handdator

Visa fullständig version : Halalslakt!


sp123ltd1
2010-07-14, 20:30
Hejsan.

Var på willys och handlade och skulle köpa bla annat kyckling. Gick till frysdisken och kollade vad dom hade. Ser att dom har 2kg kycklingfile för ca 100kr och tänker det var inte så dyrt men sen när jag vänder på förpackningen för att se vart den kom ifrån så ser jag att den är halalslaktad!*grr27* Kollar på dom andra billigare märkerna och samma sak där! Fick köpa 1kg för 80kr istället bara för att det andra var halalslaktat.

Så vad tycker ni om att djur slaktas på detta sätt?

Och vet ni något billigt märke på kycklingfiler som inte är halalslaktat så skriv gärna det*popcorn*

-Isidor-
2010-07-14, 20:33
det är väl det här som är kulturberikning?

Iofs så är väl kött som slaktas i Sverige på svenskt manér inte särskilt humant heller... dock så stör jag mig lite på att halalslaktat kött säljs i Sverige, vet inte riktigt varför.

Vinter
2010-07-14, 20:34
Hejsan.

Var på willys och handlade och skulle köpa bla annat kyckling. Gick till frysdisken och kollade vad dom hade. Ser att dom har 2kg kycklingfile för ca 100kr och tänker det var inte så dyrt men sen när jag vänder på förpackningen för att se vart den kom ifrån så ser jag att den är halalslaktad!*grr27* Kollar på dom andra billigare märkerna och samma sak där! Fick köpa 1kg för 80kr istället bara för att det andra var halalslaktat.

Så vad tycker ni om att djur slaktas på detta sätt?

Och vet ni något billigt märke på kycklingfiler som inte är halalslaktat så skriv gärna det*popcorn*

Hur blev den dyrare kycklingen dödad?

RandomC
2010-07-14, 20:38
Förjävligt. Att det ofta används som ett slagträ mot "islamisering" av sverige är lite konstigt när det tyvärr inte verkar som icke halalslaktade djur har det så mycket bättre...

Eddie Vedder
2010-07-14, 20:40
Jag äter ofta halalslaktat kött av olika sorter. Finns en butik här i Uppsala som säljer massa organ och annat intressant så där har jag köpt massor. Nötfärs, lever från olika djur, nötnjure, lammtunga, nöttunga, lammtestiklar m.m.

Jag vet inget om hur djuren behandlats i livet och tror inte att de per automatik behandlats mer/mindre humant bara för att de slaktats på ett sätt som enligt våra normer är "fel".

stafh
2010-07-14, 20:44
Vad har normer med saken att göra? Ett sätt är mer plågsamt än det andra.

Eddie Vedder
2010-07-14, 20:50
Vad har normer med saken att göra? Ett sätt är mer plågsamt än det andra.

Jag får hellre halsen avskuren efter ett drägligt liv än humant avlivad efter ett odrägligt liv.

sp123ltd1
2010-07-14, 20:52
Hur blev den dyrare kycklingen dödad?
Inte genom förblödning iallafall.

sp123ltd1
2010-07-14, 20:53
Jag får hellre halsen avskuren efter ett drägligt liv än humant avlivad efter ett odrägligt liv.
Vad är det som säger att halal kycklingarna har det bättre än dom andra kycklingarna?

stafh
2010-07-14, 20:53
Jag får hellre halsen avskuren efter ett drägligt liv än humant avlivad efter ett odrägligt liv.

Sa du inte precis att du inte hade någon aning om hur djuren hade det i livet?

Folke50
2010-07-14, 20:53
Jag får hellre halsen avskuren efter ett drägligt liv än humant avlivad efter ett odrägligt liv.

Och vad säger att dom halalsklaktade djuren har levt ett drägligt liv?

Eddie Vedder
2010-07-14, 20:56
Sa du inte precis att du inte hade någon aning om hur djuren hade det i livet?

Jo precis. Och eftersom jag inte har problem med slaktmetoden i sig köper jag köttet utan dåligt samvete.

Och vad säger att dom halalsklaktade djuren har levt ett drägligt liv?

Inget.

Folke50
2010-07-14, 20:57
Okey, bra resonemang då

snej
2010-07-14, 21:00
2kg för en hundring, lätt köp!

en stor stark
2010-07-14, 21:01
Okey, bra resonemang då

Det är det väl? Eftersom vi inte har all information så kan vi inte säga att halalslaktade kycklingar är "värre".

snej
2010-07-14, 21:04
Okey, bra resonemang då

Ingenting säger att dom inte gjort det. Skillnaden är sättet att döda på. Och där e ja helt klart på Eddies linje.

Folke50
2010-07-14, 21:06
Att låta dom få halsarna avskurna och tappade på blod medans dom lever? För mig är det inte humant :)

stafh
2010-07-14, 21:06
Det är det väl? Eftersom vi inte har all information så kan vi inte säga att halalslaktade kycklingar är "värre".

Allt vi vet om halalköttet är sämre än allt vi vet om det konventionellt slaktade. Därför är halalköttet värre utifrån vad vi vet.

edit* sen kan man ju förvisso förutsätta att livet har varit ganska odrägligt för både halalslaktade och konventionellt slaktade djur.

en stor stark
2010-07-14, 21:08
Att låta dom få halsarna avskurna och tappade på blod medans dom lever? För mig är det inte humant :)

Men vi vet ju inte hur dom levde. Eller hur "våra" levde. Skulle allt vara samma förutom slakten så skulle jag nog inte tycka att det var okej med det iheller.

Floddan
2010-07-14, 21:08
Bli vegan är nog det bästa alternativet om du vill vara snäll mot fåglar osv. Du får bygga dina muskler på sojabönor eller något.

en stor stark
2010-07-14, 21:08
Allt vi vet om halalköttet är sämre än allt vi vet om det konventionellt slaktade. Därför är halalköttet värre utifrån vad vi vet.

edit* sen kan man ju förvisso förutsätta att livet har varit ganska odrägligt för både halalslaktade och konventionellt slaktade djur.

Precis, men det vore ju inte särskilt smart att dra några slutsatser från det kanske?

Folke50
2010-07-14, 21:09
Men vi vet ju inte hur dom levde. Eller hur "våra" levde. Skulle allt vara samma förutom slakten så skulle jag nog inte tycka att det var okej med det iheller.

Nej, det är ju det jag säger. Vi vet inget om hur dom lever, oavsett vad det står på förpackningar och liknande. MEN utifrån det man kan veta, dvs slakten så är INTE halalslakt det humana i mina ögon.

wo0ord
2010-07-14, 21:09
nej, det är ju det jag säger. Vi vet inget om hur dom lever, oavsett vad det står på förpackningar och liknande. Men utifrån det man kan veta, dvs slakten så är inte halalslakt det humana i mina ögon.

+1

hidden
2010-07-14, 21:09
Att låta dom få halsarna avskurna och tappade på blod medans dom lever? För mig är det inte humant :)

"Adjektiv
Human
som uppfyller etiska och moraliska principer om hur man behandlar en annan människa
"Flyktingpolitiken har kritiserats för att vara allt annat än human"."

Djur är inte människor.

en stor stark
2010-07-14, 21:11
Nej, det är ju det jag säger. Vi vet inget om hur dom lever, oavsett vad det står på förpackningar och liknande. MEN utifrån det man kan veta, dvs slakten så är INTE halalslakt det humana i mina ögon.

Nej slakten är inte human i mina ögon iheller. Men det skulle ju vara surt om man undviker halal pga det och sen får reda på att dom som inte blivit halalslaktade har behandlats så mycket värre. Man borde då sluta äta sånt överhuvudtaget så är man helt riskfri.

snej
2010-07-14, 21:12
Att döda är inte humant. Vi rättfärdigar det bara genom att döda på mindre upprörande sätt, för vårat eget samvete. Frågan är hur djuren lever, och det har vi ju som sagt ingen aning om skillnaden.

wo0ord
2010-07-14, 21:13
"Adjektiv
Human
som uppfyller etiska och moraliska principer om hur man behandlar en annan människa
"Flyktingpolitiken har kritiserats för att vara allt annat än human"."

Djur är inte människor.

Kände du dig viktig nu? kul att du också vet hur google fungerar

Tricce
2010-07-14, 21:13
"Adjektiv
Human
som uppfyller etiska och moraliska principer om hur man behandlar en annan människa
"Flyktingpolitiken har kritiserats för att vara allt annat än human"."

Djur är inte människor.

Jakob Uggla håller inte med!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Fablernas_v%C3%A4rld.png/300px-Fablernas_v%C3%A4rld.png

Djur har också männskors känslor. Djuren är väl också männskor? Ja det är just vad dom är, i fablernas värld, i fablernas värld

stafh
2010-07-14, 21:14
Biologerna har talat!

hidden
2010-07-14, 21:14
Kände du dig viktig nu? kul att du också vet hur google fungerar

Ska du tillföra något till diskussionen istället?

coxie
2010-07-14, 21:20
Slaktas inte snudd på all svensk kyckling med en metod som borde klassas som halal?

Eller har jag fel i att Kronfågel slaktar genom att hänga upp i fötterna och kapa huvudet, vad är det för skillnad mot halal?

Degpekka
2010-07-14, 21:20
Haha, rolig tråd. Undrar om ts ska rösta på Sd... hmm? ;)

Bli vegetarian om du tycker så synd om djuren, bara för att dem inte halalslaktas skuttar dem inte omkring och sprätter på stora ängar och lever livet.

dt06mj2
2010-07-14, 21:21
Jag vet inget om hur djuren behandlats i livet och tror inte att de per automatik behandlats mer/mindre humant bara för att de slaktats på ett sätt som enligt våra normer är "fel".

Du borde läsa på lite om vad halalslakt är, verkar som du inte är så insatt som du borde vara.. Det är plågsammare än "vanlig" slakt, oberoende av normer.

Haha, rolig tråd. Undrar om ts ska rösta på Sd... hmm? ;)

Bli vegetarian om du tycker så synd om djuren, bara för att dem inte halalslaktas skuttar dem inte omkring och sprätter på stora ängar och lever livet.

Bra argument..

ryssen
2010-07-14, 21:21
halalslakt
http://www.youtube.com/watch?v=fYXh1...eature=related

Folke50
2010-07-14, 21:21
Ska du tillföra något till diskussionen istället?

Kan inte du det istället?

wo0ord
2010-07-14, 21:22
Slaktas inte snudd på all svensk kyckling med en metod som borde klassas som halal?

Eller har jag fel i att Kronfågel slaktar genom att hänga upp i fötterna och kapa huvudet, vad är det för skillnad mot halal?

Finns nog fler djur än kycklingar i världen

hidden
2010-07-14, 21:23
Kan inte du det istället?

Paradoxen från dig Folke, liknar min.
Men jag har redan tillfört till diskussionen, genom att säga att djur inte är människor.

Folke50
2010-07-14, 21:23
Och sten är inte träd

stafh
2010-07-14, 21:24
Paradoxen från dig Folke, liknar min.
Men jag har redan tillfört till diskussionen, genom att säga att djur inte är människor.

Öh. Det är som att säga att insekter inte är getingar. No shit?

hidden
2010-07-14, 21:25
Öh. Det är som att säga att insekter inte är getingar. No shit?

Ja, därför kan man inte slakta djur på ett humant sätt. Eftersom dem inte är människor, man slaktar liksom inte människor.

Tycker det inte spelar någon roll hur mitt kött har blivit dödat, bara det smakar bra och ger mig mina proteiner.

Scratch89
2010-07-14, 21:27
Jag tycker inte heller om halalslaktade varor. På Coop har vi massor av billig kyckling, brukar gå på runt 50-lappen per kilo. Om du vill ha annat kött, så finns det ju både dyrare och billigare kött. Finns det ekologiskt och närproducerat så är det rätt så lätt att ta reda på hur slaktprocessen går till, t.ex genom att ringa till odlaren själva, eller slakteriet. Här nere har vi ett lokalt företag från Bohuslän som säljer lite olika delar, t.ex färs, entrecote, filéer osv.

Det är förstås betydligt dyrare, säkert dubbla priset mot "billiga" märken, men visst kan det vara värt det.

stafh
2010-07-14, 21:30
Ja, därför kan man inte slakta djur på ett humant sätt. Eftersom dem inte är människor, man slaktar liksom inte människor.
Vilken tur att du upplyste oss om detta. Innan du postade ditt otroligt genomtänkta och skarpsinniga inlägg levde vi alla i villfarelsen att samtliga djur i hela världen faktiskt var människor. Det var därför vi använde ordet "humant", ja, så var det nog.

Tycker det inte spelar någon roll hur mitt kött har blivit dödat, bara det smakar bra och ger mig mina proteiner.
Shit va cool du är!

Mental
2010-07-14, 21:31
Kan någon som är insatt förklara hur halalslakt skiljer sig från "svensk" slakt i kycklingfallet?

hidden
2010-07-14, 21:31
Vilken tur att du upplyste oss om detta. Innan du postade ditt otroligt genomtänkta och skarpsinniga inlägg levde vi alla i villfarelsen att samtliga djur i hela världen faktiskt var människor. Det var därför vi använde ordet "humant", ja, så var det nog.


Shit va cool du är!

Mognad på hög nivå ser jag. Säger bara vad jag tycker, får jag inte det?

Tack för att du tycker jag är cool osv.

Librish
2010-07-14, 21:32
Om man kan acceptera att djur dödas bara för att man tycker att det är gott så kan man väl inte vara speciellt konsekvent om man sen tycker det är så hemskt att djuren dödas på ett visst sätt? Det är väl i så fall värre att dom faktiskt dödas?`

Jag har inga större problem att köpa halalslaktat jämfört med vanligt kött.

Tricce
2010-07-14, 21:33
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/sidor/kycklingar

Halldin
2010-07-14, 21:35
Använder man inte en kombination av bultpistol och halsskärning när man halalslaktar i Sverige?

Scratch89
2010-07-14, 21:36
Kan någon som är insatt förklara hur halalslakt skiljer sig från "svensk" slakt i kycklingfallet?

Djuret blöder till döds, och dör därmed inte direkt. Exakt hur det ligger till med kycklingar vet jag inte dock. I Sverige dödar man väl kycklingar genom elchocker?

Det är väl bara i South Park som man dödar genom halshuggning, och Gobbles överlever. :D

Trance
2010-07-14, 21:45
Om man kan acceptera att djur dödas bara för att man tycker att det är gott så kan man väl inte vara speciellt konsekvent om man sen tycker det är så hemskt att djuren dödas på ett visst sätt? Det är väl i så fall värre att dom faktiskt dödas?`

Jag har inga större problem att köpa halalslaktat jämfört med vanligt kött.

Att vara ok med att djur dödas för mat betyder inte att man är ok med att djur plågas i onödan när de dödas.

sp123ltd1
2010-07-14, 21:45
Att säga att jag ska bli vegan enbart för jag tycker halalslakt är fel är väll lite överdrivet? Det jag tycker är fel är att dom utsätter djuren för onödigt lidande. En kyckling avlider antagligen ganska snart efter att dom skärt i halsen men hur länge får inte en ko lida?

Osten80
2010-07-14, 21:46
Huruvida maten jag köper är halalslaktad är inget jag bryr mig om.

Tolkia
2010-07-14, 21:48
Använder man inte en kombination av bultpistol och halsskärning när man halalslaktar i Sverige?
Lite om halalslakt i Sverige från en tidigare tråd där detta kom upp:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4441668&postcount=42

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4442153&postcount=54

BillyButt
2010-07-14, 21:48
Är det lagligt i Sverige?

Erik__
2010-07-14, 21:49
Kan någon som är insatt förklara hur halalslakt skiljer sig från "svensk" slakt i kycklingfallet?

Kycklingarna får väl en elektrisk stöt först? Vid halalslakt ska djuret vara vid fullt medvetande.

Fan vad religion är logiskt ibland.

Librish
2010-07-14, 21:53
Att vara ok med att djur dödas för mat betyder inte att man är ok med att djur plågas i onödan när de dödas.

Det blir ju lite så att du tycker att det är ok att djur dödas för att det är gott, andra tycker det är ok att djur ska lida pga religiösa skäl. Det kan väl inte vara värre att tortera än att döda?

sp123ltd1
2010-07-14, 21:55
Det blir ju lite så att du tycker att det är ok att djur dödas för att det är gott, andra tycker det är ok att djur ska lida pga religiösa skäl. Det kan väl inte vara värre att tortera än att döda?
Klart det kan vara värre att tortera! Vad skulle du välja en timmas tortyr sedan bli avrättad eller bli avrättad direkt?

Trance
2010-07-14, 21:58
Det blir ju lite så att du tycker att det är ok att djur dödas för att det är gott, andra tycker det är ok att djur ska lida pga religiösa skäl. Det kan väl inte vara värre att tortera än att döda?

Jo, jag anser att tortera+döda är värre än att bara döda.

Scratch89
2010-07-14, 22:03
Lite om halalslakt i Sverige från en tidigare tråd där detta kom upp:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4441668&postcount=42

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4442153&postcount=54

Notera att det där endast gäller för slakt som skett i Sverige. Mycket av det jag packar upp varje dag säljs här (duh...), men har inte blivit slaktat i Sverige. Därför gäller inte de förmildrande omständigheterna som bumbi beskriver.

Och, precis som jag smidigt sa när jag blev citerad, det där är en form av halal-light.

Herr Oberst
2010-07-14, 22:03
Det kan väl inte vara värre att tortera än att döda?

Undrar om du själv tycker så när du ligger på din dödsbädd och läkaren samtidigt står och hånflinar åt dig medan han sticker nålar under dina tånaglar

Librish
2010-07-14, 22:05
Klart det kan vara värre att tortera! Vad skulle du välja en timmas tortyr sedan bli avrättad eller bli avrättad direkt?

Jo, jag anser att tortera+döda är värre än att bara döda.

Vad jag menar är att om man redan kommit fram till slutsatsen att det är ok att döda djuret pga av kulinariska skäl så känns det lite inkonsekvent att slå bakut när andra vill tortera djuret pga av religiösa skäl. I min bok är det värre att döda än att tortera så är man ok med döda så bör man vara ok med att tortera.

Tricce
2010-07-14, 22:08
Vad jag menar är att om man redan kommit fram till slutsatsen att det är ok att döda djuret pga av kulinariska skäl så känns det lite inkonsekvent att slå bakut när andra vill tortera djuret pga av religiösa skäl. I min bok är det värre att döda än att tortera så är man ok med döda så bör man vara ok med att tortera.

Så att bara tortera ett djur för att sen låta det leva är bättre än att döda det på ett sätt som "uppfyller etiska och moraliska principer" för föda?

Trance
2010-07-14, 22:08
Vad jag menar är att om man redan kommit fram till slutsatsen att det är ok att döda djuret pga av kulinariska skäl så känns det lite inkonsekvent att slå bakut när andra vill tortera djuret pga av religiösa skäl. I min bok är det värre att döda än att tortera så är man ok med döda så bör man vara ok med att tortera.

Nej, det är inte inkonsekvent.

Vinter
2010-07-14, 22:09
Vanlig slakt:

http://www.svenskfagel.se/?p=1035&m=640

"Slakten inleds med att djuren bedövas. I svenska slakterier finns en person som kontrollerar att bedövningen och avlivningen sker enligt svensk lagstiftning. Avlivningen sker med en roterande kniv så att kycklingen snabbt töms på blod."

Halal slakt:
Jenny Fridh är informationschef på Kronfågel: -Kycklingarna bedövas enligt djurskyddslagar innan själva slakten äger rum. Produktionsbandet vänds mot Mecka och så skärs halspulsådern av och hjärtat pumpar ut allt blod. Processen övervakas av en rättrogen muslim som ber bönen ”I Guds namn, Allah är den störste”.

Tog mig 1 minut att hitta.
Slutsats: Den enda skillnaden är vilket håll bandet ligger och +- 1 muslim. Annars sker slakten identiskt.

Tricce
2010-07-14, 22:12
Vanlig slakt:

http://www.svenskfagel.se/?p=1035&m=640

"Slakten inleds med att djuren bedövas. I svenska slakterier finns en person som kontrollerar att bedövningen och avlivningen sker enligt svensk lagstiftning. Avlivningen sker med en roterande kniv så att kycklingen snabbt töms på blod."

Halal slakt:
Jenny Fridh är informationschef på Kronfågel: -Kycklingarna bedövas enligt djurskyddslagar innan själva slakten äger rum. Produktionsbandet vänds mot Mecka och så skärs halspulsådern av och hjärtat pumpar ut allt blod. Processen övervakas av en rättrogen muslim som ber bönen ”I Guds namn, Allah är den störste”.

Tog mig 1 minut att hitta.
Slutsats: Den enda skillnaden är vilket håll bandet ligger och +- 1 muslim. Annars sker slakten identiskt.


Det där är nog i en perfekt värld men så sent som 2006 i länken jag postade som nog ingen besvärade sig att läsa så gick det inte lika fint till.

ps

"Produktionsbandet vänds mot Mecka och så skärs halspulsådern av"
made me lol :D

spange
2010-07-14, 22:16
Djuret blöder till döds, och dör därmed inte direkt. Exakt hur det ligger till med kycklingar vet jag inte dock. I Sverige dödar man väl kycklingar genom elchocker?

Det är väl bara i South Park som man dödar genom halshuggning, och Gobbles överlever. :D

fan vad jag inte bidrar till tråden, men vafan vilket avsnitt är det? känner inte igen:D

Librish
2010-07-14, 22:18
Så att bara tortera ett djur för att sen låta det leva är bättre än att döda det på ett sätt som "uppfyller etiska och moraliska principer" för föda?

Det tycker jag väl. Så resonerar jag för människor, varför ska det förändras när det appliceras på djur?

Nej, det är inte inkonsekvent.

Det var ju inte så motiverat men jag kan gå vidare med ett exempel.

Om halalslakt gjorde köttet mycket godare, skulle du vara ok med det då?

Scratch89
2010-07-14, 22:21
fan vad jag inte bidrar till tråden, men vafan vilket avsnitt är det? känner inte igen:D

Ett ordentligt awesome avsnitt. Både Gobbles och Timmy är med. Och en ring of fire!

http://www.southparkstudios.se/clips/sp_vid_103954/

spange
2010-07-14, 22:24
Ett ordentligt awesome avsnitt. Både Gobbles och Timmy är med. Och en ring of fire!

http://www.southparkstudios.se/clips/sp_vid_103954/

sweeet, trodde jag hade sett alla avsnitt.

sorry alla för offt, ska fundera på om jag har någon åsikt i ämnet som behandlas:D

Rimmon
2010-07-14, 23:54
Jag saknar ord för att beskriva hur sjukt det är att tvinga djuren till mer lidande än nödvändigt för att några idioter har låtsaskompisar. Djurplågeri är tydligen fullt lagligt i Sverige så länge man säger att ens osynliga vän har sagt åt en att göra det.

Rimmon
2010-07-14, 23:57
Vad jag menar är att om man redan kommit fram till slutsatsen att det är ok att döda djuret pga av kulinariska skäl så känns det lite inkonsekvent att slå bakut när andra vill tortera djuret pga av religiösa skäl. I min bok är det värre att döda än att tortera så är man ok med döda så bör man vara ok med att tortera.

Är du dum på riktigt eller spelar du bara?
Det handlar inte om döda ELLER tortera, det handlar om att döda eller att tortera OCH döda. Hur fan är du funtad?

Erik__
2010-07-14, 23:59
Jag saknar ord för att beskriva hur sjukt det är att tvinga djuren till mer lidande än nödvändigt för att några idioter har låtsaskompisar. Djurplågeri är tydligen fullt lagligt i Sverige så länge man säger att ens osynliga vän har sagt åt en att göra det.

Vet inte om du missade det, men halalslakt är förbjudet i Sverige och ett fåtal andra länder i världen.

Ape3
2010-07-15, 00:31
Slaktas inte snudd på all svensk kyckling med en metod som borde klassas som halal?

Eller har jag fel i att Kronfågel slaktar genom att hänga upp i fötterna och kapa huvudet, vad är det för skillnad mot halal?

En person hänger upp dem i fötterna, på en krok. Därefter åker de iväg, spolas med vatten, ges en elektrisk stöt, sedan skärs huvudet av. Ibland lyckas de undvika att förlora huvudet, därför sitter det en person och skär halsen av dem med kniv. Ibland hinner denne inte med och en kyckling skållas levande. Då kan det bli det produktionsstopp då kokvattnet inte får innehålla blod (om de hinner inte förblöda ordentligt). Det finns en veterinär på anläggningen som kontrollerar att allt är ok.

^^Kan ha blandat ihop saker ovan då jag ger denna beskrivning i andra hand.

Fatalist
2010-07-15, 02:10
De föds upp för att slaktas, jag tror inte de har ett särskilt kul liv innan slakt och jag tror inte att de hinner reflektera särskilt mycket över detta heller för den delen, därmed tycker jag det är helt OK med halalslakt.

bb X
2010-07-15, 02:13
Ååh att folk ska hålla på o bråka om sånt här 24/7! Hur orkar ni? Vad f*n spelar det för roll hur man dödar djuret och vem som är där o tittar på? Djuret bedövas i båda fallen, inte sant? Och köttet kommer inte smaka annorlunda. Så barnsliga ibland.

Klein
2010-07-15, 02:50
Faktum är att slaktmetoden heter Dhabiha. Det främsta syftet är att snabbt tappa djuret på blod för att få ett så rent och bakterieresistent kött som möjligt. Därtill är metoden, när den utförs korrekt, relativt smärtfri då blodflödet till hjärnan och smärtcentrum skärs av omedelbart. Ett korrekt snitt i halsen där båda halspulsådrorna skärs av resulterar i total blackout på 2 sekunder. Det är bara när snittet utförs av klåpare eller maskiner som det kan bli frågan om att djuret förblir vid medvetande under större delen av blödningstiden.

I en studie från 1978 - ledd av Wilhelm Schulze vid Tierärztliche Hochschule Hannover - som involverade EEG-mätningar så demonstrerades smärtfri död hos kalvar och får när snittet utfördes korrekt.

Andra referenser:

Gregory & Wotton, 1986. Gregory N.G. & Wotton S.B. 1986. Effect of slaughter on the spontaneous and evoked activity of the brain. British Poultry Science (1986) 27: 195-205

MRI, 1984. Meat Research Institute. Memo No. 54, August 1984.

Mats J
2010-07-15, 06:23
Jag brukar köpa KRAV kycklingar, svindyrt (200 kr för EN kyckling), men lätt värt det när jag vet att den har haft det acceptabelt i alla fall.

PowPow
2010-07-15, 07:22
Heh, för fan. "Inte lida mer än nödvändigt". Ingen slaktprocess hos oss är nödvändig.

Nitrometan
2010-07-15, 07:24
Ingen slaktprocess hos oss är nödvändig.
Tycker du att vi ska äta levande djur?

PowPow
2010-07-15, 07:29
Tycker du att vi ska äta levande djur?

Haha, det är väl också en form av slakt? ;)

The new 2 in 1 eating/slaughter technique.

Nitrometan
2010-07-15, 07:37
Haha, det är väl också en form av slakt? ;)

Beror väl på hur mycket man äter?

Kanske bara nafsar lite på kossan?

;)

stafh
2010-07-15, 07:44
Faktum är att slaktmetoden heter Dhabiha. Det främsta syftet är att snabbt tappa djuret på blod för att få ett så rent och bakterieresistent kött som möjligt. Därtill är metoden, när den utförs korrekt, relativt smärtfri då blodflödet till hjärnan och smärtcentrum skärs av omedelbart. Ett korrekt snitt i halsen där båda halspulsådrorna skärs av resulterar i total blackout på 2 sekunder. Det är bara när snittet utförs av klåpare eller maskiner som det kan bli frågan om att djuret förblir vid medvetande under större delen av blödningstiden.
Vetefan hur väl det där stämmer när djuret hänger uppochner... det gör väl kycklingarna?

Charleston
2010-07-15, 09:01
Vetefan hur väl det där stämmer när djuret hänger uppochner... det gör väl kycklingarna?

En avskuren blodåder slutar leda blod oavsett vilket håll kroppen är vänd åt.

För övrigt tyckar jag som många andra här att Halal eller ej kan kvitta ganska mycket. Vi föder upp djur i trånga fängelsen för att sedan avrätta dom på löpande band. Vafan spelar det för roll om dom dör på 1 sekund eller 30 sekunder? Ska mat vara köttätare ska man fan själv kunna skära halsen av en häst och äta upp köttet. Allt annat är dubbelmoral i mina ögon. (Valde just häst, för att av någon outgrundlig andledning är det värre att äta djur som vi sitter på och piskar än intelligentare djur som typ grisar, som har för korta ben för att vara effektivt fortskaffningsmedel)

Scratch89
2010-07-15, 09:08
Varför ska man själv kunna döda djur för att man äter kött? Jag tror väldigt få som äter kött skulle kunna göra det. Eller jaha, du är en sån där extremmänniska som tycker att alla andra är hycklare?

Charleston
2010-07-15, 09:40
Varför ska man själv kunna döda djur för att man äter kött? Jag tror väldigt få som äter kött skulle kunna göra det. Eller jaha, du är en sån där extremmänniska som tycker att alla andra är hycklare?

exakt, eller rättare sagt, jag tar i lite extra för att få "andra sidan" av ståndpunkten att behöva komma med bättre argument.

Nitrometan
2010-07-15, 09:41
exakt, eller rättare sagt, jag tar i lite extra för att få "andra sidan" av ståndpunkten att behöva komma med bättre argument.
Så om du inte kan odla dina egna grönsaker så ska du inte vara vegetarian?

snej
2010-07-15, 10:20
Ni kan ju omöjligt missat poängen.

Charleston
2010-07-15, 10:49
Så om du inte kan odla dina egna grönsaker så ska du inte vara vegetarian?

Ditt argument faller ju ganska mycket på att jag likt de allra flesta inte skulle ha några problem med att odla grönsaker om ingen annan gjorde det åt mig. Däremot skulle förvånansvärt många köttätare ha problem att avliva djur för föda om ingen annan gjorde det åt dom.

Herr Oberst
2010-07-15, 10:52
Ditt argument faller ju ganska mycket på att jag likt de allra flesta inte skulle ha några problem med att odla grönsaker om ingen annan gjorde det åt mig. Däremot skulle förvånansvärt många köttätare ha problem att avliva djur för föda om ingen annan gjorde det åt dom.

Källa på det

snej
2010-07-15, 11:26
Ditt argument faller ju ganska mycket på att jag likt de allra flesta inte skulle ha några problem med att odla grönsaker om ingen annan gjorde det åt mig. Däremot skulle förvånansvärt många köttätare ha problem att avliva djur för föda om ingen annan gjorde det åt dom.

Ja, åtminstone till en början. Sen när väl hungern tagit över samvetet och folk har tröttnat på grönsaker, så hade det gått galant.

stafh
2010-07-15, 11:31
En avskuren blodåder slutar leda blod oavsett vilket håll kroppen är vänd åt.
http://galacticsupermarket.files.wordpress.com/2009/11/captainobvious.jpg
Hänger man upp och ner så faller inte blodtrycket i hjärnan lika dramatiskt och blodet som finns kvar i hjärnan borde räcka till mer än ett par sekunders syreförsörjning.

Håller med om det andra du skrev.

coxie
2010-07-15, 11:48
Finns nog fler djur än kycklingar i världen

Vi pratar ju om kyckling, att halalslakta nöt är jag emot.

Silverschnitzel
2010-07-15, 11:50
Jag älskar kött och har alltid gjort det, men jag betalar gärna mer för att få ekologiskt, kravmärkt etc, helt enkelt mer pengar för att veta att djuren haft det bra eller iaf bättre. Förstår inte folk som säger "dom ska ju ändå dö" och "vem bryr sig om de lider". Man är väl ingen jävla barbar heller?

Nitrometan
2010-07-15, 11:55
Ditt argument faller ju ganska mycket på att jag likt de allra flesta inte skulle ha några problem med att odla grönsaker om ingen annan gjorde det åt mig.
Kan du tillräckligt om odling?

Däremot skulle förvånansvärt många köttätare ha problem att avliva djur för föda om ingen annan gjorde det åt dom.
Det är möjligt, hur många är förvånansvärt många?
99%? 23%? 50%?

Det finns ju folk som jagar. Många bönder slaktar på sin egen gård för husbehov. Jag har själv både slaktat och grovstyckat några djur.

LoTiX
2010-07-15, 12:01
Ditt argument faller ju ganska mycket på att jag likt de allra flesta inte skulle ha några problem med att odla grönsaker om ingen annan gjorde det åt mig. Däremot skulle förvånansvärt många köttätare ha problem att avliva djur för föda om ingen annan gjorde det åt dom.

Vad i hela friden grundar du det på?

Charleston
2010-07-15, 12:06
http://galacticsupermarket.files.wordpress.com/2009/11/captainobvious.jpg
Hänger man upp och ner så faller inte blodtrycket i hjärnan lika dramatiskt och blodet som finns kvar i hjärnan borde räcka till mer än ett par sekunders syreförsörjning.

Håller med om det andra du skrev.

Hehe :)

Jo kan nog ligga lite i det oxå, jag har bara läst 4p anatomi och fysiologi så är inte så bevandrad. Däremot vet jag att det går lika bra att strypa ut en liggande människa som en stående. Dock kan det kanske ta några sekunder längre. Oavsett så tycker jag att antalet sekunder det tar att döda ett djur man ska äta upp känns ganska marginellt mot det faktum att man har födit upp det i fångeskap för att sedan just döda det. Men att jag tycker så har ni nog redan fattat.

Otur
2010-07-15, 12:50
Är Kyckling slaktad i Sverige och är halalslaktad så är det inget du behöver oroa dig för. Det finns många sätt att slakta så kallade "levande" djur. Men det går inte till så att man skär halsen av en fullt levande kyckling som du ser det i dina ögon. Det kan jag lova dig.

Måste bara tillägga folk som skriver om djurplågeri etc har inte en endaste aning om vad ni pratar om. Sen är det verkligen inte någon "Astrid Lindgren värld" vi lever i. Hitta 1 land i världen som har mer kontroller, högre djurskydd bättre kycklingproduktion än Sverige så ger jag mig direkt.

z_bumbi
2010-07-15, 12:58
Djuret blöder till döds, och dör därmed inte direkt. Exakt hur det ligger till med kycklingar vet jag inte dock. I Sverige dödar man väl kycklingar genom elchocker?

El är fortfarande en bedövningsmetod och ingen avlivningsmetod.

Jag saknar ord för att beskriva hur sjukt det är att tvinga djuren till mer lidande än nödvändigt för att några idioter har låtsaskompisar. Djurplågeri är tydligen fullt lagligt i Sverige så länge man säger att ens osynliga vän har sagt åt en att göra det.

Halalslakt är lagligt om man följer de svenska reglerna för slakt vilket man alltså gör på svenska slakterier.

Vet inte om du missade det, men halalslakt är förbjudet i Sverige och ett fåtal andra länder i världen.

Det är inte förbjudet i Sverige.

snej
2010-07-15, 13:39
Om Klein´s påstående stämmer, vilket han presenterar källa för, så förstår jag ö.h.t inte problemet. Känns i många fall som folks negativa inställning grundas i ''ooh noes döts-islam!11''. Blir djuret medvetslöst på ett par sekunder som Klein skriver så finns det inga vettiga motargument längre, om djurens livsstandard är densamma. Presentera bevis som motbevisar Klein och/eller som påvisar att djuren lever i misär värre än på ''vanligt'' vis, så är det intressant att diskutera.

Nitrometan
2010-07-15, 13:46
Snej: kycklingar bedövas med el innan de avlivas i Sverige.

mik
2010-07-15, 14:12
Faktum är att slaktmetoden heter Dhabiha. Det främsta syftet är att snabbt tappa djuret på blod för att få ett så rent och bakterieresistent kött som möjligt. Därtill är metoden, när den utförs korrekt, relativt smärtfri då blodflödet till hjärnan och smärtcentrum skärs av omedelbart. Ett korrekt snitt i halsen där båda halspulsådrorna skärs av resulterar i total blackout på 2 sekunder. Det är bara när snittet utförs av klåpare eller maskiner som det kan bli frågan om att djuret förblir vid medvetande under större delen av blödningstiden.

I en studie från 1978 - ledd av Wilhelm Schulze vid Tierärztliche Hochschule Hannover - som involverade EEG-mätningar så demonstrerades smärtfri död hos kalvar och får när snittet utfördes korrekt.

Andra referenser:

Gregory & Wotton, 1986. Gregory N.G. & Wotton S.B. 1986. Effect of slaughter on the spontaneous and evoked activity of the brain. British Poultry Science (1986) 27: 195-205

MRI, 1984. Meat Research Institute. Memo No. 54, August 1984.

Hittade detta om din rapport från 1978:
Ghanem cites a 1978 study relying on EEG measurements led by Wilhelm Schulze of the University of Hanover, Germany, apparently concluding that halal slaughter was more humane than slaughter following stunning. But Schulze himself, who died in 2002, warned in his report that the stunning technique may not have functioned properly.

Artikeln är från 2009 och har undersökt huruvida halalslakt är mer plågsamt än vanlig slakt.
The team first cut calves' throats in a procedure matching that of Jewish and Muslim slaughter methods. They detected a pain signal lasting for up to 2 minutes after the incision. When their throats are cut, calves generally lose consciousness after 10 to 30 seconds, sometimes longer.

The researchers then showed that the pain originates from cutting throat nerves, not from the loss of blood, suggesting the severed nerves send pain signals until the time of death. Finally, they stunned animals 5 seconds after incision and showed that this makes the pain signal disappear instantly.
artikeln:
http://www.newscientist.com/article/dn17972-animals-feel-the-pain-of-religious-slaughter.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news

Nitrometan
2010-07-15, 14:15
The researchers then showed that the pain originates from cutting throat nerves, not from the loss of blood, suggesting the severed nerves send pain signals until the time of death. Finally, they stunned animals 5 seconds after incision and showed that this makes the pain signal disappear instantly.

Kunde de inte ha bedövat dem först? Innan de skar halsen av dem?

mik
2010-07-15, 14:19
Kunde de inte ha bedövat dem först? Innan de skar halsen av dem?

Om du läst artiklen som jag länkat till så anges:
Johnson developed a way of lightly anaesthetising animals so that although they experienced no pain, the same electrical pain signals could be reliably detected, showing they would have suffered pain if awake.

Nitrometan
2010-07-15, 14:22
Om du läst artiklen som jag länkat till så anges:
Jag syftade på att använda det som en smärtfri avlivningsmetod.

Otur
2010-07-15, 14:23
Framgick det ens att det var kyckling i denna undersökning? hittade bara "animales". Så denna undersökning säger inget om hur en bedövad kyckling (finns andra metoder än el) reagerar på att avlivas.

Nitrometan
2010-07-15, 14:29
I artikeln som mik länkar till avlivade de kalvar.

wo0ord
2010-07-15, 17:04
Vi pratar ju om kyckling, att halalslakta nöt är jag emot.

Men för när det gäller kycklingar för de är mindre varelser or what?:smash:

dt06mj2
2010-07-15, 17:08
Men för när det gäller kycklingar för de är mindre varelser or what?:smash:

Det är ju därför man utför omskärelse på folk när de är barn. :smash:

wo0ord
2010-07-15, 17:20
Det är ju därför man utför omskärelse på folk när de är barn. :smash:

Jag menade, varför är han för att halalslakta djur som är mindre i storlek?

stafh
2010-07-15, 18:05
http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/mfl/lowres/mfln321l.jpg

Klein
2010-07-16, 05:40
Doktor Temple Grandin är något av en expert på optimering av rituell slakt med djurets bästa i åtanke. Läs mera här:

http://www.grandin.com/ritual/rec.ritual.slaughter.html

Det är tydligen stor skillnad på den tid det tar för djuret att tappa medvetandet beroende på vem som hanterar kniven, knivens vasshet och längd, samt hur djuret hålls på plats och hur djuret hanteras innan, under och efter att halspulsådrorna skurits av. För får och getter så tar det allt från 2 till 14 sekunder att tappa medvetandet medan det får nötkreatur verkar ligga mellan 8 och 30 (15 i snitt) sekunder om det görs rätt.

Vad gäller den Nya Zealändska studien från 2009 som påvisar smärta i upp till 2 minuter så behöver den upprepas av en expert med en korrekt kniv innan man kan dra några vidare slutsatser.

Erik__
2010-07-16, 11:46
Det är inte förbjudet i Sverige.

Då får man ju definiera vad halal betyder i diskussionen, att djuret bedövas är väl inte halalslakt enligt många muslimer?

Tricce
2010-07-16, 11:49
På tal om halal, motsatsen är väl haram? Röker inte *.* muslimer man ser eller? Det är haram att röka enl islam.

Tricce
2010-07-23, 17:20
Varning för starka bilder!

"This video starts by showing the Western humane "Bolt Gun" method of instant slaughter. The remainder of the video then shows the Islamic Halal method of slaughter."

http://www.youtube.com/watch?v=HQOKQ__3vQw

Coldsmith
2010-07-23, 17:48
FInns väl en anledning till varför halal är förbjuden i sverige och att halalkött är importvara.

Jag har tagit kraftigt avstånd från halalkött på vår butik och utgår ifrån att vi aldrig kommer ta in detta.

Sniggel
2010-07-23, 18:13
Nu skummade jag bara igenom de första 50 inläggen så vet iten om någon tagit upp det jag tänker fråga men:

Är det så hemskt att dö av att få halsen avskuren?
Snittet är antagligen rätt fint och vad jag förstår så forsar blodet ut rätt snabbt, vilket borde leda till sänkt känsel och medvetandegrad rätt snabbt innan man svimmar och till slut dör?

Vilken del i slaktprocessen är den mest hemska, om man tänker på en halal-slakt och sedan jämför med en "vanlig" slaktprocedur?

Transporten till själva platsen där avlivandet sker kanske är värre än själva avlivandet? Och skiljer sig halal där gentemot vanlig slakt?

EkarN
2010-07-23, 18:44
Varning för starka bilder!

"This video starts by showing the Western humane "Bolt Gun" method of instant slaughter. The remainder of the video then shows the Islamic Halal method of slaughter."

http://www.youtube.com/watch?v=HQOKQ__3vQw

Fyfan. Jag kan inte förstå hur någon kan förespråka halal, när man har mycket bättre alternativ. Den västerländska metoden är så snabb att djuret inte hinner känna något.

Även om allt är optimalt och djuret blir medsvetslöst fort så är det ändå flera sekunder av olidlig smärta och otrolig skräck för djuret om det halalslaktas. Om vi nu ska ha ihjäl djur för att käka upp dem är det ju vår skyldighet att göra det så smärtfritt och stressfritt som möjligt anser jag.

Tricce
2010-07-23, 20:06
Nu skummade jag bara igenom de första 50 inläggen så vet iten om någon tagit upp det jag tänker fråga men:

Är det så hemskt att dö av att få halsen avskuren?
Snittet är antagligen rätt fint och vad jag förstår så forsar blodet ut rätt snabbt, vilket borde leda till sänkt känsel och medvetandegrad rätt snabbt innan man svimmar och till slut dör?

Vilken del i slaktprocessen är den mest hemska, om man tänker på en halal-slakt och sedan jämför med en "vanlig" slaktprocedur?

Transporten till själva platsen där avlivandet sker kanske är värre än själva avlivandet? Och skiljer sig halal där gentemot vanlig slakt?

Jag antar att du inte såg filmen jag postade ovan?

MrMacke
2010-07-23, 23:16
Jag antar att du inte såg filmen jag postade ovan?

Är jägare, har jagat och slaktat djur i hela mitt liv! Men den filmen önskar jag fan att jag inte sett :(

Herr Oberst
2010-07-24, 00:47
Nu skummade jag bara igenom de första 50 inläggen så vet iten om någon tagit upp det jag tänker fråga men:

Är det så hemskt att dö av att få halsen avskuren?
Snittet är antagligen rätt fint och vad jag förstår så forsar blodet ut rätt snabbt, vilket borde leda till sänkt känsel och medvetandegrad rätt snabbt innan man svimmar och till slut dör?

Vilken del i slaktprocessen är den mest hemska, om man tänker på en halal-slakt och sedan jämför med en "vanlig" slaktprocedur?

Transporten till själva platsen där avlivandet sker kanske är värre än själva avlivandet? Och skiljer sig halal där gentemot vanlig slakt?

Men herregud, ditt aber!
Kolla på youtubelänken ovan och se, själv klarade jag inte se hela, och då har jag ändå sett en hel del sjuka klipp i mitt liv. Denna musse-slakt är tamigfan barbarisk och totalt onödig.

Herr Oberst
2010-07-24, 00:49
För övrigt så undrar jag varför det skulle skilja något i transporten. Oavsett halal eller vanlig svenneslakt så måste ju djuren transporteras

qqq111
2010-07-24, 01:06
Nu skummade jag bara igenom de första 50 inläggen så vet iten om någon tagit upp det jag tänker fråga men:

Är det så hemskt att dö av att få halsen avskuren?
Snittet är antagligen rätt fint och vad jag förstår så forsar blodet ut rätt snabbt, vilket borde leda till sänkt känsel och medvetandegrad rätt snabbt innan man svimmar och till slut dör?

Vilken del i slaktprocessen är den mest hemska, om man tänker på en halal-slakt och sedan jämför med en "vanlig" slaktprocedur?

Transporten till själva platsen där avlivandet sker kanske är värre än själva avlivandet? Och skiljer sig halal där gentemot vanlig slakt?

Till och med när det gäller djurs lidande kommer alltså islamist-apologeterna fram. Allt för att hålla PK-fanan högt.

Det är inget annat än en barbarisk avrättningsmetod som användes av islamisterna för många hundra år sedan när inte frysar och andra tekniska saker fanns, när dom befann sig i ökenområden. Sedan skrev pedofilmuhammed ner det i sin dagbok och nu kämpar dom hjärntvättade muhammedanerna med näbbar och klor (eller ska man säga dolkar och AKs) för argumetera med efterkonstruktioner så att dom får fortsätta följa pedo-muhammeds dagbok ostört.

Jag är rätt trött och orkar inte formulera mig bättre, så jag antar att det ovandstående blev rätt osammanhängande, men det blir lätt så när man blir frustrerad över någons okunskap och vill få ut mycket samtidigt.

Hur som helst, det lättaste är bara att kolla på en halalslakt och sedan en modern västerländsk sådan och avgöra vilken som är bäst lämpad.

Tolkia
2010-07-24, 05:11
Jag är rätt trött och orkar inte formulera mig bättre, så jag antar att det ovandstående blev rätt osammanhängande, men det blir lätt så när man blir frustrerad över någons okunskap och vill få ut mycket samtidigt.
Jag tycker snarare att det verkar som om det viktigaste med inlägget är att du själv skall få känna dig tuff när du får skriva "pedofilmuhammed" (tufft!) och "PK". Kan du inte formulera dig utan att trycka in en massa pejorativ kanske det är dags för en kurs i svenska.