handdator

Visa fullständig version : Knäskada, inre ledband - 2 månader sen nu...


nlsn
2010-07-13, 23:50
Tjena.

Hamnade i ett konstigt motlägg på en forbollsmatch den 13:e Maj och knäet vred sig, med en liten vinkel i knäled (170-150 grader(?). Fick genast mycket ont och jag kunde inte fortsätta matchen. Det svullnade aldrig upp märkbart och jag fick heller inget tydligt blåmärke.
Redan när jag utgått från plan förstod jag att det var skada på inre ledband och kanske även liten skada på menisk också, men det senare avfärdades vid test av knäet hos sjukgymnast.

Det var alltså en skada på inre ledband (enligt honom) och det kunde variera stort hur länge det skulle ta för skadan och läka, med tanke på att blodflödet vid området. Jag fick order om att hålla mig borta från all aktivitet som orsakade smärta, speciellt då knäet påfrestas i sidled, t.ex. sidledsförflyttningar etc. Testade redan med lätta knäböj redan någon vecka efter och kände ingen smärta vid dessa.
Till en början gjorde det även ont vid högre hastigheter när jag sprang men detta gick successivt över nu under den senaste månaden.
Vid andra besöket för drygt en månad sedan hade det fortfarande knappt blivit bättre vid påfrestningar i sidled, dock var knäet mycket stabilt. Han nämnde även att varje sak som orsakade smärta kunde successivt förvärra skadan. Vid detta tillfälle tyckte han också att jag skulle börja med en anti-inflammatorisk kur, vilket jag gjorde veckan efter utan något överraskande resultat.
Jag fortsatte med styrketräningen och detta var mycket positivt enligt honom så länge det inte gjorde ont. Han sade även att det kunde vara en liten fraktur, men troligtvis inte (Dock så börjar jag ana det nu). Magnetröntgen var det inte tal om då, då väntetiderna kunde överstiga 6 månader.


De senaste veckorna har jag kört hårt med knäböj och marklyft utan att känna smärta och knäet är i övrigt stabilt men såfort jag råkar gå ned på huk (på arbetet) lite för fort och lite snett så uppstår en smärta, lindrig dock.
Så fort någon råkar stöta till knäet vid liten vinkling i knäled så uppstår ganska obehaglig smärta.
Att passa en fotboll med lite fart är helt jävla omöjligt, det gör sjukt ont.
Benet (brosket?) där senan fäster känns en aning förstorad. Den är i alla fall större än på högerbenet.
Det gjorde till en början även ont vid beröring men man kan trycka ganska hårt nu utan att det smärtar.
Det klickar även ibland men jag tror inte det är "menisk-klick", troligtvis lite brosk enligt mig... men vad vet jag?

Sommaruppehållet är snart över och serien drar igång igen, och jag vill fan börja spela snart!

Anledningen till att jag inte varit hos sjukgymnasten på senaste månaden är p.g.a semester. Men jag ska höra med honom i veckan om ny tid.


Vad säger ni experter som amatörer? Har ni eller någon nära person varit med om liknande? Är en fraktur möjlig med tanke på att det inte blivit mycket bättre? Är menisken skadad en aning tro? Eller hade knäböj gjort ont då? Kan en god knäböj försämra trots att det är helt smärtfritt? Är det omöjligt att avgöra något av detta över internet?

Förresten, tror ni att jag får röntgentid snabbare om jag vänder mig till en sjukgymnast vid ett landstid istället?

Tackar för de som tar sig tid att läsa igenom mitt inlägg och extra stort tack till personer som delar med sig teorier, erfarenhet och tankar!


Glad sommar!

mvh Johan