handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta?


sundvall
2010-07-15, 11:30
Ok, har glömt bort en hel del om näringsläran. Var en kille som skrev det här angående kolhydrater, stämmer det?

Ät mycket rött kött. Det ökar kroppens produktion av testosteron, vilket hjälper dig bygga mer massa, ökar sexdriften, etc etc.

Du bör trycka i dig en dos proteinpulver åtminstone efter avslutat träningspass. Gärna en dos i samband med frukost och på kvällen med. Då snackar vi inte vanligt piss-vassle utan högkvalitetsprotein. "Piss-vassle" kommer från just det faktum att du kommer pissa ut ungefär 80% av det lågkvalitetsvassle du dricker. Kvaliteten gör avsevärd skillnad. Mitt tips är Nitro-Tech Hardcore från Muscletech.


Kolhydratsfrågan har startat mindre krig både här hemma och med grabbarna på jobbet. Det jag skriver nu är med förutsättningen att du vill bygga massa och ändå hålla kroppsfettet så lågt som möjligt:

Ju mer kroppsfett du har, desto sämre tolerans mot kolhydrater och insulinkänslighet har du. Insulin är ett lagrande hormon som dessutom motverkar fettförbränningen. De flesta människor får insulinsvar vid intag av runt 15-20 gram kolhydrater. Detta vill du alltså undvika och plockar därför bort alla uppenbara kolhydratskällor från kosten (bröd, pasta, ris, potatis), och håller dig till normala portioner grönsaker (frossa i broccoli - din hjärna behöver fibrer). Höga insulinnivåer ökar dessutom mängden kortisol (muskelnedbrytande stresshormon) kraftigt.


Nu till undantaget som är hela tricket! Tiden under ett träningspass är egentligen det enda tillfället då du själv aktivt kan påverka vart kroppen sänder näringsämnena du precis ätit. Väldigt förenklat är det nämligen så att en arbetande muskel drar till sig näring. För att få ut maximal effekt av det här vill du dessutom spika en insulin-topp (genom att äta/dricka snabba kolhydrater) i lagom tid till träningspasset. Insulinet öppnar dörren till dina energiförråd i muskelcellerna, fettcellerna och levern.
Dina muskelkontraktioner skickar alltså näringsämnena till muskelcellernas tröskel, och insulinet (läs: snabba kolhydraterna) öppnar dörren för dem.


Energi får du genom att äta fett istället för kolhydraterna. Räkna med att du ska ha i dig iaf 80 gram rent fett om dagen.

WHITEFOLKS
2010-07-15, 12:27
Att vanligt vasslekoncentrat är "pissvassle" som man till 80% kissar ut stämmer inte.

Resten är väl saker som har en viss sanningshalt som man sedan drar alldeles för stora växlar på i mitt tycke.

Om du t.ex. tittar på vad du ska äta:

80g fett = 720kcal
50g kolhydrat = 200kcal

Det är då 920kcal. Om du ska ha i dig 3000kcal så måste du få i dig över 500g protein.

Jagax
2010-07-15, 12:48
... håller dig till normala portioner grönsaker (frossa i broccoli - din hjärna behöver fibrer) ...

Erhm, hjärnan använder knappast fibrer men att äta mycket broccoli är väl ändå ett bra förslag

Eddie Vedder
2010-07-15, 13:52
Kroppen behöver överhuvudtaget inga fibrer och DEFINITIVT inte hjärnan. Hur skall fibrerna ta sig dit?

maRRtin
2010-07-15, 13:56
Sen när höjer insulin nivåerna av kortisol?

mikaelj
2010-07-15, 14:12
Indirekt via blodsockerhöjningen du får av kortisolfrisättningen, månne?

vicarious
2010-07-15, 14:42
Du bör trycka i dig en dos proteinpulver åtminstone efter avslutat träningspass. Gärna en dos i samband med frukost och på kvällen med. Då snackar vi inte vanligt piss-vassle utan högkvalitetsprotein. "Piss-vassle" kommer från just det faktum att du kommer pissa ut ungefär 80% av det lågkvalitetsvassle du dricker. Kvaliteten gör avsevärd skillnad. Mitt tips är Nitro-Tech Hardcore från Muscletech.

De flesta människor får insulinsvar vid intag av runt 15-20 gram kolhydrater. Detta vill du alltså undvika och plockar därför bort alla uppenbara kolhydratskällor från kosten (bröd, pasta, ris, potatis), och håller dig till normala portioner grönsaker (frossa i broccoli - din hjärna behöver fibrer).


Det här var nog bland det roligaste jag läst på ett tag :laugh:

stafh
2010-07-15, 15:34
Den där texten var så full av skitsnack att jag tror jag fick cancer av att läsa den.

Anton Fräs
2010-07-15, 16:18
Den där texten var så full av skitsnack att jag tror jag fick cancer av att läsa den.

Men det får man ju av allt nuförtiden *rolleyes*

Tolkia
2010-07-15, 16:56
Kissar man ut vassle har man allvarligare problem än hur träningen går. Att hjärnan behöver fibrer kan man möjligen hävda om man anför den lätta fixering kring hur magen sköter sig som inte så sällan drabbar folk med kronisk förstoppning (men det var nog inte det han menade).

maRRtin
2010-07-16, 08:49
Indirekt via blodsockerhöjningen du får av kortisolfrisättningen, månne?
Mja, blev inte det där tvärt om?
Att kortisolet höjer blodsockret som i sin tur höjer insulinet. Skulle i så fall vara att höga nivåer av insulinet sänker blodsockret så kraftigt att kortisolet måste rycka in för att producera blodsocker igen. Men det bör inte vara ett problem för någon som äter kolhydrater och är frisk?

Insulin och kortisol är ju i princip varandras raka motsatser.
Insulinfrisättning sänker kortisolet, låga insulinnivåer = möjlighet till högre kortisolnivåer.

Däremot är det känt att höga kortisolnivåer kan ge insulinresistens.


Någon som känner att dom har bättre insikt i ämnet för gärna rätta mig eller utveckla ämnet.