Kan vara öde
Italien: Bäst - Naturen. Sämst - Ingenting går efter tidsplanering.
Portugal: Bäst - Bra priser då (iofs för 11 år sedan). Sämst - Den mat jag fick där. (Finns nog bättre att få tag på dock)
Belgien: Bäst: Ölen och chokladen. Sämst - Vädret, det regnade i en vecka när jag var där.
Danmark: Sanddynerna på Jylland Sämst -
Norge: Bäst - Deras rockscen, finns inte mkt bättre. Sämst - Oslo Sentral är inte vacker om man ut på fel ställe och priserna.
Grekland: Bäst - Gillade maten där. Sämst - Taxichaffisarna som rökte i bilen och vart griniga när man tog på sig bälte.

benya
2010-07-15, 15:06
Stevebc, jo tar för lång tid och vänta till helgerna för att ragga ute, och kan inte gå ut för länge i veckorna då sömnen är viktig. Men är principiellt emot KK (inte tillräckligt stimulerande med ”been there done that” tjejen- måste ha nytt), med vissa undantagsfall (om hon verkligen vet hur man ska tillfredställa en man).

Ang. folket i Kurdistan så är folk väldigt vänliga i synnerhet mot utlänningar om du nu beter dig inom ramarna för beteendenormerna (kurder har en tendens att behandla andra bättre än sina egna-man vill visa den bästa sidan av sitt vackra land,). Med undantag för mörka människor, där är främlingsfientligheten fortfarande på en tragisk nivå. Svenskar är speciellt populära då många har släkt i sverige och svenska företag etablerar sig i regionen.
Man skall absolut inte ”stöta” på någon tjej då kan det sluta väldigt illa och utelivet är väldigt begränsat. Dock finns grymma bordeller med massa orientaliska flickor (dock inte kurdiska) om man tycker sådant är Ok.

stevebc
2010-07-15, 15:14
Ang. folket i Kurdistan så är folk väldigt vänliga i synnerhet mot utlänningar om du nu beter dig inom ramarna för beteendenormerna (kurder har en tendens att behandla andra bättre än sina egna-man vill visa den bästa sidan av sitt vackra land,). Med undantag för mörka människor, där är främlingsfientligheten fortfarande på en tragisk nivå. Svenskar är speciellt populära då många har släkt i sverige och svenska företag etablerar sig i regionen.
Man skall absolut inte ”stöta” på någon tjej då kan det sluta väldigt illa och utelivet är väldigt begränsat. Dock finns grymma bordeller med massa orientaliska flickor (dock inte kurdiska) om man tycker sådant är Ok.Jag hade gärna åkt dit, men det jag oroar mig för är just saker som här vore helt okej men där inte accepterat, och vad som skulle ske då. Jag har ett antal kurdiska vänner som talat gott om landet och maten, men negativt om klankulturen och det konservativa tänket i vissa familjer. Men visst, jag inser ju att vill man supa och ****** är det inte till Kurdistan man åker, haha.

Kappman
2010-07-15, 15:14
Man skall absolut inte ”stöta” på någon tjej då kan det sluta väldigt illa och utelivet är väldigt begränsat. Dock finns grymma bordeller med massa orientaliska flickor (dock inte kurdiska) om man tycker sådant är Ok.

Berätta mer. Vad räknas som att "stöta" på i denna kultur?
Och på vilket sätt kan det sluta väldigt illa?

Om man vill umgås med en semesterflirt, är det alltså omöjligt om man inte vill betala för det?

benya
2010-07-15, 15:20
Jag har en vän som åkt dit med sina svenska vänner. De bodde i en svenskbyggd stugby i utankanterna av shaklawa ( du anar inte vilken underbar miljö det är). Hade det hur bra som helst, fick skjuta kalashnikov, vandra i bergen och allt som kommer med det (slå upp en grill mitt ute i ingenstans intill ett vackert vattendrag och dricka äkta kurdisk te efteråt). Supa kan man med, som man. Det gör männen där mer än man kan ana. Däremot inte förfest-ut på krogen- efterfest stuket utan mer med umgänget, snacka och spela spel.

Visst är det konservativt( synen på kvinnor och dylikt) och klanmentaliteten(inget du kommer märka av dock) råder fortfarande. Men har du vänner från rätt klan kan du få det riktigt bra.

benya
2010-07-15, 15:22
Berätta mer. Vad räknas som att "stöta" på i denna kultur?
Och på vilket sätt kan det sluta väldigt illa?

Om man vill umgås med en semesterflirt, är det alltså omöjligt om man inte vill betala för det?

Det kan du i princip glömma. Visst kan man semesterflirta(som kurd- en del hittar sina livspartners där nere), gjorde jag när jag var där. Men jag tror tjejerna räds för utlänningar, det skulle bli för uppenbart. Så tyvärr på den punkten.