handdator

Visa fullständig version : Muskeltillväxt trots extremt kaloriunderskott !?


Rågbröd
2010-07-15, 02:22
Kan det vara så att kroppen föredrar muskeluppbyggnad i viss grad trots kaloriunderskottet ?, detta borde betyda att mer energi tas från fettreserverna då det krävs ytterligare energi för att hålla kroppen i funktion och att bygga muskler samtidigt.

jag har käkat en massa protein,. ofta 60% av mitt energiintag som varit väldigt lågt i förhållande till mitt behov, senaste veckorna har jag faktiskt bara legat på 1500-2000kcal :|, och innan dess fortfarande runt 2000kcal. då jag dessutom sprungit på morgonen i princip varje dag och kört riktigt intensiv styrketräning 4-6dagar i veckan, t.om ibland sprungit efter gymmet igen.. Har märkt en rejäl fettminskning, men också en viss muskeltillväxt.

Rent teoretiskt skulle jag se detta som att min kropp hellre väljer att förbränna fett till energi istället för att oxidera proteinet jag drar i mig i form av mat, då en större andel av protein jag äter går till proteinsyntesen.

Detta är tankar jag har, då utomstående också noterat muskeltillväxt trots min viktnedgång. Vad tror ni ? är det en fysiologisk möjlighet ? Vad är det som gör detta möjligt ? Trots att muskeluppbyggnad inte är prioritet är det självklart fortfarande väldigt positivt :).

Tekken
2010-07-15, 02:30
Har du kollat vågen på senaste tiden? Slår vad om att du har gått ner en del.

Det låter som en vanlig deff i mina öron. Dvs du förlorar kroppsfett och på så sätt kommer dina muskler du redan har "fram" och syns. Du bygger ej muskler nu.

Rågbröd
2010-07-15, 03:17
naturligtvis har jag gått ner då jag legat på ett energiunderskott, något annat vore en omöjlighet, men ändå går det att notera en muskelökning. Har hört tidigare att det inte är en omöjlighet att bygga muskler samtidigt som att förlora fett.

Om vi tänker i teorin att en person ligger på ett visst underskott varje dag. underskottet resulterar i detta fallet att fettreserverna han har förbränns så han endå får sin dagliga energiförbrukning. Personen lyckas med sin deff. Vad skulle hända i dem optimala förhållandena då personens kropp upplever att muskler är livsviktigt, så viktigt att hans redan förekommande muskler inte räcker till ?, ja kroppen skulle förmodligen göra allt för att bibehålla musklerna då dem behövs, och om just byggstenar som visserligen kan användas som energi, men också som byggstenar tillförs(i form av protein) vad väljer kroppen som energi ? protein som kan användas som både energi och byggstenar ? eller fett som bara kan användas som energi ?. Fettet borde kanske egentligen inte prioriteras före det som konsumeras,(iallfall enligt ett evolutionärt perspektiv) , men om man lyckas reglera kroppens fettförbrännande respektive muskeluppbyggande hormoner borde man kunna få kroppen att ta vara på proteinerna och använda dem i uppbyggande syfte, snarare än att förbränna dem före fettreserverna. Det kanske är näst intill omöjligt att göra utan till exempel anabola steroider och annan doping, då kroppen kanske helt enkelt aldrig kommer kunna regleras till detta för oss optimala läge..

Jag tror jag behöver någon som vet mycket inom detta område för att bara konstatera om det är en möjlighet.

Finns det någon fysiologiexpert här på Kolozzeum ? har inga tidigare direkta kunskaper eller källor om mina antaganden, utan bara rena spekulationer, skulle vara kul o reda ut lite om detta

dt06mj2
2010-07-15, 06:11
Hur har du noterat denna muskelökning?

Sir Anselm
2010-07-15, 07:06
Det är flera som sagt till mig på senaste tiden att de tycker jag blivit bitigare, trots att jag gått ner i vikt. Men det beror helt enkelt på att man ser bitigare ut när man är lite mer deffad...

Du skriver extremt kaloriunderskott, hur stort är ditt behov för att gå +-0?

vicarious
2010-07-15, 07:39
Detta är tankar jag har, då utomstående också noterat muskeltillväxt trots min viktnedgång. Vad tror ni ? är det en fysiologisk möjlighet ? Vad är det som gör detta möjligt ? Trots att muskeluppbyggnad inte är prioritet är det självklart fortfarande väldigt positivt :).

Ja. Styrketräning, högt proteinintag/tillgång till aminosyror och en någorlunda näringstiming gör det möjligt.

Ola Wallengren
2010-07-15, 07:48
En viss muskelökning är helt klart möjlig, det har jag själv mätt upp med ganska stor säkerhet.

Hur mycket har du gått ner i vikt?
Hur ofta väger du dig?
Hur mycket tror du att du ökat i muskelmassa?
Hur har du mätt ökningarna i muskelmassa?
Har du tidigare varit större muskulärt än vad du var innan dieten?
Hur har träningen varit före och efter din nuvarande dietperiod?

young_george
2010-07-15, 10:28
Ett extremt kaloriunderskott? För mig är ett extremt kaloriunderskott någon slags svält.

Under rätta omständigheter är det klart du kan öka i muskelmassa även under ett visst kcalunderskott, men knappast under ett "extremt" kaloriunderskott.

Lord
2010-07-15, 10:42
Jag tror definitivt det kan vara möjligt, men det är inte normen. Jag har själv ökat mycket i styrka och jag vågar nästan säga storlek på vissa muskelgrupper sen deffen började för c:a 3 månader sen. Men då ska det poängteras hårt att för min del så hade jag haft ett träningsuppehåll på 9 månader pga trasig axel och är nu uppe i de vikter jag tränade på innan skadan (dock med en kroppsvikt på 90 istället för ~104).

Ola Wallengren
2010-07-15, 11:34
Ett extremt kaloriunderskott? För mig är ett extremt kaloriunderskott någon slags svält.

Under rätta omständigheter är det klart du kan öka i muskelmassa även under ett visst kcalunderskott, men knappast under ett "extremt" kaloriunderskott.

Jag åt då cirka 1200-1600 kcal per dag i snitt. Energiförbrukning runt 2800-3200 kcal/dag.

Mindek
2010-07-15, 12:22
Kaloribalansen just över en dag är kanske lätt att beräkna, men är det egentligen bara det som är intressant? Och varför just per dag, varför inte timme, vecka eller månad? Fettförbränning/muskeltillväxt är rimligtvis kontinuerliga processer, även om de inte sker parallellt så ofta så borde man givetvis kunna ha både och på samma dygn elle inom en veckoperiod.

22Ti
2010-07-15, 12:54
Det är möjligt. Under min förra deff gick jag ner från 82kg till 78kg (vatten och dylikt inräknat), därefter stannade jag på 78 under halva deffen trots att jag skar ner på kalorierna. Ja, man kunde observera att fett försvann. Hade fruktansvärda 'hunger pangs' till och från så jag låg ganska säkert på Kcal -, samtidigt som jag ökade den vardagliga motioneringen. *flex*
Mycket protein och fett till fördel mot kolhydrater, maten i samband med träning och mycket sömn gör underverk! :thumbup:

bb X
2010-07-15, 13:02
Väldigt svårt att bygga muskler på kalorunderskott, speciellt när du springer så mycket som du gör, och dessutom gör du det direkt efter ditt gympass(!).

Jag tror som de andra som postat här, du har fått ett lägre BF% och därför syns dina muskler mer, grattis! :)