handdator

Visa fullständig version : sjukt yr efter knäböj


vovlo
2010-07-14, 20:15
jag har börjat bli väldigt yr efter mina lite tyngre knäböj, slutade med kampsport för ett halvår sedan och bara blivit värre vad jag kan minnas.

jag andas rätt också.

men kan det vara hjärtat som börjar bli för svagt?
kanske skulle försöka börja cykla

mpersson
2010-07-14, 20:54
jag har börjat bli väldigt yr efter mina lite tyngre knäböj, slutade med kampsport för ett halvår sedan och bara blivit värre vad jag kan minnas.

jag andas rätt också.

men kan det vara hjärtat som börjar bli för svagt?
kanske skulle försöka börja cykla

Oftast att man blir yr under eller efter knäböj ( eller marklyft, bänkpress mm ) är att man har skapat ett så högt blodtryck i kroppen under lyftet, så sedan när man släpper trycket så får man ett blodtrycktsfall som kan resultera i yrsel eller svimningar.

vovlo
2010-07-15, 21:17
okej men hur ändra det då? har testat me olika andningstekniker men inget verkar fungera

Grottmannen
2010-07-15, 21:20
Fördela luftutsläppet under hela lyftet istället för att släppa ut allt vid toppläget? Om det nu är det du gör.

sandery3
2010-07-16, 00:00
Jag är visserligen ingen expert, men jag kan rekommendera att du mäter ditt blodtryck för att se om det kan vara förhöjt. Jag upplevde detsamma ett tag innan jag såg att mitt blodtryck var högre än normalt, och de tunga lyften höjer givetvis blodtrycket markant.

powderdog
2010-07-16, 00:24
Jag blir ibland yr efter riktigt tunga (90-100% av 1RM) knäböj/marklyft. De gånger jag blir det är de dagar jag druckit lite vatten innan passen.

Pjotor
2010-07-16, 04:03
Det är väldigt varmt nu. Det kan vara en del av förklaringen. Deffar du?

HulkH
2010-07-16, 09:02
Det är väldigt varmt nu. Det kan vara en del av förklaringen. Deffar du?


Undrar jag också, se till att få i dig mycket vatten/vätska.

mini
2010-07-16, 09:07
Hur vet du att du andas rätt?
Är det tunga singlar eller reps?

Turbo Rico
2010-07-16, 09:16
Hur vet du att du andas rätt?
Är det tunga singlar eller reps?


Man ska väl andas in på vägen ner och ut på vägen upp i knäböj?

envisgryn
2010-07-16, 09:37
Drick mer vatten o vila lite längre mellan lyft. Ät ordentligt med mat. Det KAN vara :
1 Vätskebrist
2 Energibrist....
3 eller både och

mpersson
2010-07-16, 13:27
okej men hur ändra det då? har testat me olika andningstekniker men inget verkar fungera

Om du känne rdig yr efter så sätt dej på knä, jag brukar se flimmer efter tunga reps i de tre stora, sätter mig på backen tills de går över ;)

Försök att släppa trycket under en lite längre tid istället för att släppa allt på en mili sekund.

vovlo
2010-07-16, 21:47
jag har kollat blodtrycket förut och ja det är högt för en i min ålder.

jag deffar inte jag försöker gå upp i vikt, dricker möjliogen lite vatten men detta händer även på vintern och om jag dricker mera.
mat äter jag 1timme före passet
jag kör 10reps knäböj så det blir vid 4-5 då börjar yrseln komma.
jag andas in på vägen ner och trycker ut på vägen upp, har även testat att blåsa ut allt i toppläge, klara mer vikt men vart sämre med huvudet då