handdator

Visa fullständig version : Sojabönor


Vir
2003-10-18, 17:17
Någon som har något förslag på vad man kan göra med sojabönor?
Det smakar :booty: enligt mig när jag äter dem rakt av. Gör allt för att inte kasta upp de.
-R

King Grub
2003-10-18, 17:28
Jag har inga recept, men en fråga: varför envisas du med att äta dem, om de nu smakar så vedervärdigt? Så livsnödvändigt är det inte med sojabönor i kosten, att man måste tvinga i sig dem till varje pris.

Vir
2003-10-18, 17:36
Sant men eftersom sojabönan är så pass nyttig så vill jag gärna få med i den i min kost. Morsan älskar dem men jag har svårare.
Det är inte livsviktigt med den bönan men den förbättrar ju kosten om man säger så. Och att förbättra kosten är lika viktigt som att förbättra träningen vilket jag gärna gör även om det svider lite. Dessutom kan man ju alltid lära sig att tycka om sojabönor.
-R

Arwen
2003-10-18, 18:46
Vill minnas att det finns rostade sojabönor, hyfsad ersättning för ostbågarna framför TV´n.

Annars kan man väl koka sojabönor, mosa, krydda & göra burgare/biffar?

emmzan
2003-10-18, 20:12
Har inte testat detta än men jag har en lite idé..

Blanda sojabönorna med balsamicovinäger, lite olja, massa purjolök samt hackat äpple... Kan ätas som det är är geggas ihop med kesella och lite kryddor..

Smakar utmärkt med pintobönor eller majs eller linser (gröna el. röda)!

Halib
2003-10-19, 13:30
Originally posted by Arwen
Vill minnas att det finns rostade sojabönor, hyfsad ersättning för ostbågarna framför TV´n.



Yes! Inte varje dag man hittar snacks med 37% protein och
en massa bra fett. Bra snacks som sagt! Kostar dessutom
inte mer än 9,90 kr, på Kvantum. (150 g.) :)

z_bumbi
2003-10-19, 15:23
Originally posted by Vir
Någon som har något förslag på vad man kan göra med sojabönor?
Det smakar :booty: enligt mig när jag äter dem rakt av. Gör allt för att inte kasta upp de.
-R

Blanda det i köttfärssåen och använd mycket vitlök...

Tolkia
2003-10-19, 15:26
Koka en stark och god (burk-)tomatsås, t.ex. med lök, vitlök, champinjoner och några kryddor du gillar (en påse tacokryddor är inte helt fel om instpirationen tryter) och släng ned sojabönorna (obs! förkokta; annars blir det INTE roligt) i den. Serverat med pasta smakar det inte alltför mycket soja.

Tolkia
2003-10-19, 15:27
Tja, som de säger i kattmatsreklamen: "Två själar samma tanke ..." ;)

HookersUnited
2003-10-19, 16:47
Kör det ihop med findus couscous-wok. Funkar fint.