handdator

Visa fullständig version : Fasta var x dag för "lean gains"?


Matthew_90
2010-07-14, 13:06
Låt säga att man fastar var 3:e dag (24h), dock men komplettering av essentiella aminosyror jämt fördelat över dagen (5g/ 3:e timma, vaken tid).

De resterande dagarna uppnår man ett kaloriöverskott på 500 kcal. Dieten sköts i övrigt mkt bra. Proteinintag på 3g/ kg kroppsvikt uppnås.

Fasta innebär vilodag, och intag av endast vatten samt EAA.

De resterande dagarna innebär tung styrketräning.

Torde detta vara en metod för att uppnå, på lång sikt, en "fettfri" viktuppgång, muskelbyggnad? Om inte, varför?

/Matt

Pepz
2010-07-14, 13:13
motfråga: varför skulle detta vara ett effektivt sätt för muskelbyggnad?

young_george
2010-07-14, 13:16
Låter som ett ovanligt jobbigt och oflexibelt sätt att leva.

Vad händer om du missar en träning på dag två, och istället måste träna på fastedagen? När detta infaller på andra helgdagar, resor och andra oförutsedda händelser osv

Varför inte istället gå på den beprövade IF/leangains-metoden, med 16/8, 20/4, eller ngt liknande? Det är iallafall till den absolut största delen hur du styrketränar som kommer avgöra om du lägger på dig muskler eller inte

Matthew_90
2010-07-15, 06:40
Tanken är att skapa en liten kaloricykel. Dagar av överätande för att ge chans till nybildning av muskler, samt dagar av fasta för att kompensera för kaloriöverskottet
(-> inte lägga på sig onödigt mkt fett)

creperiet
2010-07-15, 08:37
Rent hypotetiskt känns det som att fastedagen skulle gör mer skada än nytta. Det är ju inte så att de där grammen EAA är magiska och kan kompensera för hur stort underskott som helst. I (den enda som jag känner till) studien med EAA-supplementering, och behållning av LBM, låg man ju på energibalans (och i sängen).

mikaelj
2010-07-15, 08:45
Att dosera EAA hela tiden håller uppe insulinnivåerna vilket är precis vad du vill undvika. Dessutom ger så frekvent EAA-dosering ingen magisk "OMG 50 CM BICEPS"-effekt.

Antingen så fastar du eller så gör du inte det.

Jag hade i så fall fastat 2 dagar i taget och timeat in måltiden direkt efter träingspasset, så att du äter säg söndag, tisdag och torsdag.

hejhopp79
2010-07-15, 12:28
Alltså, jag tycker folk borde vara iaf aningen försiktiga med att dosera EAA hursomhelst. Håll er till rekommendationerna istället. Fria aminosyror påverkar hjärnans aktivitet

Pepz
2010-07-15, 12:33
Att dosera EAA hela tiden håller uppe insulinnivåerna vilket är precis vad du vill undvika.



5g eaa var tredje timme håller uppe insulinnivåerna? jag är skeptisk.

topparna borde vara små och dessutom väldigt kortvariga

mikaelj
2010-07-15, 12:38
Ok, vänd på det. Finns det någon fördel att göra så? Och som hejhopp79 säger.

King Grub
2010-07-15, 13:22
Att dosera EAA hela tiden håller uppe insulinnivåerna vilket är precis vad du vill undvika. Dessutom ger så frekvent EAA-dosering ingen magisk "OMG 50 CM BICEPS"-effekt.

Antingen så fastar du eller så gör du inte det..

Det finns ingen magisk effekt av att fasta heller, även om många tycks tro det av inläggen i en del trådar att döma.

Peter Hansen
2010-07-15, 20:48
Kanske är bättre med en liten längre periodisering? Kanske bulka i 3v och försöka kompensera detta energiöverskott med en veckas energirestriktion.

Who knows? I dont hehe

Slartibartfast
2010-07-15, 22:02
Det finns ingen magisk effekt av att fasta heller, även om många tycks tro det av inläggen i en del trådar att döma.

Så vad är grejen med periodisk fasta/leangains?

Pepz
2010-07-15, 22:05
Så vad är grejen med periodisk fasta/leangains?

de som kör det verkar må bra av det och tycker att det är lätt att följa. A och O när det gäller diet

Dreas
2010-07-15, 22:12
Så vad är grejen med periodisk fasta/leangains?

de som kör det verkar må bra av det och tycker att det är lätt att följa. A och O när det gäller dietPrecis. Det bidrar för många till mindre optinoja. Hungern blir inte lika tryckande efter att man vant sig.

Det är inget magiskt, bara ett tänk som för många bidrar till en enkelhet i vardagen eller vad man ska säga. Sedan att vissa höjer det till skyarna som om det vore magiskt är väl lite väl, förhoppningsvis orkar de flesta se förbi det :)

Eddie Vedder
2010-07-16, 08:18
Så vad är grejen med periodisk fasta/leangains?

Alltså det finns ju helt klart en teoretiskt grundtanke bakom. Metabola fördelar med en längre fasteperiod än "normalt" (typ frukost klockan 8 och lunch klockan 12) har ju kunnat påvisas men det är ju som sagt inget mirakelupplägg.

Och när fastan blir/kan bli negativ är ju också svårt att säga. Insulinkänsligheten kanske försämras efter tillräckligt lång tid utan mat. 16 timmars fasta kanske har positiva effekter jämfört med så kort som 5-6 timmar men samtidigt kanske +24 timmar blir för långt.

Precis som med LCHF kan man mer eller mindre diskutera fördelar på fysiologisk nivå även om grunden alltid är att hitta ett upplägg där man trivs bäst och känner att man träffat rätt.

King Grub
2010-07-16, 08:28
Och i muskeltillväxtsyfte är det inte lika säkert att det har några fördelar. Periodisk fasta innebär signifikant lägre fosforylation av mTOR än en standarddiet.

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/90/5/1244

mTOR, mammalian target of rapamycin, är ett protein som reglerar tillväxt, proteinsyntes.

Det jämnas ut med en minskad nedbrytning i stället, vilket säkert är fullt tillräckligt, mer än nog, för balans och hälsa. Men styrketräning med syfte att öka muskelmassan är mycket mer beroende av just muskeluppbyggnaden än nedbrytningen för en bra balans. Jag vet inte hur det påverkar i praktiken, men jag blir inte förvånad om det är en nackdel.

creperiet
2010-07-16, 11:02
En sak jag tänkte på var följande:

Det anabola gensvaret på träning och aminosyretilförsel är högst individuellt. Ex.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4442190&postcount=80

Om personen med det högsta värdet cyklar ett rejält överskott på säg 1000kcal (tex GM låg på 4500 totalt under tiden han provade tror jag) kan ett sådant koncentrerat energiintag innebära möjlighet till uppbyggnad i större grad än personen med det lägsta gensvaret. Eftersom den senare inte klarar att syntetisera så stor mängd muskelprotein akut får han således ut mindre av att koncentrera intaget så som periodisk fasta innebär.

Vad tror ni om det?

King Grub
2010-07-16, 13:19
Stimulansen av proteinsyntesen efter styrketräning är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Gislason
2010-07-16, 13:45
En av de stora fördelarna med periodisk fasta anser jag vara de mentala fördelarna med att ha ett regelbundet måltidsmönster. Jag tror att många dieter har sin styrka i just den biten och kan fungera indirekt i att man tar mer ansvar för vad man stoppar i sig.

Där tror jag din metod går bet, den är oregelbunden, obekväm och fastan du föreslår är nog inte till någon direkt fördel.

Finska Lejonet
2010-07-16, 14:26
Om man istället säger att man äter +500kcal på träningsdagar och -500kcal på vilodagar var tros om det?

Nible
2010-07-16, 15:05
Om man istället säger att man äter +500kcal på träningsdagar och -500kcal på vilodagar var tros om det?

Vad jag vet och hört så ska man i alla fall försöka ligga på kaloribalans om man är borta (dvs. vilar) från träningen en längre period, exempelvis under en veckas förkylning, för att inte tappa muskelmassa. Om samma sak gäller under enstaka vilodagar kan jag inte svara på dock.

Med risk för att bli stenad till döds så länkar jag ändå vidare till en tråd på BODY som behandlar ett liknande ämne. Här pratar de dock om att ligga på kaloriunderskott på -500 kcal varannan vecka och ett lika stort kaloriöverskott varannan vecka.

http://forum.body.se/showthread.php?t=42005&highlight=deffa+varannan

creperiet
2010-07-16, 20:28
Stimulansen av proteinsyntesen efter styrketräning är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

Syntesen, ja. Men du måste väl ta balansen med i beräkningen? Ett större totalt överskott, med tillräckligt proteinintag, under tiden proteinsyntesen efter träning är förhöjd möjliggör ju en mer positiv proteinbalans, inte sant?

Förstår du mitt resonemang?