handdator

Visa fullständig version : Ar det vart det eller inte?


chidde
2010-07-14, 02:45
Ok, dags for Kolozzeums jurypanel att saga sitt! Alla asikter ar bra asikter sa lange de ar seriosa. Allt kommer sen att overvagas noggrant innan jag tar nagra forhastade beslut

For den som inte kanner till mitt projekt sa kan ni lasa mer om det har Projekt: Hastsvans (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93431)

Lite mer bakgrundsfakta
Den senaste manaden har jag genomgatt olika etapper med intervjuer, sista intervjun kommer vara ett formellt 10-minutersmote med direktoren och jag har redan nu i forvag fatt fragan om jag ar villig att andra min frisyr for den har tjansten. Jag vill i forstahand bli anstalld for mina fardigheter och kunskaper, men samtidigt vill jag inte snubbla vid mallinjen for att jag har fel frisyr

Har snackar vi inte om att klippa topparna, vi snackar om att klippa en hel hastsvans som har tagit 3 ar av ditt liv att odla. Visst har jag overvagt att klippa mig ett par ggr, men jag vill gora det av ratt anledning

Till min fraga
Tycker ni att det ar vart att andra sitt utseende for att ta ett jobb?

Mental
2010-07-14, 02:54
Värdelös poll!
Det beror på vad det är för jobb, hur gärna du vill ha det, hur lätt du kan få ett annat osv

Som jag skrev i den andra tråden "Hmm, jag skulle inte vilja arbeta åt en chef som vill styra hur mitt hår ser ut. Men är det drömjobbet som lockar så kapa! Det är ju bara hår "

Fredrik_S
2010-07-14, 03:14
Går ju inte att svara på när vi inte vet hur viktigt jobbet är för dig.

Gör detta test
På en skala 1-10 hur viktigt är jobbet för dig
På en skala 1-10 hur viktigt är håret för dig.

Den siffran som är högst ger svaret på din fråga...

chidde
2010-07-14, 03:14
Värdelös poll!
Det beror på vad det är för jobb, hur gärna du vill ha det, hur lätt du kan få ett annat osv

Som jag skrev i den andra tråden "Hmm, jag skulle inte vilja arbeta åt en chef som vill styra hur mitt hår ser ut. Men är det drömjobbet som lockar så kapa! Det är ju bara hår "

tack for ditt svar Mental :)
i mitt fall ar det ett litet mellanting, jag jobbar som bartender och under mina senaste ar sa har jag kommit undan bra med hastsvansen. det beror helt pa vem chefen ar och vad denne har for syn pa grooming

det ar en tjanst som head bartender pa ett 5-stjarnigt hotell, 1 michelinstjarna
jag vill ha jobbet, annars hade jag aldrig sokt det.. men det ar mitt andrahandsval. mitt forstahandsval ar inget snack, dar hade jag klippt det utan att blinka om jag hade fatt tjansten..

oavsett vilket sa finns dar inget av samma kaliber ute just nu som passar mig lika bra som de har tva jobben, jag vill inte pasta att det ar latta jobb att fa heller... i sverige ar det dessutom en omojlighet, om vi ska satta saker i perspektiv sa kan vi nog saga att grand hotel i stockholm skulle kunna motsvara damtoaletten pa dessa stallena

Biceps
2010-07-14, 03:34
Störigt att behöva ändra utseende, men jag hade nog gjort det :)

chidde
2010-07-14, 03:38
Går ju inte att svara på när vi inte vet hur viktigt jobbet är för dig.

Gör detta test
På en skala 1-10 hur viktigt är jobbet för dig
På en skala 1-10 hur viktigt är håret för dig.

Den siffran som är högst ger svaret på din fråga...

bra tanke dar!!

1. om jag prickar in 1:a handsvalet sa ar haret vart 0p och jobbet vart 10p, for da ar vi sa nara mitt dromjobb i ar som man kan komma

men det kommer kannas grymt ruttet om mitt andrahandsval kraver att jag klipper mig, sen visar det sig att jag kommer in pa mitt forstahandsval utan att behova klippa mig (vilket visserligen ar hogst osannolikt, men chansen finns)

som det ser ut just nu rent tidsmassigt sa kommer jag fa reda pa om jag far mitt sekundara val nu i veckorna medans mitt primara val kommer att droja en bit in pa augusti, i varsta fall september

Sheogorath
2010-07-14, 04:43
När du väl kommit förbi provanställningen, är fast anställd och har facket i ryggen kommer han ha jävligt svårt att kicka dig p.g.a. din frisyr. Så klipp dig, skaffa dig ett jobb och låt det växa ut igen.

Sheogorath
2010-07-14, 04:55
(chidde: du får ta med i beräkningen att många som röstar "Ja" gör det för att de tycker att hästsvans är fjolligt, och de hade röstat "Ja" på frågan "Ska jag klippa mig?" oavsett om det handlade om ett jobb. Finns många från norrland här på kollo etc.)

Tolkia
2010-07-14, 05:05
Det spelar ju även roll om det aktuella jobbet i framtiden kan hjälpa dig att få ditt drömjobb.

Ang. alternativet att du klipper dig och sedan ändå får ditt förstajobb utan att klippa dig undrar jag två saker: Hur hypotetiskt är det (Vet du att du inte behöver klippa dig om du skulle få det jobbet, eller är det önsketänkande?) och hur snabbt du måste verkställa det om du säger att du kan tänka dig att klippa dig? Jag antar att tillträdesdatum ligger framåt i tiden, och kanske kan du skjuta upp klippningen tills du vet mer om det andra jobbet?

En praktisk detalj är att du kanske inte måste klippa håret lika kort som innan du sparade ut hästsvansen (så går det åtminstone snabbare för den att växa ut en andra gång); jag har för mig att jag sett bilder på dig där du haft väldigt kort hår.

shut teh face
2010-07-14, 05:08
Jag förstår inte, hästsvans är snyggt , speciellt om man har satt upp det. Och särskilt bartender, är väl en passande frisyr? Kolla frisyren på vår finansminister!

Bahir
2010-07-14, 05:12
Ja, det är värt det. Jag minns själv hur det var att ta beslutet att klippa av min hästsvans, men det var skönt när det väl var gjort. Om din hästsvans dessutom är i vägen för ditt drömjobb bör du inte tveka, för så mycket är den inte värd. Det kommer bli jävligt skönt för dig att slippa allt jobb med att sköta håret också.

Anton Fräs
2010-07-14, 05:54
Jag har riktigt svårt för att svara på den här frågan. Jag hade troligen gjort frisyrändringen.

Men finns det ingen chans att du kan framställa en välvårdad hästsvans som något positivt? Jag skojar inte här nu utan är fullt allvarlig. En bartender med välvårdat yttre, där din eleganta hästsvans ingår skänker pondus och elegans enligt mig.

Du kanske kan framhålla det på det viset?

Åsberg
2010-07-14, 06:24
Rent spontant ja, det verkar ju vara en bra jobb med bra möjligheter och då du redan funderat på att klippa håret men vill att det ska vara för de rätta anledningarna så;

Att fortsätta bygga på din karriär eller ha hästsvans? Visar det sig att drömjobbet är inom räckhåll och dom är okej med håret - spara ut hästsvansen igen.

Nitrometan
2010-07-14, 06:34
Testet som Fredrik S tipsade om låter bra. Svårt att värdera rättvist, men värt att göra ett försök.

Som jag skrev i den andra tråden "Hmm, jag skulle inte vilja arbeta åt en chef som vill styra hur mitt hår ser ut. Men är det drömjobbet som lockar så kapa! Det är ju bara hår "
Samma resonemang som Fredrik. Man vill ju inte ha en nazi-chef som bestämmer att alla ska marschera runt snaggade med brun skjorta på jobbet... Men är det ett jobb man verkligen vill ha så kan man stå ut...

snej
2010-07-14, 06:41
Hår växer. Bra jobb växer inte på träd däremot.

Loke
2010-07-14, 06:42
Jag skulle lätt ha klippt mig för ett bra jobb på den tiden jag hade långt hår. Men som sagt, det är svårt att tänka sig att jag skulle uppfatta jobbet som bra om chefens första uppmaning är att klippa håret... Risken är rätt stor att det inte är utseendet utan snarare långt hår som symbol som stör chefen. En sådan chef är det nog inte värt att klippa sig för.

O_Wao
2010-07-14, 07:18
Vill du verkligen ha jobbet så klipp dig, bra jobb växer inte på träd.

kaer
2010-07-14, 09:33
Om det är ett så bra jobb för dig som jag får intrycket av är det en nobrainer, bara klippa sig.
Men jag kan tycka det är lite väl fånigt av din arbetsgivare. Funkar det för landets finansminister så funkar det för dig =)

Vet iofs att en kille på mitt jobb fick frågan/kravet på anställningsintervjun (it-konsult). Visserligen såg det inte klokt ut på honom.

chidde
2010-07-14, 12:53
bra inputs, tack for alla svar hittills allihopa!!

(chidde: du får ta med i beräkningen att många som röstar "Ja" gör det för att de tycker att hästsvans är fjolligt, och de hade röstat "Ja" på frågan "Ska jag klippa mig?" oavsett om det handlade om ett jobb. Finns många från norrland här på kollo etc.)

hehe, jo... jag markte ju det nar jag startade projekttraden. men kanslan av att ha en hastsvans ar obeskrivlig, den ar en blickfangare!!

Det spelar ju även roll om det aktuella jobbet i framtiden kan hjälpa dig att få ditt drömjobb.

Ang. alternativet att du klipper dig och sedan ändå får ditt förstajobb utan att klippa dig undrar jag två saker: Hur hypotetiskt är det (Vet du att du inte behöver klippa dig om du skulle få det jobbet, eller är det önsketänkande?) och hur snabbt du måste verkställa det om du säger att du kan tänka dig att klippa dig? Jag antar att tillträdesdatum ligger framåt i tiden, och kanske kan du skjuta upp klippningen tills du vet mer om det andra jobbet?

En praktisk detalj är att du kanske inte måste klippa håret lika kort som innan du sparade ut hästsvansen (så går det åtminstone snabbare för den att växa ut en andra gång); jag har för mig att jag sett bilder på dig där du haft väldigt kort hår.

det ar onsketankande, men det beror ocksa helt pa vilken syn chefen har. min direktor som slutade hos oss nyligen hade t ex aldrig nagra problem med det, och han har aldrig namnt ett knyst om det heller

Ja, det är värt det. Jag minns själv hur det var att ta beslutet att klippa av min hästsvans, men det var skönt när det väl var gjort. Om din hästsvans dessutom är i vägen för ditt drömjobb bör du inte tveka, för så mycket är den inte värd. Det kommer bli jävligt skönt för dig att slippa allt jobb med att sköta håret också.

Hår växer. Bra jobb växer inte på träd däremot.

Vill du verkligen ha jobbet så klipp dig, bra jobb växer inte på träd.

ni har formodligen ratt Bahir, snej och O_Wao, bra jobb vaxer inte pa trad
hastsvans ar faktiskt inte sa svart att skota, jag tvattar det som vanligt... har till och med sparat en jakla massa pengar pa att inte kopa harvax. sen har jag inte behovt klippa mig pa 3 ar heller, 120 kr x 36 =
4320 kr!!
daremot om jag klipper mig nu, sa kommer jag ha en state of the art platt-tang liggandes utan att den kommer anvandas for en lang framtid

Nitrometan
2010-07-14, 13:19
Lycka till chidde!

hehe, jo... jag markte ju det nar jag startade projekttraden. men kanslan av att ha en hastsvans ar obeskrivlig, den ar en blickfangare!!
Bättre än en isbjörn? ;)

z_bumbi
2010-07-14, 13:26
sen har jag inte behovt klippa mig pa 3 ar heller, 120 kr x 36 =
4320 kr!!

En bra trimmer kostar 2000 kr och då kan du spara pengar de närmaste 20 åren...

OnT Jag skulle fundera på hur mycket jag skulle vilja ha jobbet vs vad ev förändring är värd för mig personligen.

Kwon
2010-07-14, 13:28
en bra trimmer kostar 2000 kr och då kan du spara pengar de närmaste 20 åren...

+1

Kör hårt hår istället Chidde!

http://web.comhem.se/kwon/Kwonne.jpg

Nitrometan
2010-07-14, 13:28
En bra trimmer kostar 2000 kr och då kan du spara pengar de närmaste 20 åren...

Jag köpte en billig trimmer på rea och den har hållit i fyra år nu. Under 200 spänn. Visst sparar man pengar.

Madame
2010-07-14, 13:51
Om du har välskött hår av bra kvalitet kan du sälja det till en perukmakare för en bra (?) slant :)

Gå till nån innan du klipper av håret så de får känna ordentligt på det, det är lättare när det sitter fast på ett huvud än ligger i en avklippt fläta som inte får vispas runt med.

Lycka till!

Whistler
2010-07-14, 14:28
Är det inte bättre att gå på intervjun och helt enkelt bara säga att "Om det krävs så är det inga problem för mig att klippa av hästsvansen, trots att den tagit mig tre år att spara ut". Om något så visar det väl att du är ambitiös och villig att anpassa dig?

Skulle en tjej haft samma problem? Inte? Könsdiskriminering! :D

Nitrometan
2010-07-14, 14:35
Är det inte bättre att gå på intervjun och helt enkelt bara säga att "Om det krävs så är det inga problem för mig att klippa av hästsvansen, trots att den tagit mig tre år att spara ut". Om något så visar det väl att du är ambitiös och villig att anpassa dig?
Bra tips! :thumbup:
Skulle en tjej haft samma problem? Inte? Könsdiskriminering! :D
Skulle de ha anställt en tjej med "4-mm-trimmerfrisyr"?

Jpn
2010-07-14, 14:47
En rätt svår fråga faktiskt, känns väl inte så kul att chefen ska bry sig om ens frisyr (så länge man nu inte ser ut som en lodis från gatan, men då hade man nog inte haft chans på jobbet från första början)

Men jag kan nämna några saker som jag personligen tycker.

Enligt mig så är det ytterst få män som passar i långt hår, så enligt mig lär det vara snyggare med en kortare frisyr, men alla är ju olika och får ha precis som dom vill. Själv har jag alltid skägg i olika former och har därför respekt för att folk kan vilja odla skägg eller hår för att det passar deras stil och vill ha det så. Men jag har dock rakat bort allt skägg en gång på grund av jobb, därför att jag inte ville äta tårgas så masken fick gärna hålla tätt. Jag kommer även nästa gång det blir aktuellt för tårgaskammaren att raka bort skägget, men det är inte för att arbetsgivaren vill det utan det är helt för min egen skull i det fallet.

Zakath
2010-07-14, 16:42
Är det bara jag som tycker att det är rimligt att en chef har åsikter om personalens utseende på ett högklassigt hotell/bar/restaurang? Image är otroligt viktigt i den branschen.

Ändå tycker jag ju att chefen borde se vilken pondus en stilren hästsvans kan ge till hans blivande huvudbartender ;)

Viktor_Balck
2010-07-14, 16:50
Jag är för en klippning, om inte för jobbet för din egen skull :D

Stoltz
2010-07-14, 16:52
Chidde, let's be real.

Ditt hår växer.
Att få en sådan här chans på ett femstjärnigt hotell kanske inte ens kommer dyka upp igen.

Om du säger till din chef att du inte är redo att klippa dig för jobbet, så kommer du definitivt inte att få det, och jag kommer slå till dig nästa gång jag ser dig :D

Långsmal
2010-07-14, 16:52
Jag hade en halvmeters hår som jag klippte av av diverse anledningar. Man vänjer sig förvånandsvärt fort vid en ny frisyr och nu skulle jag inte vilja ha tillbaka min gamla. Jag säger: klipp!

cero
2010-07-14, 16:54
Värt. Men det beror delvis på att jag tycker att det finns mycket finare frisyrer än hästsvans, och dels för att bra jobb inte växer på träd som sagt.

tsp
2010-07-14, 18:35
Jag har själv haft lika långt hår som dig, så jag har varit i en liknande situation som du och jag är ingen "norrlänning som tycker hästsvans är fjolligt" som någon "varnade" för tidigare..

Men hur som helst.. KLIPP DIG! Seriöst, visst att det tagit tid att skaffa ditt långa hår och du tycker säkert det är fint osv. Men vad har du gjort mer egentligen? Inte så mycket. Mest har du väntat på att det ska växa. Att låta håret växa är inget som kräver något, och du kommer inte känna dig ensam och övergiven om du klipper av det, precis som du INTE känner dig ensam och övergiven efter att du har bajsat (ifall du är en normalt funtad person dvs. känner du dig ensam och övergiven efter att ha bajsat kan jag tyvärr inte hjälpa dig i hår-frågan).

Ställ det i motsats till vad det krävt att ta dig fram till ett så här pass flott jobb? För jag gissar att man inte blir "head bartender" på nåt guide michelin plejjz efter en fyraveckors bartenderutbildning på Mallis tillsammans med fyllesugna 18 åringar..? Med andra ord har din strävan efter jobbet nog krävt väldigt mycket mer än att sitta och vänta i tre år, vilket däremot är allt du gjort för att få långt hår. Så om jobbet kräver det - klipp dig.

dt06mj2
2010-07-14, 18:44
I ditt yrke får man nog vara villig att anpassa sig, jag hade gjort det tveklöst. :)

hejhopp79
2010-07-14, 18:47
Smått narcissistisk tråd :D

Vi vet ju inte hur viktigt jobbigt är för dig etc.

cero
2010-07-14, 19:22
Bra jämförelse, tsp..

Kaew
2010-07-14, 19:37
hehe, jo... jag markte ju det nar jag startade projekttraden. men kanslan av att ha en hastsvans ar obeskrivlig, den ar en blickfangare!!



Blickfångare ?? Betyder ju inte att folk tycker det är snyggt. Skulle också stirra på dig om jag såg dig irl, men du skulle inte vilja läsa min tankar.

Kwon
2010-07-14, 19:39
Chidde vill inte läsa dina tankar heller Kaew, han vill bara läsa tjejers tankar. :)