handdator

Visa fullständig version : iPhone batteri


Emma77
2010-07-14, 17:51
hej!
är det bara jag som tycker att iPhone batteriet håller väldigt dåligt?
jag har iphone 3GS och jag laddade den hela natten och tog bort laddaren kl 8 idag och den är typ slut snart. Jag använder WiFi och Bluetooth ofta...men...jag blir trött på batteritid. kanske jag skulle byta batteri? har kollat själv och hittat både original och kompatibelt iPhone batteri? finns det ngn skillnad? ngn som vet svaret? faktiskt, de kompatibela batterierna är lite billigare, men frågan är om de är värdelösa eller bra val? hjälp?!

http://www.mytrendyphone.se/shop/apple-iphone-3gs-56745c1.html

Halldin
2010-07-14, 17:57
Det är inget unikt för iPhone, tror t.o.m att dom generellt ligger bäst till bland smartphones vad gäller batteritid.

Men använder du grunkan hela tiden med WiFi, Bluetooth etc. så är det inte så konstigt att batteriet slukas upp. Laddar du ner BatteryMagic (gratis) så kan du se ungefär hur länge du kan köra varje aktivitet vid nuvarande batterinivå.

Använder du den som en vanlig telefon med mycket standby så håller troligtvis laddningen länge, surfar du på den, spelar spel etc. så gör den inte det och då är det bara att ladda dagligen.

tossefar
2010-07-14, 18:31
Blåtand suger batteri som ett monster. Finns det ens någon direkt anledning att använda blåtand 2010? Det var hippt förut, med heatsets osv, men nu känns det bara onödigt.

elsmurfo
2010-07-14, 18:40
Tror inte det är speciellt lätt att byta batteri på en iphone, vad jag har förstått så har dem ingen "öppningsbar" lucka... Någonsin sett någon ta ut ett batteri i en iphone?

Är väll bara söka upp en batteri med samma stats fast högre ampere?

Kimball
2010-07-14, 18:56
Folk verkar inte inse hur pass mycket batteri wifi, blåtand, 3G-surf osv faktiskt kräver :/ En enklare telefon har ju "bättre batteritid" för att den aldrig används lika aktivt. Min 2 år gamla iPhone har fortf. 4-5 dagars passningstid om den ligger orörd under tiden. Bättre att tänka på en smartphone som en enklare laptop med något bättre batteritid än standardlaptopen imho.

Jarod
2010-07-14, 19:07
Sen kan du googla just den webshopen och se hur andra uppfattar den innan du köper. Väldigt många är ytterst missnöjda och varnar för www.mytrendyphone.se

Bara som heads up.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=216608
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=4555
https://www.flashback.org/t397944

Emma77
2010-07-15, 17:01
hm...jag tänkte något sådant...att det är för många funktioner som jag använder...hm...men jag har inte tänkt på det att jag inte kan öppna iPhone luckan själv...hm..

när det gäller online shopping, alla webbshopar är samma till mig...tack för tipset...ska kolla vad säger man om den shop! :)

Emma77
2010-07-15, 17:05
hmm...både nöjda och onöjda kunder :)

Sparven från Minsk
2010-07-16, 05:21
Säger som alla andra, iphonen har standard eller till och med bra batteritid om man jämnför med andra smart-fones!

cero
2016-08-02, 15:08
Bumpar med en fråga. Exakt hur ska man ladda sin Iphone för att den ska hålla långsiktigt? Låta den dö varje gång innan man laddar igen? Har det ngn betydelse?

Nordenator
2016-08-02, 15:23
Bumpar med en fråga. Exakt hur ska man ladda sin Iphone för att den ska hålla långsiktigt? Låta den dö varje gång innan man laddar igen? Har det ngn betydelse?

Det har betydelse, men du vill inte regelbundet göra fulladdningar och urladdningar egentligen. 20-80% av kapaciteten bör du hålla dig omkring alltid om det ska må som bäst.

Innan jag insåg att det var en necrobump undrade jag hur fan någon fortfarande kunde ha en 3S :D

Yes
2016-08-02, 16:00
Fulladdningar och urladdningar är det sämsta du kan göra med ett li-jon batteri. På äldre modeller kan det vara motiverat att göra det någon gång ibland, som någon slags "omstart" av batteriet, men nyare batterier behöver inte det (såvida batteriet inte börjar spöka för dig).

Gör hellre små laddningar ofta än stora laddningar sällan. I varje fall på nyare telefoner. De är smarta nog att räkna en laddnings cykel som 0-100%, så om du laddar den 25% åt gången tar det fyra laddningar för en cykel. Stora laddningar sliter betydligt mer än små laddningar.

Ha inte för vana att ha laddaren i när den är fulladdad. Det är ingen större fara att ladda över natten, men att sitta och använda telefonen med laddaren i så fort tillfälle ges lär slita ut batteriet i förtid. För att hålla batteriet på 100% konstant ger den småladdningar då och då. Dessa är inte särskilt slitsamma men kommer du upp i en stor mängd kan det märkas.

Det där med att låta batteriet dö och göra fulla laddningar är från stenåldern där man använde nickel-kadmium batterier. Litium-jon är en helt annan sak.

cero
2016-08-02, 16:42
Stort tack Yes och Nordenator.

Tomas W
2016-08-02, 16:54
Fulladdningar och urladdningar är det sämsta du kan göra med ett li-jon batteri. På äldre modeller kan det vara motiverat att göra det någon gång ibland, som någon slags "omstart" av batteriet, men nyare batterier behöver inte det (såvida batteriet inte börjar spöka för dig).

Gör hellre små laddningar ofta än stora laddningar sällan. I varje fall på nyare telefoner. De är smarta nog att räkna en laddnings cykel som 0-100%, så om du laddar den 25% åt gången tar det fyra laddningar för en cykel. Stora laddningar sliter betydligt mer än små laddningar.

Ha inte för vana att ha laddaren i när den är fulladdad. Det är ingen större fara att ladda över natten, men att sitta och använda telefonen med laddaren i så fort tillfälle ges lär slita ut batteriet i förtid. För att hålla batteriet på 100% konstant ger den småladdningar då och då. Dessa är inte särskilt slitsamma men kommer du upp i en stor mängd kan det märkas.

Det där med att låta batteriet dö och göra fulla laddningar är från stenåldern där man använde nickel-kadmium batterier. Litium-jon är en helt annan sak.

Gäller detta även för dagens laptop batterier? Min jobbet är inpluggat konstant men den använder jag enbart på jobbet så egentligen inget behov av något batteri men tänker mer på den jag använder hemma.

Nordenator
2016-08-02, 17:26
Gäller detta även för dagens laptop batterier? Min jobbet är inpluggat konstant men den använder jag enbart på jobbet så egentligen inget behov av något batteri men tänker mer på den jag använder hemma.

Så länge det är litium-jon. Det är det även i laptops. Ska du ha i strömförsörjning rekommenderar jag att rycka ut batteriet istället.