handdator

Visa fullständig version : Illamående vid mat


mela
2010-07-14, 09:58
Jag har sedan två-tre veckor tillbaka börjat att må illa varje gång jag äter. Pga allergi utesluter jag gluten, mjölk & tomat.
Funderar på om jag blivit överkänslig mot något annat?
Eftersom det är sommarperiod nu vägrar vårdcentralen att göra allergitester pga pollen.
Finns det något jag kan göra åt saken förutom att sluta äta helt? Enda gången det inte händer är när jag äter endast kycklingfile, men jag kan ju inte leva på bara kycklingfile, eller?

Vezzlan
2010-07-14, 10:26
Kan det ha något med PF att göra? Sammansättningen på måltiderna och att de äts under väldigt kort period?

Anton Fräs
2010-07-14, 10:27
Du började med PF nyligen va? Det kan ju absolut ha en hand eller två med i spelet.

mela
2010-07-14, 10:28
Det har dock pågått längre än så.

Anton Fräs
2010-07-14, 10:31
Äter du enformigt? Har du ändrat kaffe/te vanor? Har du ändrat motionsvanor?

Försöker spåna lite :)

mela
2010-07-14, 10:34
Jag äter ganska så enformig ja, lever iprincip på kycklingfile, ägg, kaviar, gluten&mjölkfritt bröd, sojamjölk och glutenfria flingor. Dricker mycket kaffe, lite mindre än vad jag tidigare druckit (även om det är ca 2 kannor kaffe om dagen ändå).
Jag har däremot varit sjukskriven i typ 5 veckor, och i samband med det även slutat att träna, om det kan ha med det att göra kanske?

mikaelj
2010-07-14, 10:38
Finns det någon mat som gör dig mer eller mindre illamående?

mela
2010-07-14, 10:40
Brödet är nog värst.. Även när jag äter flingor och "mjölk".

mikaelj
2010-07-14, 10:49
Vad är brödet och flingorna gjorda av?

mela
2010-07-14, 10:55
Brödet:
vetestärkelse, siran, modifierad majs & tapiocastärkelse, vegetabilisk olja, jäst, förtjockningsmedel: frukt/johannesguar, tara- kärnmjöl, pekrin och E 466, linfrö, sockerbetsfiber, salt, sojalecitin och E 471, psylliumfröskal, kummin

Flingorna varierar mellan qinouaflingor, glutenfria cornflakes, glutenfri havre + nötter.

mela
2010-07-14, 11:06
Kom och tänka på, när jag tänkte på sjukskrivningen, att det kan ha å göra med att jag äter väldigt mycket värktabletter.

Ligger på 3-4 Voltaren 25mg
1-2 Paraglin Forte (norsk medicin, verkar inte finnas på fass)
2 ipren + 2 alvedon

Det är det dagliga intaget. Har ätit såhär sedan sjukskrivningen. Paraglinen började jag med för 2 veckor sedan när min läkare sa att jag inte fick ta 6-8 tabletter med Voltaren om dagen.

mikaelj
2010-07-14, 11:15
Paraglin Forte är kodein, morfinliknande substans, plus paracetamol. Säger Google.

mela
2010-07-14, 11:16
Ja, det är något sådant. Det förklarar iaf tröttheten och yrseln.

hejhopp79
2010-07-14, 11:39
Paraglin Forte är kodein, morfinliknande substans, plus paracetamol. Säger Google.

Mums, kodein :)

Nitrometan
2010-07-14, 12:19
Tänkte på om du kanske hade blivit gravid.

Men sen såg jag detta:
Kom och tänka på, när jag tänkte på sjukskrivningen, att det kan ha å göra med att jag äter väldigt mycket värktabletter.

Ligger på 3-4 Voltaren 25mg
1-2 Paraglin Forte (norsk medicin, verkar inte finnas på fass)
2 ipren + 2 alvedon

Det är det dagliga intaget. Har ätit såhär sedan sjukskrivningen. Paraglinen började jag med för 2 veckor sedan när min läkare sa att jag inte fick ta 6-8 tabletter med Voltaren om dagen.

Då är det ju inte så konstigt om du mår illa.

mela
2010-07-14, 12:47
Gravid är jag inte, det kan jag lova :)

Men det måste vara värktabletterna ja, får nog stå ut med att må illa. Har för ont för att kunna leva utan dem.

z_bumbi
2010-07-14, 12:54
(även om det är ca 2 kannor kaffe om dagen ändå).


Kom och tänka på, när jag tänkte på sjukskrivningen, att det kan ha å göra med att jag äter väldigt mycket värktabletter.

Ligger på 3-4 Voltaren 25mg
1-2 Paraglin Forte (norsk medicin, verkar inte finnas på fass)
2 ipren + 2 alvedon

Det är det dagliga intaget. Har ätit såhär sedan sjukskrivningen. Paraglinen började jag med för 2 veckor sedan när min läkare sa att jag inte fick ta 6-8 tabletter med Voltaren om dagen.

Prata med läkaren om risken för magkatarr och drick betydligt mindre kaffe.

Luca Brasi
2010-07-15, 11:50
Lägg till lite losec kanske?

Numse
2010-07-15, 19:26
Svårt läge, har varit i "samma sits" ett par gånger så jag har nog något att tillföra :)

Du har tagit bort mjölk och gluten, så vi kan bortse från det. Både proteinet i mjölk och gluten är korsat med soja som du vet, och det kan mycket väl vara det som gör att du mår illa, men jag tror att det är flera orsaker. Har inte hört någon som inte får behålla sin mat av lite soja exempelvis, och något annat bör det inte vara (äggprotein utesluter jag då du mådde relativt bra dagen efter 8 ägg).

Om det var soja du inte tålde så hade du garanterat märkt av det värsta efter några dl soja och inte efter mackor. Iof så säger du att det är illa efter flingor och "mjölk", är det soja då eller även med rismjölk? Jag mår otroligt illa efter några dl soja, men magen är som vanligt. Alla reagerar dock olika.

Om jag vore dig så skulle jag först gissa på intolerans mot soja och sluta med alla sojaprodukter utom saker med lite sojalecitin i, så som brödet. Något annat du äter är det minimal risk för att du inte tål. Jag är övertygad om att det största problemet är alla värktabletter. Och därför tycker jag inte att du ska gräva ner dig och grubbla sönder andra möjliga orsaker, och testa att skippa alla saker du äter, då det med största sannolikhet inte kommer hjälpa. Jag klarar 2-3 voltaren i 5 dagar innan min mage kollapsar (!!!), jämför det med hur mycket tabletter du äter, och hur länge du ätit dem. Som sagt, orsaken till din trasiga stackars mage är given.

Sen är stress och oro alltid en möjlig faktor, och symptomen på stressmage lär förstärkas 50 gånger om man äter så mycket värktabletter och dricker så mycket kaffe, även om magen är van vid kaffet. Jag är övertygad om att magen kommer må bra så fort du kan sluta med värktabletterna.

mela
2010-07-15, 21:40
Iof så säger du att det är illa efter flingor och "mjölk", är det soja då eller även med rismjölk?

Det är bara sojamjölken, rismjölken går bra.
Idag har jag inte fått behålla någon mat alls och har intagit sojamjölk till alla mål. Nu mår jag sämre än sämst, ingen mat alls idag + alla värktabletter och kaffe.

Från och med imorn ska jag dra ner på värktabletterna och sluta med kaffet. Jag får ha ont i ryggen om det är ett krav för att jag ska få behålla maten. Kaffet får jag väl leva utan ett tag :( Hoppas på det bästa.

Numse
2010-07-15, 21:45
Sluta med soja, dra ner på värktabletterna och drick 2-3 koppar kaffe om dagen istället för kannor :)

mela
2010-07-15, 21:49
Bara druckit 3 koppar kaffe idag, yay till mig. Mår sämst för det.
Slutar med soja också.

Tolkia
2010-07-15, 21:50
Ligger på 3-4 Voltaren 25mg
1-2 Paraglin Forte (norsk medicin, verkar inte finnas på fass)
2 ipren + 2 alvedon

Det är det dagliga intaget. Har ätit såhär sedan sjukskrivningen. Paraglinen började jag med för 2 veckor sedan när min läkare sa att jag inte fick ta 6-8 tabletter med Voltaren om dagen.
Detta plus två kannor kaffe dagligen skulle sänka en häst. Jag tycker som z_bumbi att du bör prata med din läkare om ev. magkatarr. Gissningsvis kan du behöva medicin för den så länge du äter NSAID. Dra också gärna ned på kaffet; det lär inte göra saken bättre.

Jag tycker att din läkemedelskonsumtion ser märklig ut; det känns lite som om någon gått loss på medicinskåpen och tagit allt som fanns hemma. Varför kombinerar du t.ex. Voltaren och Ipren? Du kan knappast maxa Voltarendosen och sedan tro att du kan lägga till lite Ipren om det inte räcker; jag tror att de är alldeles för lika för det. Är det här verkligen dosrekommendationer du fått av din läkare?

Edit: Det som dräper magen är alla NSAID du stoppar i dig (Voltaren, Ipren); dra i första hand ned på dem om du skall minska doserna.

mela
2010-07-15, 21:55
Detta plus två kannor kaffe dagligen skulle sänka en häst. Jag tycker som z_bumbi att du bör prata med din läkare om ev. magkatarr. Gissningsvis kan du behöva medicin för den så länge du äter NSAID. Dra också gärna ned på kaffet; det lär inte göra saken bättre.

Jag tycker att din läkemedelskonsumtion ser märklig ut; det känns lite som om någon gått loss på medicinskåpen och tagit allt som fanns hemma. Varför kombinerar du t.ex. Voltaren och Ipren? Du kan knappast maxa Voltarendosen och sedan tro att du kan lägga till lite Ipren om det inte räcker; jag tror att de är alldeles för lika för det. Är det här verkligen dosrekommendationer du fått av din läkare?

Edit: Det som dräper magen är alla NSAID du stoppar i dig (Voltaren, Ipren); dra i första hand ned på dem om du skall minska doserna.

Min läkare har rekommenderat 5 voltaren, 3 paralgin, 2 paracet(samma som ipren) och 2 alvedon. Det är det hon har sagt att jag ska/får ta om det behövs, och med mina smärtor så behövs det.
Men eftersom paraglinen slår ut mig totalt utan att ta bort alltför mycket smärta vill jag inte ta maxdos på den.

Får kontakta min läkare så snart som möjligt och diskutera magkatarr, ska dessutom vilken dag som helst få resultat på röntgen.

Tolkia
2010-07-15, 22:03
Paracet är (åtminstone enligt nedladdningsbar bipacksedel) inte detsamma som Ipren (aktiv substans ibuprofen) utan som Alvedon (aktiv substans paracetamol). Jag förstår inte heller varför man skulle rekommendera Paracet tillsammans med Alvedon, då det verkar vara samma preparat. Om det inte rör sig om någon specialvariant av Paracet (google ger att det åtminstone finns en Paracet Plus som även innehåller koffein). Ta ett ordentligt snack med din läkare; det funkar uppenbarligen inte som det är nu.

Edit: Hur tar du dina tabletter? När du har flera olika i olika dos är det viktigt att du sprider dem över dygnet på rätt sätt; det kommer ju att vara olika "tidscheman" för olika tabletter/doser.

stafh
2010-07-15, 22:07
Min läkare har rekommenderat 5 voltaren, 3 paralgin, 2 paracet(samma som ipren) och 2 alvedon. Det är det hon har sagt att jag ska/får ta om det behövs, och med mina smärtor så behövs det.
Men eftersom paraglinen slår ut mig totalt utan att ta bort alltför mycket smärta vill jag inte ta maxdos på den.

Får kontakta min läkare så snart som möjligt och diskutera magkatarr, ska dessutom vilken dag som helst få resultat på röntgen.

Paracetamol är inte samma sak som Ipren. Att kombinera paracetamol med voltaren hade varit förståeligt, men både Ipren och voltaren fungerar på huvudsakligen samma sätt (COX-inhibitorer) så att ta båda verkar lite underligt, precis som Tolkia säger. Alvedon är väl också paracetamol vilket gör det hela ännu konstigare.

Opioder som de i paralgin forte orsakar dessutom förstoppning, det kanske förvärrar saker också?

edit* tvåa :/

mela
2010-07-15, 22:09
Paracet är (åtminstone enligt nedladdningsbar bipacksedel) inte detsamma som Ipren (aktiv substans ibuprofen) utan som Alvedon (aktiv substans paracetamol). Jag förstår inte heller varför man skulle rekommendera Paracet tillsammans med Alvedon, då det verkar vara samma preparat. Om det inte rör sig om någon specialvariant av Paracet (google ger att det åtminstone finns en Paracet Plus som även innehåller koffein). Ta ett ordentligt snack med din läkare; det funkar uppenbarligen inte som det är nu.

Edit: Hur tar du dina tabletter? När du har flera olika i olika dos är det viktigt att du sprider dem över dygnet på rätt sätt; det kommer ju att vara olika "tidscheman" för olika tabletter/doser.

Sedärja, då vart jag lurad av mig själv.

Tar voltaren + paralgin när jag vaknar vid 8.
Vid 11 blir det voltaren igen
Vid 14 blir det ipren+alvedon
Vid 17 blir det voltaren + ipren + alvedon
Vid 19 blir det voltaren + paralgin
Sedan innan sänggående blir det voltaren + ipren + alvedon.

Det känns helt sjukt nu när jag skriver upp hur mycket jag tar. Lär ju bryta ner mig kropp inifrån sakta med säkert.

mela
2010-07-15, 22:10
Opioder som de i paralgin forte orsakar dessutom förstoppning, det kanske förvärrar saker också?


Faktiskt raka motsatsen på mig just nu.

Tolkia
2010-07-15, 22:18
Du kan ffs inte ta Voltaren kl 17 och sedan kl 19 igen. Ingen kan ha så snabb ämnesomsättning att man bryter ned 25 mg Voltaren på två timmar; det tar väl en timme för den att ens hinna ut i systemet och börja verka.

Tumregel för intag av värktabletter:
Du vill ha så jämn smärtlindring som möjligt över hela dygnet. Det åstadkommer du genom att se till att du har någorlunda jämn koncentration av medicinen i kroppen hela tiden. Alltså doserar du medicinen jämt över dygnet. Ett exempel: Om du skall ta fyra Voltaren vill du ha 24/4 timmar mellan tabletterna, t.ex. kl. 08, 14, 20, 02. Har man inte så ont att man vaknar på nätterna är det opraktiskt och onödigt att kliva upp mitt i natten för att ta piller, då delar man dygnets vakna timmar med fyra och tar t.ex. 08, 13, 18, 23. Varje medicin behandlas för sig. Skall du ta tre Voltaren men fyra Alvedon blir det alltså inte samma tider.

Be din läkare om ett doseringsschema.

mela
2010-07-15, 22:19
Jag ringer läkaren imorn.

Tack Tolkia!

stafh
2010-07-15, 22:20
Du kan ffs inte ta Voltaren kl 17 och sedan kl 19 igen. Ingen kan ha så snabb ämnesomsättning att man bryter ned 25 mg Voltaren på två timmar; det tar väl en timme för den att ens hinna ut i systemet och börja verka.

Tumregel för intag av värktabletter:
Du vill ha så jämn smärtlindring som möjligt över hela dygnet. Det åstadkommer du genom att se till att du har någorlunda jämn koncentration av medicinen i kroppen hela tiden. Alltså doserar du medicinen jämt över dygnet. Ett exempel: Om du skall ta fyra Voltaren vill du ha 24/4 timmar mellan tabletterna, t.ex. kl. 08, 14, 20, 02. Har man inte så ont att man vaknar på nätterna är det opraktiskt och onödigt att kliva upp mitt i natten för att ta piller, då delar man dygnets vakna timmar med fyra och tar t.ex. 08, 13, 18, 23. Varje medicin behandlas för sig. Skall du ta tre Voltaren men fyra Alvedon blir det alltså inte samma tider.

Be din läkare om ett doseringsschema.

Läkare lär sig tydligen inte någonting om farmakokinetik nu för tiden. Ingår inte i utbildningen. Eller som en föreläsare sade: "Läkarutbildningen är en jävla Musse Pigg-utbildning".

Michi
2010-07-15, 22:50
Dina doser låter lite som det som jag hade under min värsta smärtperiod. Drog maxdos på 6 citodon/dag (2 per gång). Sen utöver det så låg jag vissa dagar på 3-4 smärtdoser (1 ipren 2 alvedon) för att citodonen inte hjälpte längre. Som tur va så åt jag det bara denna dosering i ca 2 veckor och låg sedan på bara citodonen. Men kan iaf säga att det är nog det värsta jag varit med om. Sen under den där värsta perioden skulla man irra runt på kryckor och gå i skolan. Fast kan väl inte påstå att jag va i skolan speciellt mkt eftersom jag knappt orkade ta mig fram på kryckorna.
Önskar dig iaf all lycka till med medicindosering och tillfrisknande :)

mela
2010-07-15, 22:54
Dina doser låter lite som det som jag hade under min värsta smärtperiod. Drog maxdos på 6 citodon/dag (2 per gång). Sen utöver det så låg jag vissa dagar på 3-4 smärtdoser (1 ipren 2 alvedon) för att citodonen inte hjälpte längre. Som tur va så åt jag det bara denna dosering i ca 2 veckor och låg sedan på bara citodonen. Men kan iaf säga att det är nog det värsta jag varit med om. Sen under den där värsta perioden skulla man irra runt på kryckor och gå i skolan. Fast kan väl inte påstå att jag va i skolan speciellt mkt eftersom jag knappt orkade ta mig fram på kryckorna.
Önskar dig iaf all lycka till med medicindosering och tillfrisknande :)

Skit, min mamma äter den medicinen, verkar inte alls särskilt spännande.
Det värsta är väl egentligen att smärtan aldrig släpper och att den flyttar runt och hugger till så att man tappar andan alt. vill spy eller döda någon.
Men får försöka stärka psyket och dra ner på tabletterna, kontakta läkaren och få ett doseringsschema alt tabletter som faktiskt tar bort smärtan.

Michi
2010-07-15, 23:04
Går det inte att få bort smärtan genom kortisonsprutor i ryggen? Vet inte vad du har för åkomma men jag hade/har problem i nacken och då har faktiskt det hjälpt. Inte det skönaste men det funkar.