handdator

Visa fullständig version : Djurgårdsarenan


Otur
2010-07-14, 12:43
Måste bara skriva detta. Om det nu finns några Djurgårdare här.

Men Djurgården ska ÄNTLIGEN få bygga en ny Arena, så glad! :D

kort info från dif.se


Fakta om Djurgårdsarenan

- Arenan rymmer närmare 18 000 åskådare (16 000 sittplatser)
- Fotbollsplanen mått 68 x 105
- Utvändiga mått ca 120 x 175 meter
- Höjd 10 meter jämfört med Lidingövägen
- 8 omklädningsrum, varav 2 huvudomklädningsrum
- Separata rum för domare, bevakning, läkare och sjugymnast
- Press, heders- och VIP-läktare
- 24 loger á 15 kvm med läktarplatser
- 50 journalistplatser
- Media/pressrum 210 kvm med cafeteria
- Supporterlokaler 700 kvm
- VIP/media-loger
- Separata rum för TV-sändningar
- Kansli/kontor 655 kvm
- Butiksytor
- Souvenirbutik
- 30 försäljningsställen
- Restaurang 700 kvm
- Cafeteria 210 kvm
- 100 toaletter och 100 urinoarer
- Gym
- Cirka 10 000 kvm kommersiella lokaler (uthyrningsbara)

Jazen
2010-07-14, 13:15
Är det den vid globen? vid slakthusområdet?

ceejay
2010-07-14, 13:17
:thumbup:

Tryman
2010-07-14, 13:18
Grattis Djurgården

Är det den vid globen? vid slakthusområdet?

Nope, den kommer Hammarby att spela på.

I oturs inlägg står det något om Lidingövägen...

Jazen
2010-07-14, 13:19
ja det är precis det sthlm behöver,fler arenor....hur fan finansieras detta? va inte hammarby konkursdrabbad för inte längesen?

Tryman
2010-07-14, 13:28
ja det är precis det sthlm behöver,fler arenor....hur fan finansieras detta? va inte hammarby konkursdrabbad för inte längesen?

I och med att Råsunda och Söderstadion inte blir kvar så får vi alltså bara 1 arena mer än tidigare.

Summa sumarum istället för 2 fallfärdiga och en som inte får byggas ut pga k-märkning så får vi 3 fräscha och en som passar för friidrott.

kjell33
2010-07-14, 13:29
Är det den vid globen? vid slakthusområdet?

Kommer att ligga där nuvarande östermalms idrottsplats ligger.

Jazen
2010-07-14, 14:11
I och med att Råsunda och Söderstadion inte blir kvar så får vi alltså bara 1 arena mer än tidigare.

Summa sumarum istället för 2 fallfärdiga och en som inte får byggas ut pga k-märkning så får vi 3 fräscha och en som passar för friidrott.

hur som haver så vet jag inte hur många miljoner dom lägger ner på detta....räcker det inte att alla huliganer håller sig vid råsunda

kelk
2010-07-14, 14:18
hur som haver så vet jag inte hur många miljoner dom lägger ner på detta....räcker det inte att alla huliganer håller sig vid råsunda
Väx upp

skaparn
2010-07-14, 14:34
Kul för DIF. Dock så hade jag hoppats på att idén om att sänka marken på gamla Stadion och bygga fler läktare skulle bli verklighet - det är verkligen en vacker arena. Jag förstår visserligen att det finns fler krav på en arena än att den ska vara vacker.

Tryman
2010-07-14, 14:40
Kul för DIF. Dock så hade jag hoppats på att idén om att sänka marken på gamla Stadion och bygga fler läktare skulle bli verklighet - det är verkligen en vacker arena. Jag förstår visserligen att det finns fler krav på en arena än att den ska vara vacker.

Håller med om att den är vacker om än lite tilltufsad och sliten. Det som satte stopp var nog friidrotten.

skaparn
2010-07-14, 14:43
Håller med om att den är vacker om än lite tilltufsad och sliten. Det som satte stopp var nog friidrotten.

Ja, det är viktigt att vi har en friidrottsarena när DN-galan går av stapeln. En gång per år.

Tryman
2010-07-14, 14:49
Ja, det är viktigt att vi har en friidrottsarena när DN-galan går av stapeln. En gång per år.

De hade kanske kunnat göra något åt sollentunavallen och förlägga DN-galan där istället.

_slipknot1_
2010-07-14, 15:08
Bra för fotbollen i Stockholm nu är det bara AIK:s tur att styra en egen arena annars blir vi akterseglade av Dif. Bajen är snart i konkurs ändå:hbang:

skaparn
2010-07-14, 15:22
Bra för fotbollen i Stockholm nu är det bara AIK:s tur att styra en egen arena annars blir vi akterseglade av Dif. Bajen är snart i konkurs ändå:hbang:

Är inte konkurs ett kroniskt tillstånd i Hammarby?

Jazen
2010-07-14, 15:24
Väx upp

du skrev t.om mindre trådrelaterat än vad jag skrev, så sluta upp med det.

Jockefoten
2010-07-14, 15:25
Förväntad men dock så härlig nyhet!

kelk
2010-07-14, 15:39
du skrev t.om mindre trådrelaterat än vad jag skrev, så sluta upp med det.

Ja, eftersom du 1) säger att man ska lämna Stockholm för att åka till Solna när man ska på fotboll och 2) för att du verkar tro att staden betalar difs arenabygge.

Ungefär lika logiskt som att säga att du ska åka med din moppe på landets grusvägar eftersom det är helt onödigt att anlägga asfalterade vägar.

Skönt att slippa dif på Nya Söderstadion.

_slipknot1_
2010-07-14, 16:34
Är inte konkurs ett kroniskt tillstånd i Hammarby?

Iof;)

Jazen
2010-07-14, 19:19
Ja, eftersom du 1) säger att man ska lämna Stockholm för att åka till Solna när man ska på fotboll och 2) för att du verkar tro att staden betalar difs arenabygge.

Ungefär lika logiskt som att säga att du ska åka med din moppe på landets grusvägar eftersom det är helt onödigt att anlägga asfalterade vägar.

Skönt att slippa dif på Nya Söderstadion.

är inte så insatt i just budgeten men är det DIF själva som finansierar ca 500miljoner kr till bygget? sponsorer?

du lämnar inte sthlm när du åker till solna....

sen är det nog fler som nyttjar vägarna än dom som går på fotboll, den gemförelsen va ju väldigt avvikande.

Otur
2010-07-14, 19:24
Om jag förstått det rätt så ska Djurgården finansiera 80% av dessa 425 miljoner, resterande 20% från sponsorer/investerare. Tycker det känns jäkligt kul i alla fall.

Jockefoten
2010-07-14, 19:35
är inte så insatt i just budgeten men är det DIF själva som finansierar ca 500miljoner kr till bygget? sponsorer?

du lämnar inte sthlm när du åker till solna....

sen är det nog fler som nyttjar vägarna än dom som går på fotboll, den gemförelsen va ju väldigt avvikande.

Det mesta är ifrån lån och investerare. Dock inget skattefinansierat.

Du lämnar inte Stockholms län när du åker till Solna men du byter kommun.

Jazen
2010-07-14, 19:39
Det mesta är ifrån lån och investerare. Dock inget skattefinansierat.

Du lämnar inte Stockholms län när du åker till Solna men du byter kommun.

ja det är jag med på.

Ja man byter kommun men han fick det o låta som om han skulle till ett annat län

Jockefoten
2010-08-01, 10:56
Film från manifestationen för ett Ja till DIF-arena på Östermalms IP

lYjKhUhW90w

Cilia
2010-08-02, 00:35
Jag är djurgårdare och skattebetalare i Stockholm. Jag tycker att storklubbarna kan dela på arena/arenor en eller två. Jag förstår inte varför dom måste ha en var.

Tigerkotten
2010-08-02, 06:07
eh så vitt jag vet är det inte klart att de ska få bygga arenan. Så förstår inte riktigt första inlägget i tråden.

_slipknot1_
2010-08-02, 08:08
Jag är djurgårdare och skattebetalare i Stockholm. Jag tycker att storklubbarna kan dela på arena/arenor en eller två. Jag förstår inte varför dom måste ha en var.

Nej hade räckt med 2 arenor tyvärr bygger de kolossen Swedbank stadion för 50k personer som är på tok för stor och vad gäller Stockholmsarenan som verkar mer rimligt dimensionerad(30k) ligger den mitt i bajenland. Jag personligen som AIK:are skulle dock föredra Stockholmsarenan före Swedbank varje dag i veckan, vi har ju ändå hockeyn på hovet. Djurgårdarna är dock helt oresonliga på att lämna Öfvre Östermalm...

skaparn
2010-08-02, 08:35
eh så vitt jag vet är det inte klart att de ska få bygga arenan. Så förstår inte riktigt första inlägget i tråden.

Men det verkar ju vara så idrottsföreningar jobbar. Det där med att saker ska vara klara innan man säger att de ska ske, det är inte riktigt deras grej.

De borde lära av Apple, där man ser till att inte snacka en massa om prylarna innan de faktiskt finns.

kjell33
2010-08-02, 08:58
Nej hade räckt med 2 arenor tyvärr bygger de kolossen Swedbank stadion för 50k personer som är på tok för stor och vad gäller Stockholmsarenan som verkar mer rimligt dimensionerad(30k) ligger den mitt i bajenland. Jag personligen som AIK:are skulle dock föredra Stockholmsarenan före Swedbank varje dag i veckan, vi har ju ändå hockeyn på hovet. Djurgårdarna är dock helt oresonliga på att lämna Öfvre Östermalm...

Tyvärr funkar det inte så. Själva vitsen med att ha en egen arena ligger i att du har ensamrätten på reklamförsäljning. Delar du arena med ngn annan klubb blir det självklart mindre i kassan.

Herr Oberst
2010-08-02, 09:00
I Göteborg där 3 föreningar delar på en arena har det ju minst sagt uppstått en hel del gnäll. Tjafs om loger, hyra, intäkter och annat avskräcker nog sthlmarna från att dela arenor

skaparn
2010-08-02, 09:35
Tyvärr funkar det inte så. Själva vitsen med att ha en egen arena ligger i att du har ensamrätten på reklamförsäljning. Delar du arena med ngn annan klubb blir det självklart mindre i kassan.

Förutsatt att någon annan betalar arenan då...

kjell33
2010-08-02, 09:55
Förutsatt att någon annan betalar arenan då...

Visst. Så funkar det här.

Fabregas
2010-08-02, 10:56
En egen arena är ju en grundpelare för att kunna skapa en solid och stabil ekonomisk grund att stå på, som i sin tur är närmast ett måste för att ens kunna vara i närheten av att kunna konkurrera för att ev kunna ta sig till ett gruppspel i CL eller EL.

En egen arena innebär så mycket mer intäkter än från bara själva matchdagarna. Konserter, konferenser, hyror från butiksytor osv osv. Som det är i dagsläget så får Stockholmsklubbarna inte ens intäkterna från korvförsäljningen på arenan...

Jag är själv Djurgårdare, och för mig är det (nästan) otänkbart att ha en arena i Järfälla eller dyl som har getts som förslag.. ÖIP vore perfekt helt enkelt!