handdator

Visa fullständig version : Trötthet som följd av styrketräning


Wesa
2010-07-15, 12:53
Är det flera av er som upplever detta? Jag äter ungefär 2-3 ggr mer mat nu då jag tränar än vad jag gjorde tidigare. Sen tränar jag rätt hårt ca 5 ggr/veckan.

Är det så att matsmältningsprocessen och återhämtningen är väldigt energikrävande och att det är därför jag känner mig så trött. Eller kan jag ha brist på något? Hur vet jag isf vad?

Känner någon igen sig?

Mats J
2010-07-15, 12:57
Ja, resten av dagen efter jag tränat är jag seg och vill helst bara ligga i soffan.

Pepparkakssmurfen
2010-07-15, 12:59
Kan vara lite seg efter gympasset nu i den här värmen,brukar inte vara det när det är normalt väder.

Lellan
2010-07-15, 13:02
Kan vara lite seg efter gympasset nu i den här värmen,brukar inte vara det när det är normalt väder.

+1 så jävla VARMT! Käkar lite extra salt, dricker mkt men är ändå urvattnad och även om man kan skramla kraft till gymet så är det inte mkt mer att hämta resten av dagen.

O_Wao
2010-07-15, 13:23
klart man blir trött av att styrketräna, konstigt vore väl annars? Men menar du trött som i "krascha-i-soffan-och-bara-dö" eller lite trött i kroppen men orkar med dagen? Jag kan bli askomig efter tunga träningspass, men det är ju bara att räkna med, och i vissa fall planera för.

Är du extremt trött kan det vara värt att kolla bla B12 och järn, har du brist på det kan du få väldigt stor trötthetskänsla efter ansträngning.

King Grub
2010-07-15, 13:26
Man blir trött av att träna. Den som blir pigg efter träningspasset har inte tränat hårt. Många på sådana här forum tränar på proffsnivå, trots att dom inte är proffs utan har ett liv vid sidan av träningen, med arbete osv. Då blir man inte pigg.

Träning man blir piggare av i vardagslivet är typ träning med måttlig intensitet en halvtimme tre gånger i veckan eller något.

Eddie Vedder
2010-07-15, 14:36
När du startar dina träningstrådar får du gärna posta dem i träningsdelen också. Samma med kosten. :)

creperiet
2010-07-15, 16:14
Framför allt tror jag man kan finna rätt grov skillnad i trötthetsnivå på hårt styrketränande och måttligt konditionstränande. 5km löpning i halvsnabb fart ställer inga större krav på uppoffring från nervsystemet, snarare tvärtom, den typen av träning kan nog många se som avkopplande och "tankerensande". Tunga marklyft till fail eller liknande däremot ställer enorma krav på nervsystemet och kommer knappast göra en piggare kommande dagen.

cero
2010-07-15, 16:36
Ett glas mjölk med överdrivet mycket oboy i brukar göra susen!

Doctor Snuggles
2010-07-15, 17:00
Man blir trött av att träna. Den som blir pigg efter träningspasset har inte tränat hårt. Många på sådana här forum tränar på proffsnivå, trots att dom inte är proffs utan har ett liv vid sidan av träningen, med arbete osv. Då blir man inte pigg.

Träning man blir piggare av i vardagslivet är typ träning med måttlig intensitet en halvtimme tre gånger i veckan eller något.

Lite väl specifik definition av att "träna".
Generellt sett skulle jag snarare säga att väldigt intensiv och långvarig konditionsträning och tung styrketräning gör en trött. Men kör man typ 12-15 reps x 5, håller sig borta från failure och håller passet på under en timme så blir man snarare pigg. Fast det är kanske det du menar med "måttlig intensitet". Jag tyckte det dock mer lät som geriatrisk gymping du syftade på där.

Bendermannen
2010-07-15, 20:40
Inte helt ovanligt att jag känner mig dåsig/kvalmig kombinerat med tröttheten efter jag styrketränat, vilket jag inte känner efter att jag konditionstränat, då blir jag mer bara trött och stel. Är det att nervsystemet som har fått sig en omgång som gör att jag känner mig dåsig/kvalmig/lätt illamående?

Pungis
2010-07-15, 21:08
Jag blir fruktansvärt trött. Kan somna var som helst... Fysiskt arbete och riktigt hård träning, över 5 pass i veckan funkar inte för mig. Efter passen ville jag bara dö. Överträningsvarning ? Ja

Nu när jag pluggar och sitter still mkt kan jag träna hur mycket som helst

krappen
2010-07-15, 22:54
Jag brukar vara fruktansvärt trött direkt efter passet, sen när jag har duschat och känner mig fräsch så är jag genast piggare tills jag kommer hem, har ätit och lagt mig till rätta i sängen framför någon serie. DÅ är det kört.

Danne2k
2010-07-15, 23:35
Beror på om man tränat ben, då känner man sig rätt seg resten av dagen, värmen gör ju saken värre såklart. Har jag kört typ framsida överkropp så känner jag mig rätt fräsh efter att ha tryckt i mig en fet måltid :)

sandery3
2010-07-16, 00:10
Man blir trött av att träna. Den som blir pigg efter träningspasset har inte tränat hårt. Många på sådana här forum tränar på proffsnivå, trots att dom inte är proffs utan har ett liv vid sidan av träningen, med arbete osv. Då blir man inte pigg.

Träning man blir piggare av i vardagslivet är typ träning med måttlig intensitet en halvtimme tre gånger i veckan eller något.

Jag upplever snarare motsatt effekt av styrketräning. Givetvis är man trött direkt efter ett pass, men efter en varm dusch och 10 minuter i bastun, när dopaminet väl börjar flöda i kroppen, känner jag att jag har mer energi än någonsin.
Lite mör i musklerna må man vara, men annars brukar jag känna mig otroligt laddad.
En gainer direkt efter passet kan bara förbättra den känslan.

<Mike>
2010-07-16, 00:45
Man blir trött av att träna. Den som blir pigg efter träningspasset har inte tränat hårt. Många på sådana här forum tränar på proffsnivå, trots att dom inte är proffs utan har ett liv vid sidan av träningen, med arbete osv. Då blir man inte pigg.

Träning man blir piggare av i vardagslivet är typ träning med måttlig intensitet en halvtimme tre gånger i veckan eller något.

Det dar stammer inte riktigt i mitt fall. Jag tranar tung SL-inriktad traning och blir inte trott efter mina pass. Visst, jag kor inte sa hart att jag kraks, men kor oftast 1-5 riktigt tunga arbetsset pa basovnigarna.
Jag ar trott pa morgonen, sen ar jag pigg resten av dagen.
Trott i musklerna blir jag ju saklart.

Sa vad jag menar ar att det gar att trana tungt utan att bli trott. Tror det skiljer sig mycket fran person till person.

Som jamforelse sa kanner jag mig inte namnvart trottare en dag da jag tranar an en dag jag inte tranar.

creperiet
2010-07-16, 07:55
Det dar stammer inte riktigt i mitt fall. Jag tranar tung SL-inriktad traning och blir inte trott efter mina pass. Visst, jag kor inte sa hart att jag kraks, men kor oftast 1-5 riktigt tunga arbetsset pa basovnigarna.
Jag ar trott pa morgonen, sen ar jag pigg resten av dagen.
Trott i musklerna blir jag ju saklart.

Sa vad jag menar ar att det gar att trana tungt utan att bli trott. Tror det skiljer sig mycket fran person till person.

Som jamforelse sa kanner jag mig inte namnvart trottare en dag da jag tranar an en dag jag inte tranar.

Man skulle kunna placera tyngdlyftning i ena änden (mestadels koncentriskt, korta retningar, ej maximala vikt eller ansträngning) på styrketrötthethetsskalan och basövningar-ganska-många-reps-till-fail i andra änden. Styrkelyft ligger väl någonstans däremellan beroende på träningsfilosofi.